galéria megtekintése

Ha jót akar a gyerekének, tanítsa kódolni

4 komment

Hargitai Miklós

A valamilyen szintű kódolni (programozni) tudás a következő generációk számára olyasmi lesz, mint ma a nyelvismeret: vízválasztó az érvényesülésben. Ezért is aggasztó, hogy a nemzetközi felmérésekben a magyar diákok csúnyán lemaradtak az informatikai kompetenciák terén – és ezért jó hír, hogy bővülnek a fiatalokat játékosan programozni tanító kezdeményezések.

Az első személyes élményem a programozásról egy Lego Mindstorms-robot, amelynek a fiammal írtunk egyszerű programocskákat, részemről már jócskán túl a harmincon. A csemete azóta az egyetemen tanulja az informatikát. Aligha függetlenül attól, hogy időben és megfelelő formában hozzájutott azokhoz az ismeretekhez, amelyek kézzelfoghatóvá tették a számára, hogy a komputer nem varázslat, a program hétköznapi emberi alkotás, a kódolás pedig nemcsak tanulható, de még örömet is okoz.

Mindez a mi esetünkben nem előre megfontolt szándékkal alakult így, a programozás azonban belátható időn belül túl fontos lesz ahhoz, hogy a véletlenre bízzuk, megismerkednek-e vele az utódaink. Magyarország ezen a fronton sorra veszíti el a csatákat. Az informatikatanárok már a jelenlegi kormány kerettantervének 2012-es bemutatásakor jelezték, hogy tömegesen fogjuk kinevelni az informatikai analfabétákat (az óraszámok drasztikusan csökkentek, a 11–12. évfolyamról teljesen eltűnt a tantárgy, és olyan integrált informatikaoktatási koncepciót erőltettek rá az iskolákra, amelyhez nem állnak rendelkezésre a feltételek: hiába épülne be elvben az informatika a többi tantárgy oktatásába, ha a valóságban nincs benne a tananyagban – például­ az új állami tankönyvekben –, és az iskolák jelentős részében hardver, illetve internet sincs hozzá).

Mára kezd beérni a gyümölcs: a legutóbbi PISA-teszt szerint a 15 éves magyar diákok 60 százaléka „digitálisan írástudatlan", az Informatikai Vállalkozások Szövetsége idén publikált felmérése szerint pedig a tanulók többsége nem rendelkezik azzal a tudásszinttel, amellyel képes volna helytállni a digitális munkahelyeken – pedig a tanulmány szerint néhány éven belül nem lesz olyan állás, amelynél nélkülözhető lenne a magabiztos informatikai jártasság.

 
Amit az iskola elmulaszt, mások próbálják pótolni
Amit az iskola elmulaszt, mások próbálják pótolni
Ints Kalnins / Reuters

Az említett vizsgálatokban alapvetően az internet- és a számítógép-használat szintjét ellenőrizték, a valóságban azonban ennél sokszor már ma is több kell: például egy irodai munkahelyen az előbbieken túl az Excel, a Power Point/Prezi készségszintű használatát, a HTML-tudást, a kép- és videoszerkesztést is adottnak veszik, és valóban közel az idő, amikor az ismertebb platformokon egyszerű alkalmazások írása, illetve módosítása ugyanígy az alapelvárások közé fog tartozni.

Amit az iskola elmulaszt, azt az életben kell pótolni – programozni tanító értelmes magyar kezdeményezésből több is van, mintha „valakik" tudatosan igyekeznének pótolni, ami a hivatalos oktatásból kimarad. A Codie nevű újdonság néhány hónappal ezelőtt robbant nagyot az interneten – szerencsére csak átvitt értelemben, mivel egy robotizált oktatótankról van szó.

A sikert az interneten például a YouTube-videók nézettségén lehet mérni; van olyan angol nyelvű alkotás, amit már több mint 30 ezren néztek végig, holott ez nem kimondottan tömegszórakoztatás. És persze az is nagy szó, hogy a világhálón dobták rá össze a pénzt közösségi finanszírozásban. Van olyan online rövidfilm, amelyből fehéren-feketén kiderül, hogy az okostelefonról vezérelhető kis tank néhány óra alatt tényleg programozót farag egy kisiskolásból (a lánctalpas ugyanazt a célt szolgálja, mint a legórobot: motivál és demonstrál egyszerre).

Szintén relatív világhírnévre tett szert a Skool, amely a Technológiai­ Oktatásért Alapítvány projektje, és kifejezetten lányokat/nőket tanít programozni, illetve technológiai innovációkat véghezvinni. A Skool önkéntes oktatói Mikulás-workshopot tartottak 8-10 éves gyerekeknek, pár nap múlva pedig a Microsoft a Kódolás órája keretében 10-14 éves hölgyeknek tart foglalkozást.

A Kódolás órája, amelyet idén harmadjára szerveznek meg, természetesen nem csupán egy óráig tart, hanem idén például december 7-től 13-ig, és leginkább az a célja, hogy egyrészt a pedagógusok és a szülők figyelmét is felhívja a lehetőségekre, másrészt egyfajta minimálprogramként legalább néhány órára valódi tömegeket csalogasson be a programozás világába. A kezdeményezés világméretű, a magyar helyszín ezúttal az Óbudai Egyetem lesz, de bekapcsolódni távolról sem lehetetlen, például a Minecraft nevű játékból kifejlesztett oktatóplatform ­(code.org/mc) révén.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.