galéria megtekintése

3D-s nyomtatót adnának minden magyar iskolának

2 komment


Palugyai István

A háromdimenziós tárgyakat előállító új technológia hatékonyan segítheti a diákok fejlődését. Egy új program minden magyar iskolába ilyen gépet szeretne. Most tízet osztottak szét.

A diákok fantáziája minden bizonnyal sokkal jobban beindul, ha egy egyiptomi piramist vagy egy római vízvezetéket nem képen látnak csupán, hanem saját maguk nyomtathatják ki három dimenzió­ban. De a 3D-s nyomtatás legalább olyan inspiráló lehet sok más tantárgy oktatásában, például a geometriai idomok vagy akár a különféle bonyolult kémiai molekulák szemléltetésére.

A 3D-s nyomtató a diákok készségeit több tárgy óráin is nagyban képes fejleszteni
A 3D-s nyomtató a diákok készségeit több tárgy óráin is nagyban képes fejleszteni
Forrás: CraftUnique

Ezért is nagyszerű kezdeményezés a 3D Tech az iskolákban nevű projekt, amelyet az új technológia hazai piacának három fontos cége, az egyetlen hazai ­3D-s nyomtatással foglalkozó képzési programot indító FreeDee Printing Solutions, a 3D-s tárgyalkotó szoftvert fejlesztő Leopoly, valamint a nyomtatógyártó és szoftverfejlesztő CraftUnique működtet. Ambició­zus céljuk, hogy három éven belül minden hazai iskolának legyen ­3D-s nyomtatója, amihez elsőként a FreeDee Printing egy pályázat keretében felmérte az iskolák érdeklődését, ami várakozást felülmúlóan nagy volt. A 413 jelentkező közül 11 nyertes kapott több százezer forintos nyomtatót, de most a két további cég csatlakozásával újabb tíz általános és középiskola juthat a diákok fejlődését hatékonyan segítő masinákhoz. Közöttük van hagyományos gimnázium, szakképző és általános iskola, de alternatív oktatási intézmény és művészeti szakirányú intézmény is.

 

Mint Fazekas Csaba, a Craft-Unique ügyvezetője lapunknak elmondta, a világ sok országában több tízmillió dolláros programokkal egyre nagyobb figyelmet fordítanak a jövőt formáló technológia oktatásban való népszerűsítésére, s ezzel a fiatalok felkészítésére a ­3D-s nyomtatás adta lehetőségek megismerésére és használatára, ám hazánkban ez a kezdeményezés teljesen úttörőnek számít.
A haszna máris nyilvánvaló, már a program áprilisi indulása óta számtalan így készült szemléltetőeszközt és különféle alkatrészt készítettek az első körben 3D-s nyomtatóhoz jutott iskolák diákjai. Több intézmény más iskolákban is bemutatta a berendezést. A program figyelmet fordít a tanárok felkészítésére is, amely nem igényel előzetes szakmai ismereteket. Fazekas Csaba hangsúlyozza, a háromdimenziós nyomtatás nemcsak az informatika oktatását, a digitális ismeretek készségszintű elsajátítását segíti elő, hanem az oktatás teljességének mindennapjait, a diákok képességét a komplex folyamatok átlátására és kezelésére.

A kezdeményezés elindítói szerint a 3D-s nyomtató legnagyobb előnye az általa elérhető sokoldalúság, az interdiszciplinaritás. Az összetett feladatok révén egy-egy tantárgy fejlesztési céljainak elérése közben más tartárgyakhoz kapcsolódó képességek is fejlődnek. Ha további szponzorok is csatlakoznának, a program még jobban felgyorsulhatna, és ha az eredeti nagyra törő célt sikerülne elérni, akkor a világ vezető háromdimenziós technológiai iskolai programja lehetne.

A még mindig frissnek számító, ám máris évi négymilliárd dolláros és a várakozások szerint 2020-ra négyszeresére növekvő piacot jelentő 3D-s nyomtatás nagy iramban fejlődik. A technológia az ipar számos területén – az orvostechnikában, az építészetben, az autógyártásban és az űriparban – egyre nagyobb szerepet játszik, és az egyedi, illetve kis-szériás gyártási folyamatokban az alkalmazása már meg is előzi a hagyományos gyártási eljárásokat. A jelenlegi trend, hogy a mind több cégnél megjelenő felső kategóriás készülékek mellett mind gyorsabban terjednek már az átlagemberek számára is elérhető árú desktop ­3D-s nyomtatók.

Új módszer, de védtelen

Az USA légügyi hatósága (FAA) most hitelesítette a General Electric első, kereskedelmi repülőgéphez készült hajtóműalkatrészét, a Ford pedig már gyakorlatban használja a technológiát egyes prototípusok és termékek előállítására. A New York University kutatói most azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy a nyomtatást cyberbűnözők tehetik tönkre. Mivel a nyomtatáshoz szükséges fájlokat számítógépben tárolják, ahhoz ugyanúgy hozzáférhetnek a hackerek, mint bármilyen más információhoz és a nyomtatási műveletbe be tudnak avatkozni. A nyomtatófej tájolásának kívülről jövő aprócska megváltoztatása a kinyomtatott tárgy erősségét akár negyedével is meggyengítheti. A rosszindulatú beavatkozással milliméternél kisebb hibákat is be lehet iktatni az egyes kinyomtatott rétegek közé, ami a hagyományos, ultrahangos minőségellenőrzésnél rejtve marad. A kutatók ezért sürgetik az új technológiahoz biztonságát erősítő cybervédelmi intézkedések kidolgozását.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.