Laborrá változik a PC
Egy fontos díjat már megnyert – az ígéretes informatikai projekteknek kiírt Startup-verseny első helyét –, és a frissen kialakult érdeklődés nyomán befektetőkre is jó eséllyel számíthat a Webcam Laboratory nevű, az asztali számítógépből fizikai és/ vagy biológiai laboratóriumot varázsoló szoftver. Az iskoláknak szánt megoldás az elképzelt üzleti modell szerint Amerika felől hódít(hat) ja meg a világpiacot.
A kinematika igazi vízválasztó a fizikában: akik megértik, netán még élvezni is tudják a testek mozgásának törvényszerűségeit, azok alighanem valamilyen fizikai pályán kötnek majd ki. A témakör elvontságán a kísérletek sem sokat segítenek: az ugráló golyók látványnak talán érdekesek, ám ettől még nem lesz könnyebb egyenletbe foglalni a mozgásukat. A Webcam Laboratory viszont villámgyorsan, egyszerű eszközökkel, de nagyon élményszerűen létrehozza azt a hidat, ami elvezet a kísérlettől a fizikai (vagy matematikai) absztrakcióig. Csupán egy hétköznapi PC meg egy webkamera kell hozzá, és a monitoron máris láthatjuk a mozgásgörbéket, a sebességet, a gyorsulást meg a többi rejtélyes változót.
Ugyanilyen egyszerűen bánik el a szoftver a nagy teljesítményű távcsövet vagy mikroszkópot igénylő feladatokkal – legyen az egy holdkráter átmérőjének vagy egy papucsállatka csillójának a megmérése. Bármilyen furcsának tűnik is, aWebcam Laboratory mindkettőre alkalmas.
– Kevesen tudják, de azokkal a webkamerákkal, amelyeken a fókusz kézzel állítható, teljesen kitekert lencsével kiváló makrofelvételeket lehet készíteni – állítja Szigetlaki Zsolt, a programot létrehozó háromfős csapat egyik tagja és ötletadója. Mint lapunknak elmondta, fejlesztés közben maguk is meglepődtek, amikor kiderült, hogy az egysejtű, amelyet méricskélnek, egy 1500 forintos tucatperiféria segítségével vált láthatóvá a monitoron.
A jelenleg négy funkciót (a kinematika és mikroszkóp mellett mozgásérzékelést, illetve gyorsítottfelvétel-készítést) ismerő rendszer hamarosan hét további képességgel bővül, így egy nagyon sokoldalú természettudományi kísérletező- és megjelenítőeszköz válik belőle. A program bármilyen átlagos PC-n futtatható (sőt, akár egy netbookon is, bár ott a kinematikai modul néha döccen egyet), a kezeléséhez még tanárra sincs feltétlenül szükség és aWebcam Laboratory segít az eredmények értelmezésében is. A szoftver egyelőre angolul kommunikál – mivel első körben az amerikai piacra szánják –, de siker esetén a lefordítása akár néhány hét alatt elkészíthető. A reménybeli vásárlók elsősorban iskolák lehetnek, de várhatóan lesz olyan csomag is, amit egyéni felhasználóknak szánnak. Az ötlettől a mai készültségi szintig nagyjából két év telt el (de úgy, hogy a fejlesztők közben más projekteken is dolgoztak). A szoftvernek léteznek ugyan versenytársai, de egyik sem ilyen komplex, lényegesen nagyobb a hardverigényük, és az áruk is magasabb – ráadásul nem is kifejezetten diákok számára készültek –, ami mind a magyar megoldás esélyeit javítja.