Megállj a Digitalizációnak - a Sport Tv-é az NB I
Ekkor még sem a sportági szövetség elnöksége, sem a Futball Duó Kft. nem bólintott rá az ajánlatra. Ennek nyomán közel sem volt biztos, hogy az elnöki igen győzelmet ér a Sport Tv-nek, tudniillik a klubtulajdonosok körében - finoman szólva - nem volt egyértelmű a csatorna pályázatának támogatottsága. Már csak azért sem, mert a konkurens Digi Tv az utolsó pillanatig nem adta fel a harcot.
A cég még hétfő este másfélmilliárd forinttal emelte a tétet, de ahogy arra Kisteleki rámutatott, a döntéshozók jogi akadályok okán már nem vehették figyelembe az újabb „nyomós érvet". Pedig a hét első napjának estéjén maga Teszári Zoltán, a Digi Tv tulajdonosa is lobbizott a prezidentnél... (Az ügy „piaci" jelentőségét jelzi, hogy az a Teszári is beszállt a tárgyalásokba, akit amúgy „láthatatlan üzletemberként" szokás emlegetni.)
Kedd délelőtt világossá lett: hiába. George F. Hemingway, a klubok tulajdonosi tanácsának elnöke - az nso.hu szerint - elárulta: az általa vezetett testület is a Sport Tv pályázatát támogatja.
Legjobb tudomásunk szerint más lehetősége - legalábbis elviekben - nem is lett volna. Tudniillik a bajnokságot az utóbbi három évben közvetítő társaságnak opciós joga volt szerződése meghosszabbítására. Amint az köztudomású, a sporttelevízió korábban 100 millió forintot fizetett a csomagért évadonként, ám a kontraktus az idén lejárt, s a Digi Tv megdöbbentő ajánlattal állt elő. Ekkor „társutasként" már az újonnan induló Digi Sport csatorna birtokában voltak a Bajnokok Ligája mérkőzéseinek, valamint a Bundesliga-találkozóknak a közvetítési jogai is. Az Európa Liga bizonyos meccsei is ezen az adón lesznek láthatók, s az NB I egészítette volna ki a kínálatot.
De csak „volna", mert a Sport Tv - múlt heti bejelentése szerint - vállalta a Digi által ajánlottakat, ezzel mintegy „automatikusan" meghosszabbította szerződését. Mindez azt jelenti: a sporttelevízió a következő három évadban hozzávetőleg 5,7 milliárd forintot áldoz a közvetítési jogokra. És persze vállalja, hogy alkalmanként riportereket cserél, lévén néhány klubtulajdonos elérte: a Digi kontraktustervezetében rögzítették, hogy ha a sportvezetők egy-egy kommentátor teljesítményével elégedetlenek, akkor kérésükre a csatornának le kell cserélnie a szpíkert (!). A Sport Tv lett a befutó, így erre az adóra is vonatkozik az egészen különös passzus...
A Sport Tv döntése nyomán már csak a formalitások voltak hátra. Legalábbis így gondolta Kisteleki István, valamint a sporttelevízió vezetése is. Ehhez képest a múlt hét csütörtöki MLSZ-elnökségi ülésen nem hoztak döntést az ügyben, mivel a klubtulajdonosok egy része továbbra is a Digi ajánlatát támogatta. Annak ellenére, hogy - amint arra később az MLSZ jogászai is rámutattak - ebben a helyzetben erre már nemigen volt lehetősége. A „belső ellenzék" egyik vezéralakja Sziky Gyula, az MHLL alelnöke például kifogásolható üzleti magatartással vádolta a Sport Tv-t, mert véleménye szerint a csatorna a korábbi években áron alul vette meg a közvetítési jogokat.
A végső döntést keddre halasztották. Végül a klubtulajdonosok tanácsa is belátta, hogy nem maradt egyéb lehetősége, így igent mondott a Sport Tv ajánlatára, s hasonlóképpen tett tegnap délutáni ülésén „jelentős többséggel" az MLSZ elnöksége, miképpen a Futball Duó Kft. taggyűlése is.
A döntésről
Máté Pál, a Sport Tv főszerkesztője a döntést kommentálva elmondta: irányadónak tekintik az MLSZ elnökségének határozatát, s örülnek annak, hogy a grémium a jog és a törvényesség szellemében hozott döntést. „Büszkék vagyunk arra, hogy az elkövetkező időszakban is mi közvetíthetjük a magyar labdarúgás valamennyi osztályának és sorozatának küzdelmeit." Kristóf Péter, a Digi Sport felelős szerkesztője a határozatot egyelőre nem kívánta kommentálni.
Jó biznisz a sport?
A bajnoki mérkőzések közvetítése komoly üzlet a televíziós társaságoknak, amennyiben azok ügyesen sáfárkodnak a birtokukba kerülő jogokkal. Noha a közvetítések többnyire igen messze elkerülik a legnézettebb műsorok top ötvenes táborát, jelentéktelen nézőszámról mégsem beszélhetünk. Amíg a hetente készülő adatok szerint a legnézettebb műsor a Barátok közt hozzávetőleg 1,7 millió nézővel a teljes lakosság körében, addig a meccsek nézettsége néhány százezer fő, de igen komoly szórásban (nem mindegy például a jövőre nézve, hogy játszik-e a Ferencváros, vagy sem).
Az sem mellékes, milyen adatot nézünk: ha a mérkőzéseket végig követők száma, mondjuk, 200-300 ezer körül alakul, akkor akár 600-900 ezer is lehet a teljes „elérés", amennyiben a nézőszámba beszámítjuk azokat is, akik csak belenéznek a meccsbe, esetleg csupán az összefoglalókat tekintik meg. Márpedig a szponzorok szemszögéből éppen ez utóbbi érték a mérvadó, elvégre a reklámtáblákat nem csak az látja, aki végignézi a közvetítést. Vagyis a csatornák által elérhető reklámbevétel kreatívan növelhető, ha csomagban értékesítik a megjelenéseket, azaz többször adják le ugyanazt a reklámot: amikor ismételnek, vagy összefoglalókat sugároznak.
A reklámbevétel azonban csak a bevételek egy fajtája. A jogokat megnyerő csatorna továbbadhatja másoknak az összefoglalókat, de sokkal nagyobb bevétele származik műsorának a terjesztéséből - a kábeltelevíziós társaságok ugyanis fizetnek azért, hogy felvegyék az adott csatornát egy előfizetői csomagba. Erre építette korábban koncepcióját a Digi is: ha e társaság közvetíthette volna a hazai bajnoki meccseket, több sportcsatornát kivehetett volna a kínálatából, miközben a saját adásáért a többi kábeltévés cégtől plusz-bevételre tehetett volna szert. (V.G.G.)