galéria megtekintése

Ilyen Forma-1 még soha nem volt

0 komment


Boda András

Új csapatok, új pilóták, új szabályok: a szokatlanul sok változást ­hozó téli szünet után a hétvégi Ausztrál Nagydíjjal megkezdődik a 67. Forma–1-es világbajnokság. Bár újdonságokból nincs hiány, az talány, hogy változnak-e az erőviszonyok, azaz lesz-e végre valódi küzdelem a vb-elsőségért.

Minden idők leghosszabb Forma–1-es évada kezdődik el a hét végén Melbourne-ben: azzal ugyanis, hogy a versenynaptárba bekerült a – különös módon Európa Nagydíjnak nevezett – bakui futam, és visszatér a mezőny Németországba, huszonegyre nőtt az idei Grand Prix-k száma. Noha a szezon megnyújtása szurkolói érdek, nincs kizárva, hogy a szervezők ezúttal túllőttek a célon, és nem csak azért, mert a csapatok és a pilóták is háborognak a túlságosan megterhelő rekordsűrű évad miatt. Sokkal inkább azért, mert bizony van kockázata annak, hogy a nyáron vagy kora ősztől unalomba fullad az évad.

Lewis Hamilton. Megmérettetik – remélhetőleg
Lewis Hamilton. Megmérettetik – remélhetőleg
Jason Reed / Reuters

Mindenekelőtt akkor, ha a Mercedes és háromszoros világbajnok brit pilótája, Lewis Hamilton az idén is 2015-ös formában van. Csak emlékeztetőül: tavaly 19 verseny közül 16-ot a német márka nyert, ­Hamiltont pedig tízszer intették le elsőként. Azt persze csak találgatni lehet, hogy a tavalyi fölényt mennyiben tudja átmenteni 2016-ra a Mercedes. Árulkodó viszont, hogy a február végi barcelonai teszteken messze Hamilton és csapattársa, Nico Rosberg tette meg a legtöbb kilométert. Egyúttal jelzésértékű az is, a Mercedes pilótái feltűnően kerülték, hogy a kocsijuk valódi képességeit megmutató tempóban autózzanak; e törekvésükről a gumiválasztásuk és a stratégiájuk is árulkodott.

 

A valódi versenyre vágyók számára ugyanakkor biztató, hogy a Mercedes legfőbb riválisa, a Ferrari sokkal jobban áll, mint tavaly ilyenkor. A teszteken mutatott teljesítmény mellett a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel szavai is erről tanúskodnak. „Biztosak vagyunk abban, hogy harcot vívunk a Mercedesszel" – fogalmazott a német pilóta. S még egy adalék: Hamilton egy csütörtöki, melbourne-i sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy attól tart, a Ferrari sokkal gyorsabb annál, mint azt a csapat tagjai sejteni engedik.

A most legesélyesebbnek tűnő Mercedes és Ferrari párviadalára a versenyautók teljesítménye mellett más is hatással lehet. Mindenekelőtt az: ha nem is földrengésszerű, de nagy változások történtek a szabályokban. Csak hogy a legfontosabbakat említsük: egy újabb típussal bővül az abroncsok köre, s ez további izgalmakat hozhat a straté­giai csatákban. A pilóták az eddiginél jóval kevesebb információt kaphatnak rádión a csapatuktól, egyebek közt nem tudhatják meg azt, milyen abroncson hajtanak a riválisok; így – legalábbis elméletileg – arra késztethetik őket, hogy taktikázás ­helyett hajtsanak, ahogyan tudnak.

A legdrasztikusabban az ­időmérő szabályaiba nyúltak bele. A kvalifikáció első etapjában (Q1) hét perccel a kezdés után, 90 másodpercenként kiesik az aktuálisan leglassabb pilóta. Hasonló a folytatás a Q2-ben: a bent maradó tizenöt versenyző hat percen át körözhet, majd szintén 90 másodpercenként kiesik közülük az utolsó. A pole-ról döntő Q3-ban nyolc kocsi hajthat a pályára, öt perc után kezdenek el kiesni a leglassabbak, és az edzés utolsó másfél per­cében már csak a két legjobb marad harcban.

A kvalifikáció átalakításának különösen az ad aktualitást, hogy az idén az eddigieknél is fontosabb lesz a jó rajtpozíció, hiszen sűrűbbé és kiegyensúlyozottabbá vált a mezőny. Hosszú idő után új csapat nevezett: az amerikai Haas a már rutinos francia Romain Grosjeannal és a visszatérő mexikói Esteban ­Gutierrezzel száll harcba. S bár a ­Lotus megvásárlásával papíron csak átalakult, gyakorlatilag új csapatnak mondható a Renault is, amely – motorbeszállítói szerepén túllépve – újra teljesen önálló, gyári gárdát ala­pított. A team a visszatérő ­Kevin Magnussent igazolta le, akinek csapattársa a korábbi Formula–1-es pilóta, Jonathan Palmer fia, Jolyon Palmer lesz. Érdemes megemlíteni, hogy a két újonc istálló a teszteredmények alapján nem feltétlenül lesz sereghajtó: a Haas és a Renault is jó időket futott, azaz meglehet, rögtön a középmezőnyben találja magát.

További izgalmakat tartogathat, hogy a tavaly leszerepelt McLaren-Honda sokat fejlődött, vagyis optimista jóslatok szerint állandó pontszerzővé léphet elő a jóval szebb napokat is látott Fer­nando Alonso és Jenson Button. Bár csoda aligha várható a Manortól, azért rögzítsük: a Mercedes-motorra váltó kiscsapat – amelynél a német túraautó-bajnokság tavalyi győztese, Pascal Wehr­lein és az első indonéz F–1-es pilóta, Rio Haryanto kapott lehetőséget – a barcelonai teszteken mutatott teljesítmény alapján sokat lépett előre.

Még több esélylatolgatás helyett Daniel Ricciardót, a Red Bull szinte mindig nevető ausztrál pilótáját idézzük. Ő csütörtökön, a versenyzők tájékoztatóján azzal hárította el az erőviszonyokra vonatkozó „ezredik" újságírói kérdést: „Hetek óta erről faggatnak, de nem tudok igazi választ adni. Csak annyit mondhatok: vasárnap minden kiderül."

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.