galéria megtekintése

Izzadságcseppek és könnycseppek

0 komment


Boda András

Akárcsak a hullámvasúton: a szakág mélypontjának tűnő szezonnyitó után Malajziában a legjobb formáját hozta a pályaversenyzés csúcskategóriája. Izgalmas stratégiai csaták, remek párharcok, rekordok, vörös köd, valamint izzadság- és könnycseppek Sepangban.

„Grazie grazie grazie!"; „Sì ragazzi, ooooohhhhhhh!"; „Numero uno is back, Ferrari is back!"; „Forza Ferrari!" – kiabálta a rádiójába Sebastian Vettel, miután a kormányt őrülten rángatva elsőként gurult át a célvonalon Malajziában, megelőzve Lewis Hamiltont (Mercedes) és Nico Rosberget (Mercedes). Mindeközben a Ferrari-bokszban, aki csak a mikrofon közelébe jutott, üvöltötte, ahogy bírta: „Fantastico fantastico!", „grande Seb!". Hogy az érzelmek elemi erővel törtek fel a négyszeres világbajnokból és a csapat tagjaiból, korántsem indokolatlan: a klasszis pályafutásának negyvenedik Forma-1-es győzelme alighanem az ő és új csapata legemlékezetesebb sikerei közé tartozik majd.

Vettel az élen
Vettel az élen
Olivia Harris / Reuters

„Azt sem tudom, hol kezdjem" – mondta Vettel a futam utáni interjúk egyikében, s tanácstalansága érthető, hiszen újabb elsősége megannyi szempontból túlmutat egy egyszerű nagydíjgyőzelmen. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a négyszeres bajnok utoljára 2013-ban tudott nyerni, azaz nagyon mélyről kapaszkodott vissza a csúcsra. A sikertelenségét ráadásul úgy törte meg, hogy az őt magasba emelő Red Bulltól a hosszú évek óta vergődő Ferrarihoz igazolt a múlt év végén, s néhány hónap alatt adott lendületet az átszervezett olasz csapatnak. Nem kétséges, hogy észrevételei, műszaki érzéke, felkészültsége is kellett ahhoz, hogy újra ütőképes autót tudtak építeni Maranellóban. Győzelme értékét – és olasz szurkolók eddig sem elhanyagolható Vettel-imádatát – tovább növelte az: a Forma-1 talán legmeghatározóbb csapata legutóbb majd két éve, 2013 májusában tudott nyerni...

 

És akkor persze még nem szóltunk a Schumacher-faktorról. Amikor „Seb" a Ferrarihoz szerződött, a csapatnál és a szurkolók körében mindenki azt várta, ő lesz az olaszokkal öt vb-címet szerző, hétszeres bajnok – a súlyos síbalesete óta továbbra is állandó ellátásra szoruló – Michael Schumacher utódja. Nem véletlen, hogy könnyes szemmel elmondott győzelmi beszédében Vettel felidézte: „Hihetetlen, hogy egy Ferrarival tudtam nyerni, hiszen gyerekként a kerítésen kívülről néztem, ahogy Michael tesztel a pályán". Aligha volt véletlen, hogy az egykori álmodozó kisfiú a dobogón állva karmesterként kezdett vezényelni olasz himnusz idején – épp úgy, ahogyan honfitársa, barátja tette éveken át.

És nem mellékes az sem, hogy Vettel és a Ferrari sikere az aktuális világbajnokság szempontjából is kulcsfontosságú lehet. Miként arra a német klasszis rávilágított, óriási fegyvertény, hogy a tavaly utolérhetetlen, és az idén is erősen kezdő Mercedest „erőből" sikerült megelőzniük, ráadásul ők törhették meg a német csapat tavaly nyár óta tartó győzelmi szériáját.

Bár a német és a Ferrari már a szombati – a Hamilton, Vettel, Rosberg, Daniel Ricciardo (Red Bull) sorrenddel zárult – kvalifikáción is remekelt, akkor még a nehéz körülményekkel is lehetett magyarázni a szoros befutót. Az időmérőn ugyanis leszakadt az ég, így a tűzforró aszfalt után „bokáig érő" vízben kellett hajtaniuk a pilótáknak. A vasárnapi – eső nélküli, ám annál forróbb – futam rajtja után viszont világossá vált, hogy a Ferrari nem csak gyorsnak tűnik, hanem az is: Vettel gond nélkül őrizte meg második helyét, szorosan tapadt a brit Hamiltonra. Kettejük összecsapása végül elmaradt – Vettel a Marcus Ericsson (Sauber) kicsúszása miatt beküldött biztonsági autós időszakban került az ekkor gumit cserélő brit elé –, de a más-más bokszstratégia miatt így is izgalmas volt a csatájuk.

A középmezőnyben eközben nem csak izgalom, látványosság is akadt bőven: miután Malajziában hasonló tempóra volt képes a Sauber, a Williams, a Toro Rosso és a Red Bull is, a pilóták szinte folyamatosan nagy csatákat vívtak. Ráadásul Valtteri Bottas (Williams), a 17 évesen, legfiatalabb pontszerzőként befutó Max Verstappen (Toro Rosso),és a futam eleji defekt miatt az utolsó helyről a negyedik pozícióig visszakapaszkodó Kimi Räikkönen (Ferrari) extra manőverek sorával igazolta: bár – ahogy manapság mondani szokták – „kihívások" sorával kell szembenéznie a mai Forma-1-nek, azért egyelőre kár temetni a szériát.

Hamiltonnal a háttérben a futam után. Egyértelmű, ki az első számú kihívó
Hamiltonnal a háttérben a futam után. Egyértelmű, ki az első számú kihívó
Olivia Harris / Reuters

S ha már a szakág feltámadásáról esett szó, jegyezzük meg azt is, az utóbbi években csúcsra járatott PR-szövegek után üdítő volt a szokás szerint „kinyújtott mutatóujjal" ünneplő Vettel őszintesége. Amikor a világbajnoki esélyekről kérdezték, a német pilóta nemes egyszerűséggel közölte, ezzel ő most egyáltalán nem törődik, merthogy pillanatnyilag ünnepelni szeretne és „nagyon-nagyon" berúgni...

A Malajziai Nagydíj végeredménye:

1. Sebastian Vettel (német, Ferrari)
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
3. Nico Rosberg (német, Mercedes)
4. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
5. Valtteri Bottas (finn, Williams)
6. Felipe Massa (brazil, Williams)
7. Max Verstappen (holland, Toro Rosso)
8. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Toro Rosso)
9. Danyiil Kvjat (orosz, Red Bull)
10. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull)

A vb-pontversenyek állása:

1. Hamilton 43 pont
2. Vettel 40
3. Rosberg 33
4. Massa 20
5. Räikkönen 12
6. Felipe Nasr (brazil,Sauber) 10
7. Bottas 10
8. Ricciardo 9
9. Nico Hülkenberg (német, Force India) 6 10. Verstappen 6 11. Sainz Jr. 6 12. Marcus Ericsson (svéd, Sauber) 4 13. Kvjat 2 14. Sergio Perez (mexikói, Force India) 1

A csapatok állása:

1. Mercedes 76 pont
2. Ferrari 52
3. Williams 30
4. Sauber 14
5. Toro Rosso 12
6. Red Bull 11
7. Force India 7

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.