galéria megtekintése

Lázár megadóztatná a Manchester Unitedet is

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 20. számában
jelent meg.


Pető Péter
Népszabadság

Legalább annyira komikus, amennyire súlyos következményekkel járhat a sportszektorban, ha oly módon változik a reklámadó szabályozása, ahogyan azt Lázár János előrevetítette. Ha úgy lesz, fizethet a labdarúgó NB II-ben szereplő Csákvár éppúgy, mint a Miskolci Jegesmedvék hokicsapata. Ezenkívül kulturális és sportesemények sora utalhatná a sarcot.

Felfoghatatlan zavart és jelentős versenyhátrányt okozhat a magyar sportszektornak, ha a reklámadót egykulcsossá alakítanák. Lázár János tárcavezető az RTL Klubbal folytatott egyeztetések után, uniós kifogásokra hivatkozva vetítette előre, hogy módosíthatják a vonatkozó jogszabályt. A politikus egykulcsos verzióról, valamint az osztrák példáról beszélt. (A szomszédos országban öt százalék a teher.)

Ez is a reklám helye. Az FTC stadionja
Ez is a reklám helye. Az FTC stadionja
Banczik Róbert / Népszabadság

Ha ez a változat valósul meg, akkor az NB II-es Csákvár futballcsapata éppúgy fizethet, mint a Miskolci Jegesmedvék hokicsapata. (Az amatőröket és a sportszövetségeket egy korábbi módosítással már mentesítették.) Nem szólva arról: lényegében minden sport- és kulturális esemény szervezőjének utalnia kell majd az államkasszába, mert szinte mindannyian tesznek közzé reklámot. A hőlégballon-Európa-bajnokságon részt vevő „járműveken” látható feliratokból származó bevételek elméletileg éppúgy adókötelesek, mint a mezekre nyomtatott hirdetések.

 

Hogy a képletet már ne is bonyolítsuk tovább a klubok, a versenyek és a koncertek honlapján közzétett reklámokkal, illetve megannyi olyan speciális esettel, amelyre a törvényhozók – a jogszabály szövege alapján – meglepően visszafogott figyelmet fordítottak. Az abszurditásra jellemző, hogy

ha nem lesz nullás kulcs, akkor fizetnie kellene például a nemzetközi meccsen reklámmal feliratozott mezben idehaza fellépő Manchester Unitednek éppúgy, mint a magyar bajnokságban szereplő csíkszeredai jégkorongegyüttesnek.

Ez sok esetben inkább csak értelmetlen bürokratikus teher lenne, mivel a büdzsének nyilván minimális bevételt jelentene például a Békéscsaba női kézilabdacsapatának „teherviselése”. Ugyanakkor bizonyos pályázatoknál a versenyképességet ronthatja a szabályozás. Hiszen az összes magyarországi sportesemény szervezőinek jelentős summát kellene beépíteniük a költségek közé. Ha a döntéshozók éppen olimpiai pályázatot terveznek, akkor azt a fejezetet is írhatják, amely az adóteherről számol be a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak, s amely inkább kedvezményes tarifákhoz, semmint extra adókhoz szokott. De nyilván a cselgáncs-Eb vagy a birkózó-vb rendezési jogának megszerzését sem segítené elő a törvény. Arról már nem is szólva, hogy a Győr női vagy a Veszprém férfi-kézilabdacsapatának is súlyos gondokat okozhatna, elvégre akár egy játékos éves bérét is elvihetné az adó.

A kormány korábban is mérsékelt figyelmet fordított a dilemmákra.

A Nemzetgazdasági Minisztérium például nem segített abban, hogy megtudjuk, a hatályos szabályok alapján Bernie Ecclestone-nak kell-e fizetnie a Forma–1-es Magyar Nagydíj miatt, mivel nem ismert, a reklámokból származó bevétele meghaladja-e az 500 millió forintot.

A Lázár-változat szerint biztosan kellene neki. Miként az olyan ideáloknak is, mint amilyen Hosszú Katinka és Szilágyi Áron, aki – szerződésének megfelelően – a felszerelésén, ruháján hirdeti egyéni szponzorait.

S mindez csupán ízelítő ahhoz a káoszhoz, amit a változtatás okozhat. A Kreatív arra hívta fel a figyelmet, hogy

összesen 6700 céget érinthet az adó kiterjesztése: önkormányzatok, egyházak, nonprofit szervezetek is a hatálya alá tartozhatnak.

Mindenesetre amikor a nyáron a sportcégekkel kapcsolatban megkerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát, a tárca azt közölte: „A sportpolitika egyetért azzal, hogy minden gazdasági szereplőnek ki kell vennie a részét a kölcsönös közteherviselésből.”

Ezúttal a sajtóosztályon nem válaszoltak a kérdésünkre.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.