Együtt, egymás ellen
Azért háborog most a „fél világ”, mert bekövetkezett az, amitől rengetegen tartottak: a sokat bírált „ötvenpontos” szabály döntheti el a világbajnoki cím sorsát. (Az új szisztémát azért vezették be, hogy a világbajnoki cím sorsa tovább maradjon bizonytalan: az utolsó futamon dupla pont jár az első tíz helyezettnek, a győztes 25 helyett 50-et kap, vagyis a jobb eredménnyel jóval többet lehet faragni a hátrányból, mint rendesen.) Ez sokak szerint tarthatatlan, mert a szezonzáró „szerencsefaktora” dönthet a tényleges teljesítmény helyett.
Hamilton és a Mercedes-stáb Valdrin Xhemaj / EPA |
Annyiban érthető a panaszáradat, hogy Hamilton az idén éppen kétszer annyi futamot nyert, mint Rosberg. S bár a 10:5-ös győzelmi arány finoman szólva is meggyőzőnek tetszik, a brit előnye egy futammal a vége előtt –Hamilton kocsijának több technikai hibája, valamint Rosberg szorgos és kiegyensúlyozott pontgyűjtése nyomán – mindössze 17 pont. (Itt azért érdemes megemlíteni: az időmérőkön rendre Rosberg a gyorsabb, ebben az évben tízszer szerezte meg az első rajthelyet, míg Hamilton „csak” hétszer.) Mindez azt jelenti: a hagyományos pontozás szerint lényegében borítékolható lenne Hamilton győzelme.
Ez esetben a brit akkor is kétszeres bajnoknak mondhatná magát, ha az a forgatókönyv válik valóra, hogy Rosberg nyer, ő pedig csak hatodik lesz. Az új rendszer miatt azonban amennyiben Rosberg győz, Hamilton nem lehet rosszabb másodiknál... Ezzel együtt az érintettek – legalábbis nyilatkozataik szerint – nem tetszenek túlságosan izgatottaknak: mindketten jelezték, hogy győzni mentek Abu-Dzabiba. Közvetlen felettesük, Toto Wolff – aki egyébként többször is utalt rá, hogy Hamilton érdemelné meg a vb-címet – annyit fűzött hozzá ehhez: reméli, tisztességes verseny dönt, nem pedig valamiféle műszaki hiba.
E megjegyzés nagyon is életszerűnek mondható: miután az eddigi tizennyolc futam közül tizenötöt nyert a Mercedes, tizenegy esetben pedig kettős győzelmet ért el a csapat, minimális az esély arra, hogy a technikai hibán kívül más is – értsd: más pilóta – beleszólhat a kettős csatájába. S ha már a riválisokról esett szó: mivel az már biztos, hogy a világbajnokság harmadik helye a Red Bull-hoz az idén szerződtetett Daniel Ricciardóé, a vetélytársak számára jószerével tét nélküli a szezonzáró futam. A mezőny további tagjai szinte kivétel nélkül 2015-re készülnek.
Sebastian Vettel – miként azt hivatalosan is bejelentették – már a jövő évi csapatára, a Ferrarira koncentrál. Hasonló cipőben jár az olasz istállót elhagyó Fernando Alonso is: bár most még a vörös kocsiban ül, fejben vélhetően inkább a McLaren-Hondát próbálgatja. Ezt jelzi, hogy az ellenfelek a pénteki szabadedzéseken a szokottnál is nagyobb lemaradásban voltak a Mercedesek mögött. A két ezüst nyíl közül tegnap Hamiltoné volt a gyorsabb az első és a második tréningen is, ami arra utal: nem a levegőbe beszélt, amikor azt mondta, hogy ezúttal egyedül szeretne kettős győzelmet aratni.