galéria megtekintése

Amerre Kesjár Csaba járt, mosolyogtak az emberek

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 20. számában
jelent meg.

Harle Tamás
Népszabadság

Június 24-én lesz huszonhat éve, hogy Kesjár Csaba Németországban egy Forma–3-as edzés utolsó körében a szalagkorlátnak vágódott és életét veszítette. A pályaorvos szerint olyan ütés érhette, mint amikor a lágytojás tetejét lecsapják.

Kesjár Csaba
Kesjár Csaba
Németh Ferenc / MTI

Az egykori autóversenyző nem szűnő népszerűségét jól jelzi, hogy a Facebookon két oldal is őrzi az emlékét, ezeknek összesen több mint háromezer követőjük van. Amikor 1987-ben a Zakspeed-istálló Forma–1-es autóját vezethette, több mint százezren éljenezték a Hungaroringen, a nürnbergi tragédia után három héttel pedig a Farkasréti temetőben sok ezren kísérték az utolsó útjára. Hatalmas volt a tömeg, így nem fért mindenki a frissen hantolt sírhoz, hogy lerója a kegyeletét. Egyszer csak karok emelkedtek a magasba, a hátul állók virágait kézről kézre adták előre a sírig.

Döbbenetes jelenet volt, és sajátos módon talán éppen ekkor érződött a leginkább, mit is jelentett Magyarország számára ez a huszonhat évesen eltávozott fiatalember. Sikeres volt és jóképű, akár egy filmszínész, kamaszok példaképe, tinilányok bálványa, idehaza mégis kevés irigye akadt. Tényleg autóversenyzőnek született. Nagyapja motorversenyző, édesapja, Kesjár János sokszoros magyar hegyibajnok és ralifutamgyőztes. A családi legendárium szerint alig négyévesen spárgával apró biciklijére kötözte magát (biztonsági öv gyanánt), tizenhárom esztendős, amikor korengedéllyel, legfiatalabb versenyzőként rajthoz állhatott az ifjúsági gokartbajnokságon (kell-e mondani: nyert!), néhány év elteltével pedig bármilyen hazai versenyen fő esélyesként ülhetett az éppen aktuális autójába.

 

Amikor a Schübel-istálló a királykategória előszobájának tekintett Forma–3-ba repítette, szerény maradt. – „Nekem még itt is rengeteget kell tanulnom” –, de egy ország bízott benne, hogy ő lehet az első magyar Forma–1-es pilóta. Odakint 1988 nyaráig a középmezőnyben hajtott, legjobb futameredménye egy negyedik hely, Kesjár is érezte, ennél többet kell nyújtania, és mutatkoztak már a jelei annak is, hogy külföldi pártfogói esetleg kiállhatnak mögüle. De mivel ez csak az első tanulóév, idehaza rendíthetetlenül hitte mindenki, hogy a „legkisebb királyfi” előbb-utóbb meghódítja a világot.

Forma–3-as autóban a Hungaroringen (1987)
Forma–3-as autóban a Hungaroringen (1987)
Németh Ferenc / MTI

Így érkezett el 1988 nyara. Június 23-án, egy csütörtöki napon csaknem egész Európa felett felhőtlenül tisztán ragyogott az ég. Nürnbergben is, ahol késő délután a híres Norisringen éppen két huszonéves fiatalember tartott pályabejárást. A szőke német Ralf Kelleners és a hollófekete hajú magyar Kesjár Csaba – a Schübel-istálló két Forma–3-as versenyzője – egy tűzpiros Hondával lassan araszolt, és arról beszélgetett, hogy a másnapi edzésen, valamint a szombati versenyen melyik szakaszon milyen tempóval kell majd haladnia. Az utolsó, éles balkanyarhoz érve a magyar fiú váratlanul a fékre lépett, és a kocsit megállítva a pálya melletti területre mutatott:

– Te jó ég, Ralf, az ott egy oltári nagy tó. Ha itt elszámítod a sebességet, egyenesen beleszállsz! – mondta a magyar. Arra nézett a német, gondolkodott egy keveset, majd ezt válaszolta: – Nyugi, ott a korlát, az megfog. Ha a kanyart el is vétenéd, ez megfog. – Ebben maradtak, a Honda gurult tovább, a tavon csónakokat ringatott az enyhe szél. Ennek a jelenetnek, ennek a párbeszédnek azonban különös, misztikus fénytörést kölcsönöz mindaz, ami 24 órával később történt: Kesjár éppen itt, ezen a helyen szakította át a szalagkorlátot. De azon a bizonyos csütörtöki délutánon még minden szépnek és reménytelinek látszott...

Másnap a délelőtti edzés végeztével Horst Schübel, az egykori versenyző, istállótulajdonos, átbeszélte a tapasztalatokat a két pilótával, majd Csaba rövid kimenőt kapott. Ezt kihasználva a város központjába sietett, ahol a Helm stúdióban 50 nyugatnémet márkáért (ekkor egy dollárért 1,75 márka járt) két új plexit vásárolt sisakjára a régi, karcos helyett. Hat előtt néhány perccel préselte be magát a piros-fehér-zöld színűre festett Dallara vezetőülésébe. Ehhez ragaszkodott, hogy az autó a magyar nemzeti színekben pompázzon. Harminckét versenyautó dübörgött, és indult neki a bemelegítő körnek, amikor Kesjár János, a magyar versenyző édesapja letért a Nürnberg mellett elfutó autópályáról, hogy a Norisring felé vegye az irányt. Nem sietett, nem volt fontos, hogy az edzés elejére ideérjen, hiszen az estét úgy is együtt tölti majd a fiával.

Csaba néhány könnyed kör megtétele után visszaállt a bokszba, a szerelők állították a szárnyakon. Ezt követően már csak az utolsó két kört megelőzően kanyarodott le ismét. Apró igazítások, és megkezdődik az időmérő hajrája. Ilyenkor kell a legjobb időt futni, hogy a másnapi versenyen minél előkelőbb pozícióból startolhasson. A beton egyenetlen és ráz – mintha alulról kalapáccsal ütnék a farkcsontodat –, a tribün előtti hosszú, egyenes szakaszon 5600 percenkénti fordulatra pörög fel a motor. Utolsó kör. Kesjár János 15 percnyire jár a Norisringtől, amikor a fia éppen egy vetélytársát megelőzve a fékre lép, hogy aztán ismét kétszáz fölé tolja a sebességet.

Az újabb egyenes szakasz végén következett az a bizonyos bal kanyar, mögötte a tó... és a Dallara nem fékezett... és jött a kanyar... és jött a korlát... és jött a halál. A későbbi tanúvallomások és vizsgálatok egy dologban összevágnak: a Dallara fékezés nélkül, csaknem kétszáz kilométeres sebességgel vágódott ki a kanyarból, és – ahogyan egy nappal korábban Csaba ettől tartott is – egyenesen a tó felé száguldott. Amennyire rekonstruálni lehetett a történteket, az autó gyakorlatilag alagutat fúrt a szalagkorlát egymáshoz rögzített felső és alsó íve közé. A fél percen belül odaérkezett mentősök egy hihetetlenül összeroncsolódott autót láttak, az alkatrészek szanaszét hevertek. Csaba ekkor már bukósisak nélkül feküdt a földön, az orrától lefelé külsőleg teljesen sértetlennek látszott.

– A kerekek kiszakadtak ugyan, de az ülésen és a fülkén alig látszódott sérülés. Amikor azonban megláttam, hogy a pilóta mögötti bukócső negyvenöt fokban hátrahajlott, azonnal megértettem, hogy Csaba halott. Sok évtizedet töltöttem el az autópályák mellett, de kijelenthetem, hogy ami és ahogyan Csabával történt, az a legérthetetlenebb és legértelmetlenebb halál – így idézte fel e sorok írójának az eseményeket Lothar Bendel fotográfus, aki a külföldi versenyzők közül a magyar fiút kedvelte leginkább, és aki – ahogyan sok éven át – azon a napon is a pálya mellett kattintgatta a gépét.

Az orvosi ügyeletet a helyi kórház sebésze, dr. Beer látta el, de neki már nem volt más teendője, minthogy a halál beálltát megállapítsa. Nem sokkal később a holttestet a déli temetőbe vitték, az orvos itt adta át a rendőröknek a halotti bizonyítványt. Bármily különös, ahol a Schübel-istálló szerelői álltak, az esetből sem látni, sem hallani, de még csak sejteni sem lehetett semmit. Nem példa nélküli eset, hogy egy-egy versenyző hosszú percekkel a többiek után sem érkezik vissza a bokszba, ezért nem is nyugtalankodtak, a tragédia lehetősége pedig meg sem fordult a fejükben. Még akkor sem, amikor egyik szerelőtársuk mopedre ült, majd azzal a hírrel érkezett vissza, hogy Csabát baleset érte, kórházba szállították. Bizonyára csupán biztonsági ellenőrzés miatt kellett bemennie – gondolták, és el is indultak a csapat kamionja felé, hogy a másnapi új futóművet előkészítsék.

Ekkor érkezett a csapathoz egy mentőautó, amiből Imola, Csaba barátnője szállt ki, ám elég volt megpillantani őt ahhoz, hogy mindenki megértse, nagyon nagy a baj. – Csaba meghalt – mondta a magyar lány. Kesjár János alig néhány perccel később ért a Norisringre. Senki nem merte megmondani neki a hírt. Végül Nagy Péter, Csaba magyar szerelője és barátja lépett az apa kocsijához, és mielőtt a férfi kiszállt volna... „János bácsi, Csaba meghalt”.

– Úgy emlékszem, erre ő valami őrült döbbenettel az arcán kiszállt a kocsijából, és azt kérdezte, „mit vétettem, mit vétettem”. Haza akart indulni. Ahogy voltunk, én a szerelőruhámban, beültünk az autójába, száznyolcvannal döngettünk végig, egyetlen szó nélkül – mondta Nagy Péter.

– Sokan kérdezték már tőlem, hogy hogy nem akartuk megnézni, és főként az édesapja, megbizonyosodni a haláláról. De aki az autóversenyzésben él, az tisztában van vele, hogy a halál árnyéka mindig ott suhan melletted. Amióta Csabi kisfiúként először ült versenyautóba, János bácsi fejében mindvégig ott lehetett, hogy egyszer ez bekövetkezhet. És amikor hazaindultunk, akkor annyit már tudtunk, hogy a korlát mérte a fejére a halálos csapást. Talán nem akarta őt így látni. Meg akarta őrizni az emlékezetében Csaba szép arcát.

A nürnbergi államügyészség az egy esztendővel később lezárt vizsgálatában nem állapított meg személyi felelősséget, ám az okokat sem sikerült felderítenie. Sok mindenről lehetett hallani. Felröppent, hogy a tó felett éppen lenyugvó nap vakította el Csabát, mint ahogyan az is, hogy öngyilkos akart lenni. De mindkettő badarság. Aki vezetett már autót nyári délutánon, az jól tudja, mennyire zavaró lehet a horizont felől szembe sütő nap, de egy profi autóversenyzőnek ez nem okozhat problémát, különösen nem egy edzés utolsó körében, amikor már megismerhette a körülményeket. Kesjár János sokáig meggyőződéssel vallotta, hogy fiának ekkor már a sikereire féltékeny ellenségei is voltak Németországban, és az ő kezük benne lehetett a máig megmagyarázhatatlan baleset bekövetkeztében.

Az öngyilkosság lehetősége csak annak a fejében fordulhatott meg, aki nem ismerte Csabát. Ifjú újságíróként a halála után pár nappal már úton voltam Németországba; odakint és idehaza beszéltem, interjút készítettem mindenkivel, akivel az utolsó napokban találkozott, és azokkal is, akikkel szoros barátságban vagy éppen munkakapcsolatban állt. E beszélgetésekből olyan ember portréja rajzolódott ki, aki mindamellett, hogy sikeres és megnyerő volt, még egy egészen kivételes adottsággal is rendelkezett: ahol megjelent, mosolyogtak az emberek. Különleges kisugárzását érezték a barátai, de mindazok is, akik először találkoztak vele vagy éppen csak a televízión keresztül látták. Ez magyarázhatja azt a hallatlan szeretetet, amely övezte életében és azt követően egyaránt.

Kesjár János 19 évvel élte túl a fiát, most közös sírban nyugszanak a Farkasréti temetőben. Kesjár Csaba halála óta éppen annyi idő telt el, mint amennyit élt. Huszonhat év.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.