galéria megtekintése

„A harc pénteken véget ért”

3 komment


Gergely Márton

Gyászszalaggal érkezik a Hungaroringre jövő hétvégén a Forma-1 mezőnye. Pénteken elhunyt Jules Bianchi. A francia pilóta a tavalyi Japán Nagydíjon szenvedett balesetet, azóta kómában volt. A szerencsétlenség miatt felülbírálták a biztonsági előírásokat, így idén öt nagydíjat az eddiginél korábban indítanak el.

„Jules mindvégig harcolt, ahogy egész életében tette, de harca pénteken véget ért" – írta Bianchi családja szombaton a Facebook közösségi portálon. A francia versenyző tavaly október 5-én a szuzukai Japán Nagydíjon szenvedett végzetes balesetet. A sérüléseit ellátó japán orvosok úgy nyilatkoztak, tapasztalataik szerint olyan fokú agykárosodást, amilyet elszenvedett, még senki sem élt túl. A francia versenyző azonban nagy harcosnak bizonyult, ahogy ezt családja az elmúlt hónapokban sokszor hangsúlyozta is. Bár végig kómában volt, állapota stabilizálódott annyira, hogy Japánból át tudták szállítani szülővárosába, Nizzába. Itt halt meg kilenc hónappal a baleset után, július 17-én.

Jules Bianchi
Jules Bianchi
Yuya Shino / Reuters

Nem versenytempóban történt a baleset tavaly, mivel a kicsúszott Adrian Sutil autójának eltávolítására pályamunkások lépték át a záró szalagot. Bianchi épp ezen a helyen, a hetes kanyarban sodródott ki, és ütközött a Sutil autóját elszállítani igyekvő nehéz járművel. A heves esőzés miatt nem csak az út volt csúszós, de a látási viszonyok sem voltak optimálisak. A német Auto, Motor und Sport szaklap később úgy számolt: 92G hatott a versenyző szervezetére, vagyis testtömegének 92-szerese volt a belső ütés, amely agyát érte.

 

„Nem tudom elmondani, mennyire hiányozni fogsz, barátom" - reagált a halálhírre Bianchi honfitársa, Romain Grosjean. „Megtiszteltetés volt veled versenyezni, téged ismerni" - írta egy másik Forma-1-es pilóta, Max Chilton, aki Bianchi csapattársa volt a tavalyi szezonban. A Ferrari is gyászol, amelynek tehetséggondozó programjában edződött. „Ciao, Jules! Örökre szívünkben maradsz" - üzenték. Együttérzéséről biztosította a családot Francois Hollande francia államfő és Alain Prost tiszteletbeli francia „államfő".

Bianchi a huszonhatodik versenyző, aki a Forma-1 nyitánya, vagyis 1950 óta versenyhétvégén elszenvedett baleset következtében veszti életét.

Utoljára az 1994-es imolai horrorverseny követelt emberéletet. Ayrton Senna május 1-én halt meg, míg egy nappal korábban az osztrák Roland Ratzenberger szenvedett halálos balesetet.

Mivel az 1994-et követő biztonsági reformok után húsz évig nem történt komolyabb baleset a Forma-1-ben, a nézők és újságírók is elfeledkeztek az autóversenyzéssel járó veszélyekről.

Következménye ugyanis csak kevés balesetnek volt az elmúlt két évtizedben. Michael Schumacher eltörte a lábát egy frontális ütközésnél, míg Felipe Massa látását magyar orvosoknak kellett megmenteniük, miután a Hungaroringen egy elveszett fémrugó a sisakjának pattant. Ennél valószínűtlenebb balesetet elképzelni is nehéz.

Bianchi szerencsétlen ütközését követően azonban a Forma-1-ben is rádöbbentek, hogy

ez a sport még mindig életveszélyes.

Pilóták és szakemberek vitatkoztak azon, hogyan kerülhetők el a balesetek.

Egy konkrét változtatást már eszközöltek: ettől az évadtól nem kezdődhet verseny kevesebb mint négy órával sötétedés előtt.

Ez alól természetesen csak az éjszakai versenyek jelentenek kivételt. 2015-ben ez három nagydíjat érintett eddig (az ausztráliait, a malájziait és a kínait), szeptemberben a japán nagydíjat, októberben pedig az oroszt indítják el helyi idő szerint délután kettőkor.

Idáig az európai közönség kedvéért ezeket a versenyeket későbbre időzítették. Ez akkor vált veszélyessé, ha váratlan események miatt el kellett halasztani vagy félbe kellett szakítani a nagydíjat, és az újraindításkor már a látási viszonyok kezdtek autóversenyzésre alkalmatlanná válni. Mint Bianchi balesetekor.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.