Rolling Stoner
A 2007-es világbajnok három futammal a szezon vége előtt negyven ponttal vezet egyedüli riválisa, a spanyol Jorge Lorenzo (Yamaha) előtt. Tekintve, hogy a hátralévő versenyeken összesen legfeljebb hetvenöt pont szerezhető, a soron következő futamon elég „csupán” tíz ponttal többet gyűjtenie legfőbb riválisánál ahhoz, hogy vb-címet ünnepelhessen. Győzelmi esélyei nem rosszak: a Phillip Island-i ring ugyanis duplán hazai pálya a kirobbanó formában lévő ausztrál motoros számára, hiszen 2007 óta senki nem tudta őt legyőzni azon. Az esélyekről sokat elárul, hogy még Lorenzo – nem mellesleg: a 2010-es világbajnok – is próbálja csillapítani szurkolói lelkesedését, mondván: „Casey általában legyőzhetetlen Ausztráliában.” Igaz viszont, hogy Stoner hét végi sikere csak akkor érne vb-elsőséget, ha spanyol kollégája nem futna be a negyediknél jobb helyen.
Bár a királykategória az idén elsősorban a Stoner–Lorenzo párviadalról szól, változatlanul a figyelem középpontjában van a széria Michael Schumachere, a kilencszeres világbajnok Valentino Rossi; igaz, most a tőle szokatlan eredménytelenség, valamint a japán futamon „bemutatott” esése során szerzett ujjsérülése miatt. A Doktor becenevű klasszis, úgy tetszik, bármit próbál is mérnökeivel, egyszerűen nem tudja igazán versenyképessé tenni a Ducatit, emiatt pedig sokat, olykor túlságosan is sokat kockáztat. Sérülése ellenére Rossi rajthoz áll Ausztráliában. Noha már régóta nincs harcban a vb-címért, ráfér a pontgyűjtés: az össze tettben jelenleg csak a hatodik helyen áll, s már arra is alig-alig van esélye, hogy a tavalyi eredményétmegismételje, és újra bronzérmes legyen. A két kisebb kategóriában, a Moto2-ben és a 125 köbcentiméteresek szériájában sem lefutott még a világbajnokság. AMoto2-esek között két versenyző van harcban a vb-diadalért: a spanyol Marc Marquez 235 ponttal áll az élen, ám mindössze egy ponttal vezet a német Stefan Bradl előtt.
Ha nem is ennyire szoros, de kiélezett a küzdelem a „legkisebbeknél” is. A 125 kcm-es gépek osztályában a spanyol Nicolas Terolnak van a legnagyobb esélye a győzelemre, ám 31 pontos előnye még nem akkora, hogy legnagyobb riválisa, a francia Johann Zarco ne érhetné be. A legutóbbi futamon a francia nyert, igaz, Terol már kevesebbet kockáztat, inkább a biztos pontokért motorozik. A 125-ös kategóriához, pontosabban a jövőre a helyébe lépő Moto3-as bajnoksághoz kapcsolódik, hogy már biztos: magyar részvevője is lesz az új szériának. Sebestyén Péter, aki az idén – inkább kevesebb, mint több sikerrel – részt vett több vb-futamon is a 125-ös kategóriában, már a 2012-es Moto3-as szezonra készül.
„Öszvérek” a rajtrácson?
A hét végén könnyen eldőlhet ugyan a MotoGP-ben a világbajnoki cím sorsa, ám a kereskedelmi jogokat birtokló spanyol Dorna cég vezetőit már a következő év izgatja. Olyan markáns szabályváltoztatásokat vezetnek be, amelyek alapvetően formálhatják át a vb jövőjét, sőt – ha az elképzelések nem hozzák meg a várt eredményeket – még az is előfordulhat, hogy a MotoGP sokat veszít presztízséből.
Ám a jelek egyelőre arra utalnak: a tervekből sikertörténet lesz.
A legfigyelemreméltóbb módosítás, hogy a MotoGP-ben ismét 1000 köbcentiméteres blokkokat lehet majd használni a jelenlegi 800-asok helyett. Az igazi újdonság azonban nem ez, hanem az úgynevezett CRT-gépek engedélyezése. Ezek amolyan „öszvér” motorok: a csapatok a vázat maguk fejlesztik majd, míg a blokkot egy szériamotorból emelik át, ami mostanáig elképzelhetetlen volt a prototípusokat felvonultató sorozatban. Mindenesetre Carmelo Ezpeleta, a Dorna első embere már arról beszél, hogy a jelenlegi 17 helyett 24 versenyző sorakozhat a rajtrácson.
Hasonló változást hozhat a legkisebb, a 125 köbcentiméteres kategória átalakítása. A hengerűrtartalom maximális szintjét itt is emelnék (250 köbcentire), s a kétütemű erőforrásokat négyüteműekre cserélnék, minek nyomán már Moto3 néven futna a bajnokság. A változtatás eredményei már érezhetők: gyakorlatilag körön kívülre kell tuszkolni a jelentkezőket, annyi van belőlük. (Á. A.)