Szurkoló, fizess! - Válogatott meccs csak a neten
Az angol szurkolók szombaton csak az interneten és néhány erre kijelölt moziban nézhetik majd nemzeti tizenegyük vb-selejtezőjét Ukrajna válogatottja ellen. Miután a nagy angol tévék egyike sem volt hajlandó kifizetni a jogdíjat, azt egy svájci cég, a Kentaro vette meg, amely az interneten, pénzért adja a meccset. Tévés közvetítés híján a bárokban és a pubokban sem lehet majd látni az összecsapást, így néhány mozi jelentkezett a Kentarónál: a filmszínházak fizetnek a sugárzásért, amelynek költségeit a belépti díjakból termelik ki.
A vállalkozás üzleti szempontból döntő jelentőségű: kiderül ugyanis, hogy a népszerű sporteseményekért akkor is hajlandók-e fizetni az emberek, ha nem a helyszínen szurkolnak. A Kentaro nem csak a meccset kínálja a fizető nézőknek: a találkozó szakkomentátora a korábbi szövetségi kapitány, Sven-Goran Eriksson lesz.
A szurkolók tiltakoznak. Szóvivőjük, Mark Perryman szerint a jövőre nézve ez majdhogynem tragikus fejlemény, mert korábban a FIFA csak olyan cégeknek adott el jogokat, amelyek a nézők számára ingyen sugározták az összecsapásokat. Megítélésük szerint ezzel a lépéssel a nemzetközi szövetség csökkenti a futball népszerűségét, s így üzleti értékét is: ha kevesebb érdeklődőhöz jut el a mérkőzés, kevesebbet érnek a hirdetések, nem költenek annyit a szponzorok, összességében kevesebb pénz jut a csapatoknak. - A szurkolók nagy része bizonyára nem fog negyed hatkor a számítógép előtt ülni a meccs kedvéért - mondta a szóvivő.
A szakértők szerint viszont a csapatok a későbbiekben részesülhetnek az árbevételből, méghozzá igazságos módon: aszerint, hogy hány nézőt vonzott az adott mérkőzés. Az ellenzők erre azt mondják: ez a megközelítés tovább növeli a különbségeket a kisebb csapatok és a sztáregyüttesek között.
Peter Silverstone, a Kentaro vezetője másképp látja. - Ez egy kísérlet a sok közül, de mivel a felhasználók akkor nézik meg a meccset, amikor nekik kényelmes, korántsem biztos, hogy kevesebb lesz a néző. Megfelelő hozzáféréssel később a pubokban is láthatók lehetnek a mérkőzések, ha hajlandók költeni erre - mondta, hozzátéve: tudomásul kell venni, hogy hamarosan eltűnik a különbség az internet és a tévé között.
A pró és kontra érvek ellenére alapkérdés: hajlandók-e a szurkolók fizetni a meccsekért? Nem ez lesz az egyetlen próbameccs, ám az mindenképpen vízválasztó lehet, hogy szombaton tömegek fizetnek-e elő 8-18 dollár közötti áron vagy csúfos kudarcba fullad a próbálkozás.
Érdekes kérdés a képminőség is: az egyéni előfizetőknek olyan adást ad a cég, amely nem alkalmas arra, hogy óriási plazmatévén nézzék a találkozót, így kizárva a jogosulatlan nyilvános vetítést, s kímélve az internethasználatot. Hosszú távon azonban ez nem tartható, hiszen az internetes csatornákat sokan már ma is a "lapos" televíziókon nézik. Külön probléma, sikerül-e megakadályozni, hogy a kalózhonlapok ingyen is hozzáférhetővé tegyék a közvetítést.