Mit talál az új közlekedési miniszter a fiókban?

Legalább 610–680 milliárd forintot kell előteremtenie az országgyűlési választások után hivatalba lépő új kormánynak, ha 2011 végéig működésben akarja tartania helyközi közösségi közlekedést.

Egymás után dőlhetnek ki a csontvázak a megörökölt szekrényeit nyitogató új közlekedési miniszter nyakába a kormányváltás után. A vasúti személyszállítás Oszkó Péter pénzügyminiszter által napokban ellenjegyzett, három évre szóló közszolgáltatási szerződése hasznos örökség lehet a pályavasút most még aláírásra váró, szintén hároméves szerződésével együtt. Néhány költséges meglepetés azonban biztosan nem okoz majd örömet. A tárcavezető kényszerű kiadásait a szakértők már számba is vették.

Az egyik legnagyobb tételt aMÁV-csoport finanszírozása jelenti majd: a már most ismert számlák együttes értéke 2011 végéig mintegy 320 milliárd forint lehet. Ebből az összegből a MÁV-Start Zrt. idei költségeinek megtérítésére szánt 120 milliárd forint előteremtése nem okozhat gondot – a vasút személyszállító cégének közszolgáltatási szerződésében meghatározott pénz szerepel az idei költségvetésben. Más kérdés, hogy a társaság 2010-re 148 milliárd forint kiadással számol. A tervezett hiány így máris 28 milliárd forint. Ezen az sem változtat, hogy a veszteséget a számlák ütemezésével 2011-re tolnák át.

AMÁV-Start idei vesztesége azonban a szakértők szerint ennél is nagyobb, akár 43 milliárd forint is lehet. Vagyis annyi, amennyivel a kormány csökkentette a vasúti személyszállítás tavaly még 163 milliárd forintos támogatását. A pesszimisták szerint ugyanis egyelőre semmi nem igazolja, hogy a szárnyvonalak forgalmának szüneteltetése érdemben valóban mérsékelte a cég költségeit, és emellett a beígért egyéb intézkedések eredményére sem fogadnának.

A közlekedési miniszternek számolnia kell a MÁV Zrt. adósságszolgálati kötelezettségeivel is. Lehívott hiteleinek összege a tavaly decemberi záráskor 225,6 milliárd forint volt. Ebből az idén 18 milliárd forintot kell törleszteni. A teljes fizetendő összeg azonban a kamatokkal együtt 33 milliárd forint lesz. Jövőre a helyzet romlik: a vasút anyavállalatának 40 milliárd forint tőke, és hozzávetőleg 17 milliárd forint kamat, tehát összesen 57 milliárd forint fizetésére kell forrást találnia.

A költségvetést terhelik a pályavasút veszteségei is. A szakértők szerint a vasúti pályák, biztosítóberendezések és egyéb eszközök működtetése tavaly 29 milliárd forint veszteséget hozott. A legkésőbb jövőre elszámolandó idei hiány pedig akár 40 milliárd forint is lehet.

A várhatóan májusban hivatalba lépő új közlekedési miniszter akkor sem dőlhet hátra, ha mindezekre elődeitől eleve megkapja, vagy legalább megtalálja a fedezetet. Nyáron arra kell majd megoldást találnia, hogy a közösségi közlekedés költségeit 2011-ben is ki tudja majd fizetni a költségvetés. Ehhez elsőként azt kell eldönteni, hogy az új kormány a megörökölt vasúti hálózatot működteti-e tovább, vagy a korábbi fogadkozásoknak megfelelően újraindítja a vonatokat az átmeneti forgalomszüneteltetés álcája alatt bezárt szárnyvonalakon. Az előbbi esetben a vasúti személyszállítás veszteségének megtérítéséhez mintegy 160 milliárd forintra lenne szükség. Ha viszont a szárnyvonalak forgalmát visszaállítják, a személyszállítás költsége akár a 180–200 milliárd forintot is elérheti.

A vasúti pályák üzemeltetésének vesztesége a becslések szerint 2011-ben 60-70 milliárd forint lehet. Az Európai Unió támogatásával megvalósuló vasúti beruházások magyar önrészének kifi zetése pedig 50-60 mil liárd forintot vihet el. A legszerényebb kiadást a 24 Volán-társaság veszteségének megtérítésénél árazták be a szakértők: a helyközi autóbuszjáratok üzemeltetése a költségvetésnek 20-30 milliárd forintjába kerülhet.

Mindez azt jelenti, hogy az új közlekedési miniszternek egyszerre kell majd megoldást találnia a vasút – korábbról származó – 320milliárd forintnyi számlájának és a közösségi közlekedés 2011-ben mintegy 290–360 milliárd forintra rúgó költségének kifizetésére. Az összesen 610–680 milliárd forint dolgának rendezésével azonban a munka nem ér véget. A MÁV-nak újabb hitelek felvétele nélkül is marad még legalább 160-170 milliárd forint adóssága, a vonatoknak és a helyközi buszjáratoknak pedig 2012-ben is közlekedniük kell majd.

Vasúti átjáró Rákosrendezőn - a csapórúdban nem eshet kár
Vasúti átjáró Rákosrendezőn – Rázós lesz a források előteremtése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.