Vitakérdés
Lázár szerint a KLIK léte nem lehet vitakérdés. Közvetlen azután mondta ezt, hogy arra kérte a tanerőket, ne vigyenek az iskolába politikát. Vicces gyerek ez a Jankó, jópofa dolog, mikor egy okos ember hülyéskedik. Bizonyára ő is érzi ezt, de hát nem tehet róla, neki nem az a dolga, hogy értelmesen beszéljen, hanem az, hogy szeretett főnöke szekerét tolja, és ő teszi is ezt, nem él vissza vele, hogy ebben a magas színvonalú kormányban ő az egyetlen írástudó a sok funkcionális analfabéta között.
Na, de ez a duma azért túlzás. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a politika közéleti tevékenység, míg az iskola a közélet része.
Aki a közéletben aktív vagy passzív módon részt vesz, az mind-mind politizál. Akkor is, ha nem politizál, ugyanis a passzivitásával vagy egyetértését vagy beletörődését fejezi ki a fennálló rendszerrel kapcsolatban, és ezen ne csak politikai rendszert értsünk, érthetünk akár oktatási rendszert is.
Hogy az oktatási rendszer ide jutott, abban vastagon benne van a magyar jobboldal politikája, kezdve az állami oktatási rendszer szétverésétől az egyházak szerepvállalásán át az egyen-tankönyvekig. Kell hozzá pofa, hogy ezek után valaki a tanárokon kérje számon azt, hogy az iskolákban politizálnak, legfőképpen szakpolitikai szinten. Az iskolákba nem ők viszik be a politikát, hanem a hatalom vitte be azt, a sok baromságával, idióta intézkedéseivel, parancsuralmi rendszerének bevezetésével.
Az nem politika tán? Az oktatás rendszerének felforgatása, a központosítás, a pedagógus önállóságának megvonása tán nem politika? Dehogynem. Hát akkor ne csodálkozzanak, ha a pedagógus ott politizál, ahol él, és rettenetesen örüljenek, hogy leginkább csak szakpolitikai kérdésekkel foglalkozik, holott az oktatáspolitika visszahat a társadalomra, tehát elvileg foglalkozhatnának a szegregációval, a szegénységgel, a történelemoktatás egyoldalúságával, a kenetes hazafiaskodási igényekkel?
Lázár ezt pontosan tudja, de ha egyszer a Fidesz és nemzeti focialista Vezére a megfélmlítés és a zsarolás politikáját akarja érvényre juttatni, akkor a jó katona teljesíti a parancsot - és Lázár jó katona. Csak azt nem érti meg, hogy hosszú távon a jó katona is veszíthet egy rossz célok érdekében folytatott háborúban. Keitel, Rommel és a többiek a Wehrmacht jó katonái voltak, mégis rosszul végezték. El lehetne ezen töprengeniük némelyeknek, mielőtt még nem késő.
Azt mondja Lázár, hogy a KLIK léte nem lehet vitakérdés. A miniszter óriási tévedésben van. Ha ez egy megbokrosodott tanyasi iskolaigazgató ötlete lenne, még akkor is kétséges, hogy egy magát demokratikusnak hirdető országban lehetne-e ezzel lerázni az érintettet, de látnivaló: a szakma ezzel egyetért.
És ha egyetért, akkor arról kell tárgyalni, ami az egyik tárgyalófél szerint probléma, nem pedig arról, ami a másik tárgyalófélnek kellemes. Ha a pedagógusok azt követelnék, hogy a tárgyalásokon a hatlalom képviselője minden alkalommal egy húszezresekkel kitömött malacperselyt cipeljen a hóna alatt, emlékeztetve arra, hogy mekkora összegekkel támogatta a kormány Csányi meg Mészáros Lőrinc malac és borjúnevelési projektjeit, akkor arról a követelésről kellene tárgyalnia.
Hogy Lázár nincs tisztában a demokrácia játékszabályaival, az bocsánatos bűn, hiszen azokban a körökben, melyekben ő cipelte a táskát nem volt divatban a demokrácia gyakorlása, csak a hirdetése.
De az, hogy nincs tisztában a helyzetével, az bizony hiba. Ha a pedagógusok durcásak lesznek és leállnak a tanítással, akkor nem biztos, hogy akadna helyettük hirtelen más, akit felállíthatnának a katedrára. A félelem ragályos, de valaki elmagyarázhatná neki, hogy a bátorság is ragályos betegség, márpedig a pedagógusok és neveltjeik ma megfelelnek a klasszikus Marxi megállapításnak: csak láncaikat veszthetik...
Azért éreztem fontosnak ezeket a dolgokat megírni, mert tartok attől, hogy a szombati tüntetés előtt néhányan elbizonytalanodnak, Az lenne jó, ha ezek az emberek a kormányoldal képviselői lennének. Ha Orbán Viktor elve az, hogy ha a kisvasútja ellen tiltakoznak, akkor meg kell hosszabbítani a vonalát Vlagyivosztokig, akkor a pedagógusok is hozzácsaphatnának még egy-két követelést az eddigiekhez.
Nagy a tét. Ha a pedagógusok meghátrálnak, az kihat a többi ágazatra is, ha kitartanak és győznek, akkor a többiek esélyeit is jelentősen növelik. A pedgógusoknak tanítaniuk kell. Nem csak a gyerekeket, hanem az egész népet - most éppen demokráciára, érdekérvényesítésre, bátorságra.
Ha lehet, nem középiskolás fokon...
:O)))