galéria megtekintése

Nincs ingyenzene

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 12. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

A bolondnak is megéri – így értékelhetnénk röviden a YouTube új üzleti filozófiáját, ha a csatorna hamarosan induló pénzgyára az aprócska vagyonok megsokszorozásáról szólna. A valóságban a videomegosztó portál nem sokkal több dollárt, hanem húszmillió zeneszámot kínál a havi tízdolláros előfizetőidíjért, ami szintén nem tűnik rossz üzletnek, de azért nem is aranybánya.

Húszmillió zeneszámot kínál a havi tízdolláros előfizetőidíjért
Húszmillió zeneszámot kínál a havi tízdolláros előfizetőidíjért
Dusa Gábor, Korniss Péter / Reuters

A YouTube – illetve tulajdonosa, a Google – eddig is rendelkezett fizetős zenecsatornával, a Google Play Music All Access-szel (a nem túl fantáziadús név teljes hozzáférésű zeneszolgáltatást jelent, amelyet a Google tartalomáruháza nyújt).

A „fizetős YouTube” valamivel többet tud majd az egyszerű streamingnél, és nyilván annál is, amit a mezítlábas YouTube nyújt. A húszmillió dal önmagában is komoly vonzerő. Rögtön a profik között is a legnagyobbak közé emeli a zenetárat; még ha a Deezer kínálata 30 millió, az iTunes-é pedig 37 millió számból áll is. Innen már nem nagyon van út fölfelé.

 

Ráadásul az egyszerű lejátszáson túl lesz például „csak zene” opció. Eddig csak bekapcsolt kijelzővel, végső soron a videó – és sokszor a reklámok megtekintése – árán lehetett egy-egy dalhoz hozzáférni.

A havidíjas verzió reklámmentes lesz, és lehetővé teszi majd az offline visszahallgatást, vagyis az élő internetkapcsolat nélküli helyzetekben is lesz mód a már „lementett” dalok lejátszására.

A csatorna hamarosan induló pénzgyára az aprócska vagyonok megsokszorozásáról szólna
A csatorna hamarosan induló pénzgyára az aprócska vagyonok megsokszorozásáról szólna

Az előfizetéses zeneszolgáltatások mezőnyében a tízdolláros ár inkább átlagosnak, mint olcsónak tekinthető (az összehasonlító tesztek valamiért inkább fontban számolnak, és öt–tíz font/hó árakat mutatnak). A YouTube valószínűleg nem is az árával, hanem a már ma is meglévő népszerűségével akar beszállni a versenybe: a csatornának már tavaly több mint egymilliárd felhasználója volt, amivel egyelőre egyik vetélytárs sem tud konkurálni.

Az új szolgáltatás bevezetése az eredeti üzleti modell módosítását jelenti, az kizárólag a reklámokra és a nagy tömegű júzerben rejlő marketingpotenciálra épült.

BIZONYTALAN AZ INDULÁS

A leginkább fizetőképes rétegek leválasztása a nézőkről nem feltétlenül fog tetszeni a reklámozóknak – ennél is reálisabb probléma, hogy az előfizetési konstrukciót és az ahhoz kapcsolódó bevételmegosztási algoritmust még a kiadókkal is el kell fogadtatni (nekik az első hírek szerint még nem nyerte el a tetszését a projekt, és kétséges, hogy attól megjön-e a kedvük, ha a Google – mint hírlik – netán a YouTube-ról is kitiltja azokat, akik nem akarnak beszállni a második csatornába). Ezért van az, hogy a fizetős verzió bevezetésének határideje még bizonytalan: elképzelhető, hogy a karácsonyi szezonban elindul, de az sincs kizárva, hogy csak jövőre. Amúgy a portál a reklámokon is szépen keres: a bevételei évről évre 50-100 százalékkal nőnek, és tavaly már megközelítették a 60 milliárd dollárt, ami lényegesen nagyobb bármelyik nagy zenei kiadó nagyságrendjénél.

I!

HONLAP: A Google lefoglalta a youtubemusickey.com domént, de még nem működik.

INFORMÁCIÓ: digitalmusicnews.com/permalink/2014/07/29/introducingyoutubemusic-key

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.