Tetőt rongált egy repülőgép - Ferihegy fizet
Hétfő hajnalban egy teheráru-szállítógép a ferihegyi repülőtérhez közel fekvő Rákoshegy felett érkezett meg Ferihegyre, és a repülőgép által okozott légörvény vélhetően több cserepet levert egy lakóingatlan tetejéről. A repülőgép, a magyar légiforgalmi szolgálat, a HungaroControl tájékoztatása szerint a repülési szabályoknak megfelelően közlekedett és betartotta mind a repülési magasságra, mind az repülési útvonalra vonatkozó szabályokat - közöléte Szollár Domokos, a Budapest Airport kommunikációs vezetője.
A ferihegyi repülőtér üzemeltetője ugyanakkor közleményében tudatja: a Budapest Airport saját költségén kijavíttatja a rákoshegyi ingatlan tetőcserepeit. Bár a jogi felelősség minden esetben a kár okozóját, ez esetben a légitársaságot, terheli, a BA mégis úgy döntött, hogy saját költségén, önkéntes alapon kártalanítja az ingatlan tulajdonosát. Egyúttal a BA javasolja, hogy a BA a XVII. kerülettel közösen hozzon létre egy pénzügyi alapot, amelynek segítségével a jövőben esetlegesen előforduló légörvény okozta károkat lehet kijavítani. Az elképzelés szerint a kártalanítás költségeit a BA állná, az ezzel kapcsolatos ügyintézést pedig a XVII. kerületi önkormányzat bonyolítaná.
A repülőtér üzemeltetője közli azt is, hasonló pénzügyi alap már működik Vecsésen, ahol a BA és a vecsési önkormányzat közösen lép fel az esetleges károk elhárítása érdekében.
Gyakran okoznak kárt az alacsonyan szálló repülők?
A megrongálódott családi ház tulajdonosa, Miklósi Lászlóné elmondta: éjjel fél három után egy óriási robajra ébredt, és amikor kiszaladt az udvarra, akkor látta, hogy egy repülőgép haladt el a családi házuk felett, és a tetőről több négyzetméternyi területen leperegtek a cserepek, és megrongálódott az ereszcsatorna. Hozzátette: a XVII. kerületi Berzsenyi Dániel utca házaiból a repülőgép hangjára többen kiszaladtak, de csak az ő házuk rongálódott meg. A lakás tulajdonosa elmondta, hároméves unokájával tartózkodott a családi otthonban, férje kórházban fekszik, a balesetben szerencsére nem sérült meg senki.
Miklósi Lászlóné közlése szerint a rendőrség, a légügyi hatóság és a kerületi önkormányzat emberei kimentek a kárhelyszínre, és vizsgálatot indítottak. A megrongálódott tetőszerkezetet a kerületi önkormányzat ideiglenesen kijavíttatta. Az asszony azt mondta, harminc éve lakik az utcában, és már hozzászoktak a repülőgépek le- és felszállásakor keletkezett zajokhoz, de ilyen eset még soha nem fordult elő. A Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese azt mondta, az esettel összefüggésben rendőrségi vizsgálat nem indult.
Csak jegyzőkönyv, más semmi
Rákosmente polgármestere Riz Levente (Fidesz , hétfőn elmondta: március 9-től a Ferihegyi 1-es kifutópályán pályazár van, így a le- és felszálló gépek a 2-es pályát használják. Hozzátette: a gépek leszállásakor keletkező légörvények rendszeresen megrongálják az épületeket, és az így keletkezett károkat, dokumentálva, folyamatosan jelzik a repteret üzemeltető Budapest Airportnak és a Hungarocontrollnak, de a jegyzőkönyv felvételén kívül nem történik semmi.
A polgármester azt mondta: a 2-es kifutópályát 1982-ben törvénytelenül építették, ugyanis a jogszabályok szerint a védőtávolságnak 5 kilométerre kellene lennie, de a 100 éve lakott területtől a kifutópálya mindössze másfél kilométerre van. Hozzáfűzte, lakossági tiltakozásra 1984 és 1997 között betiltották a Rákoshegy felőli vég használatát, de nemzetgazdasági érdekre való hivatkozással 1997-től újra megnyitották, és a repülőgépek le- és felszálláskor 150-200 méter magasságban húznak el a lakóházak felett.
Riz Levente közölte, az ügyben az Alkotmánybírósághoz, az Országgyűlés elnökéhez, a miniszterelnökhöz és a szakminiszterhez fordultak jogszabály-módosítás miatt, de konkrét lépés nem történt. Megjegyezte, mindössze az Országgyűlés önkormányzati bizottsága hozott létre egy tárcaközi bizottságot, de szerinte ez kevés. A polgármester elmondta azt is, hogy az ott lakók perek tucatjait indították a reptér üzemeltetője ellen birtokháborítás miatt, és azt az önkormányzat is támogatja.
Rákosmente vezetője azt szeretné elérni, hogy zárják be a kifutópályát, és azt csak rendkívüli esetben lehessen használni, hogy megelőzzék a súlyos baleseteket, nem beszélve arról, hogy a kerületnek ezen a részén a házak is elértéktelenednek a repülőgépek okozta zaj miatt.
Tilalom van és felújítás
Ezzel szemben Szollár Domokos, a Budapest Airport kommunikációs vezetője közleményében hangsúlyozza, hogy a jogszabályok szerint a ferihegyi repülőtérhez közel fekvő Rákoshegy különleges zajvédettséget élvez. A városrészt a felszálló forgalom általában elkerüli. Este 10 és reggel 8 óra között, illetve hétvégén és munkaszüneti napokon éjszaka leszállási tilalom van érvényben. Napközben is az érkező forgalom mindösszesen 5%-a szállhat le Rákoshegy felett. 2008-ban a forgalom 2,7%-a, 1567 gép szállt le a városrész felett.
A mostani forgalmat azzal magyarázza, hogy a ferihegyi repülőtéren a kifutópálya felújítási munkái zajlanak. Így a repülőgépek kizárólag a kettes futópályát használhatják, az egyes zárva van. Ferihegy futópályáit repülésbiztonsági okokból kell felújítani, hiszen a nyolcvanas évek végén kiépült jelenlegi fényrendszer elavult. A munkák miatt március 9. és április 29. között Ferihegy teljes forgalma a 2. számú pályán bonyolódik le. A repülőtér ezúton is kéri a az érintett körzetben lakók türelmét és megértését.Szerencsére az elmúlt években a légörvények nem okoztak jelentős károkat Ferihegy környezetében. 2008-ban mindösszesen 8 panasz érkezett a BA-hoz, ebből 3 db Rákoshegyről. A tavalyi évben 124 ezer fel és leszállás történt Ferihegyen.