A képek tanúsága szerint már reggel fél hétkor hatalmas tömeg várakozott a megállókban, és a sorok kilenckor sem voltak kisebbek. Rendőrök terelgették az utasokat a különféle közlekedési eszközökre és próbálták megfékezni a káoszt. Túlzsúfolt buszok, vonatok fogadták a dolgozni indulókat, akik közül néhányan a kerékpárt vagy a gyaloglást választották.
|
Káosz a London Bridge Stationön Neil Hall / Reuters |
Az Uber autók árai reggel fél hattól, ahogy az emberek elkezdték őket hívni, folyamatosan emelkedtek közel a kétszeresükre. A közösségi taxivállalat szerint ezzel kívánták ösztönözni a sofőröket. A londoni utakon azonban így is több mint 400 közlekedési dugót jelentettek. Egyes útszakaszokon egy-másfél órát állnak az autósok.
A London Underground társaság 200 fontos pótlékot ígért a metróvezetőknek az éjszakai műszakra, az állomáson dolgozóknak pedig 500 fontot, valamint ígéretet tett arra, hogy bevezeti a 32 órás, négynapos munkahetet. Az alkalmazottakat tömörítő négy szakszervezet azonban elutasította az ajánlatot, és egységesen a sztrájk mellett döntött.
Eközben a Daily Mail összeállított egy táblázatot a metróvezetők és a buszsofőrök munkakörülményeiről és juttatásairól. Az összehasonlításból kiderül, hogy a most sztrájkoló földalatti-alkalmazottak alap- és betanulás alatti bére is közel kétszer annyi, mint az őket épp pótló buszt vezető társaiké. Előbbiek éves szabadsága 43 nap, és minden munkahéten két garantált szabadnapjuk van, míg utóbbiaké évi 22-27 nap szabadsággal és gyakran 13-14 nap összefüggő munkavégzéssel kénytelenek számolni. Az utasok zaklatásának is a London jelképének számító piros emeletes buszok vezetői vannak jobban kitéve. Napi öt ilyen esetet regisztrálnak átlagosan.
|
Arra lesz a séta Darren Staples / Reuters |
„Az éjszakai metrójáratokat a londoniak és a vállalkozások is évek óta kérik” – nyilatkozta a júliusi munkabeszüntetéskor Steve Griffiths, a Londoni Metró üzemeltetési vezérigazgató-helyettese, azzal vádolva a szakszervezeteket, hogy nem hajlandóak tárgyalni.
A Downing Street „elfogadhatatlannak és indokolatlannak” nevezte a megmozdulást.
Július 8-án már tartottak 24 órás sztrájkot a négy vasúti szakszervezet képviselői, a vezetőtől a sofőrig. Ha most sem sikerül megegyezni, akkor a szakszervezetek újabb, ezúttal kétnapos sztrájkot helyeztek kilátásba az elkövetkező hetekben.