Már az iskolákban gáncsolják a lányokat
A negatív sztereotípiák aláássák a lányok oktatását – áll az UNESCO jelentésében, amelyet a Nemzetközi Nőnap alkalmából közöltek. A ENSZ-ügynökség szerint a tankönyvekben a női szereplőket legtöbbször úgy ábrázolják, mint akiknek az a legfőbb feladatuk, hogy felnőttként anyák és feleségek legyenek.
Manos Antoninis, az UNESCO egyik vezető elemzője szerint ez egy „rejtett akadály” az egyenjogúságért vívott harcban. A jelentés rámutat arra, hogy a nők gyakran tűnnek fel másodlagos szereplőként a tankönyvekben, amivel korlátozzák a lányok karriercéljait is.
Antoninis szerint az is fontos, hogy minden fiú és lány hozzáférjen az oktatáshoz, de emellett ugyanolyan fontos, hogy az iskolákban az egyenjogúságra oktassanak. A szakértő figyelmeztetett, hogy a tartós nemi elfogultság negatívan hathat a lányok motivációjára, önbecsülésére és az iskolai aktivitásukra.
A jelentés ázsiai és afrikai könyvekből vett példákból arra jutott, hogy a férfiakat gyakrabban állítják be cégvezetőként, üzletvezetőként, mérnökként, tudósként vagy politikusként, miközben a nőket egy fazék mögött, vagy gyerekkel ábrázolják. A nemi sztereotípiáktól eltekintve, azt is megfigyelték, hogy a tananyagokban gyakrabban tűnnek fel férfiak, mint nők. Ez különösen igaz a természettudományos tankönyvekre.
Az UNESCO szerint a politikai akarat sincs meg arra, hogy változás álljon be, néhány esetben az alaptantervvel, és nem csak a tananyaggal vannak problémák. A jelentés szerint több mint félmilliárd olyan nő él a Földön, aki nem tud olvasni. Ez a világ analfabétáinak a kétharmada.
Magyarországon is felbukkantak korábban szexista tartalmú tankönyvek. Az egyik ilyen egy negyedikes olvasókönyv, amelyben egy pistikés viccben teljesen hülyének nézik a nőket.
A BBC megjegyzi, hogy az UNESCO összeállított egy listát is arról, hol a „legkeményebb lánynak születni”. Olyan tényezőket vettek figyelembe, mint az oktatáshoz, egészségügyhöz való hozzáférés, vagy hogy mennyire vehetnek részt a politikai és gazdasági életben. Ez alapján a TOP10-es listára kerültek: Niger, Szomália, Közép-afrikai Köztársaság, Jemen, Kongói Demokratikus Köztársaság, Afganisztán, Elefántcsontpart, Csád és a Comore-szigetek.