Díjjal is nehéz a piac
Ebben az évben kilenc vállalat kapott elismerést a szakmai zsűritől újító, az energiamegtakarítási és a környezetvédelmi szempontok alapján is kiemelkedő termékéért. Bár a Construma és a Hungarotherm újdonságdíjasai hatékony reklámeszközhöz jutottak, a válság következményeivel nekik is számolniuk kell.
Poroszlay István, az Aereco Légtechnika Kft. ügyvezető igazgatója, aki egy napelemes huzatfokozó ventilátorért vehette át a Hungarotherm díját, úgy tapasztalja: radikálisan visszaesett a társasházi lakásépítések száma, lassan nyílnak meg a felújításokhoz igényelhető támogatási keretek, olykor akadozik a hozzájutás a már megítélt forrásokhoz, és mindez rányomja bélyegét az egész ágazatra. - Nagyon nehéz megjósolni, mikor kezdődhet a kilábalás, hiszen Magyarország is ezer szállal kötődik a globális gazdasághoz, pénzügyi rendszerhez, nem tudjuk függetleníteni magunkat a begyűrűző hatásoktól sem ágazati szinten, sem cégenként. Az épülő lakások számának csökkenése minden beszállítóra, s a kapcsolódó termékek piacaira is hat. Csak remélni tudom, hogy a krízis nem tart 2-3 évig, és ennél hamarabb megindul a fellendülés. Egyes prognózisok szerint már az idén nyáron elérhetjük a mélypontot. Igyekszem optimista maradni: legyen így - mondta a cégvezető.
- A fizetési morál, a körbetartozások problémája a válságnál is nagyobb gond - véli Szép Tamás, a Penta-Klíma Kft. termékigazgatója. A klíma- és légtechnikával foglalkozó vállalkozást, amely elnyerte a Hungarotherm újdonságdíját, 2004-ben öten alapították. - Minden eddiginél több munkánk van év eleje óta, de nagyon megnézzük, mit vállalunk el. Most a legfontosabb az, hogy partnereink stabilak legyenek pénzügyi szempontból is - tette hozzá Szép Tamás. Szerinte a válság hatására a körbetartozások problémája az építőipari szolgáltatások terén még jelentősebb lett, a nagy finanszírozási igényű, építőipari-kereskedelmi tevékenységet végző vállalatokat pedig könnyen ellehetetlenítheti, ha a vevő nem, vagy késve fizet. - A mostani versenyben csak a tőkeerős, innovatív cégek tudnak majd megmaradni - mondta a szakember.
Az elhúzódó tél a válság ellenére valamelyest fellendíti a felújítási piacot: a nagy fagynak, a hosszú télnek meglett a hatása például a tetőkön. Tóth Bálint, a Creaton Balance sajtolt kerámiacserepeket gyártó Creaton Hungary Kft. értékesítési, gazdasági és ügyvezető igazgatója azzal számol, hogy legalább a tavalyi szintet hozni tudják, ami a megrendeléseket illeti. - Azt már most érezzük ugyanakkor, hogy a korábbinál lényegesen többet kell dolgozni, alacsonyabb árat kell kínálni, hogy egy-egy projektet megnyerjünk. A hitelezéssel egyelőre nincs probléma, építőanyag-kereskedőkkel állunk kapcsolatban, és csak azoknak értékesítünk, akik megbízhatóan fizetnek. Szembe kell néznünk azzal is, hogy az új házak száma viszsza fog esni, a becslések szerint 36-ról 26 ezerre - mondta a szakember, aki, bár reméli, de nem hiszi, hogy idén nyáron eléri a mélypontot az ágazat.
- Ez a krízis el fog húzódni, akár az év végéig is. 2010 tavaszán talán már lehet okunk az optimizmusra. Mi mindenesetre abban bízva szervezzük a termelésünket, hogy a krízis megoldódik, és a források felszabadulnak majd - tette hozzá Tóth Bálint.
A tömör fenyő nyílászárókat gyártó Borovi Faipari Zrt. tulajdonosai szerint az építőiparban a válság valójában már öt éve tart, ez idő alatt hozzá lehetett szokni a nehézségekhez. A jelenlegi helyzetet gyakran valamelyest túldimenzionálják az ágazatban tevékenykedő cégek, elemzők. Az mindenesetre elkerülhetetlen, hogy egyre jobban megrostálódjanak a piac szereplői. Az innovatív megoldásokba fektető vállalkozások azonban lényegesen jobb esélyekkel maradnak meg, mint versenytársaik. Biztos, hogy az újdonságdíj előnyt jelent a marketingben, állítják, és segít a Borovinak kiemelkedni a rengeteg, nyílászárókat gyártó cég közül. Magyarországon egyelőre csak ez a vállalkozás foglalkozik passzív házakba szánt ajtók, ablakok készítésével, de idővel egyre több konkurenssel kell számolniuk.
A Construma újdonságdíját a Xella Magyarország Ytong Multipor hőszigetelő rendszere, a Creaton Hungary Creaton Balance sajtolt kerámia tetőcserepe, a Mediator Kft. saját fejlesztésű fa modifikálási technológiája és a Borovi Faipari Zrt. tömör fenyőből készült nyílászárója, a Hungarotherm elismeréseit a Robert Bosch Kft. Junkers Cerapur Acu kazánja, a Buderus Hungária Kft. Logamax plus kondenzációs kazánja, a Penta-Klíma inverteres geohőszivattyúja és az Aereco Légtechnika Kft. napelemes huzatfokozó ventilátora kapta. Különdíjas lett a Herz Armatúra Hungária Kft. biomasszakazánja.