Az autópályák építőit nem érdekli a bírság?
Az M6-os sztrádát kivitelező alvállalkozások többsége újra és újra megkockáztatja, hogy feketén foglalkoztassa alkalmi munkásait. Erről Papp Gábor, az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség dél-dunántúli szervezetének igazgatója beszélt tegnap egy pécsi sajtótájékoztatón. Elmondta: 2008-ban 217, a sztrádaépítéshez leszerződött munkáltatót ellenőriztek, s a náluk dolgozó alkalmi munkások 75 százalékát - összesen 840 személyt - feketén foglalkoztatták. Emiatt a felügyelőség 190 millió forint bírságot szabott ki a munkáltatókra. Papp Gábor tudósítónk kérdésére válaszolva elismerte, hogy a bírság gyakran behajthatatlan, mivel a lebuktatott cégek megszűnnek, ugyanakkor a helyettük szerződtetett alvállalkozók újra feketefoglalkoztatással próbálják megtakarítani a bérterheket.
Mint elhangzott, az M6-os építésén 40 esetben bukott le olyan munkáltató, aki kiradírozható, kínai tollal töltötte ki alkalmi munkása kiskönyvét. Ezekben az esetekben az ügyet - a munkaügyi bírság kiszabása után - továbbadták a rendőrségnek, mert aki megváltoztatja a kiskönyv bejegyzéseit, az okirat-hamisítást követ el. Az igazgató megemlítette, hogy tapasztalataik szerint a sajtó által a közelmúltban felfedezett "eltűnő tintás" kiskönyv kitöltésével nemcsak az M6-os munkáltatói, hanem más kivitelező cégek is élnek.
Papp Gábor hozzátette: az alkalmi munkavállalói könyvvel számtalan visszaélést követhetnek el, ezért a felügyelőség nemegyszer szélmalomharcnak ítéli az alkalmi munkásaikat feketén foglalkoztató cégek elleni küzdelmet. Papp úgy tudja, hogy az illetékes tárcák fontolgatják az alkalmi munkavállalás szabályainak megváltoztatását.