Karácsonyi álmok, visszafogott ajándékok
A válaszadók kétharmada könyvvel lepné meg szeretteit, emellett a top 3-as listán helyet kaptak a ruházati cikkek, valamint az egészséggel kapcsolatos és szépségápolási termékek - derült ki a két cég közös internetes felméréséből. Az ezer megkérdezett közül a hölgyek 60 százaléka tervezi kozmetikumok, parfümök, wellness- és fitnesztermékek beszerzését, a férfiaknak csupán 43 százaléka. Utóbbiak szívesebben válogatnak a különböző számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai cikkek közül. A számítástechnikai termékek közt a mobiltelefonok és -kiegészítők, valamint a számítógép-alkatrészek a legnépszerűbbek, míg a szórakoztató- elektronikai cikkek közt a fényképezőgépek, a DVD- és CD-lemezek, valamint az LCD és a plazmatelevíziók. Jellemző ránk, hogy amikor azt kérdezik, mit szeretnénk, jellemzően drágább meglepetésekről álmodozunk, mint amit ajándékba szánunk.
Az egyik legnagyobb különbség az utazások terén mutatkozott: míg a megkérdezettek közel 30 százaléka kapna szívesen ajándékba egy utat, addig csupán 4 százalék tervezi, hogy ezzel a viszonylag költséges ajándékkal lepi meg szeretteit. A vágyott szórakoztatóelektronikai cikkek közt is a drágábbak a népszerűbbek: leginkább egy LCD tévének örülnénk, míg az ajándéklistákon előkelő helyet elfoglaló DVD- és CD-lemezek csupán a negyedik helyre kerültek a kívánságlistákon.
Az ünnepek előtti tolongás elkerülése érdekében sokan használják a netet: a megkérdezettek több mint háromnegyede tájékozódik az interneten, sőt a tájékozódók fele úgy tervezi, hogy a vásárlás egy részét is online bonyolítja. Ez azt jelenti, hogy több mint 1,3 millióan a világhálón szeretnék a karácsonyi beszerzés egy részét intézni.
Egy-egy közeli családtag ajándékára közel 10 ezer forintot szánunk. A férfiak többet, átlagosan közel 11 ezer forintot költenek, míg a nők nem egészen 7500 forintot. Az erősebb nem minden huszadik képviselője 40 ezer forintnál is drágább ajándék vásárlását tervezi, míg a hölgyeknél ez az arány nem éri el az 1 százalékot sem. Csupán minden negyedik válaszadó várja ki december közepét az ajándékvásárlással, közel 30 százalék még november végéig gondoskodik az ünnepekről. Az idősebbek előrelátóbbak: az 50 év felettiek csupán 16 százaléka hagyja az ünnepek előtti hetekre a bevásárlást.