A portugál példa: pirosra váltva
Folytatás az 1. oldalról
Újabban több helyen radart is telepítenek, amelyek fényképpel is dokumentálják a gyorshajtást. Itt már nincs pardon, 53 kilométeres sebesség egy 50-es táblánál, s a lakcímre érkezik a 60-80 eurós büntetés. Portugáliában 1995-ben még egymillió lakosra 275 halálos áldozat jutott, amely az akkori EU-átlag kétszerese volt. 2003-ban a kormány azt a célt tűzte ki, hogy 2009-ig a felére csökkenti a balesetek számát. A szabályok szigorításával, rendszeres ellenőrzésekkel, kampányokkal, a "fékező" szisztémával, fekvőrendőrökkel, körforgalommal, radarok telepítésével sikerült ezt a célt már 2007-re elérni.
Mit szól a magyar rendőrség a portugál példához?
Az ORFK ismeri azokat a közlekedésbiztonsági intézkedéseket és ellenőrzési technikákat, amelyekkel Portugália elérte eredményeit - mondta a Népszabadságnak Komáromi Endre ezredes, az ORFK főosztályvezetője. Azonban a lámpás "fékező szisztémát" itthon nem tartja jó megoldásnak. Magyarországon számos faluban telepítettek ajánlott sebességet előre jelző táblákat; az autósok fütyültek rájuk, pedig tudták, a következő kereszteződésnél mindenképpen meg kell állniuk.
A rendőrség épp ezért az európai mércével mérve is nevetségesen kisszámú sebességmérő-parkjának (alig 160 működőképes van országszerte) bővítésével kíván szembe szállni a gyorshajtókkal. Információink szerint az ORFK a közeljövőben félezer új, korszerű sebességmérőt vásárol. Mivel a gyorshajtás az objektív felelősségi közbe tartozik (a rendőrség az autó tulajdonosának, üzemben tartójának küldi ki a bírságcsekket) a sebességmérők számának növekedésével arányosan kerül majd egyre többe a száguldozás a notórius gyorshajtóknak.
Végül mégis találtunk Magyarországon egy helyet, ahol megpróbálkoztak a Portugáliában elterjedt módszerrel. Tudósítónknak Tóth-Szabó Zsuzsa, a győri Széchenyi egyetem docense elmondta: Vértesszőlős teljes területén negyven kilométeres sebességgel közlekedhetnek az autósok. A helységnévtáblánál mérik a sebességet és figyelmeztetik a gépkocsivezetőket. Ha nem tartják be a korlátozást, akkor egy közeli lámpa automatikusan pirosra vált a jármű előtt. Koren Csaba, a győri egyetem tanszékvezető tanára szerint ma már a magyar utak forgalmát irányító jelzőlámpák igen nagy többségét fölszerelték forgalomérzékelőkkel, amelyek a működésüket is szabályozzák. A portugál gyakorlat bevezetése tehát nem járna túl nagy költségekkel, de az egyetemi tanár szerint ez csak kiegészítő része lehetne az átfogó közlekedés-biztonsági programnak.