galéria megtekintése

Katie, azaz Ketevan

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 18. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Őrült férfiak, vad nők, bolond lányok –Katie Melua szerint mindig ők változtatják meg a világot. Hogy a brit popvilág alig harmincéves, s most a VeszprémFesten is bemutatkozott csillaga az utolsó kettő közül pontosan melyik kategóriába tartozik, azt mindenki döntse el maga.

A grúz származású énekesnő számára mindenesetre az elmúlt jó évtizedben nagyot fordult a világ: 2003-as bemutatkozó lemeze, a Call Off the Search óta több mint tízmillió hanghordozót adott el, kisebb koncertet adott II. Erzsébet királynőnek. S közben komoly vagyont halmozott fel, majd állítólag nem kevés pénzt bukott a gazdasági válságban. S majdnem olyan tragikusan végezte, mint Whitney Houston vagy Amy Winehouse.

Neki a szeretett férfi az afrodiziákum, a testi vágyat növelő szer
Neki a szeretett férfi az afrodiziákum, a testi vágyat növelő szer
Fabrizio Bensch / Reuters

Amikor 2012-ben kétéves kihagyás után visszatért a Secret Symphony lemezével, a túlzott alkoholfogyasztás és a lelki problémák miatt orvosilag elrendelt kényszerszünetről tömören, de őszintén vallott. – Teljesen összeomlottam, pihenőre volt szükségem – nyilatkozta a The Daily Telegraphnak.

Melua 2003-as berobbanásakor annyi idős volt, mint amikor Whitney ünnepelt sztár lett az Egyesült Államokban. Míg Houston zenei környezetben nőtt fel New Jerseyben, a Szovjetunió fennállása idején a grúziai Kutajsziban született énekesnő-dalszerző nem készült előadói pályára. Családjával 1993-ban Észak-Írországban telepedett le, szívsebész édesapja Belfastban kapott állást. A vonzáskörzetével együtt közel 600 ezres nagyváros nem éppen a béke szigeteként ismert, de Meluáék a vallási megosztottságot pragmatikusan kezelték, lánygyermeküket a katolikus, a fiút protestáns iskolába adták. Igaz, nem kis kulturális sokk érte őket. A Nyugatot úgy képzelték el, ahogy a hollywoodi filmekben látták az amerikai kertvárosokat. Belfastban viszont bevándorlóként a Szovjetunióból ismert lakótelepi környezetben találták magukat.

 

Pár évre rá Londonba költöztek, s ott a Queenért, különösen a néhai Freddie Mercuryért rajongó Katie, azaz (grúz keresztnevén) Ketevan életét egy találkozás változtatta meg. A zenei tehetségkutatókon feltűnt lányra felfigyelt a neves producer és dalszerző, Mike Batt. Le is szerződtette a Dramatico nevű lemezcégéhez, s közösen gyúrták össze a blues, a folk és a dzsessz különböző elemeiből a sajátos Melua-stílust. Azt a balladai hangzást, amely visszaköszön a Nine Million Bicycles vagy a The Closest Thing to Crazy című számban. Meg a Scary Filmsben vagy a Ghost Townban megmutatkozó iróniát.

A grúz származású énekesnő 2003-ban robbant be a zeneiparba
A grúz származású énekesnő 2003-ban robbant be a zeneiparba
Pascal Lauener / Reuters

Mindenesetre a Call Off the Search, majd a kétévente kiadott albumok (Piece By Piece, 2005 és a Pictures, 2007) arattak a slágerlistákon. A szigetországban és azon kívül hirtelen mindenki arról az apró termetű, fekete hajú lányról beszélt, aki azt énekelte, ahhoz, hogy beinduljon, neki nem kell orrszarvúagyarból nyert port vagy hongkongi ópiumot szippantani. Neki a szeretett férfi az afrodiziákum, a testi vágyat növelő szer.

majdnem olyan tragikusan végezte, mint Whitney Houston vagy Amy Winehouse
majdnem olyan tragikusan végezte, mint Whitney Houston vagy Amy Winehouse
Simon Fowler

A sikertől viszont megijedt, hirtelen azon találta magát, hogy már nem énekesnő, hanem pénztermelő gép. A 2005-ben brit állampolgárságot kapott sztár maradt a Dramaticónál, és változatlanul Batt menedzselte, de a The House (2010) című korongot más producerekkel készítette.

A kritikusok zajosan ünnepeltek, a rajongók csalódottak voltak. S aztán jött a magánéleti válság. Batt segített: a Secret Symphony, majd a tavaly kiadott Ketevan jelentette a visszatérést. – Katie-t nem lehet leírni és nem lehet beskatulyázni – nyilatkozta védencéről, aki már gyerekfejjel sokat kártyázott, az elmúlt években pedig profi játékosoktól vett pókerleckéket. S aki már nem az önvizsgálat, a lélekelemzés miatt nyúl a gitárért. A zenében mást keres. Azt, ami kamaszként is magával ragadta. A meglepetést.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.