Kalapács alatt Czinege Lajos Mercedese
Az idén 34 éves Mercedes 230E jelenlegi tulajdonosa szerint nem valami magánimportos „zöldséges” Merci. A használtautó.hu portálon elérhető hirdetésében azt írja, a 2,3 literes benzinest a gyári igazolás szerint 1982. november 10-én a „Magyar Állam” megrendelésére gyártották. És ha nincs tévedés, a gyárilag 136 lóerős, kék velúrkárpittal, hátsó fejtámlákkal szerelt autó a Magyar Népköztársaság pártállami Mercedes flottájának tagjaként, Czinege Lajos hadseregtábornok szolgálati autójaként teljesített szolgálatot.
Egy honvédelmi miniszter a rendszerváltás előtti időkben sem járhatott akármivel. Nem egyszerűen arról volt szó, hogy Czinege Lajosnak nem felelt meg egy állami Volga, az alighanem az igényeinek megfelelően megrendelt Mercedes sem lehetett egyszerű, „fapados” modell. És ha hihetünk a hirdetésében megadott telefonszámon látszólag elérhetetlen tulajdonosának, az új gazdára váró miniszteri gép a maga idejében tényleg nem is volt hétköznapi. Felszereltségi listáján ott a manuális légkondicionáló, a négyfokozatú automata sebességváltó, a blokkolásgátló (ABS), a központi zár, a ködlámpa, az állítható magasságú fényszóró, a fényszórómosó, a négy elektromos mozgatású ablak, a színezett üvegek és a négy hangszórós rádiós magnó. Mi több, a hirdetés még egy autóriasztót is említ.
Forrás: Használtautó.hu |
Czinege Lajos Mercedese megjárta, amit lehetett: műszerfalán állítólag 273 ezer kilométernél áll a számláló. Ami a német márka kedvelői szerint nem sok. Az autót eladásra, esetleg cserére felkínáló jelenlegi tulajdonos ugyanakkor „megkímélt” állapotúnak tartja. Márpedig ha ezt egy veteránkorban lévő személygépkocsi produkálja, az már önmagában is komoly „fegyvertény”. Még jobb, hogy a miniszteri autó a róla egyértelműen nem a téli hónapok valamelyikén készült fotókon is katonás kiállású.
Fekete fényezése a krómozott alkatrészekkel együtt, ahogy mondani szokás, „fénylik, mint Salamon töke”. A karosszéria éppen a megfelelő magasságban áll, vagyis úgy tűnik, a rozsdának három évtized sem volt módja végezni a fontosabb elemekkel. A műszerfal látszólag hibátlan, helyén a visszapillantó tükör, a napellenzők, és az ülések kárpitozása sem nyújt kopottas, szétült benyomást, szakadásnak nyoma sincs. A csomagtér pedig már szinte gyanúsan tiszta, sérülésmentes.
Bárhogy is, a koros Mercedes hirdetése szerint érvényes magyar okmányokkal és 2016 decemberében lejáró műszaki vizsgával rendelkezik. Fanyalogni legfeljebb azon lehet, hogy 1,9 millió forintot kérnek érte, ám aki miniszteri autót akar, Czinege Lajoshoz hasonlóan ne filléreskedjen.