„Újdelhiben voltam, amikor kitörtek a tüntetések. Az egyiken én magam is részt vettem. Beszéltem egy rendőrrel, és mondott valamit, amit nagyon megdöbbentőnek tartottam. Azt mondta: a jó kislányok nem sétálnak éjszaka egyedül” - meséli Devineni. Valahogy így született meg az ötlet. Rájöttem, hogy a nemi erőszak Indiában olyan kulturális kérdés, amelyet a patriarchátus, a nőgyűlölet és az emberek gondolkodása csak visszahúz” - jegyzi meg az alkotó, aki több olyan nővel is beszélt a képregény elkészítése előtt, aki csoportos nemi erőszak áldozata volt. Mint mondja, ahelyett, hogy a családjuk arra bátorította volna őket, hogy feljelentsék az elkövető(ke)t, inkább lebeszélték őket erről. Többen elmesélték neki, hogy az erőszaktevő(k) megfenyegették őket és családjukat is, a rendőrség pedig többségüket egyáltalán nem vette komolyan.
|
A popkultúrán keresztül jól el lehet érni a fiatalokat Facebook |
A képregényben ez is visszaköszön. Hűen tükrözi a valóságot, hogy amikor Priya elmondja a szüleinek, mi történt vele, őt hibáztatják. A képregényhős egy átlagos indiai lányt és az ő vágyaikat testesíti meg. „Olyan, mint bármelyik lány vagy fiú, aki a saját álmait szeretné élni. Csakhogy ezek az álmok az erőszak után egyszerre szertefoszlanak” - jegyzi meg Devineni.
A képregényben a családja által kitagadott lány Siva és Párvati istenségeknek köszönhetően személyes tragédiájából erőt merít, és a történet végén egy tigris hátán tér vissza szülőfalujába, ahol leszámol azokkal, akik bántották.
Devineni tudatosan fűzte a történetbe a hinduizmust, India ősi vallását, hiszen az 1,2 milliárdos lakosság 80 százaléka hindu, és a vallási mítoszok, történetek a kulturális élet szerves részei.
Az alkotók népszerű street art művészeket és bollywoodi plakátok alkotóit is bevonták a munkába. A művészek a képregénnyel kapcsolatos falfestményekkel díszítették fel a Mumbai kellős közepén található Dharavi nevű nyomornegyedet, melyek egy okostelefon-alkalmazás segítségével részletesebben is elmesélik Priya történetét. Ezt a világon bárki elolvashatja hindi és angol nyelven, online és nyomtatott formában is, ráadásul ingyen.
A képregény már a 10-12 éves korosztálytól kezdve mindenkinek, de elsősorban a fiatal felnőtteknek szól. „Ez egy kritikus kor, és megpróbálunk velük párbeszédet kezdeményezni” – mondja Devineni.
Indiában, ahol minden 21. percben megerőszakolnak valakit, sorsfordító volt a 2012-es eset, amely után a nemi erőszakot szigorúbban büntető törvényt fogadott el a parlament. Mindez önmagában azonban nem elég, csak részben orvosolja a problémát. A szakemberek szerint a legfontosabb az lenne, hogy megváltozzanak a társadalom attitűdjei. Devineni és alkotótársai a képregénnyel erre tesznek kísérletet.
A feminista írónő, Urvashi Butalia, aki India első független, női kiadóvállalatának, a Zuban Booksnak is a vezetője, úgy véli, a siker a történeten túl leginkább azon fog múlni, hogy hány embert tudnak majd vele elérni. Üdvözölte a kezdeményezést, és úgy gondolja, minden, ami arra irányul, hogy beszéljenek a problémáról, segíthet.
|
Tigrisháton érkezve áll bosszút erőszaktevőin Priya, India új szuperhőse |
Ezzel Jasmeen Patheja nőjogi aktivista is egyetért. Ő alapította az Blank Noise Projektet, amely a szexuális erőszak ellen fellépő „Ezt sosem kértem" kampányt is viszi. A projekt közterületi installációkat készít, illetve létrehozott egy online galériát, melyben szexuális erőszak áldozatai szerepelnek. Az áldozatok ugyanolyan ruhákat viselnek, mint amilyenekben megtámadták őket. A kampány véget szeretne vetni az áldozatokkal szembeni elutasító magatartásnak, illetve annak, hogy őket hibáztassák a velük történtek miatt. Patheja szerint a legnagyobb változás az lesz, amikor „az emberek megértik, hogy nincs mentség, a szexuális erőszakot nem igazolja, hogy egy nő milyen ruhát viselt, vagy mikor és hol tartózkodik."
„Képregények, mesekönyvek, filmek – mind a segítség óriási lehetőségeit rejtik" – mondja.
Szexuális forradalom
Említeni csak zárójelben lenne szabad, de a rengeteg nemi erőszaknak van pozitív hatása is. A szubkontinensen dolgozó szexológusok állítják, ha egy indiai házaspár szexuális problémákkal keresi fel őket, egyre gyakrabban tapasztalják, hogy a nő a kezdeményező. Sok jel mutat arra, hogy egy csöndes szexuális forradalom van kibontakozóban, mert az indiai nők szerepfelfogása átalakult, és ők is követelik az örömöket a hitvesi ágyban – írta a nyáron a Times of India.
A Vashiban tartott Országos Szexológiai Konferencián, melyet a Szexuális Felvilágosítás és Családtervezés Nemzetközi Tanácsa szervezett, számos indiai és külföldi szakértő részvételével tárgyaltak az újabban a csoportos nemi erőszak miatt címlapokra kerülő ország szexuális szokásaiban tapasztalható változásokról. A szakértők egyetértenek abban, hogy egy csöndes, de határozott forradalom zajlik, mert a nők egy jelentős része nem fogadja el többé a teljesen alárendelt szerepet a házasságban, és jogot formál a nemi élvezetre.
„Korábban a nők a szexet a férjükkel szembeni házastársi kötelezettségként fogták fel. Most azonban az indiai nők már követelik a jogot az orgazmusra és az elégedettségre. Ez egy radikális változás!" – mondta Ikshita Asagekar nőgyógyász, a konferencia egyik szemináriumának elnöke.
Dr Sharmila Majumdar, egy Haidarábádban praktizáló szexológus elmondta, hogy hetente legalább 200 levelet kap a városban vagy annak környékén élőktől. A levélírók, párok, illetve a pár egyik tagja orvosi segítséget kér szexuális életük javításához. Dr. Majmudar úgy tapasztalja, hogy a nők manapság már képesek határozottan a kezükbe venni szexuális életük irányítását, nyíltan beszélnek róla, és lépni és készek, mert felismerték, hogy az, ami a hálószobában történik, kihat életük más területeire is. A doktornőhöz a legtöbben a fájdalmas közösülés, az orgazmus elmaradása vagy szexuális izgalom hiánya miatt fordulnak segítségért.
Egy mumbai szexológus már sokkal konkrétabban fogalmaz: „A nők már nem szégyellik közvetlenül a férjüket hibáztatni azért, ha szexuális életük nem kielégítő. Az ok, ami miatt a nő képtelen eljutni a csúcsra, lehet merevedési zavar vagy egyszerűen a férfi valamely nem higiénikus szokása, mint a dohány vagy gutka (bétel) rágása. Mi óvatosan elbeszélgetünk a párokkal, és ha szükséges, gyógyszereket is adunk, hogy a szexuális életük újra boldog legyen" – mondja dr. Shirish Malde hozzátéve, az elmúlt két évben látta meg azt a paradigmaváltást, melynek köszönhetően az indiai nők elkezdték követelni szexuális jogaikat. Tíz évvel ezelőtt ennek még nyoma sem volt.
A szakértők szerint valódi szexuális forradalom zajlik az országban, és ebben a harcban szó szerint és átvitt értelemben is a nők kézen fogva vezetik a férfiakat, mert jellemzően ők azok, akik segítséget kérnek maguk és a párjuk számára.