galéria megtekintése

Horror a levegőben: ájult pilóta, kiesett szélvédő, mit sem sejtő utasok

3 komment

Ny. M.

Mi volt a legijesztőbb élményük repülés során, amiről az utasoknak fogalmuk sem volt? – kérdezték a pilótákat a Redditen. Hajmeresztő válaszok érkeztek.

Egészen elképesztő élményekről számoltak be utasszállító gépek pilótái a Reddit egyik felhasználójának körkérdésére. Az Independent által szemlézett kommentfolyamban olyan balesetekről írtak, amikor hajszálon múlt a gépen utazók élete, az utasok mégsem tudtak semmiről.

Repülőgép a Földközi-tengerben Tel-Aviv mellett egy vízi kényszerleszállás után
Repülőgép a Földközi-tengerben Tel-Aviv mellett egy vízi kényszerleszállás után
Baz Ratner / Reuters

A történetek valódiságát az Independentnek nem állt módjában ellenőrizni, mindenesetre tanulságos, milyen veszélyeknek vannak kitéve az utasok és a legénység (ahogy azt a hasonló esetekről készült videók is mutatják).

 

Kiment az áram

Egy Airbus 320-as utasszállító pilótája arról számolt be, hogy leszállás közben teljesen elment az áram a gépen. A pilóta a következő hasonlattal érzékeltette az élményt:

„Olyan, mintha százzal száguldoznál az autópályán, amikor hirtelen az összes ablak elsötétül, kimegy a sebességmérő és minden elektronika, nem működik a fék, sem a gázpedál, de az autó megy tovább.”

Gáz van!

Nem kevésbé félelmetes, amikor mérgező gázok szabadulnak el a pilótafülkében. Állítólag volt olyan eset, amikor a pilótáknak oxigénmaszkot kellett felvenniük gázszivárgás miatt, a legénységet pedig kórházba kellett szállítani, és minderről az utasoknak nem is szóltak.

Eszméletlen pilóták

A légköri turbulenciák a repülőgépeket alapesetben nem veszélyeztetik, utasait annál inkább. Egy tizenkét éves tapasztalattal rendelkező pilóta arról számolt be a Redditen, hogy a gép rázkódásától úgy beverte a fejét a másodpilóta könyökébe, hogy elvesztette az eszméletét. Szerencsére a társa ura volt a helyzetnek, amíg ő ájultan alélt az ülésében.

Vulkanikus hamu

Ha egy gép egy kitörő vulkán hamufelhőjébe kerül, azt már az utasok is észlelik, de azt valószínűleg nem tudják, mekkora veszélyt jelent ez a számukra. Az egyik pilóta azt mesélte, hogy véletlenül egy hamufelhő kellős közepébe hajtott az Etna fölött, és 20 percbe telt, mire kényszerleszállást tudott végrehajtani.

A kő- és üvegtörmeléket tartalmazó hamufelhő különösen veszélyes: a repülők turbinája ugyan elég forró ahhoz, hogy megolvassza az üveget, de az újra megszilárdulhat, amint bekerül a meghajtóba, így szétroncsolhatja a forgólapátokat és eldugíthatja a turbinákat.

Arról nem beszélve, hogy a hamufelhő elektrosztatikus töltése tönkreteheti a gép elektromos hálózatát.

Kiesett a szélvédő

Az egyik Reddit-felhasználó állítása szerint az édesanyja a pilótafülkében tartózkodott, amikor az egész szélvédő kiesett a keretéből. Szerencsére ez közvetlenül leszállás után történt, különben valószínűleg nem mesélhette volna el a történetét.

Az eset kapcsán az Independent emlékeztet, hogy 1990-ben történt egy hasonló baleset, csak akkor a szélvédővel együtt a pilóta is kirepült. A kollégái a bokájánál fogva tartották az ablakból kilógó pilótát a kényszerleszállásig, így megmentették az életét.

Bombafenyegetés

Bár ennek a sztorinak a hitelessége sem ellenőrizhető, egy transzatlanti repülőjárat pilótájának állítása szerint éppen az óceán fölött repültek, amikor bombafenyegetést kaptak. A vezető nem tehetett semmit, csak várt, hogy mi fog történni. Az utasoknak nem szóltak.

Veszélyes közelség

Néha előfordul, hogy a légi irányítás összekutyulja a dolgokat, így két gép veszélyesen közel kerülhet egymáshoz. Az egyik pilóta szerint ezek messze a legijesztőbb események. Az utasok szerencsésebb esetben azt hihetik, hogy turbulenciába került a gép, hacsak nem kell úgynevezett csúsztatási manővert végrehajtani (gyorsítás nélkül hirtelen ereszkedni) az ütközés elkerülése érdekében.

„Ha egy utas megkérdezi, mi történt, őszintén elmondom, de azt sohasem árulom el, mennyire közel kerültünk egy másik géphez.”

Hasonlóan forró helyzetek a kifutópályán gyakoribbak. „Több géphez kerültünk már vészesen közel az egymást keresztező kifutópályákon.

Egyszer olyan kis távolságra voltunk, hogy még a másik pilóta arckifejezését is ki tudtam venni”

– mesélte a Laaksonen nevű felhasználó a Redditen.

Vakrepülés viharban

„Alig 5 kilométerre voltunk a kifutópályától leszállás előtt, amikor észrevettük, hogy vihar közeledik. Elég messzinek tűnt, ezért azt hittük, meg tudjuk előzni. De mielőtt landolhattunk volna, úgy 30 méter magasságban elkapott minket a zuhé. Semmit sem láttunk a szélvédőn keresztül. Azonnal átstartoltunk, csak 6 méterre voltunk a földtől, amikor ismét emelkedni kezdett a gép. Amikor kikeveredtünk az esőfelhőből, és kitisztult előttünk az ég, 150 méter magasságban azt vettük észre, hogy egy helikopter van pont előttünk. A karrierem alatt soha nem féltem ennyire” – mesélte az egyik pilóta.

Önnek volt hasonlóan ijesztő élménye repülés során? Várjuk a hozzászólásokat!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.