Hollywood tarolt a nyáron

Kiemelkedően jó nyári szezont zár az idén Hollywood, amit főleg a fiataloknak köszönhet. A tizenévesek a közhiedelemmel ellentétben mégis járnak moziba. 

Nem lett minden bemutatott film lett kasszasiker ebben a szezonban - írja a Los Angeles Times. A Fantasztikus négyes című akciófilm és Adam Sandler Pixel című munkája is elbukott Észak-Amerikában. Az ezúttal szeptember 7-re eső Labour Day ünneppel záródó szezon végére azonban Amerikában és Kanadában az eladott mozijegyekből befolyó bevétel eléri a 4,4 milliárd dollárt (1230 milliárd forintot). Ez a tavalyi év hasonló időszakánál nyolc százalékkal magasabb. Megközelíti a 2013-ban felállított mindenkori rekordot, a 4,75 milliárd dollárt.

Az amerikai mozitulajdonosok országos szervezetének elnöke, John Fithian szerint a mozizás a szórakozás legelérhetőbb formája manapság. "Még a bowlingozás is drágább, mint mi."

Hollywood nyári terméséből minden film vagy a rajongók, vagy a kritika kedvence lettek, esetleg mindkét kategóriát lefedték. A Universal Jurassic World című dínós akciómozija csaknem 643 millió dollárt (180 milliárd forintot) keresett Észak-Amerikában.

A stúdiók is ügyesebben sakkoztak a filmek bemutatásával, hogy a nagy várakozás övezte produkciók ne üssék agyon egymást. A Universal például a Minyonok című animációja premierjét decemberről tolta júliusra, amikor korábban a Gru 2. is jól teljesített. A húzás 320 milliós (90 milliárd forintos) észak-amerikai bevételt eredményezett.

Paul Dergarabedian szakelemző szerint az ilyen családi filmeknél, mint a Minyonok, erősen megdobja a nézettséget a spanyolajkú közönség. A Minyonokra bemutatása első hetében jegyet váltók esetén ez 34 százalék volt.

Az idei szezon a nemek tekintetében is jól lavírozott. Úgy állt össze a műsor, hogy a nők és a férfiak számára is akadt megfelelő film. Június elején egyszerre került a mozikba a Törtetők és Melissa McCarthy komédiája, A kém, július közepén pedig egyszerre indult a romantikus Kész katasztrófa és a Marvel A Hangya című szuperhősfilmjének forgalmazása.

A bevételeket növeli az is, hogy több jegyet váltanak a nézők a magasabb árkategóriájú IMAX- és 3D-s vetítésekre.
Mindezek ellenére a házimozizás továbbra is komoly vetélytársa a filmszínházaknak. A mozik látogatottsága csökken, tavaly hat százalékkal kevesebb, 1,27 milliárd néző fordult meg az amerikai és kanadai mozikban, holott egy évtizeddel korábban ez a szám még 1,5 milliárd volt.

A mozik a különleges szolgáltatásokból próbálják pótolni a jövedelmet: nassolnivalót és alkoholt is kínálnak a nézőknek.

A nyári szezon győztese a Universal és a Disney. Mindkét stúdió produkcióinak bevétele meghaladta az egymilliárd dollárt. A Universal a Jurassic World, a Tökéletes hang 2., és az N.W.A. rapzenekarról szóló, Egyenesen Comptonból című filmjeivel ért el nagy kasszasikert, a Disney az Agymanók és A Hangya révén jutott busás jegybevételhez.

A Warner Bros. a harmadik helyre zárkózott fel a Mad Max: A harag útja című akciómozijával és a Törésvonal című akciófilmmel.

Hollywood erős évet zárhat: novemberre és decemberre is jut a potenciális kasszasikerekből, mint az új James Bond-film, Az éhezők viadalának befejező epizódja és az új Star Wars-mozi is. De látható lesz az új Rocky-film, a Creed: Apollo fia és a Universal Steve Jobs című életrajzi drámája.

Dan Fellman, a Warner Bros. észak-amerikai forgalmazási elnöke úgy vélte, akár rekordot is dönthet az idei év az észak-amerikai jegybevételek alapján. Becslése szerint az éves jegyeladás elérheti 11 milliárd dollárt. Az eddigi legjobb évet 2013-ban zárta az iparág 10,9 milliárd dollárral.

A statisztikák szerint a nyár tíz legnagyobb kasszasikere rangsorban a Jurassic World, a Bosszúállók: Ultron kora, az Agymanók, a Minyonok, a Tökéletes hang 2., a Mission: Impossible - Titkos nemzet, A Hangya, a Törésvonal, a Mad Max: A harag útja és az Egyenesen Comptonból volt Észak-Amerikában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.