galéria megtekintése

Ezekért reklamálunk legtöbbször az étteremben

0 komment

Puskás Anikó

Noha jogosan tehetjük szóvá egy étteremben, ha nem azt az ételt kapjuk, amit rendeltünk, sós a leves, hideg a főétel, netalán éppen az evőeszközök nem tiszták, gyakorlatilag azonban mégis kevesen teszik meg. Külföldön ennél azonban jóval extrább kifogásai is akadnak a vendégeknek.

Vigye vissza, legyen szíves!
Vigye vissza, legyen szíves!
Thomas Peter / Reuters

Két nagy prémium ásványvíz-márka, a San Pellegrino és Acqua Panna gasztronómiai magazinja, a Fine Dining Lovers ismertetett egy újdonsült felmérést, ami a leggyakoribb éttermi reklamációkat gyűjtötte össze.

A Costumer Reports kutatásában több mint ezer, étterembe járó felnőttet kérdeztek meg arról, mik azok a körülmények, amelyek miatt kifogással szoktak élni. A válaszadók 23 különböző panasztípusról számoltak be: a koszos evőeszközök, tányérok, poharak és asztal kétharmadunknál elég okot adnak a panaszra, hasonló az arány a piszkos és nem kellőképpen felszerelt mellékhelyiségekkel is, de egyesek már azért is panaszkönyvet kérnek, ha nem kapnak elegendő információt az étel összetevőiről.

 

Nem túl nagy meglepetés, de a leggyakoribb kifogást a piszkos evőeszközök és tányérok jelentik, ha ezzel találkoznak, a vendégek 76%-a reklamál. Nem sokkal kevesebb (73%) azoknak az aránya, akik a mosdók nem megfelelő higiéniája miatt szólnak, a kifogások listáján harmadik helyen pedig az udvariatlan vagy néha egyenesen faragatlan stílusban viselkedő személyzet végzett, 72% szóvá teszi, ha úgy érzi, a pincér leereszkedő, goromba módon bánik velük.

Az éttermi személyzettel nem csak az udvariatlanság az egyetlen gond, a megkérdezettek 67% százalékát zavarja, ha a pincérek nem kellően ápoltak és az egyenruhájuk mondjuk ételfoltos, 61% pedig azt említette meg, nem szereti, ha zárórára hivatkozva siettetik őket. A nem megfelelő felszolgálás is okoz gondokat: 62% teszi szóvá, ha nem a megrendelt ételt kapja, míg 17%-ot az idegesíti, ha a pincér nem tudja pontosan, ki melyik ételt rendelte. Vannak figyelmetlen felszolgálók, akik már akkor elkezdik leszedni az asztalt, amikor a vendég még enne, 59%-uk reklamált is már idejekorán elvitt tányér miatt. Minden negyedik személy (24%) szóvá teszi, ha a pincér túlságosan bizalmaskodni kezd, és a szokásos asszonyom/kisasszony/hölgyem és uram helyett mondjuk a „Parancsoljon, itt van az étele, drága!" mondatot hallja meg.

Egy 2012-es felmérés szerint az amerikai éttermekben leggyakrabban felszolgált ital a sima csapvíz volt. (Egy 1998-as magyar rendelet szerint a legalacsonyabb kategóriájú, azaz gyorskiszolgálású éttermekben a vendég kérésére, míg az ennél magasabb osztályú éttermekben kérés nélkül kell hideg ivóvizet felszolgálni a vendégeknek. A jogszabályt végül 2009-ben hatályon kívül helyezték.) Az amerikaiak átlagosan hetente háromszor étkeznek étteremben, éves szinten több száz dolláros megtakarítást jelent nekik, ha üdítők helyet csapvizet isznak, a válaszadók 27%-át zavarja is, ha az ebédhez nem kapnak kérés nélkül is vizet.

54% reklamál, ha az étel nem úgy néz ki, mint az étlapon, esetleg nem ízlik nekik, mert mondjuk el van sózva, borsozva.

Az étel nem minden

Rendesen átsült a hal is?
Rendesen átsült a hal is?
Reuters

Egy igazán jó gasztronómiai élmény nemcsak az ételen és a személyzeten múlik, legalább olyan fontos szerepet játszanak a fizikai körülmények is. 39% zavaró tényezőnek tartja, ha az asztalok túl közel vannak egymáshoz, míg 38% azt is, ha az asztal rossz helyen - mondjuk túl közel a konyhához, mosdóhoz, bejárati ajtóhoz - van.

Az emberek fele reklamál, ha az asztala negyed órával a foglalás után még mindig nincs kész, például egy előző társaság használt tányérjai, poharai vannak még rajta. 38% nem szereti elkölteni az ebédjét vagy vacsoráját túl hangos asztalszomszédok társaságában, 30% azt sem kimondottan kedveli, ha a szomszédos asztaloknál valaki a mobiltelefonját nyomkodja, pláne ha még beszél is rajta.

Ha elfogyasztottunk az ételt és az étterem is kellemes volt, a fizetés még akkor is okozhat problémákat. Amerikában a végösszeg 18%-át illik adni borravalóként, ám vannak éttermek, ahol ezt külön említés nélkül automatikusan a számlához adják; ez a bevett gyakorlat a vendégek felét bizony kiborítja. A megkérdezettek majdnem fele (48%) említette, hogy bosszantja, ha a pincér nem pontos számlát visz ki fizetéskor.

A felmérés arra nem tért ki, hogy a vendégek hány százaléka tart attól, hogy reklamáció miatt visszatetszést kelt a személyzetben és emiatt esetleg a legközhelyesebb éttermi bosszúnak esnek áldozatául...

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.