A divatiparnak is megvannak a maga lázadói, a brazil Juliano Lima egyike ezen rebelliseknek. A hazájával szemben kritikus cipőgyártó azért drukkol a selecaónak, mert külföldön él.
Juliano Lima Caboclo |
– A szőr feláll a hátamon a divattól meg a trendektől. Szánalmasnak tartom ezt az egész cirkuszt! –mondja lapunknak hevesen gesztikulálva a Caboclo cipőmárka társalapítója, miközben éppenséggel nagyon is trendinek tűnő barcelonai konyhájában ülve megpödri hetyke bajszát.
„Olyan korban élünk, amikor mindenki Lady Gaga stílusú, extravagáns ruhákat és kiegészítőket akar gyártani. Én azonban azt mondom, csináljunk egyszerű dolgokat! – summázza Lima, akinek filozófiáját a már Magyarországon is kapható Caboclo cipők és szandálok is tükrözik. Trendi dizájn helyett valóban az egyszerűség és a természetközeliség jellemzi a fair trade bőr lábbeliket, amiket brazil kézművesek készítenek aprócska vidéki műhelyeikben, természetbarát módszerekkel. Mielőtt testvérével, Leonardóval 2006-ban megalapították volna a Caboclót – a kifejezés azon brazilokra utal, akik őslakosok leszármazottai, de felmenőik között más etnikum tagjai is megtalálhatók –, Juliano már tudta: ha belevágnak valamibe, az csakis környezetbarát és tisztességes üzlet (fair trade) lehet. Előbbi a természet szeretete – és egy akkor még kiaknázatlan piaci rés – miatt, utóbbi személyes indíttatásból. (Az etikus kereskedelemnek is nevezett mozgalom célja, hogy az adott terméket előállítók méltányos és biztos jövedelmet kapjanak munkájukért.)