Dilletáns dilatáció

Azt ígérték, egy éjszaka alatt elvégzik a munkát. ehhez képest nap közben az Árpád hídon a rendőrök lelkesedése is kevés volt ahhoz, hogy az egy sávra szorított autósokat lendülettel ráhajtsák az eléjük tornyosított akadályra.

Akkora volt a dugó délelőtt az Árpád hídon, hogy az csak na. De nem csak ám a hídon, hanem a pesti oldalon, minden rávezető úton. Pedig a városházán azt ígérték, hogy a híd dilatációs szerkezetének cseréje csak minimálisan befolyásolja a forgalmat, mert azt előrelátóan este 10 és reggel 6 óra között végzik. Ne is próbáljuk elképzelni mi lett volna, ha az építők nem ilyen előrelátóak. Mert ami most van, az is elképzelhetetlen.

A rettenetes dugó oka nem egy tömegkarambol a hídpályán, nem is árpádsávosok felvonulása. A dugó oka a provizórium. Ezt pedig azért építették, hogy zavartalan legyen a forgalom. Ehhez képest minden úgy megy, ahogy szokott. Kaotikusan, ész nélkül.

Az Árpád híd Budára vezető sávjaiban a Hajógyáriszigetnél lévő pillér felett meghibásodott a hőtágulást biztosító úgynevezett dilatációs szerkezet. Ezt kell kicserélni, ezért a főváros munkálatokba kezdett. Közhírré tették, hogy senki se aggódjon, a cserét éjszaka végzik, így alig befolyásolja a forgalmat. Ehhez képest már reggel járhatatlan volt a Váci út és a Róbert Károly körút, és járhatatlan most is. Az Újpest felől érkezők már a Duna plázánál dugóba kerülnek, de a Hungária körútról a hídra tartók is torlódásba ütközhetnek már a Lehel út előtt. Ha halad is a sor, legfeljebb lépésben. Így volt délelőtt tíz órakor, tizenegykor, délben, sőt – nem kell hozzá jóstehetség – ez lesz egész nap és félő, az egész héten.

A dugóban araszoló teherautó sofőr szerint az is jobb lett volna, ha lezárják a hidat, mert akkor az ember tudja, hogy mire számítson. Ha ugyanis valaki azt mondja, hogy érkezik az amerikai elnök, vagy csúcsosodik a NATO, esetleg jön az árvíz, az autós már tudja, hogy miként kerülheti el az őrületet. Sokan eleve nem szállnak kocsiba, elindulnak gyalog, kerékpárral, tömegközlekedési eszközzel, vagy kicsivel korábban és kerülnek egyet. Tehát, ha azt mondják, hogy eltörött az a vacak dilatáció és a híd így néhány napig járhatatlan, mindenkiben felülkerekedik a józan ész és alkalmazkodik a helyzethez. Mondjuk ha eddig nem tette, most kipróbálja a Megyeri hidat.

A munkálatokat tényleg éjszaka végezték. A híd egyik oldalának mindhárom sávján keresztbe futó, tizenegy méteres munkaterületet reggelre lefedték egy hosszú buckával, amely nagyon emlékeztet egy brutális sebességlassításra kényszerítő menetdinamikai útküszöbre, népies nevén fekvőrendőrre. Ráadásul sikerült olyat csinálni, hogy azon minden autó fennakadjon, amelyet városi aszfalt utakra konstruáltak. Ezért az építők gyorsan kiszélesítették a fekvőrendőrt, vagyis a munkálatokat csúcsidőben is folytatták, így tehát nappal is lezárták a híd egy sávját. Ha eleve normálisra építik a provizórium fekvőrendőrt, akkor is kialakult volna a dugó, mert a sebességet óránkénti 30 kilométeresre mérsékelték. A sofőrök viszont féltik autóikat ezért azon pontosan úgy haladnak át, mint egy hagyományos útküszöbön. Vagyis alig lépésben, nagyon lassan.

A provizórium valódi látványosság. Kerékpárosok és gyalogosok állnak meg a hídon a káosz epicentrumának közelében. Ott vannak a tévések, kamerákkal, munkavezetők munkásokkal és rendőrök motorokkal, akik a belső sávban álldogálnak, mert legfőbb feladatuk, hogy jelenlétükkel biztosítsák a rendet. Egyikőjük kezével maga előtt legyez, mintha körmein szárítaná a lakkot, pedig csak az autósoknak jelzi: haladjanak, haladjanak! Ők pedig haladnának, ha tehetnék.

Közben a járdán laikusok cserélnek eszmét. Az egyik kerékpáros londoni példát citál. Ott, amikor széles munkagödröt ástak keresztbe egy forgalmas úton, reggel ráfektettek egy irdatlan méretű acéllemezt, aminek a négy sarkát az aszfalthoz szegezték. A kocsik meg mentek rajta gázelvétel nélkül. Egy másik ember szerint ezt a munkát harminc, jól szervezett melós, sarkukban egy erélyes építésvezetővel pikkpakk megenné, vagyis nem kizárt, elég volna rá egy hétvége és nem kellene provizórium. Egy öregúr szerint a városházán a döntésért felelősöknek biztosan jót akarnak, de éppen annyi az eszük mint egy marék molylepkének. Kizárt, hogy magára valamit is adó épelméjű mérnök lenne a társaságban, ezért az útfelújításokat is a politikusok szervezik. Ettől a nagy kupleráj.

Csak a miheztartás végett. A munka befejezését november 22-re tervezik.

Az Árpád hídi akadály a budai lehajtó előtt
Az Árpád hídi akadály a budai lehajtó előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.