Cumi helyett okostelefonoznak a kisbabák

Egyre több kisgyermek válik pszichológiai kezelésre szoruló okostelefon-függővé – legalábbis az Egyesült Államokban. Philadelphiában 350 szülő bevonásával készítettek egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a négy év alatti gyermekek háromnegyede használt már szülői felügyelet nélkül tabletet, okostelefont vagy iPodot.

Az egyévesnél fiatalabbak majdnem fele, és szinte az összes kétéves játszik minden nap valamilyen digitális eszközzel. 70 százalékuk a hathónapos kisbabát is engedi játszani a telefonokkal, így ugyanis jut egy kis szabadidő például a házimunkára. Negyedük pedig lefekvéskor is hagyja játszani őket, bár a képernyők fénye rontja az alvás minőségét.

felmérésben a három-négyéves gyerekek szüleinek egyharmada mondta azt, hogy a csemetéjük egyszerre több eszközt szeret használni. Így egyre nyilvánvalóbb, hogy ezek az eszközök a gyerekkor szerves részét képezik.

Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia, amely korábban okostelefon-absztinenciát ajánlott a kétévesnél fiatalabb gyerekeknek, nemrég enyhítette álláspontját. Azt javasolják, a szülők állítsanak fel időbeli korlátozást, részesítsék előnyben a nem digitális játékokat, és ne használják a mobil eszközöket úgy, mint a cumit vagy digitális bébiszittert. Vagyis ne ezzel nyugtassák meg a kicsiket.

Egy klinikai pszichiáter. szerint a digitális játékkal „nyugtatott" gyerekek általában agresszívabbak, jóval türelmetlenebbek, és elvárják, hogy azonnal kielégítsék minden igényüket. „Olyan játékokkal játszanak, amelyek tudat alatt azt az üzenetet közvetíti feléjük, hogy minden áron sikeresnek kell lenniük. Tovább kell menniük a következő pályára, nem számít, hogy hány ellenfelet kell lekaszabolni az előrejutásért. Nem csoda, hogy olyan generációt nevelünk, amelyből hiányzik a természetes könyörület."

A kisgyermekek ráadásul könnyebben függők lehetnek, ha naponta több órát használják a digitális eszközöket. Angliában egy négyéves kislányt pszichológushoz kellett vinni, mert iPad-függő lett. A szülei szerint kényszeresen kezdett viselkedni, és teljesen kiborult, amikor elvették tőle az iPadet. Mindez csupán egy év eszközhasználat alatt alakul ki, igaz, ekkor már napi négy órán át játszott vele.

Egyes szakértők nem ennyire elutasítóak a mobileszközökkel szemben, az interaktív alkalmazásokat ugyanis akár tanításra is használhatjuk. A Science folyóiratban nemrég megjelent tanulmány szerint azoknak az első osztályosoknak, akik lefekvés előtt a „Bedtime Math" nevű programot használták, néhány hónap alatt javultak a matematikai készségeik. Ennek ellenére a technológia soha nem helyettesítheti a gyermek kapcsolatát a szüleivel vagy a tanáraival.

Az ATV azt írja, a 21. században a gyermekek leggyakoribb panasza, hogy unatkoznak. Az iskolában több feladatuk van, mint otthon, ezért egyszerű és gyors megoldásnak tűnhet, hogy valamilyen eszközzel kötik le a figyelmüket. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy kis unalom senkinek sem árt. Ilyenkor élhetik ki igazán a kreativitásukat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.