Miután füzetfronton erős regionális különbségek vannak, nem nagyon fordul elő olyan, hogy a máshol beragadt raktárkészletet nálunk dobják piacra. A magyar átlagvásárlónak a svájci vagy a német oktatási segédeszközök megjelenése túl egyszerű, és természetesen nekik meg a miénk túl csicsás. Ráadásul az iskolák előírása is más: Nyugaton általában a spirálosat használják, mellé töltőtoll dukál, amihez itatós lapokat kell fűzni a füzetekbe.
A honi iskolaszerpiac egyik legjobb ismerője, László Albert, a német Staufen cég értékesítési igazgatója – aki volt már a Herlitz, majd a Fűzfői Papírmanufaktúra vezetője is – azt mondja, az iskolaszerpiacon 15 dizájnból átlagosan kétfajta célozza a fiúkat, míg a többi a lányokat, mert ők maguk szeretnek válogatni. Nem kérdés, melyik nem adja a komolyabb vevőkört.
Aki szülőként már túlesett egy iskolakezdő gyerek felszerelésén, tudja, hogy az első év bevásárlása a legdrágább. Ilyenkor kell mindent meg venni, sőt ha van óvodában maradó kistestvér, akkor jellemzően neki is jár egy másik szett – erről szólnak legalábbis az eladási tapasztalatok.
A cukiságfaktort képtelenség annyira eltúlozni, hogy ne akadjon rá vevő. Vannak gyerekek, akik a többféle lovacskás és baglyos – idén már rókás – borítójú füzetekből még tartalékot is vetetnek maguknak. Miután még egy prémium minőségű füzet ára sem több egy gombóc fagyinál, a szülők jellemzően nem ellenkeznek, rábólintanak a dologra. (Hogy majd a sok ezer forintos különbségeket rejtő iskolatáskáknál húzzák be a féket esetleg.)
A nagybetűs Cellux
A kisbetűs cellux szót a nagybetűs Cellux gyárnak köszönhetjük, amelyik a hetvenes években bérmunkában gyártatott nálunk ragasztószalagot. A dolog pikantériája, hogy azóta a konkurens cégek minden hasonló termékét celluxként emlegetjük. Az eredeti Cellux sok év után a napokban tér vissza: az első rakomány Peruból érkezik Magyarországra.
A nyugat-európai diákok iskolatáskájába nehezebb, azaz jobb minőségű lapokat rejtő füzetek kerülnek, a Lajtán túl a 80 grammos papír a keresett, arrafelé eladhatatlan az árérzékeny magyar piacon még keresett, 60 grammos változat. Ezeket a hipermarketek terítik elsősorban, ahol a nyaraló családok az akciós termékekből szívesen vásárolnak be már a nyár közepén. A silány minőségű árut azonban csak egyszer lehet eladni a gyanútlan vevőnek, a komoly igénybevételnek kitett füzet nem sokáig bírja.
|
Az egyedileg díszített füzetek a pénztárcát is kímélik és az iskolában is menők Mediaworks |
A csicsásnak tartott füzetborítóktól ódzkodóknak akad szolidabb dizájn, de található romantikus és retro kivitel is. Ám a lengyeleknél divatos kortárs művekkel nyomtatott füzetborítókhoz hasonlóra hiába várunk, hacsak nem vesszük saját kézbe a dolgot, és díszítjük fel a füzeteket magunk. Erre is van számtalan ötlet és technika, az alapokat, vagyis a füzet szabályos befedését hajdan megtanulhattuk magunk is.
Legyél menő a suliban!
Füzetdekorálás Farkas Réka iparművésszel a Mesemúzeumban (1013 Budapest, Döbrentei utca 15.),
augusztus 27., szombat 11 órától, 120 perc