galéria megtekintése

A Lánchíd helyén állt volna

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 04. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Hogy honnan van erre erő, szellem és szervezőkészség, az legyen az ő titkuk, mindenesetre a Közlekedési Múzeum hónapról hónapra különleges kiállításokkal rukkol elő. A legújabb a Lánchíd építésének egy különös aspektusára hívja fel a figyelmet. Nem a később megépülő koncepcióra hegyeződik a történet, hanem a hídtervező pályázaton induló Maderspach Károlyt mutatja be. Aki jobb, hogy nem nyert, mert hídja nagy valószínűséggel összeomlott volna.

A krónikákban két állandó Duna-híd létezéséről van tudomásunk: az egyiket a rómaiak építették Orsova alatt az Al-Dunán, a másik Regensburgnál épült a XII. században. Traianus hídja egyes források szerint 20, mások szerint 23 faboltozatból álló szerkezet volt. A bajorországi Regensburg és Stadtamhof között épült 347 méter hosszú és nyolc méter széles kőhíd 1135–1147 között készült el.

Magyar Duna

A Duna magyar szakaszán a legfontosabb átkelőpont már a XIV–XV. században is Buda volt. A török hódoltság idején errefelé már rendszeresen építik a dereglyéken nyugvó hajóhidakat. A Budát Pesttel összekötő állandó hajóhíd ügye a XVIII. század elején került először szóba. A következő század elején már több volt a tudás, de megválaszolásra váró kérdések is bőven adódtak.

 

Senki sem tudta: miként befolyásolja a folyó áramlási viszonyait, medermozgását az állandó hidat tartó két-három mederpillér? Csupán abban egyeztek meg a szakértők, hogy Pest és Buda között a Duna medrében legfeljebb két pillért helyezhetnek el. A másik bizonytalansági tényező az volt, hogy mivel ilyen méretű folyami alkotás még sehol sem épült, nem beszélhettek építési és kivitelezési tapasztalatról sem.

Széchenyi felhívása

Madersprach Károly

A többit jól ismerjük. Az 1836. évi XXVI. törvénycikk rendelte el a magyar szakaszon az első állandó Duna-híd megépítését. Széchenyi István 1837 januárjában nyilvános felhívásban szólította fel a vagyonos embereket, hogy viseljék a költségeket, illetve minden hozzáértő szakembert is megszólított, hogy ötleteikkel, tapasztalataikkal segítsék a jelentős építmény mielőbbi megvalósítását.

Ez utóbbi kérésnek számottevő eredménye nem lett. Vagy mégis? A Közlekedési Múzeumban látható kiállítás egy különleges tehetségű vállalkozót, Maderspach Károlyt mutatja be. A hidakat épített időn, s folyókon át... című kiállítás megálmodója, megszervezője és kurátora Maderspach Kinga volt.

Egy vasgyáros terve

Maderspach Oravicán kohászként dolgozott, később egy bánya és vasmű társtulajdonosa lett. Szerepe volt a négyezer munkást foglalkoztató ruszkabányai vállalkozás felvirágoztatásában. A kiállítás megnyitóján mondta lapunknak Tóth Ernő hídépítő mérnök, hídtörténész, hogy nemzetközi téren is jelentős találmány a Maderspach-féle, íven függő vonórudas vashíd.

Az 1830-as években három hidat építettek az ő tervei alapján. Az első Lugoson, a Csuka-patak felett 12 évet ért meg, mert 1845-ben egy bivalycsorda alatt leszakadt. Második hídját 1837-ben 41 méter fesztávolsággal Herkulesfürdőn építette meg a Cserna folyó felett. Ez 1838-ban még egy földrengést is kiállt, és javítás nélkül 1896-ig használták. A harmadik Karánsebesen, a Temes felett ívelt át. Ez az 56 méteres fesztávolságú híd hatvan éven át szolgálta a helyieket, majd lebontották, mert nem felelt meg a növekvő igényeknek.

Ma úgy vélik a szakemberek, hogy ez a híd nem lett volna megépíthető. Vagy ha mégis, előbb-utóbb összedől
Ma úgy vélik a szakemberek, hogy ez a híd nem lett volna megépíthető. Vagy ha mégis, előbb-utóbb összedől

Múltja tehát volt Maderspachnak, ezért gondolhatta úgy, hogy nyugodtan jelentkezhet az állandó Pest–Buda-híd építésére. Ugyan a nyertes a Széchenyi által is támogatott Clark lett, de Maderspach terve mellett is többen kiálltak. Ma úgy vélik a szakemberek, hogy ez a híd nem lett volna megépíthető. Vagy ha mégis, előbb-utóbb összedől: pillérei között jóval nagyobb fesztávolságot kellett volna áthidalnia, mint a Clark-félének. Statikai és szerkezeti problémái is lettek volna.

MÉG EGY GYALÁZAT

Maderspach Ferenc, Károly öccse, a honvédség alezredese, a győzedelmes fehértemplomi csaták ünnepelt hőse volt. 1849 januárjában Zsombolya határában halt meg, az ottani temetőben temették el katonai tiszteletadással. Haynau pribékje, Gröber százados azt tervezte, hogy a honvédtiszt holttestét kiásatja, majd felakasztatja Zsombolyán. A falu népe akadályozta meg a gyalázatos tervet. Kaszákkal, kapákkal felszerelkezve védték a sírt a katonáktól.

A GYALÁZATOS HAYNAU

A Maderspach család az 1848-as szabadságharc idején gondolkodás nélkül a nemzetiszínű lobogó mellé állt. A szabadságharc idején Maderspachék vasgyára fontos szerepet játszott a magyar honvédség támogatásában. Fegyverekkel és ágyúgolyókkal látták el a hadsereget. Bem tábornok csapatainak 20 ezer lándzsát és egyéb más fegyvert is szállítottak. A temesvári csata után számos honvédnek nyújtottak segítséget. Az ország nagyjait igen jól ismerték Maderspachék, így sok ismert ember megfordult – Széchenyi István, Kossuth Lajos, Bem tábornok és mások – Ruszkabányán. Ez lett a vesztük. A császári csapatok 1849. augusztus 22-én vonultak be a településre, Haynau egy álnok hazugság miatt, koholt vád alapján rögvest elfogatta a gyáros feleségét, Buchwald Franciskát. A falu főterén – tárgyalás és ítélet nélkül – félmeztelenre vetkőztette, a lakosság előtt nyilvánosan megvesszőztette, majd börtönbe záratta. Az ellene felhozott hamis vád az volt, hogy a márciusi győztes csaták idején egy szalmabábut felöltöztetett császári egyenruhába, és gúnyversek kíséretében eltemette. Maderspach Károly nem tudta elviselni a családját ért megaláztatást, még aznap egy – a saját gyárukban készült – mozsárágyúval agyonlőtte magát a közeli dombon. Az azóta Mozsár-hegynek nevezett helyen leszármazottai 1909 októberében emlékművet állítottak. A család történetéből 2002-ben Maderspach Kinga készített dokumentumfilmet Végtelen napló címmel.

I!

BEZÁR: 08. 02.

HELYSZÍN: Közlekedési Múzeum (Budapest XIV., Városligeti krt. 11.)

CÍM: Hidakat épített időn, s folyókon át – Maderspach Károly és Maderspach Károlyné életéről

JEGYÁR: 1600 Ft Diák, nyugdíjas: 800 Ft

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.