60 éves lett a divatvilág legbefolyásosabb asszonya
Anna Wintour 1988 óta a Vogue amerikai kiadásának főszerkesztője: fontosabb divatbemutató nem kezdődhet el úgy, hogy neki ne biztosítottak volna helyet az első sorban. Karakteres arcát szigorú kleopátra-frizura és óriási fekete napszemüveg mögé rejti. Törékeny alakja megtévesztő: Wintour az egyik legbefolyásosabb személyiség a divatiparban, akit csak "Jégkirálynőként" emlegetnek.
A német Stern magazin hosszú cikkben idézi fel a főszerkesztő karrierjének állomásait. Wintour a Harper's Bazaar divatmagazinnál kezdte pályáját a nyolcvanas évek elején. Állítólag újságírónak sohasem bizonyult kiemelkedő tehetségnek, ám a divathoz különleges érzéke volt. Mikor a Vogue-hoz került, az akkori főszerkesztő, Grace Mirabella megkérdezte tőle, kinek az állását szeretné. "Az önét" - vágta rá Wintour, majd öt év múlva már ő ült a főszerkesztői székben. A Vogue az ő irányítása alatt vált a legfontosabb divatmagazinná.
Döntő szerepe volt számos világhíressé vált tervező, például John Galliano, vagy Marc Jacobs sikerében, de egyik legfontosabb újítása az volt, hogy a Vogue-ban addig látható méregdrága designer-darabokat köznapibb, az egyszerű halandó számára is elérhető márkákkal keverte - írja a Stern. Így például az első általa szerkesztett címlap modellje a tízezer dolláros pulóverhez egy mindössze 50 dolláros farmert viselt.
Anna Wintourt Az ördög Prada-t visel című film tette igazán ismertté, amelyben Meryl Streep egy rá kísértetiesen hasonlító, hűvös, karrierista főszerkesztőnőt alakít, némileg persze eltúlozva. Az idén augusztusban bemutatott September Issue című dokumentumfilmből kiderül: Meryl Streep valóban elleshetett pár dolgot a Vogue főszerkesztőjétől. Wintour asztalán például éppúgy ott kell gőzölögnie a frissen főtt kávénak minden reggel, mint a róla mintázott filmben, és az alkalmazottak is ugyanúgy rettegnek a "Jégkirálynőtől", mint Meryl Streep figurájától.
A dokumentumfilm a 2007. szeptemberi Vogue összeállítását kísérte végig a lapindító értekezlettől a nyomdáig. Az akkori szám majdnem 850 oldalával rekordhosszúságú és rekordsúlyú is volt, főleg az őszi szezonra készülő divatházak több mint 700 hirdetése miatt. A válság azóta természetesen a divatvilágot is elérte: a mindössze 600 oldalasra zsugorodott magazin 2009. szeptemberi számában már csak majdnem feleannyi hirdetés szerepelt, írta a Telegraph. Tavaly még Wintour főszerkesztői pozíciója is megingott: elterjedt a pletyka, hogy az amerikai kiadás szerkesztését is a párizsi részleg vezetője veszi át - ám Wintour egyelőre a helyén maradt.
Wintour, aki eddig is számos fiatal divattervezőt karolt fel, november eleje óta a Barack Obama által újonnan kinevezett művészeti és humán tudományok bizottságának is tagja. A szervezet a művészeti és humán tudományos oktatás kérdéseivel és kulturális diplomáciával foglalkozik, elnöke Michelle Obama lesz.
A New York Times portréja szerint a "mindenható" Anna Wintournak egyébként jócskán akadnak bírálói - a PETA nevű állatvédő szervezeten kívül is, amelynek aktivistái már tortát is nyomtak a szőrmékért rajongó Wintour arcába. Wintour egy-egy tervezőt pillanatok alatt ismertté tehet, ám sokak számára ellenszenves ez az egyszemélyes ízlésterror. A Vanity Fair divatigazgatója viszont azt nyilatkozta, a főszerkesztő egyáltalán nem egy machiavellista vezető, sőt, Karl Lagerfeld tervező is elismerően szólt Wintourról: "Anna nagyon becsületes, mindig megmondja a véleményét. Nála a nem az nem, az igen pedig igen".