Helikopter ütközött kisrepülővel
Ismét a Hudson, csak most "happy end" nélkül. Szombaton kilencen haltak meg egy Piper kisgép és egy városnéző helikopter ütközésében csaknem ugyanott, ahol januárban még 155 főt mentettek ki épségben egy, a jeges folyóba zuhant utasszállítóról. A mostani katasztrófa pontos okát még vizsgálják, de a remek időben - és egyben kiváló látási viszonyok között - New York-iak és turisták ezrei voltak szemtanúi, ahogy a kisgép a helikopterbe ütközött. Meghalt a pilótája, valamint két utasa, mint ahogyan az öt olasz turistát (köztük két gyereket) szállító helikopteren is mindenki, beleértve a vezetőjét. Michael Bloomberg, a világváros polgármestere szerint a katasztrófát nem lehetett túlélni.
A szabályokon azonban a Hudson mindkét partján elgondolkodnak most. Amíg a nagy utasszállítók legalább ötezer láb (kb. 1500 méter) magasságban repülnek, a kisgépek és a helikopterek az 1100 láb (335 méter) alatti sávban "hemzsegnek". Jim Peters, a Szövetségi Repülési Hatóság szóvivője a vasárnapi The New York Timesnak kétirányú utcaként írta le a Hudson feletti forgalmat, ahol légi irányítók helyett a józan ész szabályoz - a Piper hamar el is tűnt a közeli Newark reptér radarképernyőjéről. Az északra haladók New Jersey állam, míg a délre tartók Manhattan partjához húzódnak. Most a két part véleménye eltér a hogyan tovább?-ot illetően. Jon Corzine, New Jersey - ráadásul újraválasztási kampányt folytató - kormányzója a felülvizsgálatot sürgeti, "védve a családok érdekeit". Bloomberg viszont nem tartja indokoltnak a forgalom csökkentését. Nem csoda: a város hírességei, gazdasági csúcsmenedzserei közül sokan saját géppel repülgetnek, a helikopterekre pedig az idegenforgalom is épít. A társaságnál, amelynél az olasz turisták is befizettek, hogy felülről is megnézzék New Yorkot, 130 dollárért (25 ezer Ft) lehet helyet váltani, ezerért (190 ezer Ft) pedig kibérelhető a hat utas szállítására alkalmas Eurocopter. Bő évtizeddel ezelőtt a cég helikopterei kétszer is kényszerleszállást hajtottak végre, akkor senki nem sérült meg.
Manhattan másik oldalán, a - valójában csatorna - Keleti-folyón egy ugyancsak halálos kimenetelű repülési baleset néhány éve kényszerítette ki a közlekedési szabályok megváltoztatását. Ekkor egy ismert baseballjátékos és pilótainstruktora kisgéppel ütközött egy épületnek. De szakemberek szerint a Keleti-folyó, amely a LaGuardia reptérnél ráadásul "zsákutcába" torkollik, sokkal nehezebb repülési terep a szélesebb Hudsonnál, amelyhez hasonló, szintén a józan ész szabályozta légtér Los Angeles vagy az arizonai Phoenix környékén is található az országban.