belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Tamás Gáspár Miklós: Az új alkotmány történelmi jelentősége

Írásom címe nem ironikus. Magyarország alaptörvényének – és már nem a Magyar Köztársaság alkotmányának! – valóban hatalmas a jelentősége, és meggyőződésem, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének megteremtői bevonulnak Kelet-Európa történelmébe.

Tamás Gáspár Miklós| Népszabadság| 2011. március 29. |359 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

dibbler | 2011. december 29. | 17:43:04

Mi készül, kedves TGM?
Hatalomátvétel:megvolt. Törvénykezés,többség: megvan. Gazdaság kézbentartása:osztogatás, különadó,államosítás, ma eddig lehet eljutni, megvan. Média, propaganda:törvények,átrendezés a közmédiákban, trollok, kipipálva. Államhatalom, szervek:hát a politikai biztosok még nincsenek kirendelve a rendőrörsökre. Oktatás:kész. Egészségügy:korlátlanul adó és járulékmentes magán eü biztosítás.Nyugdíj:...

Az átalakulás jelentős része lezajlott, nyertesek, vesztesek, már felismerhették, hova tartoznak.

Már közel vagyunk a célhoz. Ez a cikk az Ön tollából - hááát bizony kissé lájtosra sikerült.
Magányos hőbörgőként legfeljebb a paprikajancsi szerepkörig juthat el, bár elismerem jó az, amit Ön ír.

pro publico bono | 2011. december 22. | 19:18:07

Megjegyzem, hogy a katona- és rendőrtisztek, a PhD-sek és a köztisztviselők még a régi Alkotmányra esküdtek föl...

pro publico bono | 2011. december 22. | 19:05:57

Ugyanakkor említésre méltó szerintem, hogy eleinte a Fidesz igyekezett a válság terheit nem a legszegényebbek vállára rakni. A bankadó és a telekommunikációs cégek adója helyett mindjárt csökkenthette volna pl. a családi pótlékot vagy a GYES-t. Újabban pedig a középrétegek egy részére is kiterjesztve a devizahitelesek mentőprogramját megint csak részben szociális irányultságú intézkedést hajt végre.

Mindazonáltal intézkedései zöme antiszociális, éles ellentétben a rá szavazók nagy részének várakozásaival. De ez igazán csak jövőre fog kiderülni a számukra. Már nincs messze.

pro publico bono | 2011. december 22. | 19:01:10

Itt tulajdonképpen egy náci jellegű, irányú hatalomátvételi folyamat egyik fázisáról van szó az új Alkotmánnyal. A Fidesz mindezzel lényegében a Jobbik és annak szellemi holdudvara egy jelentős részének törekvéseit, nézeteit valósítja meg. A TGM - és ZPF - által joggal bírált változások különösképpen sújtják a cigányokat. Azonkívül teljes mértékben kiszolgáltatottá teszik a munkavállalókat a munkaadóknak. Ez a szándék természetesen nem csak az új Alkotmány sorai közt dereng föl, hanem világosan kiderült a Munka törvénykönyvéből, különösen annak kezdeti tervezetéből. Azóta a szakszervezetek tiltakozására valamennyit enyhítettek rajta, de ami megvalósul, az is erőteljesen ugyanilyen irányba hat majd. Az új Alkotmány alapján pedig természetesen nem lehet tiltakozni ellene...

Ha a Jobbikhoz is mindez közel állhat, akkor miért a Jobbikhoz közel álló egyik neonáci magazinban jelent meg a kritikája? Egyrészt azért, mert nem lévén kormánypárt, a Jobbik "kibicnek semmi sem drága" alapon most támadhat olyan dolgokat, amiket maga is elkövetne hasonló helyzetben. Másrészt mert a "szociális kártyára" most is vevők az emberek. Amint a Fidesz is kritizált olyanokat, amiket most elkövet (pl. tandíj) és kijátszotta a "szociális kártyát", amíg kormányra nem került, úgy tesz most a nyomába törő Jobbik is.

elsopotyi | 2011. december 6. | 15:17:43

NAGYON JO AZ ERVELES, TOKELETESEN EGYETERTEK ONNEL.SAJNOS MAR KESO, A KEVES GAZDAG LEGYOZTE A MILIO SZEGENYT.

kril | 2011. augusztus 7. | 13:10:17

Egy tévedést vélek felfedezni abban az állításban, ami szerint a kormány, az Ő média politikájával nehezítené a társadalom rászoruló többsége számára annak megismerését, amit a törvényhozás által követ el Vele.
Emlékezetem szerint:
a köztv nyilvános adásában közvtítődött annak felesküvése arra az Alkotmányra és a törvények akkori állagának minden körülmények között való megvédésére,
amelyet azután, szintén
a köztv nyilvános közvetítése közepette érvénytelenített és iktatott a helyébe egy itt vitatott tartalmut.
Ha ez önmagában sem karcolja a rászorult köz jogérzékét, akkor mi lenne az ami önvédelemre sarkallhatná?!
Legyen ez um. "költői kérdés", ha válaszra méltatlannak ítéltetik.

Misa | 2011. augusztus 2. | 10:50:54

Kedves TGM! Éppen ezért született meg a szocialista világ. Nem voltam a párt tagja, de valahol már megírták, a szoc. demokrácia azért nem tudott kiteljesedni, mert a megdöntéséről akartak szavazni. Persze voltak hibái, mint mindennek amit ember alkot. Most látjuk mit jelent a NATO, mit művel a világszerte. Ez a tökés demokrácia sem lenne rosz, ha ki tudnánk zárni a népbutítást. Szerintem bűn, ha a szocializmust egy terrorista államszervezetként aposztrofálják.

Ohhhó | 2011. június 23. | 00:04:10

hegyibe | 2011. április 29. | 14:26:52
Mélységesen értek egyet. :o )
Bizonyos emberekről írni, nevüket méltatalanul idéző, még lekezelőn is túl nagy tisztesség.
Az különös derültséget okozott, hogy ilyen egyszerű lélekkel tud örvendezni a saját önkörös minősítésén.
:o)

hegyibe | 2011. április 29. | 14:26:52

Már nagyon régen nem olvastam TGM írást. Bebizonyosodott, hogy jól tettem. Az különös derültséget okozott, hogy ez a paprikajancsi Zárug Péter Farkasról ír lekezelően. Analfabéta javít magyar dolgozatot?

lombik | 2011. április 16. | 01:36:17

A lényeg, hogy az Orbán kormány az Orbán alkotmánnyal megmutatja az EU-nak hogyan is képzeli el az Orbáni Magyarországot, az Orbáni Alkotmánybíróságot, az Orbáni felsőoktatást, az Orbáni Nemzeti Bankot, az Orbáni gazdaságpolitikát, az Orbáni teljhatalmat!!
Az Orbáni külpolitikát már megmutatta odakint!

Hazudik odakint az egyeztetésekről, vagy elhallgat tényeket!
Bennünket meg kiröhögtet, hogy azok a hülye magyarok mindent bevettek!
Ez a szégyen ránk nézve, nem amit Orbán csinál, hanem hogy hagyjuk, hogy ezt tegye saját nemzetével!

luis5 | 2011. április 3. | 15:19:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

luis5 | 2011. április 3. | 15:17:18

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kincsem | 2011. április 1. | 18:20:20

Feltételezem, hogy előbb magát a hivatkozni szándéozott Alkotmányt kell olyan formában módosítani, vagy átírni, hogy az összes eddig és majdan átirnadó új törvények (Btk, Ptk, médiatv., stb.) ne lehessenek Alkotmányellenesek.
Így a kormány egy sor "terhet" levesz pl. az Alkotmánybíróság válláról is, mert nem lesz mi ellen fellépniük...

63kadarka | 2011. március 31. | 17:47:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

saman | 2011. március 31. | 06:56:53

Én az Antal kormány idején jártam főiskolára. A szociológusok - közgazdászok akkor még óvatosan fogalmaztak az ügyben, hogy mi is lehet az aktuális kormány társadalompolitikája.

"Ezt egy kis idő elteltével lehet majd megmondani." -mondogatták.

Ma már kéthetente röpködnek az ilyen vaskos megnyilatkozások:

"meggyőződésem, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének megteremtői bevonulnak Kelet-Európa történelmébe."

Utólag gyakorlatilag azt lehet mondani, hogy a mi kormányaink csak sokkterápiákkal operálnak.

Antal ugye kitett másfél millió embert az utcára, aztán jött Bokros, orbán a közéletben végzett sokkterápiát, kiegyezett az MSZP-vel a politikafüggetlen mozgalmak kiirtásáról a Halász - Zuschlag paktumban, majd Gyurcsányék 8 évig üldözték a feketemunkásokat, és most megint orbán "1 millió munkahely" nevű kampányát látjuk, ami gyakorlatilag a katolikus és a kommunista inkvizíció restaurált változata, blogellenes törvénnyel a tetején.

Olyat még nem láttunk magyar kormánytól, hogy integrációs teljesítményben gondolkodna.

Szerencsére kezd a nép ráébredni, hogy valójában a mi micsodánkkal verik a csalánt. Ezt talán nem kellene így hagyni, mert még 20 évet nem bír ki inaktív státuszban másfél millió polgártársunk. Már ennek is maradandó nyomai vannak a kultúránkon.

reszvetelidemokracia.blog.hu

ZorróAszter | 2011. március 30. | 23:33:22

krooliky | 2011. március 30. | 13:42:53
Kedves Krooliky!

Egyetértek és korábban is egyetértettem:
ZorróAszter | 2011. március 29. | 16:24:06

"A képviselők 90%-a állítólag jogász.

Akkor miért néz úgy ki ez az alkotmány úgy, mintha kisovodások ragasztgatták volna össze újságkivágásokból?"

Dikics | 2011. március 30. | 21:52:00

venember | 2011. március 30. | 20:36:33

Az államadósság nem egyenlő az IMF hitellel. Sokkal nagyobb. Állítólag arra költik az mnyp-tőktől "beszedett" pénz döntő többségét (illetőleg egy részét el sem költik, csak bevonják az állampapírokat - ami tkp. mégis költés). A mostani kötvénykibocsátás az IMF-től való "függetlenséget" szolgálná. Erre írtam, hogy - szerintem - nincs rá szükség (mármint az IMF "függetlenségre"), sőt.

venember | 2011. március 30. | 20:36:33

Dikics | 2011. március 30. | 15:17:39
"2. Ha nincs kötvénykibocsátás, akkor miből fizetnénk az esedékes (nem a teljes!) hiteltörlesztést? (Nem tudom.)"

Nemá. Hát nem azt mondta Varga úr, hogy a 3000 milliárdot erre fordítják? De ha nem erre, akkor mire????

pedro_amigo | 2011. március 30. | 17:19:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Dikics | 2011. március 30. | 15:26:06

Antipasti | 2011. március 30. | 09:10:33
"A visszaállamosítást is finanszírozni kell. Miből?"

Nem én mondom, hanem az államtitkár:
"Az autópályákat nem számítva a többi projekt kiváltására 200 milliárd forintra lesz szükség – mondta az államtitkár. Arra a kérdésre, hogy honnan, azt válaszolta: egyrészt folyamatosan egyeztetnek az ügyben a nemzetgazdasági tárcával, másrészt szóba jöhet a zárolt költségvetési tartalék, illetve a teljesítés folyamatos lenne, tehát nem egy összegben kellene előteremteni a büdzséből." [http://nol.hu/lap/gazdasag/20110330-allamositanak_a_muveszetek_palotajat]

Az "más kérdés", hogy a zárolt költségvetési tartalék - meghirdetett célja szerint - nem erre van "kitalálva."

Dikics | 2011. március 30. | 15:17:39

venember | 2011. március 30. | 08:46:54
"... az újraeladósító kötvénykibécsátások."

Nyilván az USA-ban kibocsátott kötvényekre gondol. Nos, ha igaz amit ezzel kapcsolatban mondtak, akkor a befolyt összeget az IMF hitel végső törlesztésére kívánják fordítani, így biztosítva az IMF-től való függetlenséget. Ez így szépen hangzik, sőt mivel a kibocsátott kötvények egy része hosszú lejáratú (30 év), akár jó is lehetne. "Mindössze" az a baj, hogy a kamat jóval magasabb, mint az IMF-é. Lehet azt mondani, hogy akkor ez rossz üzlet. Hát igen, nem jó "buli". Két kérdés megválaszolatlan:
1. Muszáj nekünk minden áron "függetlenedni" az IMF-től? (Szerintem nem.)
2. Ha nincs kötvénykibocsátás, akkor miből fizetnénk az esedékes (nem a teljes!) hiteltörlesztést? (Nem tudom.)

krooliky | 2011. március 30. | 13:42:53

zorróaszter,
ez nem vicc. hidd el, itt minden bárgyúság mögött áll egy-egy hatalmasság,
kinek a lelki pásztora, kinek a kedves tanitója, kinek apukája, felesége, anyósa bizott a lelkére egy-egy fontos mondatot, ezért aztán megküzdöttek
a többi hasonszőrűvel, hogy benne legyen.és az irányhangyák felülről jönnek,
de a vezir minden hülyeséget persze nem láttamoz , de feltehetően neki is
vannak magvas gondolatai.az a pártizezer visszaküldött levél nem érdekel senkit, hiszen a kérdéseket is úgy alakitották ki...

lamucat | 2011. március 30. | 13:20:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ZorróAszter | 2011. március 30. | 13:13:15

Kedves Dulifuli!

Egy hülye, önellentmondásokkal tűzdelt alkotmány eredménye egy hülye, önellentmondásokkal tűzdelt jogrend lesz, ahol az kerül börtönbe, akinek peche van vagy nem szimpatikus a hatalomnak.

A jogos önvédelmet az eddigi jogrend is elismerte. Legfeljebb a sajtóból nem értesültünk róla, hogy a bíróság nem fogadta el jogos védelemnek, amikor a földön fekvő elkövetőt a sértett halálra rugdosta, vagy hátba lőtte.

Dulifuli_81 | 2011. március 30. | 12:48:48

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az önvédelmet
védendő kitételek bekerülnek az alkotmányba, amit
csak üdvözölni tudok. Ha még az is megtörténne,
hogy egy magát megvédő személy nem feltétlenül
kerül hónapokra-évekre előzetesbe, akkor én
ki lennék békülve a kormánnyal. Nekem ez fontos.

ZorróAszter | 2011. március 30. | 11:23:13

Akkor ki kellene adni egy díszkiadást, és minden honatya odaírhatná filctollal pl.: "Ez a zsírpacni az én szendvicsemtől van!: Balsay István"

"Ez meg az én vajas ujjlenyomatom: Viktor"

Esetleg: "Itt jártam: Sztálin Jóska"

krooliky | 2011. március 30. | 11:13:07

zorroaszter: szerintem a vezir szabadrablást engedélyezett alvezéreinek. ez itt most a smitpálok álama lesz. ahogy eszt a sok moricka megállmotta.othon mek elmonnyak, esz az én csipkém rajta, mek it is engem fogatak el.

a régi szovjet viccben iván dicsekszik, hogy szerepel egy hangverseny felvételén. ,, az az erőteljes köhögés a harmadik percben, az én vagyok,,.

krooliky | 2011. március 30. | 11:04:41

viszonylag kevés az agyalágyult bérkomment, persze, csak egy Gyurcsányt érinti cikkel összehasonlitva.gondolom , itt egyszerüen nincs miről irni, mi csak ugathatjuk a karavánt. azért az megérne majd egy tanulmányt, amiket mostanában a vezir alkotmányügyben összehord a zemberek nevében és érdekében.
TGM mindig szinvonalas. tényleg, mi lesz, ha felszáll a köd? ennyi leprás dolog rég nem történt velünk....

ZorróAszter | 2011. március 30. | 11:03:47

Szerintem inkább az a gond ezzel a cikkel, hogy Tamás Gáspár Miklós ördögi ravaszságot feltételezve bírálja az alkotmány-tervet.

És mintha nem venné észre, hogy itt nem ördögi ravaszság hanem inkább a mérhetetlen dilettantizmus dolgozik.

Nem mintha a műkedvelő történészek által összehordott alkotmánynak nem lennének veszélyei.

És nem csak az, hogy dohszagú alkotmányunk csodájára fog járni a világ, és kérdezgetik egymástól a turisták:
"Mi a csoda értelme lehet egy műmúmiának. ... De hát ezek a magyarok nagyon okosak. Ott van pl. Szilárd Leó és Neumann János.
Akkor biztos csak van valami értelme!"

Dr Photon | 2011. március 30. | 10:44:47

A cikkben TGM és ballib doktríner elftársai szokásos alkímiájával találkozunk: mindenkit megillet minden, a cehhet pedig fizesse a - és itt kipontozott, üresen hagyott rész következik. Nyilvánvaló, hogy egy társadalom szegényeinek csak olyan mértékben szabad adni, amilyen mértékben még méltányos elvenni azoktól, akik kevésbé szegények. Erre a józan érvre épül mindaz, amit TGM kritikával illet. A szegényeknek leginkább az javasolható, amit Kínában megvalósítottak: a szaporodás egykézésre, vagy az alá való korlátozása, nem a nyomor ujratermelése a felelősen gyermeket vállalók számlájára. Mindenkinek joga kellene legyen az ingyenes -és osztálytársak problémáitól mentes- tanulásra, hogy később kemény tanulás és munka révén vigyék valamire, mert az állami segély/ellátás a társadalom teherviselő rétegét nem terhelheti túl, annak érdekében, hogy a jövőt ne éljük fel.
Jogokat kizárólag az azokat tartósan anyagilag fenntartani képes források megjelölésével (és beleegyezésével) értelmes osztani, különben felelőtlenség.

boro | 2011. március 30. | 09:36:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nonszensz | 2011. március 30. | 09:18:15

a4/005 | 2011. március 29. | 19:34:03

ne legyél ennyire szánalmas :(

nonszensz | 2011. március 30. | 09:16:09

63kadarka | 2011. március 30. | 02:26:14

nagyon jó cuccot tolsz! mi az? :D vagy ennyire sötét vagy? esetleg agyamputált? :D

venember | 2011. március 30. | 08:46:54

Antipasti | 2011. március 30. | 08:26:50
"Az első: valakik - aki nem a NÜK, de nem is az 1998-2002 között regnáló kormányzat - privatizáltak, s ezt most megakadályozza az alkotmány."

Hát ja. Most meg majd államosítanak. Aztán beleültetik a vazallusokat meg a pereputtyot a megfeleló pozíciókba. Csak hogy világos legyen, nogy mire is kellett a 3000 milliárd + az állami kiadások lefaragása (50%) az alkotmányba, amit a néptől vonnak el + az újraeladósító kötvénykibécsátások.
Hol is láttam én ilyet?

http://nol.hu/lap/gazdasag/20110330-allamositanak_a_muveszetek_palotajat
"A megoldást a kiváltásban látják, ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy a kormány megvásárolná a létesítményeket a magánbefektetőktől. "

venember | 2011. március 30. | 08:22:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tomvécc | 2011. március 30. | 07:28:29

63kadarka: először írni tanulj meg, te szerencsétlen..."Isten Áld meg a Magyart kezdetű Alkotmánya lesz!" de ne Schmitt Páltól vegyél leckéket! :))
Még a himnusz szövegét se tudod leírni rendesen.

1. Isten, áldd meg a magyart
Jó kedvvel, bõséggel,
Nyújts feléje védõ kart,
Ha küzd ellenséggel;
Bal sors akit régen tép,
Hozz rá víg esztendõt,
Megbünhödte már e nép
A multat s jövendõt!

sasa2 | 2011. március 30. | 06:21:52

Jóléti, szociális piacgazdaságot valló országok visszarendeződése az eredeti kapitalista gyökerekhez ,elkerülhetetlen. Megszűnt a kommunista veszély.

Magyarországon, az alkotmányt hozzáigazítják az elmúlt évtized gyakorlatához, az ország anyagi teherviselőképességéhez. Ez olyan , mint a munka törvénykönyve, nagyon jó dolog, de csak annyi valósul meg belőle amennyit a munkáltató bevállal.

63kadarka | 2011. március 30. | 04:04:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 30. | 02:26:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 21:42:40

manipul | 2011. március 29. | 17:30:06
"Ja és örülök, hogy mindössze az időponttal volt gond, a megállapítással nem:
Egyébként az a véleményem, hogy a pártállamépító FIDESZ-t el kell távolítani a hatalomból (Cato után szabadon).venember | 2011. március 29. | 17:20:58"

"Nem kell, hanem lehet.
Erre van 1, azaz EGY szavazata mindenkinek.
A szavazat beváltható 2014-ben.
A be nem váltott szavazat elveszik.
A törvény után szabadon."

Kell, ha jót akarunk az országnak.

Ott, ahol az ország egyharmadának akarata nincs képviselve, nincs demokrácia. Ott, ahol 32%-os választói támogatással alkotmányozni lehet, torz a demokrácia. És ehhez még hozzáadhatjuk az 5%-os küszöböt és a választókerületi egyenlőtlenségeket. Valamint a közvetlen pártdelegáltakat. Meg a hatalmni ágak és hatalmi kulcspozíciók virtuális függetlenségét, melyen VÉGÜL mindenütt a pártok irányítóitól függenek.

Ha egy párt van 2/3-dal hatalmon, akkor MINDEN ÉS MINDENKI korlátozás nélkül függ a hatalomtól a jelenlegi "demokratikus" berendezkedés szerint. Ezt pártokráciának hívjuk, amíg nincs törvényekkel támogatva. De most már van, úgyhogy pártállam. Nem kell ahhoz az alkotmányban deklarálni a párt vezető szerepét, hogy az DE FACTO megvalósuljon. Ez a mai rendszer nagy találmánya.

A törvényre hivatkozni kormányzati pozícióból/támogatás érdekében lehet, de nem ildomos.

bartók | 2011. március 29. | 20:53:59

Én azért bízom benne, hogy előbb-utóbb úgyis el fogja söpörni ezt a kormányt a népharag. A történelem autópályáján nem lehet büntetlenül a forgalommal szembemenni, mint ahogy Orbán csinálja. A baj az, hogy egy egész ország ül ebben a képzeletbeli autóban. Mennyi szenvedés, megpróbáltatás kell ahhoz, hogy azt mondják végre az emberek, hogy most már elég volt? Ez a határpont pedig bizonyosan el fog jönni, szilárdan meg vagyok róla győződve. Rövid életű lesz ez az alkotmány, s valódi forradalom fogja elsöpörni. A sok rossz napi hír között akad azért néhány apró jó hír is, például elindult a Wikipédián a Munkásmozgalmi műhely: http://hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:Munk%C3%A1smozgalmi_m%C5%B1hely

ahonfia | 2011. március 29. | 20:36:56

Nyom nélkül törlik a kommentjeimet a cenzorok.

saman | 2011. március 29. | 20:14:51

Ez a joga csak annak van aki minden kötelességét teljesítette egy teljesen magyaros hülyeség.

Középiskolás koromban sokat hallgattam ezt egyes tanáraimtól, majd később kutattam ezt a témát.

A tanárok konkrétan odáig elmentek, hogy csak a kitűnő tanulótól fogadnának el kritikát, a többiek menjenek tanulni,mert még van mit.

Egyetlen ilyen diák volt az iskolában, pont a mi osztályunkban, de ő folyton csak olvasott és nem foglalkozott interpellációk készítésével. Amikor Igazlátó Napot szerveztünk, akkor nem vállalt képviselői szerepet.

A mi kultúránk legnagyobb betegségének tartom, hogy intézményességtagadók vagyunk. Ezért írjuk bele a beteges alkotmányunkba, hogy nincsenek is jogok.

Nem csak a FIDESZ gittegylet ilyen hülye!

Amikor a vizitdíj szavazás után beteg voltam, majd el bőgte magát a körzeti orvos, amikor szó nélkül kifizettem a 300 Ft-ot. Tudtam, hogy arról szavaztunk, hogy jövő év januártól mi legyen, amit a kormány jövő hónapra változtatott. Ehhez képest az emberek azonnali hatállyal bevezették.

Itt szembesültem arról, hogy a politikai parasztságról van szó, akkor nincsen az államnak erőszak monopóliuma.

Szép kis kaosz lesz itt, ha az emberek továbbra is pont olyan intézményességtagadók lesznek mint eddig, de kapnak a nyakukba egy olyan államot, aki elkezdni őket nem polgárnak tekinteni.

Eddig se kellett a szomszédba mennünk ha eszement közállapotokat akartunk látni. De van még lejjebb!

reszvetelidemokracia.blog.hu

a4/005 | 2011. március 29. | 19:34:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

lamucat | 2011. március 29. | 18:53:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

lamucat | 2011. március 29. | 18:46:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tomvécc | 2011. március 29. | 18:44:37

Kiváló írás, minden benne van! Nem olvastam a kommenteket, de nyilván megint a szerzőbe próbál belekötni, aki nem ért vele egyet, s nem a véleményébe-abba ugyanis nem tudnak. A nagy büdös igazság, hogy a kormánypárt tényleg a Bajnai-féle megszorító politikát folytatja gazdaságilag(talán nem is nagyon tehet mást, de akkor miért kellett hazudni?), viszont a jogállamot szemmel láthatóan igyekszik lebontani, hogy bebetonozza magát a hatalomba. Ha ezt Gyurcsány csak megpróbálta volna, már fél Budapest lángokban állna. Most, hogy a Fidesz csinálja-néma, döbbent csend honol(kis túlzással).

manipul | 2011. március 29. | 17:30:06

"Ja és örülök, hogy mindössze az időponttal volt gond, a megállapítással nem:
Egyébként az a véleményem, hogy a pártállamépító FIDESZ-t el kell távolítani a hatalomból (Cato után szabadon).venember | 2011. március 29. | 17:20:58"

Nem kell, hanem lehet.
Erre van 1, azaz EGY szavazata mindenkinek.
A szavazat beváltható 2014-ben.
A be nem váltott szavazat elveszik.
A törvény után szabadon.

venember | 2011. március 29. | 17:20:58

manipul | 2011. március 29. | 16:57:06
Ja és örülök, hogy mindössze az időponttal volt gond, a megállapítással nem:

Egyébként az a véleményem, hogy a pártállamépító FIDESZ-t el kell távolítani a hatalomból (Cato után szabadon).

venember | 2011. március 29. | 17:15:33

manipul | 2011. március 29. | 16:57:06
"Erre van illetve lesz a demokratikus választás. 2014-ben."

Ezt már 2-3 hétig rágtuk, számunkra (pedro_amigo és én) teljes kudarccal végződött a dolog. A demokrácia nem az, amit Ön gondol, hogy néhány párt felajánlja tagjait képviselőnek és azokből úgy lehet választani, hogy senki nem lát be a fülkébe. Se pedig a jövőbe, hogy mit fognak csinálni.

Ez kb. 15 mésodpercig tart. És a szavazók ez előtti és ez után négy éve teljesen ignorálva van, az érdekérvényesítésük a nullával egyenlő. Ez titkos választás, csak a rendszer nem demokratikus. Nem bezsélve a torzító választási szabályokról.

És a legfontosabb: nincs demokrácia ott, ahol engem nem képvisel senki. Én vagyok az AKTÍV NEMSZAVAZÓ.

manipul | 2011. március 29. | 16:57:06

"Egyébként az a véleményem, hogy a pártállamépító FIDESZ-t el kell távolítani a hatalomból (Cato után szabadon).venember | 2011. március 29. | 16:39:37"

Erre van illetve lesz a demokratikus választás. 2014-ben.

venember | 2011. március 29. | 16:44:19

http://nol.hu/belfold/szazezreket_erintenek_a_dragulo_gyogyszerarak

venember | 2011. március 29. | 16:39:37

prozaxy | 2011. március 29. | 16:26:29

:)) Hát ez megint nem jött össze. Valami más elfoglaltságot kéne keresned. Tőlem az összes párt megszűnhetne, a szocik és a FIDESZ is. Egy könnyceppet se ejtenék értük, sőt megünnepelném a napot. Pezsgőt is bontanék, kerül, amibe kerül. Megtisztulna a társadalom és végre fejlődhetne, mert más lehetőség nincs.

Fel tudja ezt valaki fogni, ha négy évig tömény ellenségképzéssel vadászatra és kiirtásra kondicionálták, mint a vérebeket? Meg azt, hogy az országban különböző emberek élnek és mindenkinek szól az alkotmány, nem csak a fideszhívőknek?

Egyébként az a véleményem, hogy a pártállamépító FIDESZ-t el kell távolítani a hatalomból (Cato után szabadon).

prozaxy | 2011. március 29. | 16:26:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ZorróAszter | 2011. március 29. | 16:24:06

A képviselők 90%-a állítólag jogász.

Akkor miért néz úgy ki ez az alkotmány úgy, mintha kisovodások ragasztgatták volna össze újságkivágásokból?

Hogy szerezték ezek a jogi diplómájukat?

A Miniszterelnök úr meg pláne.

venember | 2011. március 29. | 16:22:13

prozaxy | 2011. március 29. | 16:06:39
venember | 2011. március 29. | 16:02:25
"Pont annyi adót fizetek mint mindenki más ,e gy fillérrel nem evszek ki többet mint te!
Akkor neked csak a 13. havi nyögdijad miatt sir a szád."

:)) Hát ezt imádom. Olyan, mint mikor én totóztam, még véletlenül se találtam el semmit. Csak én abbahagytam, te meg nem.
Szóval, amikor én nyugdíjba mentem, már nem volt 13. havi nyugdíj. Én már csak arra várok, hogy a FIDESZ befejezze a 14. havi nyugdíj kifizethetőségének vizsgálatát. Az ne zavarja, hogy nincs 13., ha engem sem zavar.

Ja és engem az élelmiszerek és közüzemi díjak átlagosan kb. 20%-os emelése zavar. De az marhára. Talán bele kéne írni az alkotmányba, hogy a nyugdíjak a nyugdíjas kosár inflációjával arámnyosan emelkednek. Nekem ez lenne a fontos, nem az 50%.

És nézd meg, hogy mibe kerül egy fűtési idény és vesd össze az átlagnyugdíjjal. Ez remélem, még megy. Aztán gyere vissza az eredménnyel.

dráma | 2011. március 29. | 16:17:58

Egyetértek pedro-amigóval! Ez az egész alkotmányosdi egy nagy ÚRI MÚRI HUNCUTSÁG! Kit érdekel? 1945 előtt is "vót" alkotmányunk, az átkosban is "vót" egy alkotmányunk, a rendszerváltáskor is "vót" egy alkotmányunk! És a kis/szegényember mit ért vele? Semmit! Húzta az igát,eltartotta a politikusait, amig a JÓ MERÁNIAK(Katona Bánk Bánja után szabadon) az alkotmányukra élveztek! A szegény ember meg magában perlekedik az Istennel, hogy mikor halnak már meg ezek! Hát én is perlekedek a jó Istennel, hogy alkotmányozó Orbán Viki MIKOR HAL MEG MÁR VÉGRE! REMÉLEM MIHAMARABB!!!! :))))

simonmondja | 2011. március 29. | 16:15:31

Az egyént csak mint a közösség részét jegyzi ez a fideszalkotmány.
Az egyéni jogok és a tulajdonjog szentsége - nem szerepel benne.
Tehát.
Ez egy - cigánykultúrára épülő alkotmány.

A vérségi-törzsi közösség, a közösség jussa a szerzésre, a sok lúd disznót győz elv.

prozaxy | 2011. március 29. | 16:06:39

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 16:02:25

prozaxy | 2011. március 29. | 15:44:03
venember | 2011. március 29. | 15:42:09

"A közösből?
Én semmilyen támogatást nem kapok.Se gázra , se ablakcserére se semmire."
És, azt ki kérdezte? A közös az adóbevétel és mielőtt bármire is költötték volna, te már kivettél belőle rendesen.

"És én fizetem a Te hiteled is amit a cuclibák felvettek!"
Hát peched van, mert azidőtájt még én is adóztam. A nyugdíjjárulékomat befizettem, támogatást nem kapok. Úgyhogy ha itt valaki kap valamit, az csak te lehetsz, mert én semmit. De hiszem mondtad is az adókedvezményt. És ha kapsz, akkor fizess is. Sőt egy kicsivel többet nem ártana abból a marha nagy adókedvezményből, hogy te is megérezd a kenyér árát.

Én nem tehetek arról ha a KSH nem tud számolni... :). Ismerem én már az adatok közmetikázását is az átkosból, ezek meg még csak most tanulják veled együtt, így vannak még hibák. De majd kiküszöböljük, még az is lehet, hogy negatív lesz a munkanélküliség. A fideszeseknél ez már meg is valósult, mert 2-3 állásuk is van.

kopasz11 | 2011. március 29. | 15:53:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:52:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pedro_amigo | 2011. március 29. | 15:50:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:44:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:42:36

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 15:42:09

rozaxy | 2011. március 29. | 15:40:02
venember | 2011. március 29. | 15:37:20
"Tényleg csak a legelveteműltebb cuclibák gondolták , hogy miután 8 évig romboltak majd 6 hónap alatt aranyból lesz a kerítés."

Hát neked már aranyból van, azt tudjuk. Vagy még több kéne a közösből?

venember | 2011. március 29. | 15:40:41

prozaxy | 2011. március 29. | 15:31:32

Drága egysejtű barátom. ha neked több pénzed van, akkor valakinek kevesebb, ha az adóbbevételek nem nőttek, és nem nőttek. Az államnak ugyanis nincs titkos bevétele. Ez ilyen egyszerű.
És azért kaptad munka nélkül, mert nem a munkáltatódtól kaptad, hanem a pártodtól. Ez meg még egyszerűbb.

prozaxy | 2011. március 29. | 15:40:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 15:37:20

prozaxy | 2011. március 29. | 15:23:40

"ez a cuclibák kistérségellenes politikájának következménye , no meg annakl ,hogy csődbe vitték az egész országot!"

http://index.hu/gazdasag/2011/03/29/11_5_szazalekra_emelkedett_a_munkanelkuliseg/

Nem megy ez... és ha minden a szocik hibája, akkor miért van itt a FIDESZ? Meg mi is van az öt év alatt a csőd szélére sodort önkormányzati rendszerrel?

Szóval nekem leszakadna az arcom, ha itt dumálnék, a zsebem tele pénzzel, mert a kormánytól kaptam ellenszolgáltatás nélkül, az országban meg nő a munkanélküliség és a szegénység... igazi fideszes tempó.

prozaxy | 2011. március 29. | 15:31:32

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 15:29:09

prozaxy | 2011. március 29. | 15:02:40
venember | 2011. március 29. | 14:59:08
"A csekkeim is megnéztem és a jóval magasabb fizetésemet is:D"

Ja és én befognám a számat, ha munka nélkül jutnék úgy többletjövedelemhez, hogy az állam elvette valakiktől és odaadta nekem, ráadásul ütött egy 500 miliárdos lyukat a költségvetésbe amit szintén nem neked kell megfizetni.

Papos | 2011. március 29. | 15:24:08

Viktorkám vezérizgató felvetette (egyelőre exkluzív környezetben), hogy Magyarországnak pert kellene indítania a Frankfurter Allgemeine Zeitung nevű lap ellen rágalmazás miatt. Továbbá a hazai terrorelhárításnak fel kellene derítenie azokat a magyarországi felbújtókat, akik ilyen cikkek megjelentetését érik el a nyugati (ráadásul jobboldali!) médiában.
A kifogásolt mondat a magyarországi alkotmányozásról szóló írásban található, és így szól:

"Elképzelhető, hogy Európa közepén egy tekintélyuralmi állam jön létre. Hogy ez valóban így lesz-e vagy sem, azzal foglalkoznunk kell"

Viktorkám vezérizgató rámutatott, hogy bár az, amit előkészítünk ténylegesen tekintélyuralmi állam benyomását kelti, de valójában korszakalkotó újítás: a Nemzeti Konzultáció Révén Létrejött Eredeti Magyar Csoda!

prozaxy | 2011. március 29. | 15:23:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nyugdijas60 | 2011. március 29. | 15:22:26

Már Szent István (főleg az apja Géza) is felismerte, hogy egy fenn maradási lehetősége van a magyarnak ,ha a civilizációt elfogadja, ami a nyugatot, annak törvényeit követi, mármint alkalmazza. Nem szabad lenne megint a keleti ,máig is fennmaradt eszközeihez nyúlni.

venember | 2011. március 29. | 15:21:21

prozaxy | 2011. március 29. | 15:02:40
"A csekkeim is megnéztem és a jóval magasabb fizetésemet is:D
És én is Magyarországon élek!"

Aha. Hát gyere le ide a faluba és megmutatom neked a másik felét, amelyet nem ismersz.

"Aztán mi van a liszttel meg a cukorral?::D
Sikerült valmit kideriteni mi köze az államnak ezek árához?::D"

Igen. de sajnos teljesen hiába, mert vannak, akik csak írnak és nem olvasnak. Köztük te is. Pedig 10 pedagógusból 9 ezt ajánlja. Sőt a sorrend is fontos. Mikor jön a váltás (Alienhunter)?

nyugdijas60 | 2011. március 29. | 15:11:31

Egyszer már TGM is írt egy igazi cikket, ami a valóságot mutatja.
Mi laikusak, akik a jogok birodalmában teljesen elveszettek vagyunk, hiányzott a valós összehasonlítás, mivel eddig természetes volt az, hogy emberek vagyunk és tartsuk magunkat bizonyos feltételeknek, de mégis lehettünk önállóak is.
Ez a módszer nekünk történelem volt , amit könyvekből, filmekből ismerhettünk meg(mármint a középkort), de az is egy kicsit misztifikálva volt.
Sajnos, hogy ezek akik megszólalnak most, annak idején az "ő érdemük" is, hogy ide jutottunk(eső után köpenyeg), ez az emberismeretük hamarabb is eszükbe kellett volna jusson.

prozaxy | 2011. március 29. | 15:09:53

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:05:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:04:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:02:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Бездомный | 2011. március 29. | 15:02:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 15:00:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 14:59:08

prozaxy | 2011. március 29. | 14:09:14
venember | 2011. március 29. | 14:08:28

"Hol élsz Te mondd?"

Magyarországon. És én is szeretlek téged. Ezért azt javaslom, nézd át a csekkjeidet...
És ne írkálj hülyeségeket.

Бездомный | 2011. március 29. | 14:59:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Бездомный | 2011. március 29. | 14:58:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 14:53:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 29. | 14:53:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Бездомный | 2011. március 29. | 14:51:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 14:49:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 14:37:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 29. | 14:31:33

Moderálási alapelvek- komment törölve -

manipul | 2011. március 29. | 14:24:32

A liberális üzenet, a hosszú felvezetés után:
"Erőszakra akkor volna szükség, ha a magyar emberek tudnák, mi készül."

63kadarka | 2011. március 29. | 14:23:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 29. | 14:20:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

cica | 2011. március 29. | 14:17:53

ránézek a marabu rajzra, ellvasom a TGM cikket, elolvasom a kommenteket. ez így együtt akkorát üt... gratula minden résztvevőnek

prozaxy | 2011. március 29. | 14:16:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 29. | 14:14:31

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 14:09:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

63kadarka | 2011. március 29. | 14:08:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 14:08:28

prozaxy | 2011. március 29. | 14:00:46
"venember | 2011. március 29. | 13:55:27"

"Kenyér és cukor ár mint állami hatáskör?:D"

Aha. Ki is adóztatta meg az élelmiszerláncokat? Tán én? Hülye multimiilliomos, okos rendőr meg Hófehérke csak a mesében van. Szóval árat emelnek, hogy behozzák a veszteségeiket. Ha meg sokat kommandóznak körülöttük, akkor a költségeiket fogják csökkenteni és elbocsátanak.

Van egy olyan ismerősöm, aki 14 napból 13-at dolgozik egy magyar élelmiszerláncnál. A többletmunkát nem fizetik, ha dumálni mer, kirúgják. Ezzel kéne foglalkozni meg a többi problémával, nem az alkotmánybetonnal meg a szocikkal. De ez láthatóan nem megy.

És ki is nem ért a gazdasághoz? Erről is lehetne beszélni a hozzászólásaid fényében.

Szamok Embere | 2011. március 29. | 14:04:33

"Kik voltak akik meg gazdagottak az elmúlt 8 évben? "

Szép, magyarhoz hasonló nyelven megírt mondat. A helyesírási hibák száma pont eggyel több benne, mint a köztársasági elnök elhíresült bejegyzésében. Idomulunk, idomulunk?

prozaxy | 2011. március 29. | 14:02:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 14:00:46

Moderálási alapelvek- komment törölve -

lamucat | 2011. március 29. | 13:59:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szamok Embere | 2011. március 29. | 13:58:31

Ezt nem tudom, miért csinálta velem.

Prozax, bogyókám, csodálom a lelkesedésedet, a vakhitetdet ( "A mostanit is betartják !", írod, gondolom, az alkotmányról). Csak így tovább, nem hagy magad a tényektől befolyásolni.

prozaxy | 2011. március 29. | 13:58:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szamok Embere | 2011. március 29. | 13:55:56

"Nem tudom, hogy észre vette e már valaki: atomfizikusok valamiért nem hergelik magukat úgy fel mint bizonyos filozófusok.
Vajon ennek mi lehet az oka? "

Felhergelik magukat, Matyika. A nemtetszésüket viszont úgy fejezik ki, hogy állást keresnek. Külföldön. És ez nem nekik veszteség, hanem neked, de annyi eszed nincs, hogy ezt felfogd.

venember | 2011. március 29. | 13:55:27

prozaxy | 2011. március 29. | 13:40:27
"Láthatóan te el is hiszed azt a sok zagyvaságot amit itt összehordasz:)"

:))) konkrétan?

És azt elhiheted, hogy azt észrevettem volna, ha a szocik kifosztanak. Mostanában meg figyelek. És nem vagyok nyugodt.

Egekben a közüzemi díjak (az infláció töbszörösével emelkednek).
A kormány elfelejtette a nyugdíjasok kompenzációját tavaly kifizetni.
A kenyeret, cukrot nem is említem.
A gyógyszerek emelkedését szintén nem lehet megfizetni.
Rogán adósrabszolgasági terve egy cinikus poltikai húzás.
Kb 100.000 embert fenyeget a kilakoltatás közvetlen veszélye, mert menthetetlenül bedőltek a hiteleik.
A munkanélküliség az egeket veri, munkahelyek sehol.
A burzsujok ülnek a pénzükön és várják a további kormányzati támogatásr, beruházni nem akarnak.

Ez bizony az utóbbi egy év termése. És ez Lázár úr beszólása fényében nem valami etikus. Miből is lesz itt nemzeti felemelkedés?

prozaxy | 2011. március 29. | 13:53:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 13:51:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szamok Embere | 2011. március 29. | 13:51:36

Azok is, prozaxy, azok is, meg mindenki, akinek eladható tudása van.

Szamok Embere | 2011. március 29. | 13:49:23

"Ez a cikk egy hatalmas zagyvaság..."

Ez így handabandázás. Tegyél oda egy mert kötőszót, és folytasd!

prozaxy | 2011. március 29. | 13:48:53

Moderálási alapelvek- komment törölve -

lamucat | 2011. március 29. | 13:48:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szamok Embere | 2011. március 29. | 13:46:22

"Nem tudom, hogy észre vette e már valaki: atomfizikusok valamiért nem hergelik magukat úgy fel mint bizonyos filozófusok.
Vajon ennek mi lehet az oka? "

Felhergelik magukat, Matyika. A nemtetszésüket viszont úgy fejezik ki, hogy állást keresnek. Külföldön. És ez nem nekik veszteség, hanem neked, de annyi eszed nincs, hogy ezt felfogd.

venember | 2011. március 29. | 13:45:30

Dakota Feeling | 2011. március 29. | 13:34:45
venember | 2011. március 29. | 13:26:41
"Kegyed sem igen ért az állam finanszírozásának bonyolult műveleteihez, csak akkor miért okoskodik bele? :)"

Állítottam én ilyent? Én csak Orbán Viktornak hittem, hogy nem kell nekünk hitel és ezért az IMF-et nyugodtan ki lehet rúgni. Ezért kell a 3000 milliárd is, mert ezzel aztán jelentősen lehet csökkenteni az államadósságot. Sőt még megtakarítani is fogunk, ami 50%-ra fogja csökkenteni az államadósságot, de ezt nekünk meg kell fizetni és ezért kell a szigorú alkotmány.

Node ha egyszerre kétirányban is csavargatják a nemiszervünket, akkor minek is kell hiteleket felvenni? Nem esetleg arról van szó, hogy ha kibocsátunk, akkor visszahullik valami a pártkasszába? Juteszembe, akkor hol van a 30000 milliárd????

Vagy mi a fene is folyik itt, amit az alkotmányozás csak eltakar?

prozaxy | 2011. március 29. | 13:40:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

prozaxy | 2011. március 29. | 13:38:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

venember | 2011. március 29. | 13:37:13

prozaxy | 2011. március 29. | 13:28:59

Ez az ország azért megy tönkre, mert vannak, akik a demokráciát futballmeccsnek nézik. Ha elég közel mész egy problémához, könnyen kiderülhet, hogy te is a probléma része vagy.

Ez egy rémálom, az agymosás mindent überel. Olyan hatása volt, mint a nácizmusnak vagy a szocikommunista legsötétebb pártállami időszaknak. Amikor az emberek önként és dalolva dícsérték a pártot, minden intázkedésével együtt. Olyan vagy, mint Alienhunter. Álmomban se jutott volna eszembe, hogy látok még ilyen élő embert. És csak öt év kellett hozzá és tömegével képeztek ki. :(((

Az, hogy én nem vettem észre, mert dolgoztam, rendben van, bár az utcai zavargások gondolkodóba ejtettek. De hogy ezek a birka szocik meg liberálisok se vették észre, mert egymás nyírásával voltak elfoglalva, az tragikus.

Dakota Feeling | 2011. március 29. | 13:35:47

lamucat | 2011. március 29. | 13:25:58
Így jár, aki jeromosra hallgat. Márbocs, de jeromos nem egy nagy ész. :)

HIRDETÉS

Marabu

Nem tudom, az új alkotmány szerzői mennyire vannak tudatában annak, hogy mivel szakítanak és mit folytatnak, mit zárnak le és mit foglalnak össze, de ez egykönnyen megállapítható, és – bár általában elégedetlen vagyok a magyarországi politikai viták minőségével – ezúttal számos kiváló írás jelent meg a tárgyról, ami fölment attól, hogy olyasmire is kitérjek, amit mások már nagyon jól megvilágítottak.

Az új alkotmány, a Grundgesetz, láthatóan szakít a rendszerváltás „zavaros, átmeneti” korszakának liberális alapjogi és közjogi fölfogásával, ez nyilvánvaló. Ami kevésbé nyilvánvaló, hogy így szakít a modern természetjog alapvető tételrendszerével is, amelynek az eredete kétszeresen római: ókori és katolikus. Az eddigi (köztársasági) alkotmány az emberi jogokat abszolútnak tekintette, amelyek természettől fogva megilletnek mindenkit, esetünkben minden magyarországi lakost, és különösképpen a magyarországi honpolgárokat. Az új Grundgesetz az emberi jogokat valamiféle homályos párhuzamba állítja a – nem részletezett – kötelességekkel, és néhány esetben (mindenekelőtt az ún. szociális jogok területén) csak akkor teszi az állam kötelességévé az alkotmányos jogok biztosítását, ha a honpolgárok teljesítenek bizonyos, a törvény vagy a hatóság által majd megállapítandó, ellenszolgáltatásnak tekinthető kötelezettségeket.

Ez ellentmond az emberi jogok szokásos meghatározásának, viszonylagossá teszi azt, amit eddig az államnak meg kellett – vagy meg kellett volna – tennie, méghozzá föltétel és fönntartás nélkül.

HIRDETÉS

Ez hatalmas fordulat, itt az új alaptörvény eltér nemcsak a legtöbb, „demokratikusnak” nevezett állam alapjogi, emberi jogi dogmatikájától, hanem szembefordul avval a megszámlálhatatlan nemzetközi egyezségokmánnyal és szerződéssel is, amely ma – elvben – hatályos jog Magyarországon, de amelyet a magyar bíróságok rendszerint nem érvényesítenek.

Az utóbbi húsz esztendőben nem volt szövegszerű eltérés a köztársasági alkotmány és a nemzetközi, ezen belül az európai alapjogi „joganyag” között. Természetesen senki nem gondolhatja, hogy az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát, az ENSZ Alapokmányát 1947 és 1989 között, vagy akár azóta betartották nálunk (vagy akárhol), de 1989 óta komoly ember nem mondhatta nyíltan, hogy nem is kell őket betartani. A posztrepublikánus Grundgesetz sem állítja ezt kimondottan, de az alapjogok föltételessé, viszonylagossá tételével új útra lép. (Ez a megállapítás független attól, hogy én filozófiai értelemben mit gondolok a természetjogi elméletről.)

Magyarország alaptörvénye félreérthetetlenül megmutatja, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerének ideológiai megalapozása – amellyel sok időt töltött tavaly nyáron az akkor még formailag köztársasági Országgyűlés, illetve a konzervatív sajtó – fölösleges időfecsérlés volt. Az akkori megalapozás vezérlő elveit föladták.

A konzervatív kritika – amelyet a korábbi balközép kormányokkal rokonszenvező neokonzervatív ellenkritika (alaptalanul) lekommunistázott – tavaly ultrapiaci, individualista, szuperkapitalista rezsimként írta le azt, amelynek az orbáni állam az örökébe lépett. Közösségi, szolidáris, szociális, „organikus” államalakulatot hirdetett helyette, amely szembeszegül a kései modern atomizáltsággal, önzéssel, anarchiával, olyan államrendet, amelyet a kohézió, az egység, az „összefogás” a profitelvet tetemesen korlátozó erkölcse vezet.

Idén erről már szó nincs. Az új alkotmány, azaz alaptörvény szövege azt a neoliberális-neokonzervatív hittételt érvényesíti a magyar állam legfőbb jogi dokumentumában, amely szerint „kollektív jogok” nem megalapozhatók, s amely szerint a „második generációs jogok” nem rendelkeznek a „klasszikus”, azaz a liberális nézet szerinti alapjogok státuszával, nincs helyük a szűken vagy tágan vett alkotmányban, alkotmányjogban. A „köztársaság utáni” Grundgesetz e tekintetben méltán tarthat igényt a neokonzervatívok elismerésére.

Az alaptörvénynek ez az aspektusa a „nemzeti jobboldalon” is némi megrökönyödést keltett. Az egyik megbízhatóan jobboldali politológus, Zárug Péter Farkas (a Magyar Demokrata [!] március 23-ai számában), eddigi teljesítményénél jóval nívósabb cikkében fölsorolja a szociális jogok könyörtelen megkurtítását számos ponton, amelyben a köztársasági alkotmány tágabb keblű volt, mint az új alaptörvény. Érdemes (habár szokatlan) a nyomába szegődnünk.

A köztársasági alkotmány szerint „mindenkinek joga van a munkához”.

A posztrepublikánus alaptörvény szerint „képességeinek és lehetőségeinek megfelelő munkavégzéssel mindenki köteles hozzájárulni a közösség gyarapodásához”.

Zárug ezt helytállóan hozza kapcsolatba az „öngondoskodás” neoliberális-neokonzervatív legendájával.

A köztársasági alkotmány kimondta: „az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga”, meg azt, hogy „minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének”. Az új Grundgesetz munkabért egyáltalán nem hoz szóba, csak ennyit mond: „minden munkavállalónak joga van az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez”, nesze semmi, fogd meg jól.

A köztársasági alkotmány szerint „a Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez”, evvel szemben az új alaptörvény szerint „mindenkinek joga van testi és lelki egészségének megőrzéséhez”, ezt a Magyar Demokrata cikkírója – némi képzavarral, de szerintem helyesen – „durva visszalépésnek” nevezi.

A köztársasági alkotmány szerint „a Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális biztonsághoz”.

Az új alaptörvény azt mondja, „Magyarország arra törekszik, hogy minden állampolgárának szociális biztonságot nyújtson”.

Ezt Zárug „a liberálisok minimális államának koncepciójára” vezeti vissza, ugyancsak helyesen.

A föltétel nélkül kormánypárti közírónak nem okozott nehézséget az összehasonlító leírás, a „baloldalinak” (jórészt tévesen) elkeresztelt ellenzéki publicisztika mindezt nemigen hangsúlyozta, bár olykor emlegette. Megállapítván a kötelességmulasztást, hadd foglalkozzunk most ezeknek a változásoknak a jelentésével és jelentőségével.

Az új alaptörvény olyan rezsimet hoz létre, amely – a választásokra készülő Fidesz–KDNP gondosan ködbe burkolt sugalmazásaival ellentétben – nem pusztán folytatja a Bajnai-kormánynak az egyensúly helyreállítására a szociális, népjóléti közszolgáltatások leépítésével, a reálbércsökkentéssel, általában: a megszorításokkal próbálkozó politikáját, hanem ezt a politikát kőbe vési, az ország alaptörvényévé teszi. (És a széles körű követelések ellenére nem nyilvánítja ki a lakhatás jogát. Ugyancsak hiányoznak az új alaptörvényből a számon kérhető ökológiai jogok.)

A sztrájkjog korlátozása, a mélyen igazságtalan egykulcsos adó (flat tax) bevezetése, a rokkantnyugdíjak és a korengedményes nyugdíjazás elleni támadás, a táppénz megfelezése, a munkanélkülisegély folyósításának három hónapra való korlátozása (ez a munkanélküli-segély de facto megszüntetését jelenti), a szociális segélyek mindenféle abszurd föltételhez kötése, az iskolakötelezettségi korhatár leszállítása, az egyetemisták (és a fölsőoktatási intézmények) számának tervezett csökkentése, a megdöbbentő mérvű „forrásmegvonások” az egészségügy, a tömegközlekedés, az infrastruktúra, a kultúra területén, az elbocsátások az államigazgatásban és a közszolgálati médiákban: mindez nemsokára nemcsak a sanyarú pénztelenség miatti kényszerű intézkedés leend, hanem alkotmányos kötelezettség.

Legtöbb honfitársunk – hála persze a médiahelyzetnek is, de csak másodsorban – tudomást se szerez az alkotmányosság antiszociális irányú fordulatáról, amely ilyetén környülállások közepette persze nem válthat ki ellenállást. Polgártársaink a következményeket fogják érezni csak, s a jóisten a megmondhatója, kit fognak okolni miattuk. Talán a Nemzetközi Valutaalapot, az Európai Bizottságot, a multikat. Egy szó, mint száz: az idegeneket. Nem az államalapító Orbán Viktort, az biztos.

A szociális alkotmányok jogtörténetileg: újdonságok. A leginkább azok az alkotmányok hangsúlyozzák a „munka” jogait a tőkével szemben, illetve az állam kötelezettségét arra, hogy az állampolgárok tisztességes megélhetésre jogosultak, amelyek a második világháború megrázkódtatásai után, a keresztyéndemokrácia meg a szocialista és/vagy kommunista pártok antifasiszta koalícióinak megegyezése révén jöttek létre.

A modern európai „jóléti államok” a nyugati munkásmozgalom, a szovjet befolyás alatt álló „népi demokráciák” (keleti tömb) együttes nyomására, a háború előtti viszonyokkal már ki nem egyező néphangulat hatására – katartikusan – alakultak ki.

A társadalmi igazságosság, a garantált megélhetés, lakás, egészség, ingyeniskola, olcsó üdülés, sport, tömegközlekedés, olcsó kultúra, a munkások beleszólási joga még a magánvállalatok igazgatásába is (Mitbestimmungsrecht): ez volt a „trente glorieuses”, a dicsőséges harminc esztendő (1945–1975) közvetve vagy közvetlenül alkotmányosan is biztosított „ipari demokráciája”, „fogyasztói” kultúrája Nyugat-Európában, amellyel rettenetes konformizmus és öncenzúra járt együtt.

A szovjet rendszerű államok (különösen 1956, az SZKP XX. kongresszusa és a magyarországi forradalom után) maguk is a „jóléti állam” keleti változatának megteremtésére törekedtek, itt-ott időleges sikerekkel. Ennek a korszaknak a lezárulását konvencionálisan Mrs. Thatcher választási győzelmével (1979) szokás jelezni.

A neokonzervatív fordulat immár szintén harmincesztendős – most már látjuk, ebbe illeszkedtek a „keleti tömb” némely államainak ún. piaci reformjai, amelyek nem vezettek föltűnően nagyobb gazdasági fejlődéshez és az életszínvonal gyorsabb növekedéséhez, mint a tervgazdasági módszerekhez ragaszkodó vetélytársaiknál –, és eredménye igencsak hasonló a „jóléti államéhoz”: eladósodás, finanszírozhatatlanság.

A Fidesz olykori „antikapitalista”, „piacellenes” szólamai ellenére a „perverz újraelosztás” (a jövedelmek átcsoportosítása a szegényektől a gazdagokhoz, a munkától a tőkéhez) zavartalanul folytatódik, bár az Orbán-rezsim politikája valamicskével jobban kedvez a fölső középosztálynak (szemben a globális nagytőkével), mint „baloldali” elődeié.

Amint már említettem korábban, az új Grundgesetz „a közösség számára hasznos tevékenység” kritériumához köti az összes szociális juttatást, ami – ha párhuzamba helyezzük avval, hogy a foglalkoztatás többé nem az állam kötelessége, viszont a munkavégzés az állampolgár kötelessége, nem pedig a joga – két következtetésre kényszeríti mind a jogalkalmazót, mind a tőketulajdon és tőkejövedelem nélküli honpolgárt. A „köztársaság utáni”, posztrepublikánus magyar állam erkölcsi és jogi különbséget tesz a csereértéket termelő személyek (tőkések ÉS bérmunkások), illetve a termelésből kizárt, improduktív személyek (munkanélküliek, nyugdíjasok, diákok, a prekariátus tagjai – azaz a csak rendszertelenül dolgozó, koronként segélyre szoruló, egyik napról a másikra élő új proletárok –, az értelmiségiek, közalkalmazottak, betegek, rokkantak, háziasszonyok/férfiak) között.

Mindehhez hozzájön a büntetőjognak a szubproletariátust („underclass”) megcélzó, represszív megkeményítése („három csapás”, a büntethetőség korhatárának leszállítása, a legapróbb szabálysértések büntetési tételeinek aránytalan szigorítása, most meg a „valódi életfogytiglan”), a szociális konfliktusok rendőri megoldásának szorgalmazása.

Ezeket az elemeket azért említem, hogy a mostani alkotmányozás és törvényhozás általános diszkriminatív jellegét érzékeltessem, ez az a kontextus (keret), amelyben a szociális jogok eltörlését értelmeznünk kell. A nemzeti neokonzervativizmus még nem merészkedett az állampolgári jogegyenlőség nyílt, explicit megszüntetéséig, de közeledik ehhöz a határponthoz. A köztársasági alkotmány ragaszkodott az alapjogok – köztük a szociális jogok – föltétlenségének és korlátozhatatlanságának mítoszához, az új, posztrepublikánus és antirepublikánus alaptörvény viszont új mítoszt teremt: azt, hogy az alapjogok gyakorlását (gyakorolhatását) ki kell érdemelni az állami tekintély színe előtt.

Evvel a második világháború óta a polgári demokráciákban uralkodott konszenzus megszűnt. Az új magyar állam nemcsak a kisebbségbe szorult magyar baloldalnak üzen hadat, amelyet – a közvélemény egyharmadát – szüntelenül megaláz szimbolikusan és a hétköznapi üldözési praktikákkal, hanem a magyarországi társadalomnak is, amelynek a rászoruló többségét az állam (jogokkal és méltósággal fölruházott) kényszerű ügyfeléből az állam kiszolgáltatott alattvalójává változtatja, miközben ezt a társadalmi többséget szándékairól elmulasztja tájékozatni. Sőt: a médiapolitikájával elrejti a társadalom elől azt, amit tesznek vele.

Az új rezsim hívei azt hozzák föl patrónusaik védelmére, hogy nem lövetnek, mi több: egyelőre megírhatjuk véleményünket a különösebb befolyás nélküli lapokban. Igazuk van. Erőszakra akkor volna szükség, ha a magyar emberek tudnák, mi készül.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    359 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS