pietnik | 2011. október 24. | 09:02:19
Minorkavidor kérdéseihez:
-Nagy Imre miért nem mondott le,volt miniszter-társaival együtt?(tehát miért nem mondott le a Nagy-kormány?)
Ez megoldotta volna Mo.konszolidációját,és nemzetközi elismerést is!Nekik már nem volt szerepük a továbbiakban,se így,se úgy!
Jó a Gomulka-példa!
xanadu | 2011. október 24. | 06:22:12
little | 2011. október 23. | 20:01:19
A lázadással nincs is baj, csak a lefolyásának részleteivel, melyek nem jelennek meg sehol.
Mindenhol csak a hősökről van szó, de kik voltak akik a 28 embert meglincselték?
Aki képes más ember életét elvenni, azt nem koszorúzni kell, hanem pellengérre állítani.
AZ EMBER SEMMILYEN CÉL, KÖRÜLMÉNY között sem veszítheti el azt, amit humánumnak nevezünk.
A lincselést ugyanúgy kellene kezelni mint a háborús bűnöket: soha el nem évülő büncselekmény.
medve1942 | 2011. október 23. | 21:31:02
Minorkavidor nagyon okosakat mond, igaza is van, de egy dologgal ki kell egészíteni: kb. 63-ig maga Kádár se tudhatta, mennyire biztosan ül a helyén.
Ami meg a nemzeti egységet illeti, első köztársasági elnökünk tömöre összefoglalta a lényeget: az oroszok nem hagytak időt arra, hogy egymásnak ugorjunk.
Minorkavidor | 2011. október 23. | 20:01:54
Folyt. A követelések elsősorban szociálisak és gazdaságiak lehettek. A rázósabb gazdasági követeléseknél (100 fő alatti cégeknél, kispaaraszti gazdaságoknál megengedett magántulajdon esetében) még a Lenin által kidolgoztatott és bevezetett NEP-RE (Novaja Ekonomicseszkaja Polityika m. Új Gazdaságpolitika) lehetett volna hivatkozni. Nem mellesleg Lo-ban egészen rendszer bukásáig megmaradt a paraszti gazdaság. Ezenkívül illene arról is beszélni, hogy Kádár 56 traumájának hatására utasította el Hruscsov azon 1958. évi kezdeményezését, hogy Mo-ról is kivonják a szovjet csapatokat. "Maradjon minden úgy mint eddig Hruscsov et."- reagált Kádár Hruscsov ajánlatára. Vmint lehetne arról is beszélni, hogy a 200 ezer menekült 7-8%-a 14-16 ezer ember köztörvényes bűnöző volt. Ők a határ lezárása ztán kinnt maradtak, ami nagyban hozzájárult a rendszerváltásig meglevő közbiztonsághoz. Ui. egy új bűnözői generáció felnövekedéséhez idő kell, főleg ,ha elmennek a "nagy öregek".
little | 2011. október 23. | 20:01:19
Hát lehet elemezni 56-t jobbról, balról és középről de én büszke vagyok hogy anno a magyarok fellázadtak az "evil empire" ellen.
Minorkavidor | 2011. október 23. | 19:42:09
FOLYT: A megtorlás elkerüléséhez szerintem mindkét félre szükség lett volna. A Munkástanácsnak és tsainak az országos sztrájkok meghírdetése helyett azt az ajánlatot kellett volna tenni:
Nézze Kádár elvtárs, levonva nov 4-e tanulságait tudomásul vesszük, hogy illuzórikus volt tényleges nemzetközi támogatás nélkül kihírdetni a semlegességet. Ezt tudomásulvéve elismerjuk a rezsimet, vmint azt, hogy Mo. a VSZ része, továbba felszólítjuk a nép ránk hallgató részét, hogy ne sztrájkoljanak, fegyék fel a munkát és takarítsák el a romokat. Cserébe annesztiát kérünk, az október-novemberi eseményekben résztvevők számára, vmint mindazon követelések teljesítését amelyek nem ütköznek a "jaltai világrenddel". Ennek felvetése, tudom kényes kérdés, hiszán látszik, hogy a Buorbonokhoz hasonlóan a forradalmárok sem tanultak semmit.
Minorkavidor | 2011. október 23. | 19:27:25
1968 | 2011. október 22. | 12:22:50
Igazad van, hitelesebb történészmunkákra van szükség, bár az megjegyzendő, hogy a törtnetírás a források rendelkezésre állása esetén és igencsak szubjektív tudomány. Nézzük néhány kérdést 56-tal kapcsolatban:
- a Gerő-beszéd, hiteles szövege itt található. Az derül ki belőle, egyebek közt, hogy nem fasisztázott:
http://szabadnet.origo.hu/20061023gero.html
- Mindszenty miért nem követte a lengyel Wyszynski bíboros példáját?
- Nagy Imre miért nem követte Gomilka példáját, miért nyilvánította ki Mo. semlegességét, mikor ennek semmi realitása nem volt?
- Miért hallgatunkk a munkástanácsok és őolitikai pártok ellentétéről (közvetlen demokrácia vs.közvetett demokrácia:
- Megtorlások kérdése: Miért hírdetett országos sztrájkot úgy a Rácz S. vezette N,-Bp-i Munást. ahelyett, hogy az annesztia és jaltai rendet nem érintő követelések elfogadása fejében elfogadja a Kádár-rezsimet.
elemzo | 2011. október 23. | 15:08:42
Mi hárman, 6-9 kilenc éves gyerekek, rozsdás kályhacsövekkel "lövöldöztünk" (át nézve rajtuk jól lehetett látni a célpontot) a ház előtt elhaladó tankokra. Egyszer komolyan is vették, mert azt hitték páncéltörő rakéta, és pánikszerűen menekülni kezdtek kb. 50 métert hátra. Nagy hősök lettünk 3 percre, mert visszavonulásra késztettük a nagy orosz hadsereget. (Hol lehet jelentkezni a kitüntetését?) A szerencsénk az volt hogy mivel a pánik nagyon tetszett, kimásztunk a falra bámészkodni(üres telek-ről történt a hőstett, ami 2 m-es fallal volt lezárva az utca felé) és ezt a katonák szerencsére észrevették. Jót röhögtek rajtunk és magukon is, de ha nem mászunk ki időben akkor már lövésre fordultak a tankágyúk, összekaparni sem tudtak volna minket, és nem írogatnék itt. A megfelelő verést megkaptuk persze a szülőktől, mert a háznak is annyi lett volna. Hősök voltunk vagy idióták?
elemzo | 2011. október 23. | 15:00:40
Azért mert 56 -ban valakinek fegyver került a kezébe és lőtt is vele, nem biztos hogy automatikusan hős szabadságharcos, lehet hogy idióta, gyilkos, vagy esetleg sikeres felkelő szabadságharcos is lehet ha komolyan megvizsgálják a tetteit. ez a hadseregeknél, háborúban is így van. A helytállás adott esetben egy értelmetlen tett, vagy esetleg pont ellentétes a kiadott parancsokkal is. Csak példa: a házunk padlására (Attila út) fel akart menni néhány fiatal és puskákkal lőni akarta az úton rohangáló orosz lövészpáncélosokat (a Citadella már orosz kézen volt akkor). A lakók elmagyarázták nekik (II. VH ban harcolt katonák voltak) hogy ennek semmi értelme, a házat két perc alatt rommá lövik a Citadelláról, és meghal 40 ember a pincében. A fiúk nagy szomorúan elmentek, pedig szívesen lövöldöztek volna egy kicsit. Na most itt ki a hős? A fegyveres harcnak is van (katonai) célja, ha viszont nincs akkor nem harc hanem terrorizmus.
xanadu | 2011. október 23. | 09:39:47
Lehet, hogy sok a fiatal, akik nem vettek részt az 56-os megmozdulásokban.
Szögi Lajos óta tudjuk: a lincselés nem elfogadható megoldás a feszültség megoldására.
Az nem szabadságharcos, aki más szabadságát korlátozhatónak tartja, avagy embertársa életét veszi el.
Sajnos ez az alapvetés nem jön át 56-tal kapcsolatban semmilyen szinten. Én ellenben nem vagyok hajlandó senkit megkoszorúzni, míg nem tudom miért is halt meg. Ennyi önvédelem talán megérhető.
Lincselőknek nem a dicsőségtáblán a helyük!
xanadu | 2011. október 23. | 08:54:00
Makk Marci | 2011. október 23. | 08:04:47
Igaz!
Le kellene fújni a hatalom öntömjénező hazugságait az ünnepekről.
István király lehet, hogy nagy király volt, de magyarság nem általa, hanem ellenére maradt fel. Tehát nem őt kellene kiemelni a magyarság fennmaradásában, hanem az egyszerű, nyelvét fel nem adó polgárt. Persze a mindenkori vezéreknek ez nem tetszik, mert ezzel saját hatalmi helyzetüket ássák alá.
56-al is saját politikájuk próbálják alátámasztani, miközben jelen kormányunk éppen az akkori célok ellen tesz minden eszközzel.
Szabadság, önrendelkezés helyett állami felügyelet, központi irányítás, a másik magyar olyan helyzetbe hozása, hogy az ne tudjon szabadon dönteni.
xanadu | 2011. október 23. | 08:45:26
kopacsi | 2011. október 22. | 18:57:37
Köszike, hogy onnan a messzi Kanadából így tudod a tutit.
Szerintem Kopácsi Sándor jól látta anno a dolgot, nem minden fegyveres egyben szabadságharcos is.
Makk Marci | 2011. október 23. | 08:04:47
Hihetetlen módon le vannak az ünnepeink járatva! Nem csak 56, az összes!
Pártállástól,rendszertől függően mindenféle baromságot összehordanak róluk!
Annyi 56-os hős van , hogy simán vissza tudták volna kergetni az oroszokat Moszkváig! Akár a rendszerváltás előtt az antifasiszták a németeket...
Egy 60-70 éves "nagy" magyar élete kb. így néz ki:
56-ig Kisz vagy MDP tag, 2-3 hétig hős ellenálló, utána MSZMP tag, antiklerikális, 89 óta dicső ellenálló, vasárnap reggel az első sorban gubbaszt a reggeli misén!
És most ilyenek osztják az észt!
Lásd Bölcs vezérünk:
KISZ titkár, radikális liberális, hatalmas nagy népnemzeti keresztény nemzetvezető...
Éljen a hatalom, bármi áron!
Az átlagember pedig simán végigdolgozta,szenvedte az életét, örült hogy él..
Ünnepeljetek! Van mit!
kopacsi | 2011. október 22. | 18:57:37
Kálmán, ezeknek te hiába beszélsz. Amiről nem akarnak tudni, arról nem is fognak, még ha meg is eteted velük a felkinált szakirodalmat. Az én személyes emlékeim is mások, valüszinüleg a tiedhez állnak közel. Fogalmam sics hány éves lehet ez a xanadu, de abban biztos vagyok, hogy kiskorú, vagy agyilag maradt az.
HankHill | 2011. október 22. | 18:57:20
a cikk lényegéről elfeledkeztek: a kutyát sem érdekli ma, 2011 őszén '56, ez a valóság. Az iskolásoknak ugyanolyan kötelező (kötelezően utált ünnep), mint annak idején november 7., vagy április 4., egy kukkot sem értenek abból, hogy most ki a komcsi, az áruló, a bűnös, az ellenség, vagy a hős. De a "zemberek" sem tudnak ennél többet, és nem is érdekli őket. Mindkettőt személyesen tapasztalom, és igazat adok a cikk szerzőjének: '56 érdeklődés hiányában elmarad, és ez tény, nem pedig érzelmi kérdés.
kálmán.pataki | 2011. október 22. | 18:40:01
xanadu | 2011. október 22. | 18:28:26
Ne haragudj,ennyire lekezelően még népünk legnagyobb ellenségei sem nyilatkoztak.Ha te írnád a történelmünket sem honfoglalás sem Muhi sem Mohács,sem 1848,sem 1867,sem 1914,1920,1956 nem volt sőt magyarok sincsenek.
Nem gondolod ,hogy ez túlzás sőt ...
xanadu | 2011. október 22. | 18:28:26
kálmán.pataki | 2011. október 22. | 18:20:21
Ki is volt Nagy Imre?
1944 december elején Gerőék ismét Moszkvába utaztak. A tárgyalások (amelyeken Rákosi, Gerő és Nagy vett részt) Molotov dolgozószobájában folytak, ahol jelen volt Dekanazov és Puskin is. Molotov első helyettese, Dekanazov francia mintára nemzeti felszabadító bizottságot és tanácskozó testületet akart Magyarországon, nem pedig ideiglenes kormányt és nemzetgyűlést. Az utolsó megbeszélésen részt vett Sztálin is, aki a magyar kommunisták álláspontját képviselte. Gerő így idézi: „A magyar elvtársak azt mondják, hogy megérett a helyzet ideiglenes kormány és nemzetgyűlés létrehozására; ők bizonyára nálunk jobban ismerik a helyzetet, s el kell fogadnunk álláspontjukat” (I/9).
56-ban a párton belüli puccs fegyveres összetűzésekbe torkolt.
Egy nagyobb TV ostrom volt.
kálmán.pataki | 2011. október 22. | 18:20:21
A cikket és a hozzászólásokat olvasva úgy tűnik,mintha 1956-ban nem lett volna tüntetés,nem voltak sortüzek,nem jöttek volna a szovjet tankok,nem lett volna FÉLÉVES MUNKÁSSZTRÁJK ,nem volt Nagy Imre,nem volt semlegességi nyilatkozat,nem lötték volna szét fél Budapestet,nem voltak kivégzések,csupán pár ártatlan áldozat az államvédelem és párt sorában.
Érdekes!Én ezt másként éltem át,de lehet én csupán a népség-katonaság szerepében .
xanadu | 2011. október 22. | 17:51:35
56-ban az egyik komcsi elit megpróbálta eltenni a másikat láb alól.
És jött a külső testvér rendet csinálni a disznóólban.
Mindez a Nyugat teljes jóváhagyásával.
pietnik | 2011. október 22. | 16:14:50
1968,ovinkor,tooop,xanadu,értelmetlenségi!
Teljes mértékben egyetértek mindegyitek kommentjével,ezért nem is írom ide a magam,véleményét,bár már máshol megtettem többször is!
Értelmetlenségi bejegyzéséhez annyit tennék hozzá,hogy a visszatért,rejtekükből előbújt fasiszták,horthysták,nyilasok vérengzésévé váltak az események,és ahhoz csapódtak hozzá a lumpen elemek,és a börtönökből szabadult köztörvényesek!
1968 | 2011. október 22. | 12:22:50
Ideológiai katyvasz van. Orbán annak idején Nagy Imre temetésén nagyszerű beszédet mondott, aztán már nem tekintette példaképének, mintha azóta tagadná. Nagy Imrét elfelejtették, nem lehetett ideológiai rendszerükbe integrálni.
56 emléke azzal kezdődik, hogy független, komoly szakemberek tények alapján, objektív módon, szigorúan politikai szinezet nélkül feldolgozzák az akkori történéseket és annak komoly hatásait a társadalomra. A feltárt tényekről tartalmas könyveket írnak és a tényeket kötelezően, hosszasan az iskolákban tanítják (persze ide ideologiamentes tanárok is kellenének) a fiatal felnövő generációnak. Ők lehetnének a garanciái annak, hogy a jövőben higgadtan és helyén kezeljék 56 történéseit, emlékét, és áldozatait.
Igazából itt a baj, ugyanis a mostani generáció nem tud mit kezdeni 56-al, mivel a rendszerváltáskor komolytalan és rövidlátó politikusok kisajátították maguknak. A fiatalok meg menekülve a politika szennyétől, széles körben nem érzik a maguk ugyének 56-ot. Ezt kellene sűrgősen helyre tenni. Ami most zajlik az 56 folytatása, nem tudni ki az ellenség és ki a barát.
Ovinkor | 2011. október 22. | 11:17:36
Emlékezzünk közösen az 1956-os felkelők megkínzott és meglincselt áldozataira!
tooop | 2011. október 22. | 11:00:25
Nagyon árulkodó - és remélem a sokan el gondolkodnak azon -, hogy ha nincs itt a Kedves Vezető, akkor egyszerűen nem is tartanak megemlékezést. Ebből az is nagyon jó látszik, (sok más egyéb mellett), hogy számukra már a párt és az állam egy, az ünnepi megemlékezés egyenlő egy pártgyűléssel, ahol lehet hergelni a híveket. Ilyen '89 előtt volt utoljára, amikor a zemberek épp azt akarták, hogy a továbbiakban NE így legye, de íme visszakanyarodtunk. Újra egy a párt, egy az állam, kiegészítve a katolikus egyházzal.
Azt hiszem a Fidesznek nagyon kapóra jött az EU vezetőinek tanácskozása, mert így kibújhattak egy nagygyűlés megtartása mögül, ami veszélyes is lehetett volna számukr - túl nagy ma már az általános elégedetlenség!
xanadu | 2011. október 22. | 10:49:09
értelmetlenségi | 2011. október 22. | 10:44:36
Az áldozatokra éppen lehetne emlékezni.
Gáti Gyula testét az agyonlőtt ló teteme mellé húzták, és a ló vérébe beleforgatták. Gáti még ezen cselekmények alatt is élt, és arccal a ló vérébe fordulva fújta ki és szívta be a vért. Az ítélet indoklásában egyenesen az szerepel, hogy a felkelők a ló vérébe mártott nemzeti zászlóval körbejárva a várost uszítottak a rendőrök és ávéhások ellen.
Freimannt a szállodában a személyzet segítségével elfogták, és a szovjet emlékműhöz hurcolták. (Társainak sikerült elrejtőzniük, az autót már korábban biztonságba helyezték.) A megrongált szovjet emlékmű talapzatára többszöri próbálkozás után akasztották fel ? a nehéz, rángatózó test alatt kétszer is elszakadt a kötél ? a férfi alsótestét lemeztelenítették: ha körül van metélve, zsidót öltek meg. A boncolási jegyzőkönyv megerősítette a tömeg feltételezését: Freimann a zsidó vallási rítusnak megfelelően körül volt metélve.
értelmetlenségi | 2011. október 22. | 10:44:36
"Mindenkinek jobb, de ’56 emlékének végképp, hogy ez elmarad." (mármint a Fidesz-nagygyűlés)
A cikk kulcsmondata.
Eddig sem volt semmi értelmük az 56-os eseményekre való úgynevezett emlékezésekre, amelyeknek csak az uszítás és megosztás volt a céljuk. Most meg aztán végképp nincs szükség arra, hogy a Wittner Mária-félék újabb agyament baromságokkal (áldozatok ledarálása) álljanak elő.
Ha már nem tudunk őszintén szembenézni a múltunkkal, ha 1956-ot még mindig nem annak kezeljük, ami valójában volt: az élhető szocializmusért (!) való tüntetés elfajulása a kiszabadult köztörvényes bűnözők vérengzésévé, akkor valóban jobb, ha csendben megfeledkezünk róla.
|