kondi | 2012. február 25. | 22:50:36
A "feketéző" cikk érdekes módon nem foglalkozik, az izraeli társadalom számára nem kevesebb terhet jelentő kisebbséggel, akik a lakosság 20 százalákát teszik ki.
Az izraeli állampolgárként Izraelben elő arabságra gondolok, akinek döntő többsége nem teljesit kötelező katonai szolgálatot. Ez van, de talán igy a legjobb mindenkinek.
Az viszont elfogadhatatlan,hogy nemzeti szolgálatot, polgári önkéntességet sem hajlandó végezni az arabság, pedig van elég iskolájuk, korházuk, közintézményük, ahol nyugodtan tehetnének valamit a közért( a saját portájukon, saját testvéreik szolgálatában).
Persze, amikor felmerült a kérdés, az izraeli arab parlamenti képviselőik azonnal tiltakoztak mondván, az izraeli arabság nem végez semmilyen önkéntes munkát, még saját közössége számára sem.
A cikk bevezetésében ez állt:
"A VALLÁSOSOK nem veszik ki részüket az ország védelméből, csak viszik, de nem hozzák a pénzt és a saját szabályaik szerint akarnak élni."
-A VALLÁSOSOK helyébe nyugodtan be lehet irni, hogy AZ ARABOK-
mert rendkivüli terhet jelent a sokgyerekes izraeli arab családok eltartása az államnak, és főként az adófizető izraeli állampolgárnak.
podo | 2012. február 25. | 19:36:26
hogy hozzájuk hasonló legyek. Építkezésekre nadrágban mentem, ami ortodoxoknál nem szokás, de az állványon praktikus és ezt ők is belátták. Ha tárgyalni mentem, akkor szoknyát húztam, ellenben, ha ők jöttem tárgyalni velem a tel-avivi irodámban, akkor nem öltöztem be a kedvükért. Ezzel sosem volt semmi probléma.
Nem jelenti azt, hogy a haredik között nincs idióta - Bet Semesben megtörtént, hogy egy vallásos kislányt megszóltak, hogy nem elég szolidan öltözött - én is csak a hírekből tudok erről, tehát a pontos szituációt nem ismerem. Szintén a hírekben volt, hogy egy fotós lányt lekurváztak - szépen be is kaszlizták az illetőt. Remélhetőleg elég időre, hogy elgondolkodjon arról, máskor kire mit mond. Mondjuk úgy, mintha az itteni hozzászólót, aki engem lefasiztázott, holnap bekísérnék az örsre... nem ártana.
Igen, vannak olyan autóbuszok, ahol a vallásosok elvárják, hogy a nők a hátsó ajtón szálljanak fel, és a hátsó részen maradjanak, Jeruzselemben. Van is ebből cirkusz, és ez rendben is van - a közösségi közlekedés nem lehet egy szűk közösség szempontjai szerint szegregált.
Ugyanakkor, sosem értettem azokat, akik szombaton direkt egy vallásásos környéken akarnak autózni! Mi a fészkes fenének direkt provokálni? Normális ember egy keresztény templomba sem megy be bikiniben, mert tiszteli az oda tartozók elvárásait. Izraelben Jom Kipurkor autózni modortalanság, és bár én sosem dobálnám meg az autót kővel, a sofőrről meg van a véleményem - bunkó.
podo | 2012. február 25. | 19:24:37
Mert éppen ott, ahol még Izrael állam létét sem fogadják el - szerintük csak a Messiás eljövetele hozhatja meg az új zsidó állam létét - igenis dolgoznak a megélhetésükért. Persze, nem reggeltől estig robotolnak, hanem olyasmivel foglalkoznak, ami mellett marad idejük a tanulásra. Mellesleg, arról is érdemes lenne egyszer nyíltan írni, hogy a történelem során miért alakultak ki a jellegzetesen zsidó foglalkozási ágak, még a kereskedelmen belül is, például a gyémánt-feldolgozás, stb. Ugyanis azok, akik szigorúan betartják a szombatot, már évszázadokkal ezelőtt is, keresztény környezetben is egy héten két munkaszüneti nappal kellett számoljanak, ezért igyekezniük kellett, hogy kellő hatékonysággal sikerüljön a pluszt szabadnapot kitermelniük... nem megyek bele, mert nem szeretném túlegyszerűsíteni a dolgot.
Természetesen, lehet írni arról, hogy milyen problémái vannak az ultraortodox közösségeknek az izraeli társadalmon belül, mert vannak problémák. De, Izraelben nagyon sokféle probléma létezik egy időben, hiszen nagyon fiatal ország, nagyon ősi kultúrával és nagyon kreativ problémamegoldási készséggel. Ez utóbbi nélkül, valószjnűleg már nem létezne...:) Szóval, ha éppen nem Irán, a Hamasz, a Hezballa és egyéb, akkor az ortodoxia állapota foglalkoztatja az izraelieket...
A konkrét kérdésre: nekem nem volt problémám a saját öltözékem miatt, mert elfogadtam azt, hogy félmeztelenül nem szaladgálok Bné Brak utcáin. De nem tettem sem kendőt, sem parókát fel azért, hogy hozzájuk ha
podo | 2012. február 25. | 19:02:03
victus2,
Bár nem beszéltem össze lehárral - nem is ismerem személyesen, csak olvasom, időnként -, szerintem, nem véletlen, hogy egyikünk sem vállalkozott arra, hogy egy hozzászólás keretében kifejtse a témát. A magam részéről, mint korábban írtam, nagyon sokat dolgoztam ortodoxoknak. Bné Brakban és Eládon (mindkettő kifejezetten ortodox település, ami nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem laknak mások is), vagyis van tapasztalatom az életformájukat és a gondolkodásukat illetően (főként lakásokat terveztem nekik, ebből kifolyólag mélyen beleláttam az életükbe). Másfelől viszont, korábban nem éreztem késztetést arra, hogy kifejezetten az ortodox közösségekről írjak, hiszen felelősséggel erről csak akkor lehet nyilatkozni, ha az ember alapos kutatómunkát folytat, statisztikával, sok-sok interjúval.
Arra talán jó volt ez a cikk, hogy kiderült, hogy a fejekben micsoda sötétség van ebben a tekintetben, tehát adott egyfajta motivációt, hogy nekilássak a kutatásnak. Szerencsémre, az elkövetkezendő 14 hétben hetente legalább egyszer találkozni is fogok egy ortodox vallásos nővel, közös tanulmányaink okán, és ki fogom használni az alkalmat, hogy tőle is gyűjtsek információt. Annál is inkább, mert ő, foglalkozásánál fogva nagyon sok haredi nőt ismer, még Mea Saarimból is, ahová én, megvallom, sosem mentem be, sosem érdekelt különösebben ez a magyar gyökerű, szélsőségesen vallásos társaság. Bár ismerek egy fiút, aki 5 évet töltött náluk, nem csak tanulással, hanem munkával - folytatom..
kondi | 2012. február 25. | 14:26:11
efhábé? Efrájim Hábermann lennél?
Talán te lennél a cikk szerzője? Vagy szakértő tanácsadója?
Az indulatosságodból erre lehet következtetni.
Igazuk van azoknak, akik pocséknak tartják a cikket fenntartom.
Felületes ismerettekkel rendelkező, zöldfülü szerzőre vall.
Ezt a mondatot, az imént épp te írtad:
„a charedi közösségek között is vannak olyanok, amelyiknek a hívei katonáskodnak, pl. a vizsnyiciek és igyekeznek megélni, nem segélyből eltartani a családjukat.”
Ez az , mert sajnos ilyen mondat nem szerepel a” feketéző „ cikkben.
Saját magad ismerted el ezzel a mondatoddal, hogy a szerző valótlanságot állít.
Le a kalappal Podo és Lehár előtt:
"Ezen felháborítóan minősíthetetlen irás után Lehár és én is tervezek egyfajta általános képet megrajzolni, a totál tudatlanság csökkentése érdekében."
podo | 2012. február 25. | 08:25:15
Minden ellenkezés dacára megismétlem: ez a cikk pocsék! Akkor is, ha általános képet akar "villantani", akkor is, ha három, ki tudja miért preferált izraeli véleményét tükrözi csupán.
Kétségtelen, az izraeli társadalom összetettségéről írni fárasztóbb munka, sokkal nagyobb ismeretet követel, de nem lehetetlen. Gondolom, hogy ezen felháborítóan minősíthetetlen irás után Lehár és én is tervezek egyfajta általános képet megrajzolni, a totál tudatlanság csökkentése érdekében.
Nem védek én senkit, nyilvánvalóan nem azokat az ortodoxokat, akik egy nyolc éves kislányt köpködnek! De tiltakozom az általánosítás ellen, amely egy nagyon sokféle rétegződésű társadalmi csoportot egybemos és lefeketézi. Az, hogy ezt esetleg néhány izraeli mondta, még nem feltétlenül igaz.
Lehet velem vitatkozni, de a fasisztázást kikérem magamnak!
efhábé | 2012. február 24. | 15:18:24
"Az, hogy volt néhány összeütközés (két – három esetben) , az nem jelenti azt, hogy mindennaposak az inzultációk. Ezt felemlegetni ugyanolyan, mintha a keresztény egyházon belüli agressziv, erőszakkal teli eseteket ismételgetnénk minduntalan. Éspedig van elég példa rá."
Próbáltál te már kocsival áthajtani tetszőlegesen választott charedi környéken szombaton? A két-három összeütközés emlegetése nem kicsit vicces, tekintve, hogy ennyi történik kb. óránként. És most ne csak arra gondolj, amikor a buszon erőszakkal akarják hátrakényszeríteni a nőt, de olyanokra is, amikor megdobálják szombaton az autókat, olyanokra, amikor kikergetik a negyedükből a szerintük nem eléggé cinesz öltözetű nőket, olyanokra, amikor plakátokat tépnek, amikor nem engednek az utcán közöttük átmenni egy nőt, hanem kitérőre kényszerítik stb-stb. A charedi közösség egy része (hangsúlyozom, egy része) egyre agresszívabb.
efhábé | 2012. február 24. | 15:12:43
Kondi,
"Izraelben a vallásosok többsége katonáskodik, nemzeti szolgálatot teljesít,
vagy több évig önkéntesként dolgozik , a fizetést adó munkája mellett.
Az a kis réteg, akinek a vallástudomány jutott részül, jesivában komoly
tanulással tölti napjait. A jesiva növendékek családjuk , feleségük és a
jesiva támogatásából élnek."
Te tényleg nem érted, hogy nem az izraeli vallásosokról szólt ez a cikk, hanem a charediekről? Akiket te fent vázolsz, azok a "horgoltkipások", nem pedig a doszok.
Azt sem érted, hogy minden charedi fiú jesivába jár?
Fontos a különbségtétel, nem az izraeli vallásosokról beszél a cikk, hanem kifejezetten a charedi közösségekről. Egyébként azon belül sem mindenkiről, mert a charedi közösségek között is vannak olyanok, amelyiknek a hívei katonáskodnak, pl. a vizsnyiciek és igyekeznek megélni, nem segélyből eltartani a családjukat.
victus2 | 2012. február 24. | 10:19:51
Illetve, kondi is válaszolhat, mert látom, azonos platformon van podo-val és lehar-ral.
victus2 | 2012. február 24. | 10:16:54
A NOL cikket - állítólagos ferdítései, félrevezetései és hangulatkeltése miatt - élesen elítélő podo és lehar kritikájában egyvalami közös: különösen óvakodnak attól, hogy a cikk konkrét állításait konkrétan cáfolják.
Kérdezem tehát podo-t és lehar-t: megfelel-e a valóságnak az, hogy ezek az ultraortodoxok, ha kedvük éppen úgy tartja, akár kislányokat is inzultálnak nekik nem tetsző öltözékük miatt? Avagy felnőtt nőket? podo végigmehetne-e európai öltözékben egy ún. fekete lakónegyed utcáján abban a biztos tudatban, hogy nem történik vele semmiféle atrocitás? Valóban szorgalmazzák-e az ultraortodoxok a nők szegregálását, követelnek-e külön „kóser” buszokat?
Várom a válaszokat, köszönettel.
kondi | 2012. február 24. | 09:01:06
Azoknak van igazuk, akik a cikket pocséknak nevezik.
Gonosz indulat vezérelte szerzőjét, mert ennek egyetlen sora
sem igaz.
Izraelben a vallásosok többsége katonáskodik, nemzeti szolgálatot teljesít,
vagy több évig önkéntesként dolgozik , a fizetést adó munkája mellett.
Az a kis réteg, akinek a vallástudomány jutott részül, jesivában komoly
tanulással tölti napjait. A jesiva növendékek családjuk , feleségük és a
jesiva támogatásából élnek.
Talán a keresztény papi szolgálatot, az egyházakat, a templomszolgákat,
a teljes egyházi hierarchiát nem az adófizetők tartják fenn?
Jó lenne, ha abbahagynák, a zsidó vallás fennmaradásáért küzdő kicsiny
csoport szapulását !!!!
Az, hogy volt néhány összeütközés (két – három esetben) , az nem jelenti azt, hogy mindennaposak az inzultációk. Ezt felemlegetni ugyanolyan, mintha a keresztény egyházon belüli agressziv, erőszakkal teli eseteket ismételgetnénk minduntalan. Éspedig van elég példa rá.
Hori | 2012. február 24. | 07:53:39
taliga
Tekintettel arra ,hogy régóta látom "harcát" a Nol-on és többnyire érvényes meglátásai vannak - de ebben az ügyben szerintem mellényúlt - tisztelettel ajánlom figyelmébe:http://www.libri.hu/konyv/a-kinyilatkoztatott-veg-es-a-zsido-allam.html
A fontos és jó olvasmányokat mindenekelőtt az jellemzi, hogy olvasójukat elbizonytalanítják.Megrendítik az olvasó szilárdnak hitt vélekedéseit és fogalmait.
megintcsárly | 2012. február 23. | 22:43:43
Akkor nekik ők a cigányaik :D
taliga | 2012. február 23. | 21:34:48
Csak azt nem értem, minek egy ekkora kis közösségnek ennyi vallási szempontból, kiokosodott ember?
Minden lépcsöházban lesz náluk emeletenként egy rabbi, vagy miért tanulmányozza a Talmud majd minden férfi?
És ha megtanulták elmesélik a nöknek, akik a 7-8 gyerek és a háztarás ellátása után hullafáradtan dölnek bele az ágyba...
Nem elég a különcségük, külsöségek kiemelt szerepe, még agresszívak is.
Egy ilyen oldalágban hívök inkább maradjanak csöndben, húzzák meg magukat és örüljenek, hogy büntetlenül gyakorolhatják a vallásukat (ti. nem kell dolgozni, adót nem fizetnek)...
szemlélődő | 2012. február 23. | 18:51:59
Podo,
"A Talmud-tanulás férfiak dolga, de ez cseppet sem jelenti, hogy például a haredi családokban a nők ne dolgoznának!"
Ez aztán a demokrácia!!! A férfiak tanulnak a nők meg eltartják őket, plusz a tucatnyi gyermeksereget is ellátják... Éljen a feminizmus... Elég gyatra védelme az ortodox családoknak. Ezt te sem gonoldhatod komolyan.
Kaszas79 | 2012. február 23. | 18:50:28
Kedves Navigator,
Szálasi nem volt keresztény vagy keresztyén, kinek melyik kifejezés a tetszik.
Te meg egybe akarod mosni, hogy tudjál mit kiabálni és bújtatva célozgatni a keresztényekre, ebben mi a korrekt ? Az hogy valakit meg keresztelnek az nem jelenti azt hogy keresztény is.
A cikk egyébként nem elfogult és korrekt, egy tényt ír le ami valós probléma
és valós gond.
Kaszas79 | 2012. február 23. | 18:38:48
Kedves Podo,
ezeknek a haderiaknak szabad úgy viselkedniük ahogy viselkednek szerinted, és ez nem bűn, felmentést adsz nekik mert ők haderiek! Hol van ez rendjén ha más valaki viselkedik ennyire szélsőségesen akkor meg már náci és antiszemita és az meg már bűn ! Hol van a véleményedben a korrektség ?
Kaszas79 | 2012. február 23. | 18:33:15
Kedves Navigator,
Szálasi nem volt keresztény vagy keresztyén, kinek melyik kifejezés a tetszik.
Te meg egybe akarod mosni, hogy tudjál mit kiabálni és bújtatva célozgatni a keresztényekre, ebben mi a korrekt ? Az hogy valakit meg keresztelnek az nem jelenti azt hogy keresztény is.
A cikk egyébként nem elfogult és korrekt, egy tényt ír le ami valós probléma
és valós gond.
buraip | 2012. február 23. | 17:48:10
"Náluk nincs átmenet: vagy minden úgy történik, ahogy ők akarják, vagy rosszabb vagy a náciknál."
Ez mintha ismerős lenne a hazai közéletből és a hazai újságírásból.
Nyiri János | 2012. február 23. | 16:26:22
navigator | 2012. február 23. | 10:34:07
Szálasi nem volt keresztény. Hitler sem. A fajelméletet lehet keverni valláselmélettel - csak nincs értelme.
Borszívóügynök | 2012. február 23. | 15:12:56
atsinoicitna | 2012. február 22. | 17:10:33
„Azt meg szeretném látni, hogy a gazdaságuk mitől olyan csúcs-szuper, mit exportálnak?”
Ugyanazt, amit a Vatikán!
navigator | 2012. február 23. | 11:48:24
Hori, igaza van, de akkor már tanulmány...
Hori | 2012. február 23. | 11:38:58
Ez a cikk akkor lett volna elfogulatlan (korrekt) ha a charedi álláspontot ,álláspontokat (mert itt nem egy van) is megpróbálja bemutatni. Meg kellett volna néhány képviselőjét kérdezni, hogy miért nem mennek katonának, miért nem akarnak világi oktatást, vagy a legultrábbaktól azt , hogy miért jordán útlevelet váltanak ki miért nem izraelit.
A cikkíró akarva akaratlanul a vallásos zsidóság egy részét munkakerülőnek ingyenélőnek és mutatja be.
A probléma a vallásosságuk, mert az egy szörnyű valami. (ebben, a magát a világok legjobbikának tartó posztmodernizmusban.)
navigator | 2012. február 23. | 10:34:07
Más ennek, a maga egyediségében egyébként kifogástalan cikknek az olvasata Magyarországon, mint Izraelben. Tessenek csak megnézni, kik azok a bloggerek, akik kórusban örvendeznek most? A blogvilág széljobb kommentelői...
navigator | 2012. február 23. | 10:30:29
Taliga a "szemforgató keresztényeket" hozza fel, hogy bírálja e feketéket, mert az előbbiek, úgymond, nem tépkednek plakátokat. Nos, hogy ne menjünk messzire, Szálasi Ferenc hithű keresztény volt...
efhábé | 2012. február 23. | 10:12:14
képet adjon a rendkívül töredezett haredi világról. Az egy egészen más cikk témája lehetne.
efhábé | 2012. február 23. | 10:10:30
"lehar | 2012. február 23. | 08:45:47"
dehogy általános a 4-6 gyerek. 2010-ben az átlagos gyerekszám 3.03 volt, amiben benne van a kb. 20%-os arab kisebbség 3.75-je, meg a haredik ennél jóval magasabb száma is, konkrétan askenázok 8.51 és szefárdok 6.57 (e kettő utóbbi '96-os adat).
Megjegyzem, a cikk teljesen jó, hiába kajabálsz te is meg Éva is. Nyilván, aki ismeri a haszid irányzatokat, aki tudja, mi a különbség egy bokáig és egy térdig érő kaftán közt, aki tudja, hogy mit jelent a fehér zokni nadrággal vs. fehér zokni bricsesszel, annak túl elnagyolt a cikk, de azt gondolom, belátható, hogy törpe minoritást képviselnek azok Mo.-n, akik személyesen találkozhattak a minkácsi, a szigeter vagy épp a krecsnyevi rebbével (a krecsnyevi közösség már önmagában egy oximoron egyébként :) ).
A haredikkel társadalmi, szociális szempontból komoly probléma van Izraelben, ez nem csúsztatás, hanem tény. Nem jelenti azt, hogy minden haredi ilyen lenne, nem jelenti azt, hogy senki sem dolgozik közülük, csak annyit jelent, hogy a haredi népesség nem képes önmagát eltartani még úgy sem, hogy vannak, akik dolgoznak közülük.
A cikk nagyrésze arról szól, hogy látják őket a nem haredi izraeliek (és direkt nem chiloni-t, tehát vallástalant írtam), azt meg már ne találjátok ki, hogy a megszólaltatott emberek nem is így látják.
Tessék már helyén kezelni a dolgokat, ez egy rövid cikk, ami csak arra jó, hogy felvillantson egy kicsit a problémából, nem azért született, hogy komplett és átfogó
lehar | 2012. február 23. | 08:53:46
"zsidó államnak a saját érdeképen áll orvosolni azt."
Erre vonatkozó kezdeményezések történtek és történnek, viszont ez egy hosszabb nevelési folyamatot feltételez. Röviden: erőből nem megoldható és arra nincs is szükség.
lehar | 2012. február 23. | 08:45:47
hunnia1234 | 2012. február 23. | 07:48:02
"A kérdés az, hogy van-e olyan réteg amiről az újság ir, a haradi rétegen belül, és növekszik-e ez a réteg százalékban az izráeli lakós."
Van. Azonban a haredi lakosság alig éri el az izraeli társadalom 8%-át és a kirívóan szélsőségesek ezen belül is lényeges kisebbséget alkotnak. Létszámukban a növekedés nem kirívóan magas a társadalom más rétegeihez viszonyítva, hiszen számos "világi" zsidó család is nevel 7-8-10 gyereket. (Ma mindkét csoportnál a 4-6 gyerek az általános.)
"zsidó államnak a saját érdeképen áll orvosolni azt."
taliga | 2012. február 23. | 08:09:54
Moderálási alapelvek- komment törölve -
hunnia1234 | 2012. február 23. | 07:48:02
ikaljan.
Természetesen ígaza van.
Az újságok mindig túloznak és álltalánosítanak.
A kérdés az, hogy van-e olyan réteg amiről az újság ir, a haradi rétegen belül, és növekszik-e ez a réteg százalékban az izráeli lakós.
Ha a felelet mind kettöre igen, akkor a probléma fent áll és s zsidó államnak a saját érdeképen áll orvosolni azt.
Tatabánya | 2012. február 23. | 07:44:55
Jotam Saron borász, Dan Ben-David, a Tel-avivi Egyetem szociológusa, Amir Veres menedzser elmondták véleményüket, ők így látják.
ikaljan | 2012. február 23. | 07:33:21
Olyan vicces, amikor a lehar és podo féle újfasiszta banda felháborodottan kér ki egy olyan általánosító és sztereotíp cikket, amiket ők nagyjából napjában három alkalommal szoktak megereszteni. (természetesen egy általuk nem kedvelt, másik társasággal szemben)
Ettől függetlenül igazuk van.
lehar | 2012. február 23. | 06:50:35
podo megelőzött! A cikk tényleg tele van tévedéssel.
Véleményem az, hogy amennyiben szerző egy olyan témához nyúl, amiről az átlag olvasónak (legyen az magyarországi zsidó, vagy más vallású) kevés ismerete van, nem ártana azt vagy részletesebben kifejteni, - pl. a haradi rétegen belüli eltérések bemutatásával - hogy abból világosan kiderüljön, nem egy homogén, fekete-fehér, hanem el elképesztően színes világról van szó.
Az írás ilyen formában nem alkalmas az izraeli társadalom belső tagoltságának, a vallás-állam viszonyának a megismeréshez, tájékoztatásra abszolút alkalmatlan, viszont kiválóan alkalmas szinte az egész izraeli társadalom negatív megítélésére. Lehet, hogy ez volt a cél?
szemlélődő | 2012. február 23. | 01:59:12
"Két Izrael van. Az egyik a világgazdaság motorja, ahol a Microsoft számára gyártanak programokat."
Ez aranyos... Jelentem,a Microsoft motorja India. "Kissé" nagyobb, "kissé" többembert képez ki ott a Microsoft magának. Israel is hozzájárul persze, de csak csekély mértékben. Nem kell túlzásokba esnünk.
szemlélődő | 2012. február 23. | 01:00:41
Én mondjuk egy percig nem is gondolom már hogy a NOl-on igazat olvasok... Már csak azért jövök ide néha, hogy a rosszindulat szintjét felmérjem ami a cikkekből, az ezt az újságot, politikai oldalt támogató, és nem támogató hozzászólókból árad. Izrael ennél sokkal összetettebb, nyilvánvaló, összehasonlitani a cigányokkal pedig abszolút fölösleges, mert minden szinten egészen más okok, indittatások, stb. okozzák a helyzetüket. De muszáj a témát feldobni, és fenntartani, táplálni tovább a gyűlöletet, mert különben nincsen hozzászólás, nincs miért fröcsögni, nincs miért kűlföldre menni gyalázkodni a magyar rasszizmusról. Le kell nyomni ezt a témát még ötvenhatmilliószor az emberek torkán, nehogy véletlenül halljunk másokról is, például Peruról, vagy a Fülöp szigetekről, vagy más ennél sokkal érdekesebb országokról. Nem, az nem keltené fel a tüzet, még a végén nem lenne miért egymás torkának menni, és akkor vége az élet lényegének?
podo | 2012. február 22. | 23:11:12
Aki a valóságos Izraelről akar tudni, az olvassa a www.amichay.hu-t. Nem a reklám okán, hanem mert felháborító ez a végtelenül ostoba cikk! Húsz éven át dolgoztam ortodoxokkal, akik egyébként nagyon sokféleképpen rétegződnek - cseppet sem homokén fekete tömeg. A Talmud-tanulás férfiak dolga, de ez cseppet sem jelenti, hogy például a haredi családokban a nők ne dolgoznának!Igen, 8-12 gyerek mellett is! Nem mellesleg a szó jelentése "félő" magyarul is mondják, hogy Istenfélő ember vagyis nagyon vallásos.
A zsidó közösségekben évezredek során, mindig nagy becsben volt az, aki egész életében tanult, de miután a közösség tartotta el őket, számuk a közösség teherbíró képességéhez mérten kevés volt, vagyis csak a legokosabbaknak járt ez a luxus (mellesleg kemény élet. Izrael állam megalakulásakor úgy gondolták, hogy a Soá után annyira kevés jesivabóher maradt, hogy nem kell a számukat korlátozni. Izrael államot ugyanis a szekuláris zsidók építették és harcoltak érte. Az elmúlt hatvan évben az ortodoxok száma jelentősen megnőtt, vagyis a többség tovább már nem lehet olyan nagyvonalú, hogy bárki, aki az életét a Talmud-tanulásnak szenteli, azt a katonai szolgálat alól felmentsék, és még ösztöndíjjal is elismerjék. Új kritériumokat kell szabni - erről szól az a társadalmi vita, ami Izraelben már folyik egy ideje.
Hogy mennyire nem egysíkú ez a dolog, most jöttem meg egy továbbképzésről, ahol mellettem egy haredi nő ült, nyolc gyerek édesanyja, és a karrierje továbbfejlesztése miatt
atsinoicitna | 2012. február 22. | 22:53:36
Moderálási alapelvek- komment törölve -
podo | 2012. február 22. | 22:36:15
Pocsék cikk! Tele tévedésekkel. Annyira rossz, hogy még arra sem érdemes, hogy mondatokként cáfolja az ember. A szomorú csak az, hogy az ilyen cikkek csak növelik a tudatlanságot, ami Izraellel kapcsolatos.
kukorica-jancsi | 2012. február 22. | 22:31:53
Nem érzem azt, hogy a zsidók vagy a cigányok az én védelmemre szorulnának, mégis meg szeretnék jegyezni pár dolgot:
1. Először is, mindenki a maga portája előtt söprögessen, nálunk is van pont elég visszásság, nem kell minduntalan Izraelre mutogatni, pláne, hogy a cikk felvállaltan kényes és megoldatlan problémákat ismertet. Tehát nagyon magas labda, nem sportszerű leütni.
2. Szerintem nem fair a cigány hasonlat sem, ugyanis a cigányságnak csak egy része - bár sajnos feltűnő és nem jelentéktelen része - folytat civilizációellenes életvitelt.
Offtopic, és biztos sokan nem értenek velem egyet, de a cigánykérdést Magyarországon sokkal könnyebben - és civilizált módon - meg lehetne oldani, mint gondoljuk, csak nem a fatális tévedésnek bizonyult szőnyeg alá söprő, segélyosztó, nácizó politikával.
Ariel Ben Yochanan | 2012. február 22. | 21:39:18
Moderálási alapelvek- komment törölve -
kimitake | 2012. február 22. | 21:11:18
"Botrányt rendeztek egy autóbuszban, amikor egy nő nem volt hajlandó a hátsó sorba ülni. Plakátokat téptek le, mert azok női arcot ábrázoltak. Agresszívan támadják a modern mindennapokat, s benne a női jelenlétet, az emancipációt."
Nem hallom Cohn-Bendit úr bömbölését a diszkrimináció eme mérhetetlen formája ellen
Balango | 2012. február 22. | 20:44:11
Az nekem is feltűnt, hogyha a cikkből kivesszük a vallást, csak a haredik társadalomhoz és államhoz való viszonyát hagyjuk meg, majd a "haredi" szót kicseréljük "cigány"-ra...
Hát...
Úgy nem jelenhetett volna meg a cikk.
Józsi | 2012. február 22. | 20:41:46
Igen érdekes, hogy az ultraortodoxok nőkkel kapcsolatos nézetei mennyire hasonlóak az ortodox muszlimok felfogásához.
Jotapa79 | 2012. február 22. | 20:30:34
Halál a Skótokra!
taliga | 2012. február 22. | 20:22:40
catroot | 2012. február 22. | 19:59:09
Megkapaszkodtam...
Kérdezem, mekkora volt a gyermekhalandóság a múlt század elején, ill. a 40-es években (leginkább vidéken, mert a nagyvárosokban, Budapesten nem volt "divat" a 7-8 gyerek) a III. évezred elejéhez képest...???
(Ti. azért kellett a sok szülés, mert aránytalanul sok gyerek nem érte meg a felnöttkort.)
catroot | 2012. február 22. | 19:59:09
taliga | 2012. február 22. | 16:07:24
"A 7-8 gyerek nem emberséget takar, hanem a nők prostituáltként és szülőgép házirabszolgaként való tartását jelenti...)"
taliga, elárulok egy titkot. Kérlek kapaszkodj meg: a század elején, sőt még a '40-es években Magyarországon is kb. ennyi gyermeket szült egy anya.
puli | 2012. február 22. | 19:47:16
Engem speciel jobban érdekel hogy a munkánkból uram bocsá egyre jobban megtudjunk élni itt ahova születtünk ! De a történet sajna most nem erről szól ,- de miért !?.
Az un . jómódú középosztály az elmúlt két évtized szüleménye .
Szerintem gazemberek !
Benito Juarez | 2012. február 22. | 19:41:49
Hori | 2012. február 22. | 15:01:30
"A magyar társadalom nagyon keveset tud a zsidó vallásról, azok ellentéteiről és a társadalmi feszültségekről"
Valo igaz,keveset tudunk a zsido vallasrol es İzraelrol. Hasonlokepp Kanadarol, Csehorszagrol vagy a Krisna tudatu hivokrol. Csak roluk nem mondjuk meg olyan gyakran es ilyen magabiztonsaggal a tutit.
Be kell valljam,en siman benyeltem ezt a cikket ugy,ahogy volt. Aztan par hozzaszolas raebresztett,hogy minimum egy kis szkepticizmussal tartozom. Legalabbis Nepszabadsag nem az a tipikus objektiv hirforras, akar igy, akar ugy. De a szajkaratet olvasni szeretem :)
atsinoicitna | 2012. február 22. | 19:36:26
Moderálási alapelvek- komment törölve -
luther | 2012. február 22. | 18:20:19
Ha minket is így támogatna USA, vagy bárki, mi is eltudnánk viselni ingyenélőket, de inkább hét bőrt lehuznak, és hülyén is irányítanak.
Ariana | 2012. február 22. | 18:19:18
v79benno! Jól megfogalmaztad, ha letakarnánk benne bizonyos szavakat, fel sem tűnne, hogy nem egy bizonyos nálunk honos indiai kisebbségről van szó!
redro.2 | 2012. február 22. | 18:16:09
mhorvath: "mindenki elgondolkozhat azon, hogy az ő saját kis magyar családja mivel járult hozzá egy ilyen mentalitás kialakulásához."
Én a magyar szót inkább magyarországi zsidó szóra cserélném, ha már történelemnél tartunk.
wilice | 2012. február 22. | 18:16:06
v79benno "Nem győzök magamhoz térni a sokkhatásból"
Én is így vagyok vele. Nem értem, hogy fordulhatott elő, hogy a Népszabadság véletlenül igazat írt.
redro.2 | 2012. február 22. | 18:13:36
atsinoicitna, az nem olyan bonyolult.
Izrael kap néhány milliárd dollár katonai segélyt évente(!), szabadon hozzáférhet az USA szigorúan titkos információihoz. Egyrészt az amerikai zsidó politikai lobbi okán, másrészt, mert az arabokat sakkban kell tartani és így az USA a nagy közvetítő közöttük, akinek az arabok a kedvét keresik.
Másrészt igen sok F35-et lehet fenntartani Izraelben.
Azonkívül így biztosítva vannak az amerikai olajprofitok a Közel-Keleten.
mhorvath | 2012. február 22. | 18:11:33
atsinoicitna:
ha figyelmesen elolvasod ezt az írást, láthatod, hogy az ultraortodox közösség nem arról híres, hogy másoknak papol az integrációról. főleg nem "neked", vagy úgy a magyaroknak általában (bár ha elmész rendetlenkedni mea searimba, akkor elérhetővé válik ez a fantáziád is).
amit a cikk nem említ meg, az az, hogy sok ultraortodox csoport (szatmar, tosh, kaliv, stb.) magyarországról származik. ha esetleg a történelmi gyökereit szeretnénk keresni annak, hogy miért nem kér az izraeli társadalomnak ez a része a világi, "nyugati" kultúrából, talán mindenki elgondolkozhat azon, hogy az ő saját kis magyar családja mivel járult hozzá egy ilyen mentalitás kialakulásához. akinek nem inge, az természetesen ne is vegye magára.
Kaszas79 | 2012. február 22. | 18:04:40
Ez nem új keletű dolog Izraelbe, csak annyiban másabb a dolog hogy nekik szabad így viselkedni mindenki másnak meg nem . Ha még is úgy viselkedik mint ők akkor jön a szokásos rigmus hogy náci, fasiszta, szélsőjobbos.Kép mutató és szemforgató Izrael mai politikája, ez a nekem mindent szabad, de senki másank meg nem, az én szélsőségeseim jók, mindenki másé gonosz, meg különben is jön az amcsi nagybácsi oszt jó napot!
John30 | 2012. február 22. | 18:00:56
Magyarországon 2 570 000 ember dolgozik. Ez lehet az elrettentő példa Izraelnek. Gondolom ők azért hatékonyan fognak lépni. Nálunk más a helyzet. Mi, akik eltartjuk az országot elenyésző kisebbségben vagyunk. Meg sem szólalhatunk. A választásokon nekünk semmit sem igérnek. Minek? Kisebbségben vagyunk. Azok döntenek sorsunkról, akik akkor élnek jobban, ha elveszik a bérünk egyre nagyobb részét. Foglalkozzunk már ezzel is. Izraelben csak gond lehet belőle, nálunk már az van.
ground | 2012. február 22. | 17:58:42
"De szép egy mentalitás is ez Csak azt nem tudom hogy ha ez az "uralkodó mentalitás" esetleg eltalálna uralkodni a többi közt is akkor miből élnének? Mit ennének például?"
Ha kiszülik az őket eltartókat kimitake, akkor majd az eltartóik után megpróbálkozhatnak fényevéssel is, bár abba bele lehet halni. Talán fel kellene ajánlani nekik kanadát, ott olyan befogadóak ...... egy darabig. Mindenesetre nem írigylésre méltó ott sem a helyzet.
atsinoicitna | 2012. február 22. | 17:54:49
Moderálási alapelvek- komment törölve -
smartdrive | 2012. február 22. | 17:54:20
nem értem az univerzális zsidóellenességet. ezeket a szerencsétlen bolondokat az istenük is arra teremtette, hogy mindenki beléjük törölhesse a lábát
smartdrive | 2012. február 22. | 17:53:08
Moderálási alapelvek- moderált komment -
nm rtm z nvrzls zsdllnssgt. zkt blfszkt z stnk s rr trmttt, hgy mndnk nygdt szvvl bljk trlhss lbt
atsinoicitna | 2012. február 22. | 17:50:37
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Aszúbánnyay | 2012. február 22. | 17:45:12
Moderálási alapelvek- komment törölve -
freemap | 2012. február 22. | 17:36:53
Moderálási alapelvek- komment törölve -
kimitake | 2012. február 22. | 17:32:28
"Uralkodó körükben az a mentalitás, miszerint nem is illő állásba menni, mert csak a vallási tanulmányok számítanak."
De szép egy mentalitás is ez Csak azt nem tudom hogy ha ez az "uralkodó mentalitás" esetleg eltalálna uralkodni a többi közt is akkor miből élnének? Mit ennének például?
atsinoicitna | 2012. február 22. | 17:18:09
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Hori | 2012. február 22. | 17:15:25
Borszívóügynök
Az a furcsa helyzet állt elő, hogy taliga ebben az ügyben balra tolódott :)
puli | 2012. február 22. | 17:15:21
Szóval nem fizetnek adót és békétlenek ,-lám lám a fejlődés útját látom magunk előtt !
atsinoicitna | 2012. február 22. | 17:10:33
Moderálási alapelvek- komment törölve -
uborka sanyi | 2012. február 22. | 17:08:44
A Nap 4 milliárd év múlva vörös óriássá dagad,szénné égeti a földet,keresztényekkel,zsidókkal,arabokkal,nácikkal,gazdaggal,szegénnyel,mindenkivel.Majd fehér törpévé zsugorodva lassan kihűl néhány tízmilliárd év alatt. Ez a jövő. Már csak 3 999 999 999 év és vége a dalnak...
fotelbólokoskodó | 2012. február 22. | 16:54:32
T.v79benno
Kérlek,mond el nekünk akkor,még is milyen emberek ezek a "fekete radikálisok"?Érdekelne egy érintett véleménye is.Jó lenne mindkét szempontból megvilágítani a kérdést.
Borszívóügynök | 2012. február 22. | 16:48:22
taliga | 2012. február 22. | 13:46:51
Mindenkinek, Izraelnek is megvannak a maga "fundamentalistái"!
Mint nekünk pl. taliga...
Virág elvtárs s.k. | 2012. február 22. | 16:28:33
A többség rá fog jönni, hogy a történelem nyújt megoldást a kérdés kezelésére....vagy mégsem?
Viurág elvtárs s.k.
taliga | 2012. február 22. | 16:07:24
Egy őskövület ez az "ultraortodox" csoportosulás.
Ma már ebből nem lehet megélni, sem fizikailag, sem szellemileg.
Egy vallásnak az emberek között kell élnie, és az emberekért IS tevékenykednie. Ezek meg csak ELLENE.
(A 7-8 gyerek nem emberséget takar, hanem a nők prostituáltként és szülőgép házirabszolgaként való tartását jelenti...)
:((
Hori | 2012. február 22. | 15:06:40
És igaza van azoknak akik úgy érzik, hogy a modern mindennapokat és például emancipációt támadják. Ennek a szemléletnek (vallási irányzatnak) van politikai vetülete is amit joggal lehet nevezni vegytiszta (zsidó) jobboldaliságnak.
Hori | 2012. február 22. | 15:01:30
victus2
Az ultraortodox "álláspont" a vallásban gyökerezik. Izraelt csak a Messiás alapíthatja meg. A jelenlegi "világi" Izraelt (Agudat Jiszrael) nem a Messiás alapította, sőt a tilalom ellenére hozták létre! Ebből kifolyólag majdnem mindent elutasítanak Erec Jiszraelből. A legradikálisabb vonal a jelenlegi országot a Sátán államának tartja.
A magyar társadalom nagyon keveset tud a zsidó vallásról, azok ellentéteiről és a társadalmi feszültségekről.
Szegő András (Szentendre) | 2012. február 22. | 14:20:01
Idemásolok egy hozzászólás-részletet egy iwiw-topikról:
Nem világos, például, hogy hogyan számolta ki a 10 ortodox parlamenti képviselőt. Jelenleg a "Jahadut Hatora" pártnak 5 képviselője van a "SASZ" pártnak pedig 11.
http://www.knesset.gov.il/mk/eng/MKIndex_Current_eng.asp?view=1
Éppen tegnap a Legfelső Bíróság érvénytelenítette az ún Tal törvényt (Zvi Tal a törvényelőkészítő bizottság elnöke volt, 1999-2000 között). Lehet, hogy erről a cikkíró még nem értesült?
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4193034,00.html
taliga | 2012. február 22. | 14:18:34
Attól tartok, hamar el fog tünni ez a cikk...
taliga | 2012. február 22. | 13:46:51
lumbágó | 2012. február 22. | 12:43:36
"taliga
Tankönyvbe illően aljas 2 komment volt ez Öntől.
Magyarországon inkább a szemforgató álkeresztényektől kellene tartanunk. "
Nézze, lumbágó!
A "szemforgató álkeresztények" nem vernek meg senkit a nyílt utcán, nem tépkednek plakátokat, nem kellene miattuk 2 járdát építeni és ráadásul dolgoznak és adót is fizetnek...
Ezek - mivel agresszíves, brutálisan fizikailag támadnak is - rosszabbak a radikális muszlimoknál is!! Ott tapasztalhattuk Afganisztánban a tálibok leány és nő "szeretetét"... Abból sem kérünk, ebből sem...!
Európa idegen mindekettő, amolyan ázsiai szubkultura...!!!
lumbágó | 2012. február 22. | 12:43:36
taliga
Tankönyvbe illően aljas 2 komment volt ez Öntől.
Magyarországon inkább a szemforgató álkeresztényektől kellene tartanunk.
victus2 | 2012. február 22. | 12:34:00
"Nem győzök magamhoz térni a sokkhatásból"
Elképedés helyett sokkal hasznosabb és hatékonyabb lenne, ha érdemben cáfolnád a cikkíró állításait.
Megjegyzem, az nem cáfolat, ami Mufakkar idesercint és amire Hori ráerősít: a két figura tények helyett ateistázik is liberálosozik, náluk ez helyettesíti az érvelést.
Tehát, v79benno, ha meggyőzően feltárod, hogy miért nem igaz az, hogy pl. "A vallási szélsőségesek az utóbbi időben több erőszakos akcióval is kivívták a társadalom többségének haragját. Botrányt rendeztek egy autóbuszban, amikor egy nő nem volt hajlandó a hátsó sorba ülni. Plakátokat téptek le, mert azok női arcot ábrázoltak. Agresszívan támadják a modern mindennapokat, s benne a női jelenlétet, az emancipációt", akkor te nyertél.
Adig viszont csak hőzöngtél és hüledeztél.
Adrian Monk | 2012. február 22. | 12:28:07
"Náluk nincs átmenet: vagy minden úgy történik, ahogy ők akarják, vagy rosszabb vagy a náciknál.”
A "másra mondom és nem veszem észre, nem akarom észrevenni, hogy leginkább én vagyok az" esete.
oldfish | 2012. február 22. | 12:25:10
Érdemes olvasni a kommenteket, mindig tanul az ember.
Ma megtudtam, hogy az, hogy iskolába kell járni, dolgozni kell, esetleg megvédeni a hazát, ez mind baloldali létszemlélet. Ez alapján melyik is a legnagyobb baloldali párt kis hazánkban?
Hori | 2012. február 22. | 11:01:35
Mufakkar megelőzött.Én is ezt akartam mondani. Ez a baloldali létszemlélet hangja.
Mufakkar | 2012. február 22. | 10:56:13
v79benno | 2012. február 22. | 10:44:41
"Kinek a hangja ez? "
Az agresszív, vallástalan, ateista liberalizmusé.
v79benno | 2012. február 22. | 10:44:41
Ilyen intoleráns, fóbiás, mocskolódó, hazug cikk rég volt már olvasható a Népszabiban, kétszer meg kellett néznem, hogy nem foglalta-e el véletlenül a Kuruc.info szerkesztősége puccsal az oldalt.
Remélem, nem sok mindenkivel sikerül megetetni a töméntelen hazugságot. A haredi közösség tagjai természetesen nem MIND szentelik magukat a Tóra-tanulmányoknak, csak igen fontosnak tartják. Középkor?! Ezzel az erővel minden középkori, ami nem tegnap kezdődött, ide értve magát a kereszténységet is.
Nem győzök magamhoz térni a sokkhatásból. Megpróbálom elképzelni, hogy egy hasonlóan kellemetlen, értetlen, rosszindulatú cikk jelenik meg mondjuk a cigányság nem asszimilálódott csoportjairól, micsoda botrány lenne belőle. Pedig csak tessék letakarni a "haredi/feketék" szavakat, és máris előttünk áll egy a más kultúrákkal szemben ellenséges, pökhendi, arrogáns, gyűlölködő hang. Kinek a hangja ez?
catroot | 2012. február 22. | 10:19:24
vahabi | 2012. február 22. | 09:40:59
Persze, a mi pénzükből dőzsölnek, ez egyértelmű.
Véletlenül sem a jobb gazdaságuk miatt, dehogy...
lorant | 2012. február 22. | 10:12:26
Semmi különös nem történik csak hozzá-hülyülnek arab fél-tesóikhoz. Biztos a hely szelleme teszi.
taliga | 2012. február 22. | 09:53:35
"Náluk nincs átmenet: vagy minden úgy történik, ahogy ők akarják, vagy rosszabb vagy a náciknál.”
Sajnos ehhez a mentalitáshoz Magyarországon nem kell a haredi közösséghez tartozónak lenni. Elég, ha valaki csak simán más véleményen van, azonnal megkapja a bélyeget...
:(((
Állítólag Izrael megcélozta az EU tagságot is, úgyhogy még lehet, hogy minden városban 2 járdát kell építeni...
taliga | 2012. február 22. | 09:50:13
„Egy haredi város képtelen lenne fenntartani magát. Senki sem fizet adót, senki nem dolgozik. Ide tart az ország..."
Saját maguk, otthon, Izraelben azt finanszíroznak, amit és akit akarnak.
(Megjegyzem nálunk is van olyan csoport, amelyik nem dolgozik, nem adózik, utálja a többi etnikumot, agresszívan lép fel velük szemben a villamoson, buszon...)
Alapítsanak egy önálló államot valahol Szibériában (hely van) és otthon rövid idő alatt éhenhalhatnak!
Csak kéretik az újjáéledő, budapesti "Zsidó-negyed"-et ezektől a hisztérikus, ingyenélőktől megkímélni...!!!
lumbágó | 2012. február 22. | 09:43:42
Pl. a vahabiták Szaúd-Arábiája.
lumbágó | 2012. február 22. | 09:42:48
A fanatizmus sehol sem jó. Semmiben sem jó. A fanatizmust fanatikusan utálni kell. Itthon is.
vahabi | 2012. február 22. | 09:40:59
Moderálási alapelvek- komment törölve -
sidari | 2012. február 22. | 09:24:02
Orvos látott már? Olvass gazdasági lapokat, tájékozódj. A hülyeséget kár terjeszteni!
|