belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Olimpiai lottó: minden szám nyer

Szerencsejátékkal forradalmasítanák a magyar sportfinanszírozást

Miközben indulatos vita zajlik afelől, hogy mennyi állami támogatás illeti a magyar versenysportot, a lehetséges alternatíváról alig esik szó. Két közgazdász úgy véli, hogy az úgynevezett olimpiai lottó bevezetése révén a szektor milliárdos bevételhez juthatna.

Pető Péter| Népszabadság| 2010. január 27. |19 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

hulk | 2010. január 28. | 01:23:02

Ez mennyire erőltet már:"Kutatótársam és én az idea tudományos hátterét vizsgáltuk meg”
Egy már évek óta működő játékban most a számokat kicserélik sportágak képeire, ok, de ebben mi az "érdekes struktúra", újszerű ötlet"?
Nem lenne egyszerűbb a szerencsejáték-zrt aktáit leporolni és kicsit frissíteni? Gondolom a skandináv lottó bevezetése előtt készült megvalósíthatósági tanulmány, üzleti terv, marketing stratégia, utána pedig elemezték ezeket, akkor mit is kell itt modellezni?

petop | 2010. január 27. | 21:41:47

ombucbano hozzászólásásában rendkívül lényeges elemekre mutat rá. Egyrészt: valóban meg lehetne szólítani egy olyan réteget, amely nem játszik szerencsejátékokat, de a sport célzott támogatása okán rászánná magát egy-egy szelvény kitöltésére. Másrészt: a köztelevízió kétségkívül alkalmas lenne arra, hogy egy színvonalas magazinműsor keretében helyet adjon a játék heti sorsolásának.

Ugyanakkor - egyelőre - egy koncepcióról vitázunk, amely nyilván formálódik még a realizálódásáig.

ombucmano | 2010. január 27. | 21:19:39

bluestar-szerintem ön téved vagy csúsztat.Az szrt tevékenységét pont olyan vámszedésnek tartom mint a játékgépek üzemeltetését, ráadásul a lotto is alájuk tartozik mint a gépek felügyelete. Ez az extra adó beszedése, amit a játékosok önként fizetnek meg annak reményében,hogy eséllyel hitegetik ami ugye eléggé csekélyke. Soha nem veszek lottót, skandinávot és a bárgyú, beszédhibás szépségkirálynőkkel sorsoltatott nemtudommicsodát sem, nem pókerezem , hiába tolják a számba,hogy ettől leszek űbertrendi.
Ha meg tudnak győzni arról,hogy a sportlottónak legalább egy része célzottan oda jut ahova szánom, azaz ixelem akkor ezzel játszanék, és igenis a kedvenc sportágamra jelölnék.
Nem értek egyet önnel abban sem,hogy nem növekedne a bevétel mert megfelelő kommunikációval olyan rétegeket lehetne játékra csábítani akik mereven elutasítják a szerencsejátokat. Váczi úrnak adok igazat, és örülnék ha a közpénzen fenntartott szolgálati médiumokat lehetne ilyen kommunikációra kötelezni. Inkább erre menjen a reklám idő kvázi kiesett bevétele mint irodabérletre, vagy a kiszervezett tévés mutyik vagy a korábban a közmédium tulajdonában lévő eszközök bérletidíjának kiegyenlítésére.

bluestar | 2010. január 27. | 20:14:11

Azt nem veszik figyelembe, hogy ezzel a sportlottóval nem a jelenlegi szerencsejátékok mellett, hanem helyett játszanának, akik játszanának. Tehát a Szerencsejáték ZRt. összbevétele nem változna, így az államháztartás bevétele sem nőne. Mindössze a nyereség összetétele változna meg. Akkor viszont mindössze annyi történne, hogy az állam költségvetésében pénzt csoportosítanának át a sporthoz (valami más rovására). Ezt viszont meg lehet tenni olimpiai lottó nélkül is...

ombucmano | 2010. január 27. | 19:00:28

Végre egy európai arc, és még stílusa is van. Ráadásul nyakkendőt is tud kötni és nem a Marxista egyetemen végzett gondolom, különben Moszkvában publikálni nem az USA-ban. Ilyen emberek kellenének a MOB élére a bélelt zsebű pogácsa pecérek helyett. Külön öröm, hogy a focitól is van mersze elrugaszkodni. Kérem, ne felejtkezzenek el a nem olimpiai sportágakról mert azok helyzete még a MOB alá tartozókétól is rosszabb. Jó lenne ha valaki jó nagyot rúgna a vízfejű MOB-ba és elkergetné a francba a potyaveteránokat. Ne lehessen MOB vezető vagy az adminisztráció tagja aki nem bezsél idegen nyelvet...stb

petop | 2010. január 27. | 18:05:33

Kedves ugocsa,

A pénzelosztás logikája döntés kérdése. Azaz: az is lehetséges, hogy akár a bevétel 100 %-át az aktuális sportfinanszírozási logika alapján osztják szét... A kutatók azonban egy olyan megoldást preferálnak, amely arra épül, hogy az összeg bizonyos részét annak alapján osztják el, hogy hányan ikszeltek az adott sportágra a fogadólapon. Ennek a lényege, hogy a szakági szövetségek érdekeltté váljanak a lottó propagálásában, népszerűsítésében,így a forgalom növekedjen.

Szélsőséges esetben előforulhat, amit Ön ír az egyes szakágak finanszírozásáról, de akkor sem központi döntés határoz majd erről, hanem a támogatók, azaz a fogadók, azaz a szurkolók.

Ugyanakkor fontos leszögezni: mindez egyelőre javaslat, azaz a bevétel felosztásáról a döntéshozók határoznak; már ha egyáltalán a játék bevezetésére igent mondanak.

Üdvözlettel: Pető Péter

ugocsa | 2010. január 27. | 15:06:03

Nagyon jó ötletnek tartom, csak valahogy a nem értem a támogatás elosztási mechanizmusát? Ha jól értelmezem, akkor az kap több pénzt a bevételből, akire a legtöbben X-eltek!Azt írja a cikk,hogy ennek arányában történik a támogatás.Tehát ha vesszük az összes olympiai sportágat elképzelhető,hogy abban, a mi általunk kevéssé ismert vagy kedvelt sportág annak ellenére,hogy esetleg még aranyunk is lehet belőle.Arról pedig nem is beszélve,hogy a sportág nem mindegy,hogy egyéni vagy csapat.Vagy vannak olyan sportágak amelyben egy versenyző tud csak indulni,mondjuk sport lövészet.És az az abszurd dolog fordul elő,hogy minden eladott szelvényen bejelölték.Akkor ez a szakág kapja a a ráeső %-t?És vegyük azt is hozzá,hogy mondjuk ebben a szakágban versenyképes sportoló/olimpikon is csak egy-két fő van, illetve nem is olyan költségigényes a felkészülés mint mondjuk egy korálabda cspat, vagy akár úszás esetében.

Korovioff | 2010. január 27. | 12:01:17

Aki ezt a lottofajtat veszi, tudja, hogy mit tamogat: az olimpiai felkeszulest. Nagy otlet. Abbol viszont nem vonnek le semmilyen kovetkeztetest, milyen aranyban kapjak a "lottoszavazatokat" a sportagak, ennek semmilyen jelentosege nincs, legfeljebb azt jelezheti, ha valamelyik sportag hirtelen nagyon nepszeru lesz, vagy forditva.

civilcontrol | 2010. január 27. | 11:32:08

Hubaszakikám, fejtsd már ki mi a cucilista a dologban, s mi s miért bukott el a medve testvéréknél - hátha az ottani problémákat itt ki lehet kerülendeni nemde ?
cuculizmus - legalább élsport volt - mi nem cuculista a jelenlegi politikai kulturánkban hallod-e ?
az szép volna ha arra gondolsz, hogy amatör sport, mint aXIX. sz-ban, meg minden sportágat tartson el a válalkozói, vagy érdeklődői közönség szféra /érdekes párhuzam nemde a színházainkkal/ de ha a 40 év létező kommunizmus megsemmisítette a civil trsadalmat, a középosztályt s ezzel a polágri fizetőképes keresletet minden kulturszférás témában, akkor egy olyan posztkommunista országban mit szeretnél az érzéseiden kívül hangoztatni, ami reális és pragmatikus megoldás ??? cc

civilcontrol | 2010. január 27. | 11:26:43

Végre egy jó ötlet, kezdeményezés - valahonann csak finanszírozni kell az élsportot, nem csak mindent becsukdosni, leépíteni, ami még egyáltalán megvolt, megmaradt a vak szerencsének és a sportolóink anyagi és lelki megbecsülést mellőző kezelésük ellenére is meglévő kitartása által - hajreá... a korrupt disznókat, akik csak lenyúlják a pénzt és e,veszik a levegőt a valódi teljesítményt nyújtók elől, több évtizede mérgezve a levegőt, meg lehetőleg a közelébe se engedjék ennek a kezdeményezésnek... cc

sziporka26 | 2010. január 27. | 10:38:28

Szuper ötlet, végre valaki foglalkozik az üggyel!

Westwood | 2010. január 27. | 10:32:23

hubaszaki: szerintem meg szocializmus eddig volt a sportban. Fontos lenne pénzt szerezni rá, ez egy jó eszköz lehet, ha komolyan gondolják.

Bulgakov | 2010. január 27. | 10:20:34

Jó ötlet, legalább kiderülne, hogy a szakszövetségeket mennyire támogatnák az emberek, ráadásul a játékadó is doban rajta. És ami a lényeg, nem állami pénzkiszívás lenne!

Westwood | 2010. január 27. | 10:10:58

Szerintem meg értelmes ötlet ez, végre valami innováció az örökös siránkozás helyett!

patrik | 2010. január 27. | 09:57:58

Szerintem pedig végre kiderülnek, hoyg nagyhangú szurkolók mennyit szánnak a versenysportra, merthogy az állandó könyörgés, hogy "még,még, még" már kezd unalmas lenni. Valami új ötlet, ami nem az állam lecsapolását irányozza elő.

greg | 2010. január 27. | 09:35:09

A " szektor " a sokmilliárdos támogatást, az eddigiekhez hasonlóan kapja csak az államtól, és ne közvetlenül vegye el.
Ma már mindent el lehet adni " olimpiai " néven, azt hiszik.
A " nyerőgépekkel " is az a baj, hogy az államot megkerülve folyik szét a bevétel.
Jól meg is lehetne belőle élni, több tucat ember nagyon jól megélhet belőle, lásd a BOM-mozgalom és propagálói, akik tisztában lehetnek vele, hogy totál irreális egy budapesti olimpia.
Realitása egyiknek sincs.

Normális | 2010. január 27. | 08:03:21

Az ész a fontos nem a (haj) arc! Mi köze van ennek a politikához? Az ötlet lehet mensevik is!

hubaszaki | 2010. január 27. | 07:52:45

Ez az álságos "sportpiktogrammos" megoldás már a russzkiknál is régen a süllyesztőben landolt.

Vissza akarnák hozni a cuciulizmust a szerencsejáték farvizén?

Ne tessék már viccelni!

HIRDETÉS
Nyerő szelvény? Váczi Já...
Nyerő szelvény? Váczi János kezében még hagyományos fogadólap
Népszabadság - Kovács Bence

Amint az köztudott, a költségvetés elfogadása óta élénk disputa zajlik arról, hogy mennyi állami támogatás illeti a magyar sportot, ám a vita nyomán szinte szó sem esik az egyéb lehetséges források felkutatásáról. Ebben a közegben különösen örömteli, hogy két közgazdász, Váczi János és dr. Berkes Péter merőben újszerű ötlettel állt elő. A szakemberek az olimpiai lottó bevezetésében látják a kiutat, s a kutatók által felvázolt struktúra igen érdekesnek tetszik.

Az elképzelés szerint a Szerencsejáték Zrt. egy, a skandináv lottóhoz hasonló játékot hozna forgalomba. A szelvényen azonban nem számok, hanem a huszonnyolc nyári, valamint a hét téli olimpiai sportág piktogramja jelenne meg. A nyeremények nagyságrendje a skandináv rokonhoz hasonló mértékű lenne; csak viszonyításképpen: a várható fődíj 205 millió forint a negyedik héten.

Ugyanakkor felvetődik a kérdés, hogy mindebből mi haszna a sportnak, azon a néhány tetszetős grafikán kívül, amelyre ikszelni lehet? A válasz Montecuccoli szentháromságára hajaz: pénz, pénz, pénz. A kutatók szerint ugyanis csak egy jogszabály-módosítás szükséges ahhoz, hogy a játékadó címszó alatt futó összeget a sportköltségvetésbe forgassák.

HIRDETÉS

A szakemberek számításai szerint egyáltalán nem aprópénzről van szó. „Amikor modelleztük a játék működését, akkor úgy számoltunk: a Szerencsejáték Zrt. játékpiacán az olimpiai lottó nyolcszázalékos részesedést hasíthat ki magának. Ebben az esetben a játék összes bevétele meghaladná a 12 milliárd forintot, aminek a 12%-os játékadója másfél milliárd forint extraforráshoz juttatná a versenysportot” – mondja Váczi. Aki szerint nem jelentős tétel az említett összeg, annak jó tudni: a sportági vezetők a MOB-bal karöltve egymilliárd forintért könyörögnek az utóbbi hetekben a kormánynak, mert érvelésük szerint anélkül összeomlik az olimpiai felkészülés.

Ám első blikkre kétségesnek tetszik, hogy a szerencsejátékok piacán elérhető-e a megcélzott részesedés. Váczi emiatt nem aggódik, ugyanakkor kiemeli: „Az olimpiai lottónak csak jelentős médiatámogatással érdemes elindulnia. Egy országos televízió támogatása szükségszerű, mert ebben az esetben a „nyerő piktogramokat” fő műsoridőben, esetleg egy magazinműsor keretében sorsolnák ki. Ráadásul a szakszövetségek könnyen érdekeltté tehetők abban, hogy propagálják a lottót a szakág rajongói körében...”

Hogy miért? A bevételnek csak egy részét osztanák szét a sportfinanszírozás éppen aktuális logikája szerint, egy másik részt annak függvényében juttatnának el a szakszövetségekhez, hogy mennyien ikszeltek az adott sportágra. Azaz: a fogadó, amikor bejelöli egy-egy szakág ábráját a fogadólapon, akkor nemcsak a nyeremény érdeké ben dönthet egy piktogram mellett, hanem akár tudatosan támogathatja kedvenc sportágait.

Az ötlet mindenesetre hamarosan nemzetközi színtéren is bemutatkozik. A két kutató tanulmányát, amelyben a rendszer működését és elveit vázolják fel, februári számában közli az International Journal of Sport Communication című szaklap. Kétségtelen: nem túl gyakran bukkannak fel magyar kutatók munkái az angolszász szakirodalomban...

„Nagyon bízom benne, hogy megvalósulhat az ötlet, amely Virág György eszét és kreativitását dicséri. A feltaláló nemzetközileg is levédette az olimpiai lottót, azaz bárhol a világon csak az ő engedélyével vezethetik be a játékot. Kutatótársam és én az idea tudományos hátterét vizsgáltuk meg” – említi a közgazdász. Akármilyen meglepő is, ilyen játék sehol sem fut a világban. Bár a londoni olimpia szervezési költségeinek támogatására működik egy lottó, de az a hagyományos formában zajlik, csak a bevételek egy részét utalják az ötkarikás szervezőbizottságnak.

Hamarosan kiderül, hogy a magyar sporttársadalom képviselői és a politikai döntéshozók fogadókészek-e az ötletre a permanens „hangbirkózás” közepette.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    19 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS