xanadu | 2012. január 8. | 06:37:10
chili | 2012. január 7. | 23:48:12
Azért érdemes megnézni a fidesz derékhadat. Általában felsőfokú végzettséggel rendelkező, tehetségtelen, de nagyravágyó emberekből áll.
Lehet, hogy Orbán felismerte, hogy nem tud több jól fizető kormányzati állást generálni az újabb jelentkezőknek?
chili | 2012. január 7. | 23:48:12
Akik ebbe az orszag jovojet ellehetetlenito torvenybe belenyugszanak, elaruljak az orszagot, es minden buntetest megerdemelnek. Nem a rektorokra kell szamitani, vilagos, hogy oket lekenyereztek, de a szulok, diakok es az aldozatos munkat vegzo tanaroknak nincs vesztenivaloja: az utcan a helyuk!! A demokracia itt a tet: "muvelt emberfokre" van szukseg, nem kritikatlan, hajbokolo janicsarokra. Minden ertelmiseginek szolidaritast kell vallania a jovo erdekeben a felsooktatas ellehetetlenitese ellen.
Bembe | 2012. január 7. | 23:24:28
"Anett77 | 2012. január 7. | 20:58:42
A felsőoktatási reformot már a Hiller-minisztérium megalapozta, amikor román mintára milliós mértékű lett a rektorok havi fizetése. Ők mindent aláírnak szépen. A HÖK-ösök vezetők közül is sokan korruptak:))) Mióta a HÖK-nek egyetértési joga van a rektori, sőt a docensi pályázatoknál, csurran-cseppen nekik ez+az"
máskor is csurran-cseppen. sz..házi, korrupt banda.
a rektorok meg elfelejtettek együttes erővel fellépni, most meg pisloghatnak. túlfizetett majmok.
elsore | 2012. január 7. | 21:58:58
brezsnyev | 2012. január 7. | 20:53:32
"Az IMF megállapodás annyit jelent, hogy behajtjuk a fejünket a guillotine alá saját magunktól. Ha nem tesszük meg, a Ft olyan mértékben lesz leértékelve, hogy az államadósság fojt meg bennünket, ha megtesszük, akkor pedig a feltételek. Meg kell állapodni a kínaiakkal,..."
Szerintem ez a magyarság 200 éves baja. Azt hiszi, hogy AKÁRMIKOR AKÁRMEDDIG elmehet és AKÁRMIT megtehet. Ez nem kínai érdekszféra és ezt a kínaiak is tudják. Jönnek, ha nem zavarnak és csak addig, amíg lehet. De már az amik megmondták, hogy nem lehet.
És csak feldühítjük őket, ha itt értetlenkedünk. A demokrácia szinte teljes megsemmisítése mellett a hintapolitika is szúrja a szemüket. Rá fogunk pacsálni, ha sokáig csináljuk. De én azt szeretném, ha csak az fizetné meg az árát, aki elkövette: a magyar újarisztokrácia és pártleképezése, a FIDESZ. Legyen igazam.
És még pofárlanul odaállítunk pénzt kérni.
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 21:36:22
Kedves brezsnyev elvtárs!
A regnáló miniszterelnököd (mert hogy az enyém nem, az biztos) most készül évekre elcseszni az ország lábra állási esélyeit, és a következő kormány, amelynek el kell takarítania a miniszterelnököd által felhalmozott csődtömeget, választhat, hogy vagy megszegi a miniszterelnököd (alap)törvényeit, vagy lényegében semmit nem csinál, mert gondoskodtatok arról, hogy semmit ne csinálhasson.
Ezekután nehéz lenne nekem olyan hangulatkeltő jelzőket használni, amelyek akár csak közelítőleg adekvátak lennének a helyzettel, de rózsás fülű pirulós kis főcenzorom még nem hajítana ki a nol-ról, ahogy az korábban többször megtörtént volt, amikor a helyzethez illő jelzőket keresgéltem és lányos zavaromban néha kivertem nála a biztosítékot.
xanadu | 2012. január 7. | 21:27:23
Fijjuk!
Mi lenne, ha visszatérne a magas keresetűek adója?
Abból a 600 milliárdból futná oktatásra, egészségügyre is.
Ja!
Hogy TI kevesebbet vinnétek haza!
xanadu | 2012. január 7. | 21:25:16
brezsnyev | 2012. január 7. | 20:53:32
A kínaiak lehet, hogy kommunisták, de nem hülyék.
brezsnyev | 2012. január 7. | 21:08:24
Hammada!
Már megkértelek, hogy ne személyeskedj, mert az jelentősen rontani tudja a hozzászólás értékét. Nagyra értékelem tájékozottságodat a világ ügyes-bajos dolgait illetően, de megkérlek, hogy ne a hangulatkeltő jelzőket használd felém, illetve a regnáló miniszterelnök tekintetében sem.
Csak nyugodtan.
köszi...:-)
Anett77 | 2012. január 7. | 21:01:17
Akiket kiraknak az egyetemekről (oktatók), majd mehetnek közmunkán piramist építeni:)))
Anett77 | 2012. január 7. | 20:58:42
A felsőoktatási reformot már a Hiller-minisztérium megalapozta, amikor román mintára milliós mértékű lett a rektorok havi fizetése. Ők mindent aláírnak szépen. A HÖK-ösök vezetők közül is sokan korruptak:))) Mióta a HÖK-nek egyetértési joga van a rektori, sőt a docensi pályázatoknál, csurran-cseppen nekik ez+az:(((
Azt nem értem, hogy miért a közgázos és a jogász képzést nyírták ki ennyire. Jogász diplomával és nyelvtudással, továbbá közgázos végzettséggel azért el lehet helyezkedni. A bölcsész-társtudos képzéseknél pedig annyit azért hagyni kéne, hogy legalább megmaradjon a szakmák, tudományok utánpótlása.
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 20:57:18
"brezsnyev | 2012. január 7. | 20:53:32
Meg kell állapodni a kínaiakkal, finanszírozzák inkább ők az országot..."
Te tényleg benyaltad az a dumát, hogy a kínaiak egy fityinget is költenének qrbán csődtömegére? Mit tudsz te a világról?
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 20:54:07
"elsore | 2012. január 7. | 20:37:06
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 20:09:22
"Na látod, ez nem igaz. Helyesen: Az ország talpraállítása == A tudásközpontú társadalom kiépítése."
Ezt az esélyünket már régen eljátszottuk. Illetve eljátszották. majd ha meglesznek megint hozzá az alapok, akkor"
Nem, pajtás. EZEK az alapok. Építeni csak a tudásalapú társadalomra lehet, ez a legelső, aztán minden ez után jön. Egyébként "Ezt az esélyünket" egyáltalán nem játszottuk el, jó iskolát ugyanis bármikor lehet csinálni (Klebelsberg). Kizárólag politikai akarat és intelligencia kérdése. Mondjuk azt az esélyünket, hogy acélipari nagyhatalom legyünk, valóban régen eljátszottuk... de talán nem is baj.
brezsnyev | 2012. január 7. | 20:53:32
Az IMF megállapodás annyit jelent, hogy behajtjuk a fejünket a guillotine alá saját magunktól. Ha nem tesszük meg, a Ft olyan mértékben lesz leértékelve, hogy az államadósság fojt meg bennünket, ha megtesszük, akkor pedig a feltételek. Meg kell állapodni a kínaiakkal, finanszírozzák inkább ők az országot, annak kisebb az ár, igaz annak ismét Clinton meg Barrosso levél lenne a vége. Ha legközelebb lesz tüntetés, a bankvilág ellen szervezzétek.
Köszi
elsore | 2012. január 7. | 20:37:06
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 20:09:22
"Na látod, ez nem igaz. Helyesen: Az ország talpraállítása == A tudásközpontú társadalom kiépítése."
Ezt az esélyünket már régen eljátszottuk. Illetve eljátszották. majd ha meglesznek megint hozzá az alapok, akkor.
elsore | 2012. január 7. | 20:32:23
brezsnyev | 2012. január 7. | 19:10:06
"Nyilván olyan rendszert akarok, amely a lehető legigazságosabb."
Hmmm. Te még új vagy itt. És ez megér egy hosszabb misét. Elöljáróban csak annyit, hogy az ország területe, erőforrásai és pénzügyi lehetőségei erősen korlátosak, ráadásul az utóbbiak menthetetlennek látszó módon csökkennek. Ehhez járul egy nagy külföldnek kitettség. Plusz az, hogy a jelenlegi társadalompolitika a társadalmi különbségek növelésére irányul; a szegények szegényebbek, a gazdagok relatíve gazdagabbak lesznek. És még ki is engedtünk a jobboldali mellé egy neonáci kurzust a palackból, amit nem tudunk visszaparancsolni.
A hab a tortán, hogy ezt az új arisztokrácia egy kevéssé titkoltan hosszútávú uralom jegyében egy retro alkotmányba és egy erre építő pártállamba öntötte és makacsul halad előre a saját maga által kijelölt úton, egy tekintélyuralmi, rendpárti, kormányzóalapú rendszer irányába.
Hát erre varrjál gombot: hogyan lehet ebből igaszágra optiimalizált rendszert csinálni, amely biztosítja az ország hosszú távú felemelkedését. Lehet kezdeni gondolkozni...
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 20:09:22
"Jelenleg az ország talpraállítása sokkal fontosabb, mint a tudásközpontú társadalom kiépítése."
Na látod, ez nem igaz. Helyesen: Az ország talpraállítása == A tudásközpontú társadalom kiépítése.
Jelenleg is, meg a múltban is meg a jövőben is.
brezsnyev | 2012. január 7. | 19:10:06
elsore!
Nyilván olyan rendszert akarok, amely a lehető legigazságosabb. Tudom, hogy milyen próbálkozások voltak eddig, és leszögezem, hogy egyiknek sem vagyok elkötelezett híve. Minden esetre azt már megértettem, hogy mi ellen lázadt fel Lenin...Nem tudom viszont támogatni azt, hogy ismét kívülről szóljanak bele az itthoni politikai és gazdasági helyzetbe. Mindezt pusztán azért, hogy ne kerülhessen veszélybe a búsás haszon, melyet a mi bőrünk lenyúzása árán szereznek...
brezsnyev | 2012. január 7. | 18:57:17
Kedves deblajos!
Szándékosan nem írtam le, hogy ki adta a nyilatkozatot, vártam reakciójáig. a veszi a fáradságot és elolvassa a cikk idézett és nem idézett részét is, nem lesz kétsége senkinek annak hitelessége felől. Ha mégis, az makacsul, szándékosan hagyja figyelmen kívül a tényeket. Továbbá megkérem Önt is, hogy a személyeskedő megjegyzéseket kerüljük a kellemes vita érdekében. További szép estét...
elsore | 2012. január 7. | 18:15:04
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 16:43:57
"elsore | 2012. január 7. | 16:26:39
Amit leírtál, az nem indok, hanem kifogás.
Röviden: favágáshoz nem kell diploma. Éd bizony egy mérnök, orvos már akkor is játssza az eszét, amikor még a fenekén a tojáshéj, más kaszt, mint a technikus meg az ápolónő.
Egy szó, mint száz, ha valakire nincs szükség, ne képezzük ingyen. Fordítva is igaz, akire szükségünk van, képezzük ingyen (ha rátermett). De ha meg akar lépni az ingyen szerzett tudásával, ne tehesse.
Jelenleg az ország talpraállítása sokkal fontosabb, mint a tudásközpontú társadalom kiépítése. Majd, ha lesz egy nemzeti közmegegyezés (bár azt nem ezek fogják csinálni) Ms mindenkinek felemelkedési lehetőség + valamilyen életszínvonal, na, majd akkor.
elm320 | 2012. január 7. | 17:03:44
brezsnyev | 2012. január 7. | 16:42:24
"Milyen rendszert akar?
Próbálkozások már voltak, de nem voltak sikeresek."
Mert megbuktatták őket. Az utóbbi már negyven évig fennállt és az utolsó 25 éve vitathatatlanul többet adott a népnek, mint ez. Le is radírozták, mielőtt megerősödhetett volna.
tatatata | 2012. január 7. | 17:13:25
Ez az átalakítás olyan, mint a MNYP! Előbb-utóbb ez is megszűnik, vagy csak a gazdagok terepe lesz! Ez kellett a népnek! Hű, mekkora felháborodás volt 2007-ben! Az, hogy akkor lett volna egy szociális alapú, megfizethető tandíj, az csak az egyik dolog! Azzal a magyar államadósság is kevesebb lenne! Sőt a vizitdíjjal is! Kb 250mld-ot spóroltunk volna rajta! 10% csökkenés lett volna!! Ki is akadályozta meg?
deblajos | 2012. január 7. | 17:08:24
brezsnyev-kém!
Aki ilyeneket ír, és aki ilyeneket olvasva hitelt ad annak, egyszerűen nem érti, vagy nem akarja érteni a világ működését. A különféle összeesküvés-gyártók (cionista, kommunista, imperialista, stb.) csak arra jók, hogy a gondolkodó ember amúgy működő egészséges elutasító reakcióját ezen baromságok kiagyalóinak kedve szerinti irányba terelje. Ezen eszmék és tanok terjesztőinek gondjuk a hatalommal csupán akkor van, amikor nem ők birtokolják azt. A magyar munkás kizsákmányolása is csak akkor gond, ha azt külföldi tőke teszi, ha magyar tart szolgasorba magyart, az rendben való, sőt az kívánatos, természetes és istennek tetsző dolog.
Hát ez itt a baj kérem! ...
tyutyuka | 2012. január 7. | 17:04:33
Na, jó zavaros kommenteket írtam, zárszóként még egy ma is aktuális cikk:
http://www.komal.hu/hirek/vegyes/gerocslaszlo-quovadis.h.shtml
elm320 | 2012. január 7. | 17:03:44
brezsnyev | 2012. január 7. | 16:42:24
Ezzel nem mondtak újat ez már így megy legallább 100 éve.
Ez a kapitalizmus.
Milyen rendszert akar?
Próbálkozások már voltak, de nem voltak sikeresek.
tyutyuka | 2012. január 7. | 17:02:53
Azért is tettem be a linkeket, hogy bizony lenne egy szint, amit el kellene érni oktatói oldalról is, mert - tetszik vagy sem - súlyos hinyosságokkal bír a felsőoktatás ezen szegmense is.
Unom, hogy ma is azt tudja mondani az oktatók többsége, hogy felnőtt vagyok, nézzek utána, ha annyira érdekel.
EZ NEM OKTATÁS!
Hasonlóképpen ált. iskolás gyermekeimmel szívesen leülök tanulni (szeretek velük lenni), de a tanárok munkáját ne én végezzem már el! Igenis, rostáljuk meg őket!
Ha pedig a szórakoztatást nem vetjük be a fizika és kémia oktatása során, akkor teljesen ellentétes hatást érünk el, hiszen bemutatók nélkül mindkét tantárgy egy nagy nullát ér, kérdezz meg fiatalokat. Az már megint más kérdés, hogy pl. az újabb "irodalomkönyvek" a másik végletbe esnek, mert annyira, de annyira színesíteni akarják a "száraz" anyagot. Pedig csak olyan könyvet kellene produkálni, mint amit Denis Hollier szerkesztett, de Szegedi-Maszák az új spenóttal csak ennek halvány lenyomatát tudta előállítani, mert az nem úgy megy, hogy aki a tanszék környékén jár, automatikusan írhat egy ekkora kaliberű vállalkozásba.
tyutyuka | 2012. január 7. | 17:02:35
aj-jaj! | 2012. január 7. | 14:13:36
Írtam is, hogy alapok, meg azt is, hogy középiskola.
Mert elő is kell készíteni a fiatalokat, ugyanis hosszabb távon az nem tartható, hogy az első félév gyorstalpalók (középiskolás anyagból) tartásával teljen. Nincs értelme.
Jómagam fizikusnak készültem, és bizony sokszor jó lett volna olyan profoknál tanulni (voltak persze kimagasló tanáraim is), akik magyarázni is tudnak, akiknek kérdéseket lehet feltenni, mert a többség csak arra képes, hogy az általa bemagolt anyagot felmondja, a jelenkor vívmányainak, kutatásainak jelentős részéről nem is hallott.
Nem akarok Övegesig, Sas Elemérig, Kosáry Domokosig sat. visszamenni, de az utóbbi évtizedekből Gerőcs Lászlón kívül nem tudok olyan tanárról, akinek tévés fellépéseit "szinte mindenki" nézte volna, mert érdekes módon Gerőcs képes volt arra, hogy a tanulók megértsék a problémát és a megoldását is.
xanadu | 2012. január 7. | 16:53:29
Mondjuk néhány "Egyetem" éppen megszűnhet.
Pl. a pilicsabai.
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 16:43:57
"elsore | 2012. január 7. | 16:26:39
A mérnökök, orvosok ha nem csókosak, jó esetben a szállítószalag mellé kerülnek vagy irány a határ."
Rossz hírem van, elsore. A mérnökök és orvosok Németországban és Franciaországban is sokszor "a szállítószalag mellé" kerülnek, függetlenül attól, hogy csókolódznak vagy sem. A bérmunka - mégha diplomás is - sehol a világon nem a kreativitás csimborasszója, ha esetleg ezt hiányolnád (hozzászólásodból nem derül ki egyértelműen). A különbség az, hogy Nyugat-Európában a diplomások tudják, hogy bizony kemény és sokszor favágó munka vár rájuk, bár kétségtelenül a magyar fizetések többszöröséért. Nálunk meg egy körzeti orvos fel van háborodva, ha a napi négyórás rendelésen túl még háborgatják. Ez nagy különbség minden szakmában, nem csak az orvosoknál.
A vállalkozói lét és a manageri beosztások kreativitását kombinálni a bérmunkás lét biztonságával még ott se tudták megoldani.
brezsnyev | 2012. január 7. | 16:42:24
Ma a Magyar Nemzet címlapján van egy érdekes cikk. Ajánlom mindenkinek...
"– Mit gondol, valóban a Goldman Sachs és a hozzá hasonló vállalatok irányítják ma a világot?
– Én nem így fogalmaznék, inkább azt mondanám, a mai globális rendszerben a nemzeti kormányok és a politikusok lekötelezettjei a piacnak. A hatalom ugyanis a tőkéből ered, amely meghatározza a politikai osztály, illetve a kormányok összetételét, így azokat az ügyeket is, amelyeket kiemelten kell kezelniük. Ezt látjuk például a 2008 óta tartó amerikai válság esetében is. Nem számít ugyanis, hogy épp ki van hatalmon, Barack Obama demokrata kabinetje – ahelyett, hogy a saját állampolgárainak az érdekeit képviselné – ugyanúgy az átlag amerikait a csőd szélére juttató pénzügyi körök érdekeit helyezi előtérbe, mint elődje, a George W. Bush vezette republikánusok. A válságot előidéző bankárok így továbbra is zsíros állásukban vannak, miközben áldozataik az utcára kerültek, és elveszítették otthonukat. Mozgalmunk csupán arra próbál rávilágítani, hogy a politikusok mindaddig nem regulázzák meg a nemzetközi pénzpiacokat, ameddig anyagi támogatásuk túlnyomó részét épp a Wall Street-i bankároktól kapják. A rendszert tehát nem a Goldman Sachs-féle vállalatok konspirációjára hegyezném ki, inkább arra, hogy a mai globális világ lehetővé teszi a nagyvállalatoknak és a pénzügyi intézeteknek, hogy beleszóljanak a politikába."
elsore | 2012. január 7. | 16:26:39
elm320 | 2012. január 7. | 14:57:10
elsore | 2012. január 7. | 14:26:26
Ha a tandíj ellen szavazott, akkor nem értem a mostani álláspontját.
Becsszó nem emlékszem. Én a vizitdíjasra emlékszem, akkor volt? Az biztos hogy a vizitdíj ellen szavaztam. Meg is tudom indokolni, akkor is meg tudtam.
Bár egyébként akármit is szavazhattam akkor, a mostani helyzetben szerintem nyugodtan lehet más az álláspontom.
Más kell csinálni egy hajón, ha deklaráltan süllyed és mást, ha vidáman úszik a vizen (látszatra).
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 15:16:34
Nincs elég pénz azt a felsőoktatást fenntartani, ami a szocialista gazdaság ellátásához kellett. Jelenleg bérmunkások vagyunk saját országunkban. A mérnökök, orvosok ha nem csókosak, jó esetben a szállítószalag mellé kerülnek vagy irány a határ.
brezsnyev | 2012. január 7. | 16:10:09
Kedves Hammada,
Nyilván azért indultál el a személyeskedés irányába, hogy lehetőleg aki nem ért valamivel egyet a kánonnal, az legyen innen kiutálva, mert nem lehet ellenvélemény...Nem éred el célodat, nem fogok a gyűlölködésre felülni. A pénzvilágban is sokfajta ember és sokfajta mentalitás van. A jelenlegi, az un. fehérgalléros gengszter típusú, az IMF bőrébe bújva elő fogja írni nekünk, hogy a válságadót vezesse ki a kormány a költségvetésből. Ennek következménye az lesz, hogy a kieső pénzt neked, nekem kell összelapátolni. Támogasd csak őket...
S ha lehet, ne sértegetéssel válaszolj, hidd el szebb lesz a délutánod neked is...:-)
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 15:16:34
elsore | 2012. január 7. | 14:26:26
nem kellene bevezetni a tervgazdálkodást, csak biztosítani kellene a költségvetésből a modern köz- és felsőoktatáshoz szükséges összeget.
Van, ahol ez megy tervgazdálkodás nélkül is. Félek, hogy nálunk tervgazdálkodással se menne.
elm320 | 2012. január 7. | 14:57:10
elsore | 2012. január 7. | 14:26:26
Ha a tandíj ellen szavazott, akkor nem értem a mostani álláspontját.
elsore | 2012. január 7. | 14:26:26
elm320 | 2012. január 7. | 13:45:01
elsore | 2012. január 7. | 13:17:27
"Ön mire szavazott a szociális népszavazáskor?"
Miért érdekli? Számít ez itt valamit?
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 13:33:37
"elsore | 2012. január 7. | 13:17:27
Az állambácsi gazdasága is olyan, mint a pénztárcám."
"Most csúnyát fogok mondani, elsore (sőt másodikra is), "
Ahhoz be kéne vezetni a tervgazdálkodást, ha jól értem, amit mondott. Vannak is rá törekvések, ahogy értesültem. Ha meg nem jó értem, majd elmagyarázza.
Jaj-jaj! | 2012. január 7. | 14:13:36
A gond az, hogy valóban átalakult a felsőoktatás, és nem jó irányba.
Már nem elitet, hanem középréteget nevel, ami önmagában nem lenne baj, de ehhez kellene a hallgatók közreműködése is. Ennek ellenére nem állítom, hogy jó az új felsőoktatási törvény. Mind a rektori Konferencia, mind a HÖOK beadta a derekát.
tyutyuka | 2012. január 7. | 11:07:50
Én úgy vélem, a saját szakterületemen többet adok, mint egyes belinkelt anyagok. Arról nem tehetek, hogy mikor önálló feladattal bízom meg a hallgatót, azt a választ kapom, hogy ő csak tanár akar lenni, nem kutató.
Kétségtelen, hogy középiskolai fizikatanárom nem volt olyan szórakoztató, mint Walter Lewin, de az utóbbi kísérleteinek jelentős részét középiskolai anyagként tanította.
passembly | 2012. január 7. | 13:49:20
Változik a világ: a tudás már nem kerül pénzbe (lásd MIT OCW kurzusai, tyutyuka is linkelt be). Ami pénzbe kerül, az a kutyabőr (= oklevél). A sírás nem hat meg senkit.
1. pályázni kell: ösztöndíjakra, álláslétesítésekre.
2. küldeni kell a hallgatókat külföldre ösztöndíjjal.
3. kapcsolatokat kell építeni külfölddel, mert bizony vannak profok, akik ingyen és bérmentve jönnek oktatni és a hallgatók olyankor fürtökben lógnak a csillárról.
4. kedves fiatal oktatótársaim: publikálni kell ezerrel (publish or perish), valamint meg kell tanulni a 107 ezer forintos egyetemi tanársegédi bérből élni úgy, hogy közben tudj gondoskodni az öregedő szülőkről, tudj félrerakni hamarosan gyarapodó családod számára és meg tudd hívni félhajléktalan és tehetséges hallgatódat hetente egyszer meleg ebédre).
Mert más nincs és nem is lesz.
elm320 | 2012. január 7. | 13:45:01
elsore | 2012. január 7. | 13:17:27
Ön mire szavazott a szociális népszavazáskor?
Grigorij Gedeon | 2012. január 7. | 13:34:56
Moderálási alapelvek- komment törölve -
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 13:33:37
"elsore | 2012. január 7. | 13:17:27
Az állambácsi gazdasága is olyan, mint a pénztárcám."
Most csúnyát fogok mondani, elsore (sőt másodikra is), de azt mondom, hogy az oktatást (úgy egészében) ki kell(!) vonni a gazdasági kényszerek alól és kizárólag egy pontról, az output felől szabad szabályozni). Azt, hogy a visszacsatolás kellőképpen hatásos, elegendően gyors és pontos legyen, a mindenkori konszenzusos politikai megegyezések belátásán és bölcsességén múlik.
(Ez persze nagy baj.)
Egyébként a felsőfokú képzés ingyenessége nincs köbe vésve, de ha szabad választani Gyurcsány reformelképzelései és a mostani szabadrablás között, akkor az előzőt választanám: a tandíjak mérsékeltek voltak (a mostani tervezetekhez képest mindenképpen), garantálták az átmenetet a jó tanulók számára az ingyenes állami képzésbe és olyan ösztöndíj (nem diákhitel!) rendszert garantáltak, ami a legszegényebbek számára is esélyt adhatott az értelmiségi létforma elérésére. Ja, és nem akarták röghöz kötni a diákot a végzés után.
elsore | 2012. január 7. | 13:17:27
Az állambácsi gazdasága is olyan, mint a pénztárcám.
1. Ha többet keresek, mint ami a fenntartásomhoz szükséges, akkor vagy beruházok vagy jobban élek. Ez ma nem áll.
2. Ha annyit keresek, amennyire szükségem van, akkor igyekszem a felhasználást optimalizálni (fontos, nem fontos) és súlyozni, hogy javítsak a sorsomon a lehetőségekhez képest. Ez sem áll.
3. Ha kevesebbet keresek, mint amire szükségem van, akkor a létfenntartásból indulok ki: kell - nem kell. És ha így se elég, hitelt veszek fel. Ez van ma.
Az oktatásban egyébként ráadásul az egyetemi oktatás ingyenes finanszírozása nincs benne a társadalmi konszenzusban, a mindkét oldalról kötelező a 18, ma már a 16 év. Ha emellett az állam a tevékenysdégeihez és feladataihoz szükséges felsőfokú oktatást megfinanszírozza, helyesen teszi. De ha nincs több pénz, akkor itt a vége.
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 12:55:16
"Azúreus | 2012. január 7. | 10:59:50
Igen, és éppen erről van szó. Aki ellenállásba kezd, annak holnaptól nincs állása."
Rendben van Azúreus, és én nem is azt mondom, hogy ha egy takarítónőnek a személyzetis a szoknyája alá nyúl, az rúgja azonnal tökön, mert ez erkölcsi kötelessége. De azt azért el kellene fogadni, hogy bizonyos beosztásokban - mint pl. egy egyetemi rektor vagy a Szegedi Egyetem biofizika professzora - ezek a fickók tartoznának a beosztásuknak (!) annyival, hogy ne nézzenek már úgy ki, mintha egy darab szar helyett rakták volna oda őket. Ráadásul ezeknél az egzisztenciális kockázatot nem lehet komolyan venni, hiszen akkora szakmai szagtekintélyek, hogy ilyen hinterlanddal illene tudni külföldön szerezni egy állást, amiből jól-rosszul elvegetálhat, ha minden kötél szakad.
Amikor néhány éve a francia kormány jelentősen csökkenteni akarta az állami kutatóhálózat költségvetését, akkor a francia professzorok érdekes módon tudták, hogy miért vannak a helyükön és azonnal, testületileg lemondtak.
Aztn állambácsi vakargatta egy kicsit a gatyáját és úgy döntött, hogy talán mégiscsak először el kellene gondolkodni azon, hátha tudják nélkülözni az így spórolt pénzt...
alfától omegáig | 2012. január 7. | 12:44:44
brezsnyev | 2012. január 7. | 12:32:33
"Érdekes dolog ez a kommentelés."
Bizony nagyon érdekes, mert amikor jórészt azokat teszik ki, akik ugyanazt vonyítják kórusban, akkor olyan érzetük támadhat, hogy ez a hatalmas többség. Amikor pedig összegyűlnek két-három ezren akkor pedig csodálkoznak azon, hogy csak ennyien lennének?
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 12:43:50
brezsnyev | 2012. január 7. | 12:32:33
Szerintem menj vissza a Kreml falába és próbáld magad kialudni.
Egyébként a témához: Tudomásul kellene venni, hogy a nemzetközi üzleti világban szabályok vannak, írottak és íratlanok, de ez utóbbiak ugyanúgy kötelezőek. Aki ezeket felrúgja, azt udvariasan kitessékelik, és a bejáratnál a kidobóembernek megmondják, hogy ha ezt a fszt még egyszer bent meglátják, akkor ki van rúgva. Ha nem tetszik, akkor fel lehet építeni a rubel alapú "nem-konvertibilis" világgazdasági környezetet, ahol a vitás pénzügyi kérdéseket néhány páncélos hadosztállyal gyorsan elintézik (elintézték).
Mint brezsnev idejében.
Egyébknt jó a nick választás. Madarat tolláról...
Elik | 2012. január 7. | 12:41:28
Az új törvény bedönti rendesen az egyetemeket. De rendesen megindul a fiatalok külföldre áramlása is, hiszen a fizetősöknek vagy a félfizetősöknek olcsóbb lesz a környező országokban tanulni, mint itthon. A bécsi egytemeken már így is többezer magyar diák tanul. Ebből még a kolozsvári Babes-Bolyai Egyetem magyar nyelvű képzései is profitálhatnak?
brezsnyev | 2012. január 7. | 12:32:33
Érdekes dolog ez a kommentelés.
Úgy látom, hogy a vélemény nem szabad, mert írtam néhány gondolatot itt és az origo-n, amelyek nem értettek egyet az itteni hőbörgő, de minden konkrétumot nélkülöző általános fröcsögéssel...ilyenekkel pl., mint az, hogy "ezeknek semmi nem elég..." vagy "ennyi kárt még senki nem okozott az országnak mint ezek"...Csak érdekességképpen...azok akik kétségbe vonják a korábbi szovjet beavatkozásnál is nagyobb mértékű beleszólást dolgainkba a globális tőke által, annak bizonyára meglepetés lesz, sőt lehet, hogy nem is érti, mit jelent az IMF azon feltétele, hogy "mielőbb ki kell vezetni a válságadót"...
Szóval amikor leírtam néhány mondatban a véleményem, érdekes módon törölve lett a regisztrációm és a kommentem is...Úgy látszik nem illek bele az általános kánonba, s ez lett a megoldás...Régi beidegződés, amolyan Kádár, sőt Rákosi időből való. A régi reflexek sosem halványulnak.
Plútó | 2012. január 7. | 12:20:51
Hát mondjuk egyik akadémikusról, o.gy. képviselőről sem hallottam még, hogy ők valakit segítenének.
Csak az a nótát ismerik hogy: aggggyatok, aggggyatok!
Plútó | 2012. január 7. | 12:08:55
Egyfelől azt hangoztatja mindenki, hogy nincs ingyen ebéd. Nem ártana ezt általánossá tenni. Az egyházakat akár a hívők is támogathatnák, így nem kellene a közösből. Az egyetemek sikeressé vált, így milliomossá lett volt hallgatói az orvosok parájához hasonlóan adhatnának némi hálapénzt. Bár tudom naivság nálunk az, hogy valaki, ha egy szintet elért, az fizessen valamiért. Nálunk csak a legszegényebbek fizethetnek, a többiek nem csak tornából vannak felmentve.
Igen még az orvosok is fizethetnének régi egyetemüknek, persze előbb meg kellene őket is fizetni. A nőgyógyászok viszont akár már most is elkezdhetnék a törlesztést.
Az az igazság kedves sztárügyvédek, hogy csak a potyát szeretitek, a sztár brókerekkel egyetemben. Nagyon nagy dolog lenne, ha minden sikeres ügyvéd fizetné egy tehetséges, de rossz helyre született hallgató tandíját? Később talán még jó lehetne csicskának az irodába.
Ha már egyszer 16% az adó, akkor legalább társadalmi szolidaritás lenne. De ezektől mit várhat az ember?
amalfi | 2012. január 7. | 11:43:17
celtic | 2012. január 7. | 11:01:04
Tökéletesen igazad van! A többi kar és szak is megszívja.
Szerintem így akarják kivéreztetni az egész felsőoktatást, mert azt józan ésszel tényleg mindenki megérti, hogy talán tényleg nem kell pl. ennyi közgazdász, de aki nincs benne, az nem lát mögéje. Most a kormány szétteszi majd a kezét és azt mondja, mi nem szüntettünk, zárattunk be egyetemeket.
Valamit tényleg kell csinálni, de nem hiszem, hogy ezt. Ennél már az egyetemek és karok összevonása is tisztességesebb lett volna. Az, hogy jobb lett volna-e, azt nem tudom.
koshka | 2012. január 7. | 11:34:00
Moderálási alapelvek- komment törölve -
tyutyuka | 2012. január 7. | 11:07:50
Hammada Patrol W tökéletesen leírta a helyzetet.
Annyit tennék hozzá, hogy ha már ennyire szelektálunk a hallgatók között (jut eszembe, hiába akarnak több mérnököt, a matek, a fizika, a kémia sok hallgatónak "keresztbe tesz", a szigorlatok ált. nem csak dísznek vannak), jó lenne az oktatók között is válogatást tartani.
Például sok ismerősöm többet tanult az alábbi videókból pár hónap alatt, mint korábban az középiskolában, egyetemen:
http://ocw.mit.edu/index.htm (Fantasztikus gyűjtemény, alapok, de lényegretörően.)
Walter Lewin minden pénzt megér:
http://www.youtube.com/watch?v=7Zc9Nuoe2Ow
Richard Delaware szintén sok ismerősömnek segített:
http://www.youtube.com/watch?v=CtRAHmeWSC0
Azúreus | 2012. január 7. | 11:06:27
HongKong | 2012. január 7. | 11:00:01
Német Miklós volt kormányfő talán ott végzett.
Egy-egy személy mindig akad, de a tömeges elvándorlásra vonatkozott a dolog
Azúreus | 2012. január 7. | 11:04:10
HongKong | 2012. január 7. | 10:58:26
"Csak a szabadpiaci megoldás működik a világban."
A szabadpiaci megoldás akkor működik, ha nincs állam. Odáig mindenki eljut, hogy "legyen szabadpiac", csakhogy az állam ugyanúgy adóztat és tovább szívja a véred. A szabadpiac olyan idea, ami nem megvalósítható. Mert ha a névleges állam nem, akkor a nagyobb vállalatok rendszere fogja betölteni az állam szerepét.
Nézd csak meg, mennyi bevétele van egy tesconak, vagy egy nagyobb autóipari cégnek a magyar állam költségvetéséhez képest. Az állam nem tényező a mai piaci környezetben, csak bohóckodásra van, jól fizető álláslehetőség a benne részt vevőknek.
celtic | 2012. január 7. | 11:01:04
Még jó, hogy műszaki karon dolgozom. Az egyetlen probléma - tapasztalat alapján -, hogy az egyetemek egyben fogják kezelni a pénzügyi kérdéseket, egyes karok, szakok oktatói állományának megmentése elvonást eredményez majd a viszonylag prosperálós karoktól is. Így persze mindenki rosszul jár. Mert az ugye nehezen képzelhető el, hogy az egyetem leépítsen egy MTA doktort történelem szakról, vagy jogról, miközben fontos indikátor (pl. EU-s pályázatokban) a puszta léte. Így akkor is meg kell tartani, ha nincs mögötte képzés. Akkor kit kell elküldeni: mondjuk egy tanársegédet vagy adjunktust akárhonnan, pl. a műszaki karról, a természettudományi karról, az orvosoktól. Szóval mindenki megszívta!
HongKong | 2012. január 7. | 11:00:01
Azúreus | 2012. január 7. | 10:52:07
Német Miklós volt kormányfő talán ott végzett.
Azúreus | 2012. január 7. | 10:59:50
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 09:28:14
"A tekintetes rektori konferencia megint gerinctelen őspuhányok módjára viselkedett, a legalávalóbb, legtalpnyalóbb hagyományaihoz híven: Alázatosan esedezett, térden csúszva a hatalom előtt, ahelyett, hogy határozottan érvelt volna amellett, hogy pontosan gazdasági válsághelyzetben kell legerősebben az oktatás fejlesztésre koncentrálni és ahelyett, hogy elkezdte volna szervezni a hallgatók és az oktatók országos sztrájkját és tüntetéseit."
Igen, és éppen erről van szó. Aki ellenállásba kezd, annak holnaptól nincs állása. Akkor már inkább a kisebbik rossz, ameddig kenyér van. Nyilván nem a két szép szeméért hunyászkodnak meg az államhatalom előtt.
HongKong | 2012. január 7. | 10:58:26
A hatalom folyamatos szereptévesztésben van. Úgy viselkednek mint a családfő a rossz családokban. Korbáccsal nevel és mindent figyelmen kívül hagy. Csak a szabadpiaci megoldás működik a világban. Legyen tandíj például aki rossz pályára került mert vagy ő vagy a szülei tévedtek később pályaváltásra kényszerül. Szakember ugyis csak abból lesz aki saját szántából és élvezettel tanul és évről évre képes lesz munkaviszonyban megújítani a tudását. Ezeket a talentumokat a munkaerő/vállakozói piacnak kell kiszelektálnia és nem a hatalomnak kell eldöntenie. Át kell venni az USA modelljét nem torzszülötteket hozni létre és tönkretenni reményteljes fiatalokat és vele az ország jövőjét.
Azúreus | 2012. január 7. | 10:52:07
xanadu | 2012. január 7. | 09:18:46
"Oxfordban olyan 3 millába kerül egy hallgató egy évre, de nem tűnik kidobott pénznek."
De az Oxfordban végzettek nem is jönnek tömegesen Magyarországra munkát vállalni dupla annyi pénzért, mint amit ott kapnának a szomszédban.
saman | 2012. január 7. | 09:37:23 (meg az összes többi)
A részvételi demokráciás kampánnyal nem mész semmire. Ha nem vetted volna észre, Magyarországon nincs társadalmi mozgás, amire alapozni lehet. Mivel mindenki szarik mindenre. Alább volt egy komment, és teljesen igaza van - akinek nem tetszik valami, az fülét-farkát behúzza. Hogy az interneten írogat mindenki, az egy dolog. Normális esetben már minden diák az utcán lenne a tanárokkal vállvetve. Az állam módszeresen lefejezte a civil önszerveződéseket. Álmodozni lehet, de ameddig senki nem tud válaszolni arra a kérdésre, hogy "miből?", addig nem lesz társadalmi mozgás. A gond az, hogy a kormány se tudja. Ameddig van miből minimális szinten élelmiszert venni, addig nem lesz itt yamahirija meg hasonlók. És a mindenkori hatalom nagyon is figyel arra, hogy annál a szintnél ne legyen rosszabb a helyzet. Ne mondd hogy nem szóltam.
saman | 2012. január 7. | 10:41:37
"200 éve nem volt egy közgazdász sem mégis nagyobb ütemben fejlődött az ipar mint manapság"
Azért annyira nem álltunk jól a modenizációval. 200 éve még a jobbágyok robotba jártak és az 1970-es évek idősebb TSZ tagjai még mindig nem voltak piaci szereplők, nem bért kaptak, hanem terményt. Pl a "nyugdíj rendszerük" vagy mi is erre épült.
200 éve, amikor Széchenyi kiment Angliába, akkor azzal jött haza, hogy ott már van 36 km-nyi vasút.
Well.
kutykurutty0 | 2012. január 7. | 09:56:19
Tudjuk-e hogy jogászok mennyien vannak? Piaci alapon mégis megélnek. Mezey úr persze jogász, tudtommal. A közgazdászokkal szintén Dunát lehet rekeszteni. Egyik sem mondható igazán produktívnak. Mindkettő parazita, mint ahogy részben az eü is. Orvosokból pedig van hiány. Működik is a piac. Csökkentjük a nyugati orvoshiányt. Közgázoknál is működhetne, amennyiben időközben ki nem derült volna, hogy ott is sok van belőlük. Jogászok meg itthon is élnek mint Marci hevesen. Nem véletlen. Kik alkotják a törvényeket? Nem is az utcaseprők. Úgyhogy szerintem egy csepp könnyet sem kell ejteni értük. 200 éve nem volt egy közgazdász sem mégis nagyobb ütemben fejlődött az ipar mint manapság. Nem lehet, hogy ez a megoldás?
Szomorú | 2012. január 7. | 09:54:38
Persze a "legfontosabb" dolgokra most is jut pénz.Gondolok arra, hogy az OV által alapított Puskás Akadémia 3 milliárd forint állami támogatásban részesül.Ez csak véletlen? Vagy a jövőben az ott "tanuló" focistákra lesz a legnagyobb szükségünk?
bádogdob | 2012. január 7. | 09:50:09
Idén a felsőoktatás 160 milliárdból gazdálkodhat a 30 milliárdos megszorítás után. Csak az arányok érzékeltetésére: az állami média 100 milliárdot kap. 30 milliárdot kap az Szalai Annamária néni intézménye, az NMHH; 70 milliárdot pedig Böröcz Pista bácsi MTV Alapja.
saman | 2012. január 7. | 09:37:23
Ennek meg az ára, hogy úgy fogunk kinézni, mint a Numerus Clausus elfogadásakor.
Anno az egyetemeken 80%-ban az orvosok gyerekeiből lett orvostanhallgató és a jogászok gyerekeiből lett jogász jogász palánta. A mérnököknél hasonló.
Az állami alkalmazottakat képző intézmények voltak magyarkodó helyek. A pap, a katonatiszt volt olyan felsőoktatás, amelyben nem elsősorban a városi polgárság piac irányába nyitott része volt jelen.
Ennek akkor etnikai éle volt.
A számok alapján őseink úgy ítélték meg, hogy a piaci oldalon etnikailag kasztosodottak ezek a szakmák.
Nyilván a mai "dobjuk ki a piacra" lépés nem tudna hasonlót előidézni, hiszen a "hogyan legyünk jó kommunista embertípus" népművelés mindenkit magyarrá varázsolt, no meg a németeket kitelepítettük /nem törődve azzal, hogy esetleg 1000 éve élnek itt velünk/ a zsidók többsége is meghalt vagy elmenekült.
De ez az erőszakos kirekesztősdi anno a 30-as 40-es években már áthatotta a társadalmunkat!
Kell nekünk megint kasztrendszer?
Van a levegőben megint olyasmi mint a 30-as években volt? Azaz a mostani politikai kaszt kampányol azzal, hogy a magyarok etnikai alapon kirekesztettek a saját hazájukban?
A válaszom a költői kérdésre az, hogy IGEN!
Ugyan az a politikai szocializációs elmebetegség alkotja a mai pártok politikai marketing stratégiájának gerincét, mint a 30-as években durván fasizálódó pártokét.
Ehhez képest, a kirekesztés nagymesterei a jobb oldali pártok.
reszvetelideokracia.blog.hu
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 09:33:12
"...már-már úgy tűnik, valamiért büntetik a felsőoktatást – mondja Mezey Barna, az ELTE rektora a keretszámok kapcsán."
Mezey professzor úr már megint kertel és udvariasan benyal a hatalomnak. Nem "úgy tűnik", kedves professzor úr, hanem (helyesen:) egy barbár, antiintellektuális, erőszakos rezsim készül elpusztítani az önálló gondolkodás intézményes őrhelyeit. Amire nem a visszafogottan udvarias semmitmondás az adekvát válasz egy egy rektortól, akinek tudnia kellene, miért rakták oda. (Na jó, segítek: azért, hogy szervezze az ellenállást és az élére álljon.)
Hammada Patrol W | 2012. január 7. | 09:28:14
A tekintetes rektori konferencia megint gerinctelen őspuhányok módjára viselkedett, a legalávalóbb, legtalpnyalóbb hagyományaihoz híven: Alázatosan esedezett, térden csúszva a hatalom előtt, ahelyett, hogy határozottan érvelt volna amellett, hogy pontosan gazdasági válsághelyzetben kell legerősebben az oktatás fejlesztésre koncentrálni és ahelyett, hogy elkezdte volna szervezni a hallgatók és az oktatók országos sztrájkját és tüntetéseit.
A professzor urak és úrhülgyek csak azt kapják, amit jócskán megérdemelnek: seggberúgást. A diákok is megérdemlik a magukét: lázítottak a Gyurcsány-reformok ellen, most meg hallgatnak, mint szar a fűben. Az igazi nagy vesztesek azok a diákok, akik szüleik anyagi lehetőségei hiányában végképp (de legalábbis hosszú időre) elbúcsúzhatnak az értelmiségi válás és a szellemi felemelkedés lehetőségétől. Nekik - minden együttérzésemmel együtt is csak azt tudom üzenni: harcoljanak. Gyáva népnek nincs hazája. s nem is érdemlo meg, hogy legyen.
Egyébként meg mindenki köszönje meg Dux Lászlónak, a Szegedi egyetem biokémiai főprofsszorának a jogfsztó, megalázó új felsőoktatási törvényt. Dux professzor úr büszkén vállalja életművét. az új törvényt. Legyenek neki könnyűek a maradék szegedi évek.
lumbágó | 2012. január 7. | 09:27:19
Aki nem ért a közgazdaságtanhoz, és nem tetszik neki a közgazdászok kritikája, kinyírja az őket képző egyetemet. Neki megvan a személyes zsenije, kell ennél több?
saman | 2012. január 7. | 09:25:35
Már a Medgyessy kormány óta zajlik az nemzetstratégia, hogy fiatalokkal fizettetik meg a hiányzó forrásokat.
Lusták vagyunk a jóléti társadalom modellben gondolkodni, ehelyett zsákmányszerző megoldások jönnek elő.
Az egyik olvasóm talált egy 2005-9s TESCO számlát és megvette ugyan azokat a termékeket. Az erre a fogyasztói kosárra vetített infláció 58%,míg a közalkalmazotti H1-es besorolású bértábla nettó bére kb 6%-ot csökkent nominálisan.
Fele annyi pénzt kap egy fiatal tanár, mint 6-7 éve. Ezt gondolom mondjuk a családi menü kontra villanyszála kérdés meg is sínyli rendesen.
Úgy amúgy ha már vágni kell valahol az "éljél meg a piacról" irányba, akkor a tanárképzést kellene államilag finanszírozni és valóban a közgazdász és jogász képzést kell fizetőssé tenni, mert még az állami munkavállalás esetén is ezeknek a szakmáknak többszörösét fizetjük meg, mondván, hogy a piac diktálta versenyképes bért kell felmutatnunk a közintézményeknél is, különben csak a legbutább jogászok és közgazdászok fognak a köznek dolgozni.
Az az ára ennek, hogy megint kasztosodni fogunk. Csak a mandarin gyereke versenyképes a mandarin választásokon.
xanadu | 2012. január 7. | 09:20:50
tódi | 2012. január 7. | 08:47:31
Van ilyen képzés mai is.
2 évesek gimnázium után.
xanadu | 2012. január 7. | 09:19:54
Azúreus | 2012. január 7. | 08:48:28
Normális esetben az egyetemet BÁRKI működtetheti és az állam ösztöndíjakat ad, hogy EURÓPA valamely egyetemén a hallgató tanulhasson.
xanadu | 2012. január 7. | 09:18:46
Azúreus | 2012. január 7. | 08:43:21
Há nem tom.
Oxfordban olyan 3 millába kerül egy hallgató egy évee, de nem tűnik kidobott pénznek.
Azúreus | 2012. január 7. | 08:48:28
Normális esetben a felsőoktatási intézményeket az államnak kellene működtetni, és nem fizettetni, hanem egyszerűen kiszórni azt, akinek rosszak az eredményei. Persze normális esetben, mert ha most ez lenne, a fideszes káderek diktálnák az oktatási irányvonalat.
tódi | 2012. január 7. | 08:47:31
Két kérdés:
1/ Tudnak-e valamilyen képzést biztosítani azoknak, akik így nem kerülnek be a felsőoktatásba? Mert a gimnáziumban végzőknek továbbra sem lesz semmilyen szakképzettségük.
2/ Mennyi a különbség az egy hallgatóra jutó éves állami támogatás és a pályakezdő munkanélküli egyéves ellátása között?
VB1990 | 2012. január 7. | 08:43:30
Szerintem ez a "jutalom" az egyetemeknek amiért felemelte merni a szavát a korábbi felsőoktatási törvénytervezett ellen.
Azúreus | 2012. január 7. | 08:43:21
Kispancsa | 2012. január 7. | 08:27:14
Ez így megvalósítható lenne, csak nem piaci alapokon. Mivel így senkinek sem áll érdekében. Az egyetemnek bevétel kell, hogy működni tudjon. A nagyfokú ösztöndíj piaci alapokon csak forráselvonás, ugyanis a "jó tanulók" későbbi eredményeiből az egyetemnek egy forintja sem lesz, vagyis érdekében állna a tanulók többségét úgy minősíteni, hogy kénytelen legyen fizetni. A tanár kollégák pedig közreműködnek, mert ha nem, akkor az állásuk szűnhet meg.
Eleve logikátlan és kontraproduktív az oktatásért bármit is fizetni. Két ember tanulhat, akinek már megvan a megélhetése középfokú végzettséggel, meg aki hajlandó eladósodni. Persze, ott van a harmadik is, akinek a szülei fizetik. 2012-ben ott tartunk, már az is nagy előrelépés, hogy nem csak a király örököséhez járatják a tanítót... :P
saravad | 2012. január 7. | 08:30:45
Azúreus | 2012. január 7. | 08:12:16:
Én hazánk (még) virágzóbb részén élek. Diplomás családtagjaim és ismerőseim dolgoznak. Szakmunkás családtagjaim és ismerőseim szintén. Vízvezeték-, gáz- és egyéb szerelők vannak.
Mvel tavaly kb. 85000 baba született, 18-20 év múlva kb. 25000 hallgató lenne az elfogadható minimum. Addig lehetne azon dolgozni, hogy az egyetemi kapacitást miként lehet jól kihasználni. Ez a fene nagy spórolás sokba fog még erülni a jövő generációknak.
Kispancsa | 2012. január 7. | 08:27:14
Azúreus | 2012. január 7. | 08:12:16
Ennyi közgazdász, jogász, meg bölcsész a Marsra tud csak menni, máshol nem fog munkát találni, mert vízvezetékszerelőből meg asztalosból van hiány.
Ha volna vízvezeték szerelő meg asztalosképzés, de nincs. Akkor a gyengébb tanulókat, bent lehetne tartani az iskolában, és nem kellett volna a tankötelezettséget csökkenteni.
Az egyetemre a "jó" tanulókat kell felvenni, és a felvehető létszámot a képzési szükség szerint beállítani.
Elég nagy hiba volt a tandíj ellen szavazni, mert az így is van, csak nem a tanuló munkája, és szorgalma szerint, hanem összeköttetései, vagy a felvételin elért pillanatnyi eredménye szerint.
Ha a tandíjat egy nagyfokú ösztöndíj ellentételezné akkor a jó tanuló nem fizet, a rossz pedig fizet, vagy kihull. A túlképzést visszafogta volna, az egyetemek finanszírozása a szerint, hányan jelentkeznek a szakukra. Ezzel a gyenge teljesítményű egyetemek kihulltak volna. Na de ön is szavazott ellene. Gondolom fogalma sem volt mire szavaz.
xanadu | 2012. január 7. | 08:25:51
harunalrasid | 2012. január 7. | 08:11:40
Magyarul: megszívtad Te is!
A tanulság: nem kell felülni demagóg félistenek ígéreteinek!
Azúreus | 2012. január 7. | 08:19:00
értelmetlenségi | 2012. január 7. | 08:16:35
Ilyen logikával mehetnél akár bölcsésznek
értelmetlenségi | 2012. január 7. | 08:16:35
Azúreus | 2012. január 7. | 08:12:16
"Én arra szavaztam, hogy nem akarok tandíjat fizetni, mégis le kellett tennem azt a milliót."
"...és azóta minden hülye közgazdásznak, jogásznak, meg bölcsésznek megy."
Nem kéne a te példádból általánosítani...
értelmetlenségi | 2012. január 7. | 08:13:13
"A rektorok nyilatkozatát Orbán Viktor kormánya gyakorlatilag teljesen figyelmen kívül hagyta. "
Nem csak az ő nyilatkozatukat. Ez a sültparaszt és a csürhéje senkinek a véleményére nem kíváncsi, sem itthon, sem külföldön.
Különben is, minek annyi diplomás? Primitív rabszolgák tömege kell nekik, akik zokszó nélkül húzzák az igát, és bamba vigyorral hagyják, hogy kizsebeljék őket.
Azúreus | 2012. január 7. | 08:12:16
Milyen állami jogász- és közgazdászképzés? Ott volt állami támogatás, ahol faji alapú diszkriminációval valaki pluszpontszámmal bekerült, vagy valakinek a valakije. Tisztelet annak a kevés kivételnek, aki kőkemény munkával szerezte meg.
Én arra szavaztam, hogy nem akarok tandíjat fizetni, mégis le kellett tennem azt a milliót.
Fizessenek csak!
Egyébként meg teljesen logikus visszavágni a dolgot. Elterjedt az a nézet, hogy azzal lehet keresni, és azóta minden hülye közgazdásznak, jogásznak, meg bölcsésznek megy.
Ennyi közgazdász, jogász, meg bölcsész a Marsra tud csak menni, máshol nem fog munkát találni, mert vízvezetékszerelőből meg asztalosból van hiány.
xanadu | 2012. január 7. | 07:17:25
A rektor bácsik saját narancsos kardjukba dőltek.
Tetszettek volna egyházi egyetemet vezetni!
Ott nincs csökkentés!
ingyenélő | 2012. január 7. | 05:26:38
Micsoda aljas dolog egyik napról a másikra megváltoztatni az addigi feltételeket! Akármilyen változtatást csak a jövendő középiskolásainak szabadna véghezvinni, hogy ki-ki tudja, mire számíthat. De menet közben változtatni?! Köpedelem! Mint ahogy az egész az!
|