belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

A bankár lesújt

Szapáry György, a Magyar Nemzeti Bank korábbi alelnöke azt találta mondani, hogy annak a levélnek az aláírását, amely a költségvetés megszavazása ellen buzdította az Országgyűlést, a Fidesz dolgozói kérték tőle, a párt háttéremberei

Megyesi Gusztáv, az Élet és Irodalom munkatársa| Népszabadság| 2009. december 16. |86 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

budai fellegvár | 2009. december 17. | 14:04:11

No látom, hosszú lépcső irásai már nem igen hoznak lázba senkit. Elmúlik ő is mint barátai. De addig is: A malis vituperari laus est.

naív | 2009. december 17. | 10:36:00

tusa | 2009. december 17. | 10:20:11
"a hitel domináns része épp nem a beruházásokra, hanem a bér és szociális jellegű kiadásokra ment"
Nem tudom az arányokat a beruházások és a segélyek között.
Azt viszont tudom, hogy hiába épül autópálya, ha nincs aki használja és kifizesse. Halottakkal, mélyszegénységben élőkkel nem lehet üzletet csinálni. (lásd: Rejtő. Épelméjű turistákra nem lehet üzletet bazírozni.)

tusa | 2009. december 17. | 10:20:11

anonymus | 2009. december 17. | 08:47:13
Nagy-nagy ellentmondásban vagy Széchenyi Istvánnal, aki szerint a hitel a gazdaság mozgatórugója. Ha most a mértékével jössz elő, akkor kénytelen vagyok emlékeztetni arra, hogy a hitel domináns része épp nem a beruházásokra, hanem a bér és szociális jellegű kiadásokra ment. Amiből bizonyára Te is kaptál. S amit fokozatosan vissza is vontak.
E beruházások pedig belföldi keresletet keltettek, munkát adtak és adóbevételt biztosítottak. Vagyis épp azt, amit most a Fidesz hiányol. Romba döntésről azért nincs szó!

naív | 2009. december 17. | 10:15:05

anonymus | 2009. december 17. | 08:47:13
"többől, többet lehet lenyúlni."
Ezzel tökéletesen egyetértek. Sokat húztak ki a zsebünkből.
Ahhoz viszont, hogy egy üzlet beinduljon, sajnos - mint ezt Széchenyi óta tudjuk - néha hitel kell. Nem lehet megúszni.

anonymus | 2009. december 17. | 08:47:13

naív | 2009. december 16. | 16:50:37

Te tényleg nagyon naiv vagy. Ez a kormány, ezeket éppen a dilettantizmusa és mohósága miatt építette. Dilettantizmusa miatt azért, mert nem a jó, és jövedelmező gazdaságpolitika eredményeként nyílt lehetőség ezekre a fejlesztésekre, hanem kölcsönből, aminek viseljük a következményeit (a kölcsönök felvételéhez, meg nem kell túl sok ész). Mohósága miatt, pedig azért, mert túl nagy a zsebük a potentátoknak, és többől, többet lehet lenyúlni. Tehát ezekkel az erőltetett beruházásokkal nem jót, tettek, hanem romba döntötték a gazdaságot.

naív | 2009. december 16. | 16:50:37

Balango | 2009. december 16. | 14:40:29
Te még sose mondtad azt, mondjuk, hogy
"mekkora barom voltam, hogy ezt a nőt kihagytam!"
Nem hiszem, hogy akkor arra gondoltál, hogy tejet adó, legelésző tehénke vagy.
Nem készült itt semmi? Mindenesetre több, mint Orbán uralkodása idején.
Az a rengeteg infrastruktúrális beruházás, ami nélkül szegény, tőkehiányos lecsúszott ország lennénk nem Viktor császár idején épült ám!

paragrafus | 2009. december 16. | 16:19:14

3.

B.L.: Nem hiányösszeg. Hadd pontosítsak, adósságállományról felhalmozott adósságról van szó. Nos, itt éles ellentmondásba kerül egymással a szóban forgó levél két bekezdése. Az első bekezdés ugyanis azt mondja, hogy ezeket az adósságokat rendezni kell, mégpedig úgy, hogy a következő évi költségvetésben ezeket korlátlanul, automatikusan ki kellene fizetni.

K.O.: Varga Mihály is ezt mondta nekem adásban, hogy ő ezt tenné.

B.L.: Na most ha kifizetik, akkor nem mondhatják a második bekezdésben, hogy reformokat akarnak és azért rossz a költségvetés, mert nem tartalmaz reformokat. Ugyanis hogy ha minden rosszul működő vállalat, rosszul működő közintézmény, hatékonytalan, pazarló intézmény felhalmozott adósságát automatikusan és ingyenesen kifizeti a központi költségvetés, akkor ez azt jelenti, hogy a reformok nem szükségesek. Akkor milyen reformokat akarunk? Ha reformokat akarnánk, az pontosan azzal kezdődne, hogy végre a közintézmények között is versenynek kéne lenni, következésképpen amelyik nagy adósságot halmozott fel rossz gazdálkodás miatt, az menjen tönkre, míg adott esetben más intézmények növekedhessenek nem feltétlenül költségvetési pénzekből. Tehát amit állítanak, az egész egyszerűen fából, vaskarika, értelmetlen, önellentmondásoktól hemzsegő butaság.

paragrafus | 2009. december 16. | 16:17:46

folyt.:

B.L.: Így van. Elmondom, hogy van Magyarországon új intézményként, ez a bizonyos Költségvetési Tanács, amit Kopits György világhírű közgazdász vezet. Aki 20 évig dolgozott a Valutaalapnál és legalább 50 országban gyártott már költségvetést maga is. Azt hiszem, hogy az ő hírnevének is sértő lenne azt mondani ezek után, olyanoknak, akik még életükben nem csináltak egy darab költségvetést sem, hogy ebben a költségvetésben ilyenfajta trükkök vannak.

K.O.: Ami miatt igazán aggódnak az aláíró közgazdászok is és Fidesz politikusok is, hogy gyakorlatilag a költségvetési hiány azért fog elszaladni, mert hogy a költségvetésben nem szerepelnek például a nagy állami vállalatok, lásd MÁV, BKV, mint nem állami vállalat….

B.L.: …..és a kórházak, tegyük hozzá….

K.O.: És a kórházak, BKV, ami nem állami vállalat, de mégis csak van valami közünk hozzá, tehát a közösségi közlekedés, azoknak a hiányösszege, amelyeket bizony pótolni kell a működésük érdekében.

B.L.: Nem hiányösszeg. Hadd pontosítsak, adósságállományról felhalmozott adósságról van szó. Nos, itt éles ellentmondásba kerül egymással a szóban forgó levél két bekezdése. Az első bekezdés ugyanis azt mondja, hogy ezeket az adósságokat rendezni kell, mégpedig úgy, hogy a következő évi költségvetésben ezeket korlátlanul, automatikusan ki kellene fizetni.

K.O.: Varga Mihály is ezt mondta nekem adásban, hogy ő ezt tenné.

B.L.: Na most ha kifizetik, akkor nem mondhatják a második bekezdésben, hogy reformokat aka

paragrafus | 2009. december 16. | 16:17:39

folyt.:

B.L.: Így van. Elmondom, hogy van Magyarországon új intézményként, ez a bizonyos Költségvetési Tanács, amit Kopits György világhírű közgazdász vezet. Aki 20 évig dolgozott a Valutaalapnál és legalább 50 országban gyártott már költségvetést maga is. Azt hiszem, hogy az ő hírnevének is sértő lenne azt mondani ezek után, olyanoknak, akik még életükben nem csináltak egy darab költségvetést sem, hogy ebben a költségvetésben ilyenfajta trükkök vannak.

K.O.: Ami miatt igazán aggódnak az aláíró közgazdászok is és Fidesz politikusok is, hogy gyakorlatilag a költségvetési hiány azért fog elszaladni, mert hogy a költségvetésben nem szerepelnek például a nagy állami vállalatok, lásd MÁV, BKV, mint nem állami vállalat….

B.L.: …..és a kórházak, tegyük hozzá….

K.O.: És a kórházak, BKV, ami nem állami vállalat, de mégis csak van valami közünk hozzá, tehát a közösségi közlekedés, azoknak a hiányösszege, amelyeket bizony pótolni kell a működésük érdekében.

B.L.: Nem hiányösszeg. Hadd pontosítsak, adósságállományról felhalmozott adósságról van szó. Nos, itt éles ellentmondásba kerül egymással a szóban forgó levél két bekezdése. Az első bekezdés ugyanis azt mondja, hogy ezeket az adósságokat rendezni kell, mégpedig úgy, hogy a következő évi költségvetésben ezeket korlátlanul, automatikusan ki kellene fizetni.

K.O.: Varga Mihály is ezt mondta nekem adásban, hogy ő ezt tenné.

B.L.: Na most ha kifizetik, akkor nem mondhatják a második bekezdésben, hogy reformokat aka

paragrafus | 2009. december 16. | 16:15:47

Idézném Bokros Lajosnak a Kálmán Olgával történt beszélgetését:

K.O.: Mit szól ahhoz a 29, köztük lévő közgazdászok leveléhez – mert nem mondom, hogy 29 közgazdász, vannak köztük közgazdászok is – szóval született egy nyílt levél, erre a Fidesz azt mondta, hogy váratlan támogatói akadtak. Itt azért tényleg rangos, neves közgazdászok is vannak, volt jegybank elnökök is vannak az aláírók között. Ők azt mondják, hogy ez egy trükkös költségvetés, egy Gyurcsány-féle trükkös politikának a folytatása, és hogy az egész elhibázott úgy, ahogy van, és egész biztos, hogy nagyobb lesz a hiány, mint amit terveztek. Mit gondol erről?

B.L.: Egy héttel ezelőtt volt Magyarországon a IX. pénzügyi csúcs elnevezésű, nagyon színvonalas konferencia, ahol már elmondtam ezzel kapcsolatban azt a nagyon fontos véleményemet, hogy én ezzel a megfogalmazással nem értek egyet. Szerintem a 2010.-es költségvetési törvény abból a szempontból nem kifogásolható, hogy a hiányszám az korrektül lett megtervezve. Azt gondolom, hogy ennek garanciája az is, hogy legalább négy nagyon fontos nemzetközi szervezet, a Valutaalap, a Világbank, az Európai Fejlesztések Bankja és végül, de nem utolsósorban az Európai Bizottság, lényegében minden számot átnézett ezzel kapcsolatban…..

K.O.: Plusz a Költségvetési Tanács…..

B.L.: Így van. Elmondom, hogy van Magyarországon új intézményként, ez a bizonyos Költségvetési Tanács, amit Kopits György világhírű közgazdász vezet. Aki 20 évig dolgozott a Valutaalapnál és legalá

tusa | 2009. december 16. | 15:03:03

Járai Zsigmondot megkérdezte a riporter, ő miért írta alá. Többek kötz azt válaszolta, hogy mert attól tart, hogy a kiadáscsökkentő intézkedéseket nem fogja a Bajnai kormány végrehajtani. Példaként a vasúti szárnyvonalak bezárását említette.

Ez(sem)jött be. A vonalakat azóta bezárták. Szegény volt MNB alelnök. Milyen kínos, hogy ilyen rövidtávon sem lát már előre...

misima | 2009. december 16. | 15:02:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Balango | 2009. december 16. | 14:40:29

naív | 2009. december 16. | 13:54:35

"Ordasan hazudni főleg Orbán és a fidesz sleppje szokott."

Amit az azt megelőző hónapokban titokban meg lehetett csinálni úgy, hogy nehogy a választási kampány utolsó heteiben előkerüljenek olyan papírok, hogy mire készülünk, azt megtettük. Úgy őriztük a titkot, hogy miközben tudtuk, és ti is tudtátok, hogy ha el fog jönni a választási győzelem, utána nagyon neki kell állni, hogy soha ilyen problémánk nem volt.

Meg lehet magyarázni, nyilvánvalóan végig hazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz.

És közben egyébként nem csináltunk semmit négy évig. Semmit. Nem tudtok mondani olyan jelentős kormányzati intézkedést, amire büszkék lehetünk azon túl, hogy a szarból visszahoztuk a kormányzást a végére. Semmit. Ha el kell számolni az országnak, hogy mit csináltunk négy év alatt, akkor mit mondunk?

Majdnem beledöglöttem, hogy másfél évig úgy kellett tenni, mintha kormányoztunk volna, ehelyett hazudtunk reggel, éjjel, meg este.


Tudom, nem voltam túl eredeti. Bocs.

naív | 2009. december 16. | 14:31:29

spartacus | 2009. december 16. | 14:29:40
Nekem nem kérdez rá! Ott egye a fene.

spartacus | 2009. december 16. | 14:29:40

naív | 2009. december 16. | 14:21:18

Amikor rakerdez, hogy UJRA akaraod e kuldeni a kommentet, akkor valaszd a cancel gombot a send helyett.
:-)

naív | 2009. december 16. | 14:21:18

T. admin!
Mit csináljak, hogy a gép ne mondjon mindent kétszer, kétszer, kétszer?

naív | 2009. december 16. | 14:17:35

Knapp | 2009. december 16. | 14:05:03
Pont olyanok, a narancsok, mintha zöldek lennének. (Úgyis elég színváltósak.)
Nem jó így, de nem mondom meg, hogy jó. Vagy irigyek, vagy ők se tudják, vagy annál jobb, minél rosszabb. Lehet választani.

Knapp | 2009. december 16. | 14:05:03

A közgazdászok levele tipikus fideszes üzenet volt: minden sz@r, de véletlenül sem mondjuk meg, mit kéne csinálni!

naív | 2009. december 16. | 13:54:35

Ordasan hazudni főleg Orbán és a fidesz sleppje szokott.
Te meg úgy látom nagy mestere vagy a félremagyarázásnak, amiből hatalmas "hazugság vádakat" lehet konstruálni.
Gondolod, hogy nem tudják: (amit szinte mindenki), hogy Szlovéniában és Szlovákiában Euroval fizetnek?

adam2000 | 2009. december 16. | 13:47:55

Masima

He-He!
Akkor fogalmazzak úgy,hogy életben maradni.
A gazdasági robbanás társadalmi folyamatokat is életre hív(hat) hosszútávon. Csak még a "reformkor" még várat magára ebben a régióban,ezt remélhetjük.

misima | 2009. december 16. | 13:36:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

adam2000 | 2009. december 16. | 13:27:14

Nem is lesz soha ez tény. De ne felejtsük azt sem el,hogy szükség van erre az összeurópai együttműködésre. A tagállamok nem képesek egyenként lépést tartani Kínával és a többi ázsiai országgal,de még az USA-val sem.

misima | 2009. december 16. | 13:12:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

laci_54 | 2009. december 16. | 12:58:22

Érdekes a lap!
Az előbb nem jelent meg amit írtam, utána meg igen...
X aktás eset:)

kocsobur | 2009. december 16. | 12:58:21

Re#misima("Én jó szándékból írtam amit írtam ")

Én is..:)
Csak azt az állitást cikiztem egy kicsit -megérdemelten- hogy "Nem biztos hogy sietni kell az euróval mert lehet hogy meg is szűnik ".

misima | 2009. december 16. | 12:55:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

budai fellegvár | 2009. december 16. | 12:52:27

Hosszú Lépés kritikája gróf Szapáry-ról. Ez valami indián mese akart lenni?

laci_54 | 2009. december 16. | 12:51:11

csavisz | 2009. december 16. | 12:11:57
Igaz, zseni a magyar nép, de a makroközgazdasági adatok értékeléséhez
1, valós információ
2, tárgyi szaktudás kell!

kocsobur | 2009. december 16. | 12:46:36

Re#misima


"Melyik euró övezeti tag teljesíti ma mastrichti feltételeket?"

Csakhogy nekik már van eurójuk...

"Nem biztos hogy sietni kell az euróval mert lehet hogy meg is szűnik "

?????:P
És mi lesz helyette?Forint?:P

Maradjunk annyiban: "sietni" már nem is lehet..
Egyfelöl, mert a 2002-es kormányváltáskor konszenzus volt abban hogy legkésöbb 2007-ben euró lesz Magyarországon.
Azóta minden eltelt évvel egyre távolabb kerültünk, most már céldátum sincs(de reális esély sem a feltételek teljesítésére).

Viszont muszáj lenne.
Legalább hogy a 250-340 között ingadozó , gazdaságot gyilkoló és soros-szerü spekulánsokat bátorító árfolyamokat elfeledhessük...

(És aztán jöhet az újabb sokk: a 3,5 milliuó nyugdíjas zöme éljen az átváltáskori havi 200 euróból, a "világpiaci" euróban számolt árak mellett..
De ez már egy másik történet.)

misima | 2009. december 16. | 12:28:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

laci_54 | 2009. december 16. | 12:26:50

csavisz | 2009. december 16. | 12:11:57
Én tanultam a közgazdaság alapjait! Tehát nem hülyének nézem azokat akik a makroközgazdasági kérdésekre nem tudnak mit mondani. Az egy szakma,amit kevesen értenek.
Tudom, hogy sokak szerint a magyar nép zseni, de ez kicsit több tudást igényel!

csavisz | 2009. december 16. | 12:11:57

A lakosság pedig tájékozatlan és képzetlen ahhoz, hogy a megjelenő ilyen-olyan hitelességű adatokat a helyértéken tudják kezelni!
Te minek nézed a magyarokat?
Hidd el tudják.

kocsobur | 2009. december 16. | 12:10:26

És végezetül, a tegnap nap ordas hazugsága.

"Magyarország jó úton van afelé, hogy a térségben elsőként vezesse be az eurót - mondta a magyar miniszterelnök a Neue Zürcher Zeitung keddi számában"


És a derék újságíró még azt sem kérdezte meg az egyforintos
hobbi-miniszterelnöktől hogy "de kérem, Ön szerint földrajzilag Szlovénia és Szlovákia például hol van?":P
Merthogy ott már rég van euró..:P


Ja és a maastrichti kritériumok közül Magyarország most hányat teljesít?
Mert én megmondom: egyet sem.

És az államadósságot, amit "ezek" felvittek 80%-ra( húsz ezer milliárd forint felett van), esély nincs évekig levinni a szükséges 60%-ra..


És akkor itt az a (balliberális) probléma, hog ki kérte meg Szapáryt, írja alá..:)

laci_54 | 2009. december 16. | 12:07:31

Én azt hiszem, hogy a fityesznek sikerült megfélemlítenie mindenkit:(
Már a szakmai presztízsük sem érdekli őket, mert féltik a megélhetésüket.
A lakosság pedig tájékozatlan és képzetlen ahhoz, hogy a megjelenő ilyen-olyan hitelességű adatokat a helyértéken tudják kezelni!

csavisz | 2009. december 16. | 12:07:10

talpas nem is sejted hova fog vándorolni a nyugdíjunk:D:D
üdv:csavisz

kocsobur | 2009. december 16. | 12:06:34

Két példa még a nagy balliberális hazugságáradatból-és ami miatt azt mondom, a következő egy évtizedben nekik minimum önmérsékletet kell tanusítaniuk:

1. Összetrombitálták ugyabár 2008 október 18-ra a Nemzeti Csúcsot.
Kirendeltzék a médiát, a "köztévé" egész nap + médiumok.

Itt van:
http://www.stop.hu/articles/article.php?id=398358

Talán ha valaki meg tudná mondani, mikor , hányadik percben éskitől hangzott el ezen a nagy nemzeti válságtalálkozón, hogy tisztelt ország, tisztelt meghívottak, olyan a helyzet hogy államcsőd van és hetek óta tárgyalunk az IMF-el egy 20 milliárd dolláros hitelről, amely "feltételeket" szab.

Hátha megvan, elhangzott a gyurcsány, bajnai, veress, draskovit és, simoréktól-csak felületesen néztük.

misima | 2009. december 16. | 11:56:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

talpas | 2009. december 16. | 11:47:19

Vihar egy pohár vízben.
Álproblémákat feszeget a nol, miközben egy cikk sem jelent meg a magánnyugdíj pénztárakkal kapcsolatos törvénymódosításról.
Én például még mindig nem tudom kibogozni , hogy továbbra is örökölhető-e a befizetésem?
Ez a tájékoztatás?
Nem tök mindegy, hogy ki szövegezte meg a levelet?
Egy komoly ember azt ír alá, amivel egyetért.
Aláírta?
Igen.
Akkor?
Kíváncsian várom, hogy a hirtelen módosított magánnyugdíjról szóló tv. kinek az érdekében született?
Ezt is le akarják nyúlni a szocik?

kocsobur | 2009. december 16. | 11:43:08

rE#naív ("Ne aggódj annyira! Az a dolguk, hogy megoldják. :)")


Ja persze..Láttam én már ezt a "megoldást"...
Eladtak mindent mi mozdítható, MOL,Postabank, Reptér, MÁV Cargo...
És felvettek hiteleket..

Jelenlegi államadósságállomány az meghaladja a HÚSZ EZER MILLIÁRDOT...
És eddig azt mondták hogy "szarul éltek".
Na akkor mi lesz amikor nem FELVENNI KELL a 20 milliárd dolláros IMF hitelt...
Hanem VISSZAFIZETNI...

naív | 2009. december 16. | 11:38:10

kocsobur | 2009. december 16. | 11:17:54
Ne aggódj annyira! Az a dolguk, hogy megoldják. :)
Dőlj hátra, lazíts.
Üdv.

naív | 2009. december 16. | 11:36:24

csavisz | 2009. december 16. | 11:15:30
:))

naív | 2009. december 16. | 11:35:18

kocsobur | 2009. december 16. | 11:14:36
1. Járai. Még sokáig vitatott lesz áldásos tevékenysége, akár fidesz, akár se. Bízzuk a szakmára.
2. Az AB működik. Így. Ettől még nem sikerült felborítania a költségvetést. Ne aggódj! Minden kormány megtalálja a módját, hogy apró kv. tételek milyen más sarccal pótolhatók. Ha nem így lenne, akkor alkalmatlanok.
3. Ne felejtsd el, hogy pénzt a BKV csak feltételek teljesülése estén kaphat. Ha a feltételeket nem teljesítik, akkor még az is lehet, hogy egy darabig villamos helyett gyalog járunk. (Egészséges!)

adam2000 | 2009. december 16. | 11:33:02

A jegybank sterilizációs veszteségét nehéz megbecsülni, a szakmai becslések a Varga által mondottnál jóval kisebb, de így is jelentős összeggekkel számolnak. A Költségvetési Tanács elemzésében azt írja, hogy az MNB prognózisa 2009-re nullszaldót, 2010-re a GDP 0,5 százalékának megfelelő hiányt, azaz mintegy 130 milliárd forintos deficitet vár, a nemzetközi hitelcsomag teljes összegének lehívását feltételezve pedig a veszteség mértéke 2011-ben is ez utóbbi nagyságrend lehet majd. A veszteség megtérítése mindig a rákövetkező költségvetési évben számolandó el, vagyis a 2011-es és 2012-es költségvetési egyenlegeket terhelik majd a nagy mínuszok.

A jelen állás szerint a sterilizációs veszteségekkel tehát érdemes számolni, de a 2010-es költségvetésre ezeknek csak szerény hatásuk lesz (a gyenge forint miatti árfolyamnyereség miatt). A Varga Mihály által jelzett nagyságú veszteség még az azt követő, 2011-es év költségvetésében sem jelentkezhet, a 2010-es és a 2011-es évek összvesztesége lehet nagyjából 260-300 milliárd forint.

tusa | 2009. december 16. | 11:32:24

Akár karakterért, akár sorért kap honoráriumot M.G., megérdemelte. Kiváló humor, irónia, és ami a lényeg, a valóság köszön vissza írásában. Elismerést érdemel inkább, mint korholást.

Miután néhány riport is született a témában, lassan megtudhattuk, hogy valószínűleg Járai Zsigmond volt az a háttérember, aki Szapáryt felkérte az aláírásra. És még az is elhangzott, hogy még bele is javítgattak az imporumba. De, mindez részletkérdés.

A baj az, hogy az aláírók nem gondolták végig, hogy mi történik akkor, ha e felhívás hatására nem szavazzák meg a költségvetést. Ebben az esetben ugyanis a 2009-es számok maradnak, amik aztán tényleg romba dönthették volna a stabilizációt. Magyarán, sokkal rosszabb helyzetből indulhatott volna az új kormány…

De valójában ezt, mármint a nemmel való szavazást, azaz a költségvetés elutasítását nem is akarták. A lényeg és a cél az lehetett, hogy alkalmat és ingyen média felületet teremtsenek Veterán Nagy Testvérnek. „Spontán”, de megszervezve.

Várlak nálad vacsorára!

kocsobur | 2009. december 16. | 11:32:01

De már a balliberális sajtóban is szivárognak a csontvázakról szóló előkészitések:
http://www.168ora.hu/buxa/malev-legikozlekedescsod-47808.html

Nicsak, már majdnem kibontották az igazság minden részletét...
Malév: 70 milliárd(mondjuk, realisan alsó hangon is több mint 100)
MÁV:
BKV:
Egészségügy:
Önkormányzatok:
MNB veszteségek:


Tessék csak ezeket összeszámolni, és megnézni ezek fedezetét a "kőbe vésett 3,8%-os költségvetésben"...
Ja hogy ezekre nem tetszik találni fedezetet a költségvetésben ,kb. úgy ezermilliárdot? Pech...
És akkor mit mondhat/tehet a KÖVETKEZŐ kormány, MIKOR ŐK A FÉLIDŐBEN előállnak hogy csőd van?
Mondhatja azt az új kormány hogy:
-Tessék bezárni ezeket az intézményeket, mert eddig tartott az elödeink által "kőbe vésett 3,8%-os hiány" ?

Vagy mit tehet? Van olyan balliberális közgazdász és/vagy politikus, aki meg tudná válaszolni?

Mert most az van hogy Szapáry és tsai hülye, fideszes stb.
Láttunk már ilyet 2005-2006-ban is.
Akkor "dübörögtünk" . És a "költségvetés köszöni szápen jól van".
És "minket irigyel Nyugat-Európa". És "a magyarok még soha nem éltek ilyen jól".
És " Orbán Viktor fogja be a száját".
És "Almunia megdicsért".

Aztán jött a fuccs.

naív | 2009. december 16. | 11:27:18

off
Mi lenne, ha a NOL szoftverese addig babrálgatna a programon, amíg az elküldött üzenetek maximum egyszer jelennének meg a blogban? Nagy kérés?

nablaquadrat | 2009. december 16. | 11:23:31

"Vegyük észre: ... a bankár uralkodik az emberiség fölött ..., addig nálunk lassan a portás meg a sofőr fogja hámba a bankárt, innét aztán se szakmai tisztesség, se méltóság, se korábbi tekintély nincs többé, teljes a leépülés."

Az írásból kitetszik, hogy a T. Szerzőnél az említett leépülési folyamat már egészében végbement.

kocsobur | 2009. december 16. | 11:22:28



Itt van ni, a három napja született, 20 milliárdos kozmetikázás:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/12/10/huszmilliardos_koltsegvetesi_kozmetika/


És ez csak egy ilyen. Hány van még....
"Trükkök százai" és "hazudtunk reggel délben meg este."
Már ismerhetjük 2006-ból is.
A Pénzügyminisztérium állitása szerint a MÁV "elfelejtette kérni a 20 milliárdos állami támogatást "...:P


kocsobur | 2009. december 16. | 11:17:54

Hatalmas veszteségekre készül az MNB
2009. 10. 14.

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) által nyújtott hitel átváltása miatt hatalmas lehet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) vesztesége az elkövetkező két évben. A devizafinanszírozás költségei mindig egy éves csúszással jelentkeznek a büdzsében, a költségvetés saját kamatkiadásai azonban rögtön csökkennek emiatt.

A kormány számos tételt nem számolt el a jövő évi költségvetésben, így például a Magyar Nemzeti Banknál várható 300 milliárd forintos, úgynevezett sterilizációs veszteséget sem
A jegybank ugyanis korábban nem látott veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni a következő években a költségvetési hiány devizából történő finanszírozása miatt.

Világos. Adnék egy nemrégi példát. Az un. "éhségsztrájkos" orvostiltakozást.
Miből elégitették ki a követeléseiket? Hát a JÖVŐ ÉVI KÖLTSÉGVETÉS terhére.
Vagyis a jövő évre tervezett pénzt már az idén felélték.
És akkor jövő nyáron/ősszel megint ott állnak majd a kórházak: bezárunk vagy tetszik pénzt adni.

csavisz | 2009. december 16. | 11:15:30

Milyen igazuk van!
Nyakkendős 'urak' a tv-ből néznek,
Sok-sok mindent megígérnek.
Amíg ők lesznek, minden marad,
Hazudik mind, ne hagyd magad!

kocsobur | 2009. december 16. | 11:14:36

Re#naív ("Azért Szapáry Úrnak szakmai álláspontján kívül talán más is járt a fejében.Talán gyanakvó vagyok, de gondolom a gyanakvásom ez esetben indokolt.
Szapáry Úr csatlakozott egy egyértelműen fideszhívő szakmai csoporthoz.
Választási siker estén ez döntően befolyásolná hatalmi helyzetét pártjában, netán egyéni pozíciójában. Nem gondolod? ")


Még akár ez is lehet.Kötve hiszem, hogy bármely bankár szent lenne..:P

De nem ez a lényeg.
Emlékszem(én igen, balliberálisok ritkábban) miket mondott Járay 2006 elött a Gyurcsány-kormányzásról.
A válasz akkor is az volt: hehe, a Fideszes MNB elnök miket beszél, azért mert fideszes..

Aztán eljövé az igazság pillanata és kiderült, nem Járay látta rosszul.
És ő bizony időben kibontotta az "igazság minden részletét."

Most is így van a 29 közgazdász által aláírt felhívással.
Hehe, fideszesek, azért mondják.

Pedig azóta alig telte el másfél hét, és a "kőbe vésett 3,8% hiányt" rögzítő
költségvetés körül már az alábbiak történtek:

-Az AB tegnap megsemmisitett egy családi pótlék jogszabályt.
Ebből a költésgvetés az idénre 5, jövőre 40 milliárdot "tervezett".

- Tegnap Demszky és az egyforintos hobbi-miniszterelnök megállapodtakmutyiban, hogy jövőre , részletekben, a BKV kap 23 milliárdot.
Kötve hiszem, hogy valaki két dolgot meg tudna mutatni: 1. költségvetési forrását 2. hogy a 23 milliárd mennyiben segíti jövőre az a BKV-t, aminek
most 80 milliárd az adóssága.

És itt abbahagyom(1500 karakter), de a "csontvá

naív | 2009. december 16. | 11:14:34

off
Mi lenne, ha a NOL szoftverese addig babrálgatna a programon, amíg az elküldött üzenetek maximum egyszer jelennének meg a blogban? Nagy kérés?

naív | 2009. december 16. | 11:12:04

misima | 2009. december 16. | 10:27:56
Nem vagyok közgazda. Az állam adóssága az államé, amit az államnak kell szépen fizetnie, nem nekem. A többi elmélet.
Ha a termék előállítója hitelt vesz fel, az az ő kockázata, nem az enyém.

csavisz | 2009. december 16. | 11:08:48

naív.te tényleg naív vagy,de nagyon:D
üdv:csavisz

naív | 2009. december 16. | 11:07:22

misima | 2009. december 16. | 10:27:56
Nem vagyok közgazda. Az állam adóssága az államé, amit az államnak kell szépen fizetnie, nem nekem. A többi elmélet.
Ha a termék előállítója hitelt vesz fel, az az ő kockázata, nem az enyém.

Borszívóügynök | 2009. december 16. | 11:02:49

Balango | 2009. december 16. | 08:19:32

„Miről szól ez a cikk? Mi történt valójában?”

A cikk – ha még eddig nem vetted volna észre – arról szól, hogy néhány harmadvonalbéli pártkatona, kvázi utasított (orbánul: felkért) egy nemzetközi hírű, neves bankszakembert, hogy:

1.Írjon alá egy politikai jellegű felszólítást, amelynek tartalmához NEM KÉRTÉK a szakmai véleményét, talán még nem is ismertették vele.

2.Ő pedig teljesített ezt a parancsot, miközben mint pénzügyi szakembernek, tudnia kellett: milyen nemzetközi következményekkel jár, ha egy országnak egy év kezdetén nincs elfogadott költségvetése!

Tehát: józan megfontolás szerint, vagy megfenyegették, vagy valamilyen ígérettel lekenyerezték.
Az előbbi eset jól rávilágít: milyen világot kíván ide hozni nékünk, a mi Drága Vezérünk és Jótevőnk, a Puszták Szárnyaló Géniusza?
A második viszont az érintett pénzügyi szakember szakmai önbecsüléséről, gerincéről és az ország iránti elkötelezettségéről árul el sokatmondó adalékokat…

adam2000 | 2009. december 16. | 10:49:20

Csak annyiban nem mindegy a dolog,hogy miként adminisztráljuk. Elvi,vagy szakmai állásfoglalásként.

Borszívóügynök | 2009. december 16. | 10:43:36

naív | 2009. december 16. | 07:57:51

"Balango | 2009. december 16. | 07:25:46
Téged se akarlak bántani. Csak azt szeretném, ha gondolkoznál!"

Nem kívánsz te túl sokat...?

misima | 2009. december 16. | 10:36:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

naív | 2009. december 16. | 10:31:12

misima | 2009. december 16. | 10:27:56
Nem vagyok közgazda. Az állam adóssága az államé, amit az államnak kell szépen fizetnie, nem nekem. A többi elmélet.
Ha a termék előállítója hitelt vesz fel, az az ő kockázata, nem az enyém.

misima | 2009. december 16. | 10:27:56

Moderálási alapelvek- komment törölve -

naív | 2009. december 16. | 10:21:15

misima | 2009. december 16. | 10:16:07
Sajnos én a 0.01%-hoz tartozom. Nem tartozom senkinek. :(

misima | 2009. december 16. | 10:16:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

misima | 2009. december 16. | 10:16:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

naív | 2009. december 16. | 10:03:54

OldTriker | 2009. december 16. | 09:59:57
Itt má verekednek! Ha nem bírod a gyapálást, jobb, ha eltűnsz a kocsmából! :)

OldTriker | 2009. december 16. | 09:59:57

Azért, ha kérhetném, engem ne üssenek!

értelmetlenségi | 2009. december 16. | 09:47:43

Na, ez elszállt.... Tehát:

wesz: egy párt gazdasági programjának az elemzése nem ugyanaz, mint egy párt kérésére ellenszavazásra buzdítani, elemzés nélkül. Az előbbihez egy közgazdász bátran adhatja a nevét, az utóbbihoz.... hát, ízlés és önbecsülés kérdése.

Azért az elgondolkodtató, hogy amíg a Fidesz válogatott ocsmány jelzőkkel illeti a baloldal és a főleg a kormány minden tagját, addig a jobbos alattvalók vérben forgó szemekkel hörögnek egy ilyen Meggyesi-féle csipkelődésen.

Nem az a legény, fiúk, aki üt, hanem az, aki állja!

naív | 2009. december 16. | 09:47:13

Balango | 2009. december 16. | 08:19:32
"Le lehet ebből vonni bármilyen politikai következtetést.?"
A válaszom: Igen!
Lelepleződhet a közösség elleni hátsó szándék. (Lásd anonymusnsk írt válaszom.)

naív | 2009. december 16. | 09:42:46

anonymus | 2009. december 16. | 08:30:26
Azért Szapáry Úrnak szakmai álláspontján kívül talán más is járt a fejében.
Talán gyanakvó vagyok, de gondolom a gyanakvásom ez esetben indokolt.
Szapáry Úr csatlakozott egy egyértelműen fideszhívő szakmai csoporthoz.
Választási siker estén ez döntően befolyásolná hatalmi helyzetét pártjában, netán egyéni pozíciójában. Nem gondolod?

értelmetlenségi | 2009. december 16. | 09:42:36

wesz: egy párt gazdasági programjának az ELEMZÉSE

adam2000 | 2009. december 16. | 09:24:15

Nahát! Tehát a baloldali gondolkodás EU konform. Ez megnyugtató,mert többen a halálhírét költötték.

anonymus | 2009. december 16. | 08:30:26

naív | 2009. december 16. | 07:57:51

Abban valóban egyetérthet, -azt hiszem mindenki-, hogy gondolkodjunk! Egy aláírás felkérésről meg lehet a véleményed, azonban az nem változtat a tényen, hogy jelen esetben megalapozott volt-e a figyelemfelhívás vagy nem. Szapáry úr –gondolom- nem a meggyőződése ellenére illette kritikával a költségvetést. Én úgy gondolom, hogy a kampánycéltól eltekintve indokolt, ha szakemberek felhívják a felületes tömegek figyelmét egy ilyen sorsdöntő ügyben, mert így ők nem csak az egyoldalú kormány és MSZP propagandából ítélhetnek. Tehát Gusztáv úrnak sem kéne a lényegtelenről beszélnie. Nem a felkérés a lényeg, hanem a koncepciótlan „csodaváró” kormány gazdaságpolitikája, ami jogosan kapja a negatív kritikákat.

Balango | 2009. december 16. | 08:19:32

Naiv, kipcsak, walsz, gondolkozzatok egy kicsit.

Miről szól ez a cikk? Mi történt valójában?

Egy ellenzéki párt felkért néhány bankárt, hogy adja a nevét egy gazdaságpolitikai tartalmú nyilatkozathoz. Azok pedig adták.

ENNYI! EZ HÍR EGY DEMOKRÁCIÁBAN? Ebben van bármi negatívum? Meg lehet abból élni, hogy valaki erről ír? Le lehet ebből vonni bármilyen politikai következtetést.

Naív: sok időd van ma? Kezdjük el összegyűjteni a két oldal aláírásos nyilatkozatait? Én nem nagyon érek rá, de a kedvedért megteszem, ha kell.

naív | 2009. december 16. | 08:00:12

kipcsak | 2009. december 16. | 07:44:12
Figyelemre méltó business ötlet a hazai adaptáció! :)

statez | 2009. december 16. | 07:59:53

Arra azért kíváncsi lennék, ha Guszti bácsi feje felül is dobra vernék a jó bankárok a fedelet, akkor is ilyen lelkesen nyalná-e az ülepüket. Vagy ha a törlesztőrészletét neki is duplájára emelte volna az OTP az újra 270 forintos euró mellett...

naív | 2009. december 16. | 07:57:51

Balango | 2009. december 16. | 07:25:46
Az esszé nem a közgazdasági elemzés műfaja.

Gondolkodásod fideszes: ha Bauer Tamás azt írja valamire, hogy nem jó, akkor logikád szerint az a dolog jó. Gratulálok!

Aláírhat pártkatona bármilyen nyilatkozatot. Szakemberként, felkérve, ez az aláírás ízléstelen. A "felkérés" sunyi, fideszes módszer.

Az aláírási "hagyomány" inkább a jobboldalra jellemző. (a statisztikát erről - mellőzném.)

Ha a "háttérember" hatalma sokkal nagyobb, mint a frontembernek, az nekem nem tetszik.

Téged se akarlak bántani. Csak azt szeretném, ha gondolkoznál!

kipcsak | 2009. december 16. | 07:44:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

walsz | 2009. december 16. | 07:27:36

Na igen!

Így megy ez nálunk, akarom mondani a Fideszéknél.
Megszoktuk már a sok gengszter fidesznyik munkát, szerver feltörés, Vizslafüzet, a naponkénti hazugság áradatott, a cinizmust, az ország elleneséget.
Ez a Fidesz!

Balango | 2009. december 16. | 07:25:46

Megyesi úr egyetlen lényegi kérdést felejtett ki az esszéből: közgazdaságilag megalapozott volt-e a nyilatkozat, aminek az aláírására Szapáry úr vállalkozott, vagy nem volt az?

Miután Bauer Tamás lesújtóan írt a tartalmáról, számomra ez azt jelenti, hogy a nyilatkozat igenis megalapozott volt.

Akkor meg mi a rossz abban, hogy egy párt háttéremberei - az esszében később: jelentéktelen, harmadvonalbeli pártdolgozók - felkérnek egy ismert személyt, hogy írjon alá egy általa vállalhatónak ítélt nyilatkozatot.

Elgondolom, hogy a baloldalon mekkora hagyománya van az aláírásgyűjtésnek... Azoknak a nyilatkozatoknak az aláírására ugye mindig az MSZP vagy az SZDSZ elnöke személyesen kéri fel az aláírókat? Bocsánat, elfelejtettem, azok természetesen szigorúan spontán, értelmiségi, állampolgári kezdeményezésekre születtek.

Arról pedig tájékoztatom a szerzőt, hogy a "párt háttérembere" és a "harmadvonalbeli pártdolgozó" teljesen mást jelent. Egy "háttérembernek" - sajnos - adott esetben nagyobb hatalma lehet, mint egy miniszternek.

Megyesi nem tesz mást, mint amit 20 éve: magas fokon műveli az indirekt hazugságot. Ne bántsuk érte, végülis ebből él. Ő is csak ember.

statez | 2009. december 16. | 06:36:56

Guszti bácsinak sikerült egy jó nagyot hablatyolni, annyi mindenesetre azért kiderült, hogy az ő törlesztőrészletét nem emelte duplájára az OTP az újra 265 forintos euró mellett. És ezt ezzel az irománnyal hálálta meg. Most már csak az a kérdés, mit csináljon az a hitelfelvevő, akinek nincs lehetősége a Népszabiban publikálni...

misima | 2009. december 16. | 05:19:38

Moderálási alapelvek- komment törölve -

medve1942 | 2009. december 16. | 04:28:35

TatárÚr kérem, ebből a számtanpéldából csak az a következtetés vonható le biztosan, hogy ha bankhitelt veszünk fel, nem szabad megérnünk a kétezer éves kort.

KannibálTatárÚr | 2009. december 16. | 02:50:36

Moderálási alapelvek- komment törölve -

KannibálTatárÚr | 2009. december 16. | 02:26:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

wesz | 2009. december 16. | 01:55:04

En megertem, hogy a kedves ujsagiro merhetetlenul utalja, sot egyes megnyivanulasaibol arra lehet kovetkeztetni, hogy gyuloli a Fideszt, ugyanakkor batorkodnam megjegyezni, hogy nem minden NOL olvaso amnezias.

Ha emlekezetem nem csal, volt egy Suranyi nevu FUGGETLEN Magyr Nemzeti Bank elnok, aki mit tesz Isten, aktiv MNB Elnok koraban nem atallotta a Fidesz valasztasi programjat elemezni az MSZP keresere. Ezt ugyan nem kozoltek, csak ott buzlott a dolog, mikor kizarolag a Fidesz programja kerult a Jobboldaltol teljesen fuggetlen REGNALO bank elnok gorcsove ala.

De ez mar regen volt az ujsagiro urtol igazan nem varhato el, hogy erre is emlekezzen.

HIRDETÉS

Angliában most a bankárverés a sikk. Egyelőre még nem élőben, hanem csak utcai játéktáblán, amelyen apró bankárfigurák kopasz feje bukkan elő, s ezeket kell egyetlen, jól irányzott kalapácsütéssel szétlapítani. Mindössze negyven penny egy menet; munkából jövet, pubba menet, túl az aznapi kizsákmányoláson és megaláztatáson, a bolondnak is megéri.

A játék korábbi változatában érthetetlen módon vakondok fejét kellett szétlapítani. Az is népszerű volt, de nem ennyire. A feltaláló, Tim Hunkin szerint a bankárt mindenütt utálják a világon, mindazonáltal a játékban semmi új nincsen: az emberiségnek ősidők óta kedvenc foglalatossága, hogy az ellenséget megtestesítő szimbólumot rendre fejbe vágja.

A játék lényege ez esetben viszont nem ez, hanem az volna, hogy miután a bankárt jól fejbe csapták, nem terül el magatehetetlenül, legyőzötten, porig alázva, hanem végtelenül nyugodt, sőt kifeje­zetten szívélyes hangon közli a hangszórón át, hogy „Ezúttal ön nyert. Most nyugállományba vonulunk, nagyon köszönjük az adófizetőknek a nyugdíjunkat.” Ergo akárhogy ütjük a fejét, sőt minél jobban ütjük, annál inkább a fejünkre nő, és még ki is röhög.

HIRDETÉS

Tulajdonképpen az a meglepő, hogy ennyi cinizmus láttán a járókelők nem a játék feltalálóját, Tim Hunkint magát verik fejbe a kalapáccsal. Tény, hogy régen járt rá ennyire a rúd a bankárokra, mint manapság.

Most nem az Amerikától Franciaországig, Németországig terjedő államfői megnyilatkozásokra gondolok, melyek szerint a válságot előidéző bankárok húzzák a legnagyobb hasznot a válságból, tehát erősen meg kell adóztatni a nyereségüket, mert ez a mi szempontunkból szakkérdés. Hanem az egyik brit gazdaságpolitikai intézet elemzése szerint a bankároknál még a kórházi takarítók is nagyobb hasznot hoznak a társadalomnak, mert míg előbbieknél a fizetés minden egyes fontja 9 és fél font hasznot teremt, addig a bankárok a jövedelmük minden egyes fontjával hét font kárt okoznak.

A közhangulat tehát meg volna immáron tudományosan is támogatva a bankárok totális elpusztításához, ilyen értelemben pár lépésre vagyunk egy Téli Palota ostromával kezdődő darab reprízétől. A világ valahogy mégse mozdul; London utcáin a járókelők fejbe verik párszor a bankárt, majd mennek a bankba kölcsönért sorba állni.

Ez még egy darabig így is lesz, a bank és a pénz intézményének a belátható jövőn belül nem akarózik megszűnnie, és a jelek szerint a bankárok sem kezdték még leépíteni magukat. Ami eléggé lehangoló, ám ami a bankárok önkéntes leépülését illeti, az alagút végén pislákol immáron némi fény, jelezvén, hogy azon túl nagyon is létezik járható út, ráadásul ez az út letagadhatatlanul magyar.

Amint arról a nagyközönség is értesülhetett már, legutóbb az ATV politikai műsorában Szapáry György, a Magyar Nemzeti Bank korábbi alelnöke, bankár, komoly nemzetközi kapcsolatokkal bíró közgazdász, e minőségében a Fidesz egyszemélyes hátországa, véletlenül azt találta mondani, hogy annak a levélnek az aláírását, amely a költségvetés megszavazása ellen buzdította az Országgyűlést, a Fidesz dolgozói kérték tőle, a párt háttéremberei.

Hagynám most azt, hogy lám, így fest az a Fidesz által hangoztatott váratlan és meglepő háttértámogatás, amit a párt kapott független közgazdászoktól, ebben az égvilágon semmi új nincsen. Hanem az már az elmúlt húsz év közgazdaság­történetének is kiemelkedő, sőt alighanem korszakváltó pillanata, hogy a bankárt most már nem vezénylőtábornok, hanem jelentéktelen, harmadik vonalbeli pártdolgozók veszik kezelésbe, pártanyagot íratnak alá vele, és ő ezt minden további nélkül megteszi, sőt természetesnek tartja. Amikor pedig megdicsérik, kicsit még el is pirul.

Vegyük észre: míg a világ legbrutálisabb részein a bankár uralkodik az emberiség fölött szivarfüstöt eregetve, pojácának nézve a politikát s a világmindenséget, addig nálunk lassan a portás meg a sofőr fogja hámba a bankárt, innét aztán se szakmai tisztesség, se méltóság, se korábbi tekintély nincs többé, teljes a leépülés.

Tim Hunkin nagyot csodálkozna: a pesti utcán maga a bankár veszi kézbe a kalapácsot és sújt le könyörtelenül saját nagy, buta fejére.

 

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    86 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS