belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Repkednek a milliók az állami cégeknél

Néhány állami vállalat már a szeptember 15-i határidő lejárta előtt megjelentette internetes oldalán vezetői javadalmazásának listáját, mások az utolsó percig kivártak. Tegnap késő délután még sok honlapon hiába nézelődtünk.

Munkatársainktól| Népszabadság| 2009. szeptember 16. |44 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Speaker | 2009. szeptember 16. | 22:19:19

Minden jóérzésű embert joggal irritálnak a vezetői juttatásokról szóló hírek. Ezzel együtt nagyon sajnálatosnak tartom, hogy az írott vagy elektronikus sajtó egyetlen képviselője részéről sem látni akár a leghalványabb szándékot atekintetben, hogy olyan áttekintést adjon magáról a rendszerről, a jogi háttérről, ami némi eligazodást jelentene azok számára, akik véleményt akarnak nyilvánítani a kérdésben. Arra nem vagyok felkészülve, hogy ebben teljes hiánypótlást nyújtsak, de néhány dologban tájékozott vagyok, és ezeket szeretném megosztani olvasótársaimmal.
Ami a vezetői alapfizetéseket és a menedzserszerződésekben /mellesleg akárkinek a munkaszerződésében/ a munkaviszony megszűnésekor adható juttatásokat illeti, abban törvényi plafon nincsen. Törvényi plafon kizárólag a végkielégítés mértékét illetően van, ami azt szabályozza, hogy a munkában töltött időtartamtól függően az illető hány havi átlagkeresetét kapja meg. Sajnos, a köznapi szóhasználattal megegyezően a sajtó is következetesen végkielégítésnek nevezi a menedzserszerződések alapján a munkaviszony megszűnésekor kifizetett több tízmilliós pénzeket, holott, a ez nem csak a törvény szerint nem lehet végkielégítés, hanem a menedzserszerződésekben sem annak hívják. Márpedig azt tudjuk, hogy nem a törvény, hanem sok helyen a kollektív szerződés teszi lehetővé, hogy pl. a fölmondási idő a törvényben meghatározottnál hosszabb időtartamban legyen megállapítva. Sőt, a munkáltató a törvényi minimumtól esetenként is pozitív irányban eltérhet, ez történik a menedzsereknél. Ezért, aki azt gondolja, hogy önmagában a milliós fizetés jogalapot szolgáltat arra, hogy valakit majd egy másik kormány idejében büntetőjogilag felelősségre vonjanak, az téved.
Nézzük meg külön a munkaviszony időtartama alatti ás a megszűnésekor adott juttatásokat. És előrebocsátom azt is, hogy a felelősséget illetően különbséget kell tenni az állami és önkormányzati tulajdonú cégek között.
Ami a munkaviszony időtartama alatti juttatásokat illeti, tehát az alapfizetéseket és a prémiumokat, javasolom a FIDESZ-nek, hogy tartson önvizsgálatot, mert ezek az arányok nem az elmúlt 7 év alatt alakultak ki, -igaz, azt sem mondom, hogy a FIDESZ kormány idején -, hanem fokozatosan a rendszerváltoztatás óta tágult az olló az átlagbérek és a vezetői jövedelmek között, de annak idején azért ez a FIDESZ kormánynak sem szúrt szemet. Ami pedig a munkaviszony megszűnésekor adható juttatásokat illeti, ezen a téren legalább az MSZP kormány tett valamit 2004-ben. Hadd emlékeztessek mindenkit, hogy 2004 környékén nagy port kavart fel, ha jól emlékszem MÁV néhány távozó vezetőjének kifizetett sok tízmilliós összeg. Nos, az MSZP kormány 2004-ben egy kormányhatározatban átfogóan szabályozta a többségében állami befolyás alatt működő gazdálkodó szervezetek vezetőinek juttatásait. Igaz, az alapfizetéseket nem maximálta, de plafont szabott a távozáskor adható juttatásoknak, nevezetesen kimondta, hogy felmondási idő címén maximum 8 hónapi, végkielégítés címén pedig az illetőre érvényes törvényi előírás szerinti átlagkereset fizethető ki. Az egy más kérdés, hogy ennek a kormányhatározatnak a rendelkezéseit csak a megjelenését követően kötött szerződésekben lehetett érvényesíteni, mint ahogy az is igaz, hogy a kormányhatározat csak az állami tulajdonra vonatkozik, az önkormányzatira –tehát pl. a BKV-ra nem.

Speaker | 2009. szeptember 16. | 21:09:49

Hopkins! A titoktartási pénz azt jelenti, hogy, ugyanolyan profilú cégnél, 3 évig nem helyezkedhetsz el, vagy azon a szakterületen nem vállalhatsz munkát, mert ha ezt teszed, akkor az előző munkahelyednél szerzett információkat vele szemben fogod kihasználni.

pentagram | 2009. szeptember 16. | 20:29:14

Ennek arányában fognak az évek is repkedni a bíróságon.
Mellékbünti, vagyonelkobzás.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 20:22:43

eperszezon,

Sokan nem nyújtózkodni akartak, hanem valahol lakni. Ma ugyanis szinte lehetetlen, hacsak valaki nem örökölt vagy a családja nem dobott össze egy lakásra valót, pusztán a havonta félretett pénzből lakást venni.
csak nem várhattak a gyerekekkel 50 éves korukig.

Az, hogy nem lehetett forintban hitelt felvenni, az MNB hibája, aki magasan tartva az alapkamatot és az ebből adódó devizaspekulációt kihasználva mintegy ezzel csökkentette az államadósságot és külföldi befektetésként mutatta ki a spekulációs befektetéseket.
Mégis, ki az ördög tud felvenni forinthitelt 12 százalékos kamattal, miközben Nyugat-Európában 4 százalék körül mozgott az átlagos, fix kamatozású, húszéves lejáratú hitel kamata?

No meg jól is jött a Gyurcsány kormánynak, hogy a magyarok hitelből pótolták a fizetésből hiányzó pénzt. Ez volt ugyanis Gyurcsányék szociálpolitikája.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 20:16:04

bo-56,

Menj ki néhány évre valamelyik nyugat-európai országba, meglátod, hogy mennyit kereshetsz.
Én Franciaországban éltem sokáig, ott a havi átlagbér 1690 euró, egy mérnök, néhány éves szakmai tapasztalattal kb. 3000 eurót keres, a minibálbér pedig 1290 euró.
Igaz, hogy a francia szociális ellátás jó, és a munkáltató fizeti a TB és anyugdíj-járulékot, mint nálunk, szemben más országokkal, ahol ez a munkavállalót terheli.

Azt hiszem, sokaknak itthon igen téves elképzelésük van a "nyugati" jövedelmekről.
Hadd jegyezzem meg, hogy már a nyugat szónak sincsen sok értelme. Mert melyik országra gondolsz, Görögországra, Norvégiára Németországra vagy Portugáliára?

Megnéztem, az EKb elnökének éves fizetése 345.252 euró volt, azaz havi28.771 euró, szemben Simor havi 8 milliójával, ami mai árfolyamon kb. 29.629 eurót tesz ki havonta.

Nem hiszem, hogy demagógia lenne megkérdezni, vajon egy 10 millió lakosú, csőd szélén álló ország központi bankjának elnöke, de elmondható ez pl. a BKV vezérigazgatójáról is, miért keres többet, mint az EU központi bankjának elnöke vagy "nyugati" kollégája.

Ugyanis nyugat-európai országokban sem a magánvállalatok vezetőinek fizetéséhez szokták hasonlítani az állami/önkormányzati cégek vezetőjének fizetését. Többek özött azért, mert ez utóbbiak általában mnopolhelyzetben vannak.

rasd | 2009. szeptember 16. | 17:55:15

Azt jelenti lopás, jogszerűen.

Hopkins | 2009. szeptember 16. | 17:00:06

Valaki mondja meg nekem, hogy mit jelent a hallgatási pénz, egy közpénzből működtetett vállalatnál???

Hopkins | 2009. szeptember 16. | 16:58:05

Csak a fizetések nyilvánosságra hozatala nagyon egyoldalú teszi a képet. Természetesen elegendő okot adva a vitriolos felháborodásra. Jó lenne, ha annak is utána járnának, hogy mennyibe kerül egy ilyen vezető ÖSSZESEN!!! Azaza titkárnővel gépkocsivezetővel bútorral, technikával, stb. Ha látnánk a számokat jönne csak igazi meglepetés!!!

Van egyéb tippem: tessék jobban szétnézni a Budapest főváros irányítása alatt álló közszolgálatot ellátó cégeket is, ne csak a BKV-t. Miért kell ezeknél a középvezetőknek annyi fizetés, és juttatás????

teniszke | 2009. szeptember 16. | 16:22:34

Van ám itt pénz, emberek! Azt hiszem, az igazán szép pénzeket keresők nem lehetnek hálátlanok a kinevezőkkel szemben...
Ha ezzel azt állítom szembe, hogy szerencsétlen fogyatékos rokkantak évi 80 milliós (!) támogatását a költségvetésben lefaragták húszra (l. pl. közlekedésük, munkába állásuk támogatása), ezt csak embertelenségnek lehet nevezni. Erre kellett elvonni még ezt a 60 milkát is, arra nincs pénz, ilyen fizukra igen? Sokat elmond a regnáló vezetésről egy ilyen - látszólag aprócska - gesztus ám...

tapa | 2009. szeptember 16. | 16:12:14

zalaihirlap.hu: "A Zalaerdő Zrt-nél nem találtuk
Az állami tulajdonú Zalaerdő Zrt.-nek van weboldala, de hiába kerestük a vezetők juttatásait, nem találtuk. Feiszt Ottó vezérigazgató alapbérét a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. honlapjáról ismerjük, havi bruttó 1063000 forintot keres, az elérhető prémiuma az éves alapbér 80 százaléka.
Feiszt Ottó lapunknak elmondta: azért nem közölték a vezetői juttatásokról szóló számokat, mert aggályok fogalmazódtak meg a kormányrendelettel kapcsolatban.
- Az erdészeti és faipari ágazati párbeszéd bizottság, mint az érdekképviseletek képviselője, a kormányfőhöz fordult, hogy vonja vissza a rendeletet, segítséget kért az adatvédelmi biztostól az ügyben, és megkereste az Alkotmánybíróságot a jogszabály megváltoztatása érdekében. Véleményünk szerint a kormányrendelet ellentétesaz adatvédelmi törvénnyel, amely alapján a vezető munkatársak jövedelmét és pénzbeli juttatásait akkor lehet nyilvánosságra hozni, ha az érintett hozzájárul, vagy ha törvény kötelezi erre a munkáltatót, márpedig a kormányrendelet alacsonyabb szintű jogszabály, mint a törvény.
Aggályos a kormányrendelet azért is, mert az erdészeti részvénytársaságok nem közfeladatot ellátó cégek, mint például a Szerencsejáték Zrt., és közpénzt sem használnak fel. Ezek versenyszférában dolgozó gazdasági társaságok, amelyeknél hatalmas versenyhátrányt jelent, ha a vezető beosztású kollégák neve, juttatásai, alkalmazási feltételei nyilvánosságra kerülnek, mert így például a konkurens vállalatok nagyon könnyen állást tudnak ajánlani a legjobb munkatársainknak. Álláspontom szerint a saját fizetésem sem közérdekű adat, azt valószínűleg nem a jogszabályokkal összhangban tette közzé korábban az MNV Zrt. - mondta Feiszt Ottó, hozzátéve: azért sem teszik fel a honlapjukra most a neveket és juttatásokat, mert ha később megváltozik az erről szóló kormányrendelet, előfordulhat, hogy pereskedni kellene a munkatársaival, s kártérítést fizetni nekik."

Kérdésem, hogy a Kormányrendeletet be nem tartó cégek vezetői meddig maradnak a helyükön?
Ha vezető beosztásban lévő emberek ennyire lesz@rhatják a Kormány intézkedéseit következmények nélkül, ne csodálkozzanak, hogy a "kisember" is ezt fogja tenni...

bo-56 | 2009. szeptember 16. | 15:32:34

Gaspar! Nem igaz, hogy többet keres Simor Trichet-nél. Nézz jobban utána! A hosszú listánál leírtam, miért? Aztán meg nehogy 30 ezer euros fizetésnél és erősen hullámzó árfolyamnál csupán az alapbér 3%-os eltérésére építs ilyen kitételeket, mert magad is belesel abba a hibába (demagógia), amit elítéltél. Mondom, kevés kivételtől eltekintve ezek jóval a hasonló kategóriájú nyugati vezetői fizetések alatt vannak.

Hogy csak egy példát mondjak, a GYSEV vezérének 4500 euroja fölött kereshet simán, beosztott mérnökként, nem vezetőként egy nagyobb cégnél Nyugaton az ember. Persze, hogy rengeteg pénz egy vidéki betanított munkás, meg még nem is kevés más beosztáshoz járó nettó 50-100 ezerhez képest. Igaz, a cég/tulaj által sok helyen zebbe dugott pénzről sem kellene ilyenkor megfeledkezni.

eperszezon | 2009. szeptember 16. | 14:22:00

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 11:53:58
"Úgy látszik, hogy elvesztetted a józan eszed!"
El hát, mert ebben az országban az látszik egyedül normálisnak, aki szociális demagógiával cuppan rá minden kérdésre, illetve aki felmenti az embereket a saját rossz döntéseik alól.
A deviza átváltása mindig is több mindentől függött és függ, hatalmas megállapítás volt részedről erre hivatkozni. Azonban épp ez a buktatója a devizahiteleknek is, nagyon sok minden hatással van arra, éppen kedvező-e számunkra, ha devizahiteleket veszünk fel vagy kedvezőtlen. Saját döntésünk, hogy élünk-e egy olyan lehetőséggel, amely számunkra jó is lehet, de bukhatunk is rajta. Én amúgy sem szeretem a hiteleket, addig szoktam nyújtózkodni, amíg a takaróm ér. De biztos, hogy nem vállalnék fel olyan hitelt, ami bizonytalan és a jövőben kiszámíthatatlan a törlesztési részlete - éppen mert mint írod, nagyon sok minden hatással lehet az én saját pénztárcámra is. Ezt meg nem igazán szeretem.

Szalainé esete azért más, mert többféle törvényt is megsértett valószínűleg az ő végkielégítése és még a mértéke is kirívó. A BKV országos gyakorlat szerint köti a szerződéseit, ahogy elnéztem a most nyilvánossá vált listát. Kisebb-nagyobb eltérések lehetnek, de sok helyen gondoltak a vezetők kirúghatóságára is, és ezért be is védték őket. Tehát nem vállalat föggő, hanem bevett gyakorlat, amit a BKV elbocsátott dolgozói körül láttunk.

Így van, mindenki felelős mindazért, amihez köze van, minden egyes döntéséért. De ami a te szemedet esetleg csípi, meg talán az enyémet is, ez a kettő nem minden esetben találkozik, az attól még lehet törvényes, hogy általunk szokatlannak tűnik.

mobil11 | 2009. szeptember 16. | 13:49:39

Moderálási alapelvek- komment törölve -

loewe | 2009. szeptember 16. | 12:51:55

A sekély teljesítményért járó horribilis fizetések mellett érdemes kihangsúlyozni azt is, hogy a többség szinte MÉG 1 ÉVES fizetést eltesz prémiumként, ami valami rejtélyes okból kifolyólag automatikusan jár, pl. Erőss MFB elnöknél így ténylegesen HAVI MAJD 6 MILLIÓVAL KELL SZÁMOLNI!!!!!!!!
Mert nincs különös prémiumfeladatuk, vagy olyan alacsony az elvárás, hogy azt nem lehet nem teljesíteni. A jutalmakat is érdemes lenne megnézni. Megírta jó néhány lap pl. az egyik BKV-s vezetőbél alapbére kb. 1 milla, de idén már 8milla jutalmat kapott. Mire fel?????

érdemes elolvasni Kocsis BKV-s pályázatát: összeollózott anyag, ha 2 oldalt maga írt belőle, az már sok - és ilyen alakul játszanak körhintás helycserét az állami cégek élén... Ne is csodálkozzon senki, h. nyakig szarban az ország, ezek meg élnek vidáman...

tengerimalac | 2009. szeptember 16. | 12:49:40

Nagyon tetszik, ahogyan egyesek védelmükbe veszik a horror juttatásúak elitjét! De!! Hol van a teljesítményük? Milyen objektív mércét érnek el, amivel igazolható a jövedelmük? Példálóznak a privát szférával. Ha van haszon, akkor ott a mekkora a kérdés. És általában a profithoz kötött a pluszok kicsengetése! A másik, hogy tekintsék meg a neveket is! Kevés kivételtől eltekintve, mindegyik vagy volt politikus, vagy a politikához dörgölőző csinovnyik! A kiválasztásukat megelőzte pályáztatás? Volt valamilyen szakmai előéletet megkövetelő vizsgálódás?

rasd | 2009. szeptember 16. | 12:05:51

Pedagógus, nővér, orvos 100nettoból él...mit él nyomorog néha. Csodálatos.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 11:58:43

toti47,

Egyes vezetők fizetése bizony kirívóan magas.
Tegnap gyorsan megnéztem, Simor András például kb havi 900 euróval többet keres, mint Jean-Claude Trichet, az Európai KÖzponti Bank elnöke.

Várom a magyarázatot, hogy mi indokolja a nyugat-európai bérszínvonalat meghaladó fizetését, mindezt egy állítólag a csőd szélén álló országban, ahol a vakvezető kutyák kiképzését is a vakokra terhelte a kormány.

Demagógia ide vagy oda, igen kíváncsi lennék az indokokra.

Egyébként tanulmányozhatnád a nyugat-európai állami vállalatok vezetőinek fizetési listáját, minden évben megjelentetik, igen érdekes következtetésekre juthatnál.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 11:53:58

eperszezon,

Úgy látszik, hogy elvesztetted a józan eszed!

A devizahitelesek nemcsak a saját hibájukból kerültek ilyen helyzetbe, hanem sok más, sokak által sok helyen kifejtett okból is.
Azt hiszem, legalább annyi elvárható lenne ezért a fizetésért az MNB elnökétől, aki mellesleg igaen nagy befolyással bír nemzeti devizánk árfolyamára, hogy a pénzügyi válság eszkalálódásakor ne a tengerpartról üzengessen haza vagy ne külföldi adóparadicsomokban tartsa az állampolgárok befizetett adójából összegyűjtött vagyonát.

Szalainé története pedig sajnos nem lóg ki a sorból. Ha olvastad az utóbbi hetek sajtóhíreit, úgy tűnik, általános gyakorlatról van szó, az ő esete legfeljebb kirívó. És bizony van köze a BKV-hoz, egy magáncégnél ugyanis mindezt aligha tehette volna meg.

A felelősségvállalás kérdése pedig nemcsak ránk, hanem az érintett vállalatvezetőkre, politikusokra is vonatkozik.
Alapvető követelménynek kellene lennie annak, hogy fent említette felelősséggel, cselekedeteik következményének viselésével és becsületesen kezeljék a rájuk bízott vagyont.

drfaj | 2009. szeptember 16. | 11:47:10

Szemét, mocskok! Nem égeti a zsebüket?

drfaj | 2009. szeptember 16. | 11:45:27

Mi meg éhbérért dolgozunk és abból is visszavettek! Abba kellene hagyni a munkát, mert segélyből is megélnénk így! Azután nekik sem lenne...mit eszedni előlünk!

eperszezon | 2009. szeptember 16. | 11:32:10

"..vagy Simor a Côte d'Azur-ön nyaroljon az EKB elnökéét meghaladó fizetéséből, miközben a lakáshitelesek, többek között az ő ostobasága miatt is, tavaly ősszel alig tudták kinyögni a havi részleteket."
A devizahitelesek saját hibájukból, saját maguk által vállalt kockázat miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Egyetértek totival a demagógiáról szóló kirohanásában!
Ehhez még tegyük hozzá azt, hogy saját magunk felelőssége, döntésünk következményei bennünk, itt ebben az országban nagyon csak ritkán felmerülő gondolatok. Folyamatosan elhárítunk és bűnbakokat keresünk.
Még abban is egyetértek totival, hogy a Szalainé féle történet kilóg abból a sorból, amiről most itt szó van. Emberfüggő. Semmi köze céghez (BKV), pártokhoz, politikához!

toti47 | 2009. szeptember 16. | 11:22:13

Az emberi butaság és a demamógia határtalan. Mintha eddig nem tudta volna senki, hogy a nagy cégek vezetői kiemelt javadalmazást kapnak. És ez igytermészetes is, ha ehhez megfelelő teljesitmény járul.
Másrészt ez nem a jelenlegi kormány gyakorlata, hanem igy volt ez az Orbán és az Antall kormány ideje alatt is, és igy lesz akövetkező kormány alatt is.
Ezek a fizetések egyébként nem kirivóan magasak, egy két kivételtől eltekintve. A versenyszférában megfelelő teljesitmény képzettség esetén még beosztottként is el lehet érni a havi 1 millió bruttót.

És még valamit: Ezek a beosztások azért megfelelő iskolázottságot, felkészültséget és gyakorlatot feltételeznek. Többségünk rendelkezik is ezzel, és ezt meg kell fizetni mindekor és mindenhol.
Más kérdés a horribilis összegű végkielégitések ügye. Ott nyilvánvalóan valamilyen törvénysértés, vagy a visszaélés történt. De ez sem párt vagy kormányfüggő. Ez emberfüggő!

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 11:00:56

bo-56,

Persze, van benne egy adag szociális demagógia is.

Azt azonban nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért juttatnak a nyugat-európainál magasabb fizetést olyan vezetőknek, akik smemmilyen eredményt sem tudnak felmutatni, sőt, tönkreteszik az általuk vezetett vállalatokat. És teszik mindezt a magyar adófizetők pénzéből.

A jövedelmeket is meg kell indokolni, legyen szó akár a magán-, akár az állami szektorban dolgozó vezetőről vagy beosztottról.
Engem pl. nem Kocsis fizetése zavar, hanem az, hogy a BKV megint pénzért kuncsorog az államnál. Miközben hatalmas fizetéseket és prémiumokat osztogattak egymásnak, lerohadt a BKV járműparkja.

Kiszámolta valaki, hogy mennyi új buszt, villamost, trolit lehetett volna venni ezekből az összegekből?
Vagy hány közparkot lehetett volna létesíteni, járdát takarítani, járdaszegélyt végre egyenesre szabni?

A fenébe is, nem hiszem, hogy a magyarok azért fizetnék az adójukat, hogy a szalainék, akiknek arcáról süt az intelligencia, a Szabadság-hegyen vásároljanak maguknak villát vagy Simor a Côte d'Azur-ön nyaroljon az EKB elnökéét meghaladó fizetéséből, miközben a lakáshitelesek, többek között az ő ostobasága miatt is, tavaly ősszel alig tudták kinyögni a havi részleteket.

eperszezon | 2009. szeptember 16. | 10:56:40

státusz | 2009. szeptember 16. | 07:11:42
"Remélem a választók húzzák a strigulákat, nincs nap, hogy erről a tolvajok kormányáról, és tökmindegy, hogy a vezetőjét Gyurcsánynak, Bajnainak vagy Pityipalkónak hívják, ne derülne ki újabb és újabb aljasság. És vágjuk a centit is, nem csak a strigulákat húzzuk, kedves szoci-szadi tolvajbanda..."

Én meg ezt olvastam egy másik, milliós fizetésekkel foglalkozó cikkben:
"Borsik János, az Autonómok Szakszervezeti Szövetségének elnöke a kormányok túlzottan lassú reagálására mutatott rá, emlékeztetve, hogy már 2002-ben az Országos Érdekegyeztető Tanácsban tiltakozott a MÁV akkori vezetőinek 30-50-70 milliós végkielégítései miatt. Akkor a kormány megígérte, hogy fellép az ilyen gyakorlat ellen. Azóta hét év telt el - hangsúlyozta Borsik János." Gondolom a kormányváltás ára volt ez is, és a megkötött munkavállaló és cég közötti szerződés alapján járt a végkielégítés. Szóval nincs új a nap alatt.

De legalább működne ez az ország! A kutyát nem érdekelné, hogy ki mennyit keres. A politikusok legalább odáig eljuthatnának, kicsit egy irányba húznák a szekeret, mert akkor az nem akarna recsegve-ropogva szétesni. Nem kéne sokáig, csak amíg irányba áll. Aztán utána újra lehetne azon vitázni, hogyan tovább.
Mennyi egy lap főszerkesztőjének a fizetése? ... csak úgy eszembejutott. Mennyi pénzt kap különféle alapítványoktól? Na jó, ehhez tényleg nincs semmi közöm. De számomra mindenesetre fura ez a nagy zsebben turkálós őrület.
Érdekességként megnéztük, én ezzel le is tudtam a magam részéről a történetet.
Már csak cserébe egy működőképes országot szeretnék! Lehetne? :)))

bo-56 | 2009. szeptember 16. | 10:42:45

Nem a nyilvánosság a bajom ezzel az egésszel, azt egy szóval sem említettem és kimondottan örülök neki.
A pénzek körüli látványos szörnyűlködés és csúcsrajáratott demagógia zavar és gondolom ez késztetheti meggondolásra azt, aki itt akar befektetni. A "miért van x-nek annyi?" ugyanis az államigazgatásban és az állami cégeknél is röhejes abban a formában, amit a politikai hőzöngés csinál belőle, ráadásul nem állítható meg az állami szféránál.

tengerimalac | 2009. szeptember 16. | 10:00:41

Bo-56 Te fordítva ücsörögsz a lovacskán! Ezek állami és önkormányzati cégek! Vagyis az adóbevételekből, a lakosságtól beszedett pénzekből működtetett gazdasági alakulatok! Egy privát, piacorientált, magán tőkét működtető vállalatnál, vállalkozásnál senkinek semmi köze, a tulajdonosokon kívül, hogy a bértábla hogyan alakul! Egy magáncég esetében vásárolhatsz hasonló terméket, szolgáltatást más piaci szereplőtől, ha nem vagy elégedett vele! Metrózni, vízdíjat fizetni másnak, mint aki most uralkodik rajtad nem hiszem, hogy bírsz! Ráadásul ott, ahol a tulaj az önkormányzat, vagy az állam, ott a tulaj valahol az állampolgár! Mert tőlem viszik el a lét, hogy valakinek átjátsszák! És jó tisztában lenni, hogy a vízmű, a szemét díj … miért emelkedik infláció felett! Bökj ki egy vezetőt! Annak a jövedelmét, neked kell előállítani, mert legtöbb esetben nem bír nyereségesen termelni, szolgáltatni! Na itt a bökkenő! A BKV-nél milliárdokat tapsoltak el! És most menetrendszerűen tartják a markukat, hogy a biztonságos működéshez kell még ennyi meg ennyi milliárd! Aki ide tőkét fektet be, államkötvényt vásárol, az nem azért hozza ide a pénzét, hogy Szalainék, Szilvásiak … bére és jutalma legyen! Mitöbb az adómból sem szívesen látom, hogy állami vállalatok, önkormányzati cégek hajakendjeinek tolják a lét, 0 teljesítmény után!

mori10 | 2009. szeptember 16. | 09:43:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 09:32:42

bo-56,

Ha valaki nem hozza ide a pénzét, nem a fizetések nyilvánossá tétele miatt nem fogja megtenni.
Nyugat-Európában ez ugyanis így szokás. lehet, hogy furcsának tűnik, de így van. A legtöbb országban az állami, önkormányzati vállalatok vezetőinek fizetése nyilvános, a bónuszok/prémiumok nyilvánosak, sőt, az ADÓBEVALLÁSOK -minden adófizető adóbevallása- is nyilvánosak, bárki megtekintheti azokat, legalábbis Európában.
Biztos, hogy nem ez fogja elriasztani a befektetőket, ezt ugyanis megszokták. Legfeljebb talán azokat riszthatja, akik éppen azért jönnek ide, hogy itt ne vonatkozzanak rájuk az otthon megszokott kötelezettségek.

Vegyük már észre, hogy amit két évtizede mondogatnak nekünk a "Nyugatról", egyszerűen nem igaz.

bo-56 | 2009. szeptember 16. | 09:25:00

Ez a kampány azt hiszem egymagában többet árt az ország jövőbeli kibontakozásának, mint az összes eddigi együttvéve. Ki az az ökör, aki ilyen dühöngő demagógia mellett idehozza vagy itthagyja a pénzét, mikor nem lehet biztos benne, hogy jó szakembert meg tud fizetni vagy az ő nyreségét nem kezdi el valaki politikai alapon firtatni?
Aztán csodálkozik majd a hőbörgő jónép a repedt kőbaltája mellett, ha nem lesz, aki megjavítsa.

dkg11hu | 2009. szeptember 16. | 09:19:58

Na pedzegetik már, hogy miért is nem kellett az egészségügyi reform?

Ott ugyanez megy, csak az állam nem gyűjti be a pénzt és osztja szét, hanem mi toljuk oda a Professzor Úrnak....

Mielőtt valakiazt gondolná, hogy a szocik legablább ebben valami újat találtak ki, csak emlékeztetésképpen: Ausztria ugyanígy működött a szocdemek alatt vagy 20 évig.
A pártkorifeusok kiosztották maguk között apénzes állősokat és jól elvoltak.

Ez mindaddig ment így, amíg a nép nem taőpasztalt visszaeseét az életszínvonalban, mert akkor hirtelen "észrevették", hogy ez nem szép dolog.

Deja vue?

tengerimalac | 2009. szeptember 16. | 09:10:18

A megoldást abban kellene keresni, hogy hogyan lehetne a cégek vezéreit teljesítmény orientáltakká és nem pártorientáltakká tenni! Persze ott, ahol az állami csöcsön lóg mindenki ez bajosan kivitelezhető! Marad egy olyan törvény, amit kijátszhatatlanul maximált bevételt meghatározva hoznak a cégek vezéreire! Olyan abszolút bértáblát meghatározva!

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 09:03:18

értelmetlenségi,

Igen, nem csodálom. Ilyen helyen -tisztelet a kivételnek- normális ember nem bírja ki, legalábbis nem a listában is említett, múlt rendszerben szocializálódott és azóta teljes elq....-vult vezetők közelében.

Mégis, nem hiszem, hogy pl. Vitézy sokat kockáztatott volna vagy a halálba lehetett volna kergetni, ha már két évvel ezelőtt feljelentést tesz.
És fel is lehet mondani, el lehet menni dolgozni más, esetleg külföldi tulajdonú céghez vagy külföldre... nyilvánm aki nyugdíj előtt áll vagy 50 évesnél idősebb és tudja, hogy máshol már nem kap állást, nehezen kockáztatja a kirúgást. De nem mindenki van ilyen helyzetben.

mori10 | 2009. szeptember 16. | 08:55:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tengerimalac | 2009. szeptember 16. | 08:49:00

Gaspar! Ezek a mi hivatalos elitünk! Sajnos sima erkölcstelen férgek hordája! De mi vagyunk azok, akik a választásokon a szavazatunkat vagy a nevekre, vagy a listákra rátesszük! Ahogyan a dolgokat nézem én unom már, hogy folyton valami ellen szavazzak! Olyan jó volna valami mellett szavazatot letenni! Nagyon utálom már ezt a politikai kurvákból álló pártkonstellációt! Nagyon örülök, hogy ez a fizetési jegyzék kiborult! A válságban 10-12%-os munkanélküliség, a megszorítások, a pénztelenség idején ütős ezt nyilvánosságra hozni! A labda a pártok térfelén pattog! Valamit mondaniuk kell, hogy ezek a párthála-központok hogyan lesznek rendberakva! Szavazatok millióit jelenthetik! Mert a társadalmi erkölcs és az elit erkölcs vagy közeledik, vagy nagyon nagyon nagy baj lesz belőle, ha nem! Sokan a napokban vesztik el mindenüket, és ha nincsen vesztenivaló …!

statuslaci | 2009. szeptember 16. | 08:42:28

Nem baj, majd ezt is állja a közszféra, az egyszerű köztisztviselők, önkormányzati dolgozók, tanárok, egészségügyisek, tűzoltók, stb. úgyis mi vagyunk a nemzet szemete, mert eltartanak bennünket. Ezért vették el a 13. havit, a cafeteriát, ezért csökkent a nettó jövedelmünk idén, ezért van bérbefagyasztás. Az állami vállalatok vezetői komoly munkát végeznek (nem olyan egyszerűt, mint pl. a hülye, agresszív gyerekek nevelése, ágytálak ürítgetése minimálbérért), valószínűleg el is fáradnak az Audi A6-osuk vezetése közben, úgyhogy megérdemlik a pénzt, még a 13. és 14. havit is. Arról nem is beszélve, hogy el lehet fáradni a sok svédaztalos értekezleten, a távolkeleti meg egyéb külföldi tanulmányutakon. Különösen a bálnavadász konferencia lehetett nehéz!

nucleus | 2009. szeptember 16. | 08:38:58

Az egyik baj a pofátlan módon aránytalan magas fizetési szint - ezt még a versenyszektor se engedheti meg magának, pedig ott pénz termelnek, nem költenek.
A másik baj pedig az, hogy ehhez NULLA teljesítmény jár - ezekre a helyekre valóban a hulladék kerül. Nincs olyan állami intézmény, ami akér csak elfogadhatóan működne, nemhogy jól. És ez a fő baj. Ilyen teljesítményhez minimálbér se járna, nehogy ekkora összegek...
Ez semmit se fog változni a következő kormányok alatt, ostobaság azt hinni, hogy ezen a Fidesz változtatni szeretne - egy ilyen aranyozott elfekvőre nekik is szükségük van, lásd pl. az európai parlamenti helyek szakértő kiosztása...
A nyilvánosság lehet visszatartó erő egy kicsit, de fognak találni más módot a lopásra, ami nem ennyire átlátszó.

értelmetlenségi | 2009. szeptember 16. | 08:35:25

Gaspar: "Érdekes, hogy az elmúlt évek/évtizedek alatt egy FB, ÜT tag sem akadt, aki, ha már nem veszik figyelembe a kifogásait, büntetőfeljelentést tett volna."

Én ismertem egyet. A szó szoros értelmében a halálba kergették.

értelmetlenségi | 2009. szeptember 16. | 08:31:06

Egyébként pedig ez az egész listásdi tipikusan magyar porhintés, és szokás szerint megint nem a lényegről szól. Ugyanis nem az a lényeg, hogy XY-nak mennyi a fizetése, hanem az, hogy azt ki engedélyezte neki! Ez a lista lenne az igazi, ezt kellene nyilvánosságra hozni, de persze megint azokat vetik oda koncnak a nép elé, akik a sor végén vannak, vagyis akik "csak" elfogadják a felkínált lehetőséget. Legyünk őszinték: ugyan melyikünk utasítana vissza egy szép nagy fizetést, ha megkínálnák vele?

Kenyeret és cirkuszt a népnek! Kenyér nincs, vagy csak alig, hát tessék, itt van egy kis cirkusz. A porondon egymást ölik a gladiátorok, a cirkusz szervezői pedig jól mulatnak a páholyaikban. Erről van itt szó, semmi másról.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 08:30:12

tengerimalac,

Erre a trásaságra més megszokásból sem kellene az elit szót használni.
ha tényleg elit lennének, ekkora fizetésért már nemcsak azt érték volna el, hogy mi legyünk Kelet Svájca, de az igazi Svájcot is lepipáltuk volna.
Persze a másik oldalról nem mindenkit jelelmez a cselédmentalitás, csakhogy, a kontraszelekciónak köszönhetően, az ilyen vállalatoktnál dolgozók nagy részének (egyes műszaki állásokat kivéve) bizony alattvaló-mentalitása van. Különben már nem lenne ott.

Érdekes, hogy az elmúlt évek/évtizedek alatt egy FB, ÜT tag sem akadt, aki, ha már nem veszik figyelembe a kifogásait, büntetőfeljelentést tett volna.
Ugyanez vonatkozik a többi vezetőre. Mert ne gondoljuk, hogy a százmilliós prémiumokat titokban lehet tartani. Bizony, sokan tudhattak róla a vállalatokon belül, mégsem volt senkiben annyi bátorság, hogy legalább egy levelet küldjön az ügyészségre.

tengerimalac | 2009. szeptember 16. | 08:22:02

Ha a neveket tekintjük tisztán látszik, hogy a politikai hullák raktárai az állami cégek, illetve olyan díjazottak vezetik őket, akik valamilyen szívességet, áldozatot hoztak a politikának! Nem az a cél, hogy jó szakemberek vezessék, hogy eredményesen és mindenki hasznára működjenek! Rohadt ez az egész rendszer! Velejéig! Nem hiszem el, hogy ennek így kell mennie! Tényleg egy nagyon nagy takarítást kell végezni! Törvényt kell hozni, hogy állami cégek élén max. a minimálbér 30 szorosát kereshetik bruttóban mindent beszámítva (kafetériát, költségtérítéseket stb!)!!!! Szemléletet kell váltani! Nem alattvalók vagyunk! Nem nekünk kell az elitért dolgozni és megelégedni a koncokkal! Az elitünk szolgáljon minket! Mutasson jó példát mindenben! Kíváncsian várom, hogy melyik párt fog felsikítani, hogy ezt biz gatyába kell rázni! Attól nem kell félni, hogy jó szakemberek elhagyják az országot az állami cégek éléről! Ott nincsen nemhogy jó, de szakember sem!!!!!

értelmetlenségi | 2009. szeptember 16. | 08:20:55

státusz: ne legyenek illúzióid. Én állami cégnél dolgozom évtizedek óta, és volt már nekünk fidesznyik vezérünk is. Ő sem a minilbálbért kapta...

Terminátor | 2009. szeptember 16. | 08:13:03

Ez elég aljas dolog, mások munkáját így osztani el, de a legnagyobb baj a másik oldal, hogy 1.5- 3 Euro az átlag/minimál "bér" alamizsnája.

Gaspar | 2009. szeptember 16. | 07:26:42

Aha, és épp tegnap este hallgattam valamelyik csatornán, hogy a "kormány megszorító csomagja" miatt a vakoknak maguknak kell fizetni vakvezető kutyájuk kiképzési díjának egy részét, fejenként 80 000 Ft-ot.
Merthogy erre nincs pénz.
Arra viszont van, hogy az állami cégek vezetőinek jó része többet keressen, mint nyugat-európai kollégáik. Ugyanis többet keresnek, aki tud idegen nyelven, utánanézhet a külföldi sajtóban. Simor pl. havi 900 euróval többet keres, mint az EKB elnöke.

Várom a magyarázatot. Mivel indokolja a kormány és az érintett önkormányzatok, hogy Németországnál, Franciaországnál és az EU-nál is magasabb bérket fizet a tulajdonukban álló vállalatok vezetőinek?

E vállalatok teljesítményével? Fogjuk a hasunkat a röhögéstől.
Az érintett vezetők állítólagos szaktudásával? Kik ezek az emberek? Nevetséges!
Mintha a Deutsche Bahn vagy az SNCF állásajánlatokkal bombázná Kocsist, vagy talán Simor a következő jelölt az EKB elnöki posztjára, esetleg a Banque de France kívánná elcsábítani?
Ugyan, tisztelet a kivételnek, de ezeknek az embereknek a többsége nemhogy külföldön, de a szomszég közértetől sem kapna munkát.

státusz | 2009. szeptember 16. | 07:11:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS

Marabu

Listáznak az állami vállalatok. A több száz társaság hétfő óta sorra jelenteti meg a listákat vezető beosztású munkatársai alapbéréről, prémiumáról. Lapunk ezek között szemezgetett. Néhány nagyvállalat, köztük a Magyar Posta, a MÁV és leányvállalatai esetében azonban a vizsgálódás későbbre marad - ezek a cégek a kedd esti órákig nem tették közzé listáikat.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő saját vezetőinek bérlistája nem okozott különösebb meglepetést. Kamarás Miklós vezérigazgató havonta három és félmillió forintot keres, míg az öt vezérigazgató-helyettes egyenként 1,854 millió forint alapfizetéssel szerződött a céghez. Ők 9,6 havi prémiumra is jogosultak. Az igazgatók és az irodavezetők körében a bérek 700 ezer és 1,4 millió forint, a prémiumok 6-9 hónap között szóródnak. Szilvássy György volt miniszter például 1,4 millió bruttóért vezeti a humánpolitikai osztályt, s munkájáért 9 havi prémiumot kap évente. A területi igazgatók fizetése szerényebb, 4-500 ezer forint körül van.

A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács tagjainak, csakúgy, mint az Ellenőrző Bizottságban dolgozóknak, semmilyen prémium nem jár a tiszteletdíjukon felül. Nagy János, az NVT elnöke tevékenységét 1,6 millió forinttal díjazzák, míg az EB elnöke, Borbély Attila javadalmazása éppen csak meghaladja az egymillió forintot. A vagyontanács tagjai 850, míg az EB-tagok 637 ezer forintot kapnak, bruttóban.

HIRDETÉS

Egy bírósági ítélet nyomán néhány állami cég vezérigazgatójának, felügyelő bizottsági elnökének és igazgatósági elnökének keresetét már korábban közzé kellett tenniük. A nem teljes lista szerint az MNV-hez tartozó állami többségi tulajdonú cégek közül egyetlen társaság, a Magyar Export-Import Bank Zrt. vezérigazgatója, Bodnár Zoltán alapbére (3,621 millió forint) haladja meg a bankot felügyelő MNV vezérigazgatójának havi (3,5 millió forintos) alapbérét.

Csillag István, az Eximbank elnöke alapbérként havi bruttó kétmillió forintot kap, emellett - Bodnárhoz hasonlóan - prémiumként éves fizetésének 80 százalékára is számíthat. Emellett mindketten nyugdíjpénztári (alapbérük 7 százaléka) és egészségpénztári hozzájárulásra jogosultak (248 ezer forint évente), és jár számukra kafetériakeret (248 ezer forint évente), illetve ruhapénz (évi 400 ezer forint).

Az elsők között jelentette meg a menedzsereinek járó juttatások listáját honlapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Reményik Kálmán elnök-vezérigazgató személyi alapbére havi 2 799 600 forint, emellett az alapbére 80 százalékának megfelelő prémium illeti meg. Mindezt havonta 195 ezer forinttal fejeli meg az igazgatósági elnöki tagságért járó tiszteletdíj.

Idejekorán lépett az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. is. Igaz, az állami tulajdonú sztrádák üzemeltetéséért felelős társaság első körben csak csúcsvezetői jövedelmét tette közzé honlapján. Nagy Attila vezérigazgató személyi alapbére 2 millió 954 ezerforint havonta, prémiuma alapbére 80 százaléka lehet. Jövedelméhez havi 300 ezer forinttal járul hozzá a cég igazgatósági elnöki tisztségének betöltéséért járó vezetői juttatás.

A vasutak közül elsőként az osztrák-magyar tulajdonban lévő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. tette közzé s listát. E szerint Székely Csaba vezérigazgató havi 4500 euró megbízási díjért dolgozik, és jár neki tizenharmadik és tizennegyedik havi fizetés. Éves prémiuma legfeljebb 54 ezer euró lehet.

Eltérő lelkesedéssel tették közzé vezetőik javadalmazását a Volán-társaságok. Kedd délelőtt az érdeklődő csupán a cégek felénél találta meg az adatokat. E szerint a vezérigazgatói alapbérek 770 ezer és 946 ezer forint között változnak. Az alacsonyabb beosztású vezetők, osztályvezetők és igazgatók jövedelme 300 és 650 ezer forint között van.

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) vezérigazgatója, Erős János bruttó alapbére havi 3,66 millió forint, emellett garantáltan kap még kéthavi illetményt. Az igazgatóság tagjaként havi bruttó 135 ezer forint illeti meg, éves cafeteria kerete 1,1 millió forint, prémiumként megkaphatja bruttó alapbérének 80 százalékát.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének havi bruttó alapfizetése 8 millió 11 ezer forint, s emellett egyetlen juttatásként önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulást kap, ami az alapbér 5,6 százaléka. Az egyik alelnök havi bruttó alapbére 6 millió 409 ezer forint, a másiké 5 millió 608 ezer, és ők is megkapják önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás címén az alapbér 5,6 százalékát. A monetáris tanács tagjai - a jegybank elnökén, illetve az MNB alelnökein kívül - egységesen bruttó 2 millió 804 ezer forintot kapnak havonta.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    44 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS