belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Kevesebb film kapjon több esélyt

Kőrösi Zoltán filmes kurátorságról, pénzről és bátorságról

Korábban rádiós főszerkesztő és filmforgatókönyvek elbírálója volt. Jelenleg a Litera. hu irodalmi portál vezetője, dramaturg és tanár. De legfőképp ismert regények, novelláskötetek szerzője. Kőrösi Zoltánt legutóbb filmes főkurátorrá választották.

Varsányi Gyula| Népszabadság| 2010. január 18. |12 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

xanadu | 2010. január 19. | 19:05:34

tudorka | 2010. január 19. | 08:48:09

Szerinted az Avatar költségeit hány %-ban állja az USA költségvetése?

xanadu | 2010. január 19. | 19:04:04

Szerintem saját hobbijához mindenki maga szedje össze a pénzt és ne a közösre ácsingózzon.

tudorka | 2010. január 19. | 14:09:46

Kritikával foglalkozol+ borzalmasan nívótlan a magyar szépirodalom? Rossz lehet neked, veresspal.

veresspal | 2010. január 19. | 10:00:30

Lehet, hogy a litera ügyében tévedtem. A lényeg nem ez. Soha nem dobtak vissza semmilyen írásomat, kritikával foglalkozom, semmilyen szépirodalmi ambicióm nincs. Nem az irigység mondatja velem, hogy Kőrösi még a borzalmasan nívótlan magyar szépirodalomban is felejethető. Halkan megjegyzem, generációjának tehetségesebb szerzői is pontosan ezt gondolják róla. Akiket ismerek, azért nem bántják, mert állítólag kedves fiú - de ettől még nem jó író.

Mint írtam, ettől még lehet jó kurátor. De tessék megnézni a szintén iszonyagosan tehetségtelen Németh Gábor által összehozott filmeket az M1-en. Borzalmasok, egyetől egyig. Erre én nem szívesen költöm a pénzemet. Márpedig adóból megy, és ezért bizony összefügg a szegény gyerekekkel, bármilyen demagógnak is tetszik a kijelentés. Mint ahogy az ingyen utazó nyugdíjasok ügye sem független az adórendszertől, stb.

Magyarországon a kultúra - kevés kivételtől eltekintve - az állam csecsein csüngő járullékvadászokból áll. 1989 óta sikerült a gazdaságtalanul működő ipart, stb. leépíteni - sajnos a kultúra finanszírozásában még nem történt meg a rendszerváltás.

tudorka | 2010. január 19. | 08:48:09

Miért, xanadu, szerinted a Kőrösi nem azt mondja, hogy jobban meg kell nézni, milyen film kapjon pénzt?

xanadu | 2010. január 19. | 08:40:48

Szóval: minek is gyártunk olyan filmeket, amelyeket legfeljebb kétszer játszanak a mozik az én adóforintocskámból?

Ez is olyan, mint a mezőgazdaság?
Adjunk pénzt, mert az ott dolgozóknak családjuk van, meg kell élni.

CultServices | 2010. január 19. | 08:32:56

Egyetértek Tudorkával. Mi köze György Péternek a litera.hu-hoz? És Kőrösi Zoltán tényleg nagyon jó író. Csakhogy a valódi alkotások befogadásához mindig komoly szellemi erőfeszítésre van szükség, legyen az regény vagy film. Nem mindenki választja a nehezebb utat, mert könnyebb felszínes és rosszindulatú és olcsó megjegyzést írni.

tudorka | 2010. január 19. | 08:09:38

Mi van veresspal, visszadobták valami írásodat a Literából? Szerencsére Kőrösi jó író, akkor is, ha te mást érzel. Próbálj inkább olvasni. György Péternek meg semmi köze a Literához. Mint ahogyan az alultáplált cigánygyerekeknek se a filmek támogatásához. Ne beszélj butaságokat.

veresspal | 2010. január 19. | 07:46:48

"ismert regények, novelláskötetek szerzője"

Helyesen: "közismerten olvashatatlan regények, novelláskötetek szerzője"

Tényleg borzalmasan ír szegény. Tipikos másodvonalbeli kortárs író, aki az innen-onnan összeszedett irodalomelméleti baromságok alapján próbál jó regényt összehozni. Egyszer azt találta mondani a tévében, hogy minden jó regény az időről szól.

Ettől persze még lehet jó kurátor. Bár ha litera.hu, akkor György Péter, ami nem valami bíztató. Arról nem is beszélve, hogy a saját pénzét osztogassa, az enyémet ne, főleg ne nézhetetlen, és a kutyának (még a magyar közönségnek sem) kellő filmekre. Ha már osztogathatnékja van, akkor adjon az alultáplált falusi gyerekeknek, cigánynak és nem cigánynak egyaránt.

algi | 2010. január 19. | 00:05:00

Szerintem meg egy tehetséges, ügyes embernek kis támogatás is nagy pénz (pl. 1 millió forint), míg ha egy filmre adnak jó sok pénzt, azt könnyű eltapsolni, és vagy jó lesz az az egy film vagy rossz.

irriga | 2010. január 18. | 21:48:12

Vazza meg!

Itt mindenki az én adóforintjaimra spekulál?

irriga | 2010. január 18. | 21:07:46

Ez sem rossz:
Kevesebb film kapjon kevesebb pénzt!

Avagy: a film tartsa el magát.

HIRDETÉS
„Az erőteljes reformmal ...
„Az erőteljes reformmal együtt konszolidációt is végre kell hajtani”
Kocsis Zoltán

– Vajon miért akarja egy sikeres író vezetni a Magyar Mozgókép Közalapítvány kuratóriumát?

– Tény, hogy az írás számomra a világ egyik legélvezetesebb dolga. Még két hasonlót említhetek: a futballt, amit sajnos egyre kevésbé tudok művelni, és a szerelmet. Írni azonban magányos tevékenység, és nekem eddigi munkáim során nagy élményt jelentett, ha közösséghez tudtam kapcsolódni. Amikor a filmesek egy csoportja megkeresett, vállalnáme a főkurátorságot, épp a közösségi erőt, erőteret éreztem meg, és azt hiszem, lesz módom ezt gazdagítani.

– De jóban kell lennie a mindenkori kormánnyal, parlamenti többséggel. Önről azt hallani, hogy elfogadják a bal- és jobboldalon egyaránt. Nem ezért választották meg?

HIRDETÉS

– Először is, szavazási kényszer működik, mert az alapítók csak egyhangúlag választhatnak kuratóriumot, elnököt. Hogy miért engem választottak, arról egyrészt azt gondolom, az alapító szakmai szervezetek érzik a fölhalmozódott problémákat, a változtatás szükségességét, és az én személyemben e változtatások garanciáját látták. Rádiós főszerkesztői működésemből kiderülhetett, tudok olykor fájdalmas döntéseket is hozni, nem feladva az értékközpontúságot. Azt is jónak tarthatták az alapítók, ha olyan ember kerül e posztra, aki nincs minden idegszálával bekötve a filmes társadalomba, noha megvannak róla az ismeretei. Ezek lehettek a döntő szempontok, nem politikaiak. Ami az utób bia kat illeti, hallani lehetett, hogy Fideszkomisszár lennék vagy liberbolsi ügynök – vagyis épp középre tettek. Amíg ez így van, nincs baj.

– Régóta támadják néhányan a közalapítványt, és legutóbb Fidesz-politikus is úgy nyilatkozott, az nem képviseli a teljes filmszakmát.

– Egyetértek. Időközben új filmes cégek, szervezetek alakultak, amelyek kimaradtak az alapítói körből, miközben egyes alapítók csak formálisan léteznek. Ezen változtatni kell. Az is igaz, hogy voltak támadó hangok, de még senki sem tett le ütőképes tervet, mi legyen a közalapítvány helyett. A támadások és egyes politikai nyilatkozatok szándékos elferdítése mögött fölsejlik, hogy némelyek befolyásosabb szerepre vágynak a 17 milliárdos forgalmú hazai filmiparban.

– Apropó, pénz. A 2002-ben hivatalba lépő szociálliberális kormányzat ígérete szerint 2006-ban tízmilliárdos büdzséből kellett volna gazdálkodnia a közalapítványnak. Ehhez képest az idei összeg 5,4 milliárd.

– Megbosszulta magát a filmszakma akkori vezetésének – önhibáján kívüli – hiszékenysége. A támogatás beígért növekedésének leállítása máig ható zavarokat okozott a közalapítvány gazdálkodásában. Emiatt, az erőteljes reformmal együtt konszolidációt is végre kell hajtani. Egyébként európai összehasonlításban a mostani szubvenció duplája lenne arányos.

– Az erőforrások megszerzésében a játékfilmes lobbi jár az élen. A tehetséges magyar animációnak, és a hajdan erős, ma gödörben levő dokumentumfilmnek épp csak csurran-cseppen.

– Egyetértek azzal, hogy kapjanak nagyobb finanszírozást az említett kisműfajok, de csak akkor, ha a terjesztés gondjait is megoldjuk. Miután a dokumentumfilm és részben az animáció ma már nem mozis műfaj, kulcskérdés, hogyan tudunk helyet találni nekik a köztelevíziózásban. Alapelv, hogy ne készüljön állami pénzből produkció, amelyről nem tudjuk, kinek és miről akar szólni. Kevesebb film kapjon jelentősebb támogatást, hogy versenyképes lehessen, és koprodukciós partnerekre számíthasson az európai piacon.

– Elképzelem: az új miniszterelnök meghívja önt egy kávéra, és elmondja, szeretne minden évben egy játékfilmes leporellót valamelyik jeles magyarról. Mondjuk, először Mátyás királyról, mint ahogy az előző Fidesz-kormány idején már szóba került. Hogyan fogadná?

– Örülnék. Egy kis országnak erőset és bátrat kell állítania magáról filmen is, hogy az eljusson más országokba. Ezt teszik a csehek, szlovákok, lengyelek, románok. Nem kérdés, hogy nálunk is kell ilyen filmeket készíteni, persze tervezetten, feltárva az anyagi forrásokat. Szerintem szívesen részt venne ebben a közalapítvány.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    12 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS