belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Előítéletesség ellen rációval

Szemléletváltás kell a tanárképzésben

Együttélés a jelenben és a jövőben – a roma integráció kérdései az oktatásban címmel rendeztek nemrégiben szakmai konferenciát a Budapesti Gazdasági Főiskolán (BGF). A rendezvény egyértelműsítette: az együttélésnek nagyon komoly akadályai vannak.

Ónody-Molnár Dóra| Népszabadság| 2010. május 27. |7 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

libertyMUC | 2010. május 28. | 09:34:21

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 27. | 16:47:57

"Az a baj, hogy akkor nem voltak olyan, hogy "rasszista". "
Óh, dehogynem. Csak legtöbbször sunyítottak.

"Nem létezett, mert nem volt alapja."
A rasszizmus alapja az emberi butaság, a primitívség. Az meg univerzális, sajnos.

"Ma már felnövőben van egy olyan réteg, amely kiemelkedik a bűnözési statisztikákban (már ameddig lehetett azt így vezetni - ma már tilos), sokan félnek tőlük."
Na ha tilos a statisztika, akkor te honnan lettél informálva? Ja, hogy azt mondták?
És ha lenne is statisztika és stimmelne, mit lenne az "üzenet"? Megmondom: a hol szegénység, ott bünözés. (Nem az, hogy ahol roma, ott bünözés). Az, hogy m.o-n legtöbbször a szegénység = roma az meg a közös bününk is, saját kudarcunk.

libertyMUC | 2010. május 28. | 09:29:28

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 27. | 09:36:29
"Amikor az ősember megevett egy bogyót majd meghalt, a többiek miért egyék azt a bogyót? Más kárából tanultak."
A bogyó nem változik, az ember igen.
Az ember meg nem bogyó (mondjuk a te esetedben nem vagyok benne biztos…:)

"Engem az érdekel, mit értenek "tudatlanságon". "
Az olyanokat, mint te. Akik bogyónak tartják a romákat.

"Tiszta fejjel a szó eddig megszokott, liberális értelmében, vagy paradigmaváltásról van szó?"
A tisztességröl, az elöítéletek nélküliségröl, a becsületes humánus emberröl van szó.

"Inkább gyenge tanulás iránti vágy."
Ez, mint a többi hozzaszólásod is bizonyítja, rád is illik.

"Ezt sajnos otthonról hozza, nincs motiválva a szülők által (sem)."
Sajnálam a családodat. De lehet rajta változtatnni: olvass, müvelödj, de ne a jobbik programját és ne a kukac infót. Estleg van még esélyed neked is tisztességes emberré válni.

zeni | 2010. május 27. | 17:49:12

Agymosott panelnyugger! Egyetértek, és pont azon morfondirotam, hogy mi az oka, hol siklott félre a dolog.
És itt valahol egyetértek Koszomollal is, csak én nem úgy gondolom, hogy mert "szocializmus" volt, hanem úgy, hogy akkor elsődleges a kötelesség és másodlagos volt a "jog". Ahogy anyám okitott "jogai annak vannak, aki ismeri a kötelességét"
Ha mondjuk valami disznóságot csináltam jó szülémnek eszébe sem jutott, hogy "megribálja" a tanerőt, kizárólag rajtam kérte számon a dolgot.
És nem csak az én anyám volt ilyen mentalitású, lehet csak azért mert megnézhette volna magát az aki orrba vert egy tanárt, mentőst stb. Meggyőződésem, hogy amig valami rendet nem teremtenek és mindíg lesz egy hangos kórus aki megpróbálja kivédeni a kivédhetetlent és a szenvedő felet elitélni, ha másért nem azért, hogy nem elég toleráns, addig csak romlani fog a helyzet. Biztos, hogy én -már csak koromnál fogva-sem vagyok fogékony a "trendi dolgokra", de ritkán vagyok annyira biztos az igazamban mint most.

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 27. | 16:47:57

komszomol | 2010. május 27. | 16:32:08
Az a baj, hogy akkor nem voltak olyan, hogy "rasszista". Nem létezett, mert nem volt alapja.
Ma már felnövőben van egy olyan réteg, amely kiemelkedik a bűnözési statisztikákban (már ameddig lehetett azt így vezetni - ma már tilos), sokan félnek tőlük.

komszomol | 2010. május 27. | 16:32:08

"zeni | 2010. május 27. | 16:22:54"

Helyesen látod, hogy a szocializmusban volt normális oktatás, és a rasszista barmokat olyan hatékonyan tették helyre, hogy észre sem vettük őket.

zeni | 2010. május 27. | 16:22:54

Nem tudom, hogy hol siklott félre a dolog. Én "száz évvel" ezelőtt 1952-ben kezdtem a sulit. Mostanában, hogy ennyire központi téma az integrált oktatás meg a társult dolgok, kezdtem elgondolkozni, hogy annak idején jártak-e velünk cigány gyerekek. Ennyi év távlatáből, nevek meg külső jegyek alapján úgy gondolom, hogy 5-6 osztálytársam lehetett az. De az biztos akkor senki nem foglalkozott vele ki milyen szinű, vallású. Egyik gyerek olyan volt mint a másik. Választóviz az volt, hogy "disznófülű" vagy sem. De harminc évvel később amikor a gyerekem kezdett suliba járni -bár akkor már "jegyeztük"-sem okozott különösebb problémát. Igaz, a rosszabb tanulók közé tartoztak, de jól megvoltak együtt a gyerekek. Igaz az "én időmben" meg még a gyerekemében is nem voltak deklarált diák (meg általános)jog, hogy azt csinálsz amit akarsz . Ha nincs kedved suliba járni nem jársz (szégyelje magát a suli, hogy nem teszi számodra élvezetessé az iskolába járást). Akkor leginkább kötelezettségei voltak a gyereknek meg a fenőttnek is, amit ráadásul számon is kértek. Ettől függetlenül nagyon szép emlékeim vannak az iskolában eltöltött 12 évről, és egyáltalán nem éreztük, hogy el lennénk nyomva.

Agymosott_panelnyugger | 2010. május 27. | 09:36:29

"Az emberek nem előítélettel születnek, de később általánosítják az egyedi negatív tapasztalatot"
Így működik az ember. A kulcsszó - tapasztalat. Amikor az ősember megevett egy bogyót majd meghalt, a többiek miért egyék azt a bogyót? Más kárából tanultak.

"A tudatlanság csökkentése és a téves beidegződések feloldása érdekében a tanárképzésben és az oktatásban is szemléletváltásra lenne szükség"
Engem az érdekel, mit értenek "tudatlanságon".

"Hihetetlenül fontos, hogy a pedagógusok tiszta fejjel kerüljenek ki az iskolából."
Tiszta fejjel a szó eddig megszokott, liberális értelmében, vagy paradigmaváltásról van szó?

Gyenge absztrakciós képesség? Inkább gyenge tanulás iránti vágy. Ezt sajnos otthonról hozza, nincs motiválva a szülők által (sem).

Most tessék már eldönteni, valóban készek vagyunk a problémák mélyére nézni és elismerni néhány dolgot, vagy megint a PC jegyében el fogjuk kenni az ügyet?

HIRDETÉS
Az emberek nem előítélet...
Az emberek nem előítélettel születnek, de később általánosítják az egyedi negatív tapasztalatot
Kocsis Zoltán

Fokozottan előítéletesek a középiskolások és a felsőoktatásban tanuló hallgatók a teljes lakosság átlagához képest, állapítják meg a hazai kutatások. Ennek egyik fő oka a tájékozatlanság. A tudatlanság csökkentése és a téves beidegződések feloldása érdekében a tanárképzésben és az oktatásban is szemléletváltásra lenne szükség – hangsúlyozták a szakértők a konferencia előzetes sajtóbeszélgetésén, kiemelve, hogy „roma rendőrökre, pedagógusokra, újságírókra és orvosokra van szükségünk”. A pozitív diszkrimináció az egyik lehetősége annak, hogy olyan valós roma középosztály alakuljon ki hazánkban, mely maga cáfolhat meg minden előítéletet.

Farkas Julianna, a BGF dékánhelyettese már a konferencia kezdetén leszögezte, nem fogják elhallgatni a problémákat sem, az esemény azonban mégis felemásra sikeredett. Holott a fővédnök Szakcsi Lakatos Béla meghökkentő fölvezetése azt vetítette előre, hogy az előadások provokatívak lesznek. Szakcsi arra emlékeztetett, hogy az általa személyesen is ismert Lakatos Menyhért író, a Füstös képek című könyv szerzője, annak idején arról beszélt neki a cigányság kapcsán: „vagy segítjük vagy likvidáljuk őket”. – Lakatos mondatai ma is érvényesek, muszáj valamit tenni – jelentette ki Szakcsi, hozzátéve: súlyos problémákat lát a cigányság vezetésében, így például a széthúzásukat. Az összefogásuk nélkül pedig nem megy; kapcsolatot kell keresniük, majd együtt dolgozniuk a segítőkész nem roma vezetőkkel.

Horn Miklós főiskolai tanár. Tanszékéről szakiskolai oktatók kerülnek ki. Olyan szakemberek, akik valószínűleg a legtöbbet találkoznak majd pályájuk során hátrányos helyzetű roma fiatalokkal. A cigány diákok körében ugyanis nagy a lemorzsolódás, így tömegével kerülnek a szakiskolákba. Horn Miklós előadása kezdetén végtelen türelemmel beszélt arról, miként is alakul ki, majd épül be a gondolkodásmódba az előítéletesség. Holott az emberek nem előítélettel születnek. De utóbb az „egyedi negatív tapasztalatot” általánosítják, s kivetítik a teljes cigányságra.

HIRDETÉS

Mit tehet a pedagógus és mit az iskola? Tudatosítja a diákokban a romatársadalom helyzetét, és azt, hogy a gyerekek milyen okok miatt kínlódnak például az iskolában.

– Arra nincs erőnk, hogy az embereket érzelmeikben befolyásoljuk, de a rációra hatni szeretnénk. Hihetetlenül fontos, hogy a pedagógusok tiszta fejjel kerüljenek ki az iskolából. Sokan vannak ugyanis azok, akik elvakult előítéletességgel jönnek főiskolánkra – mondta Horn Miklós, aki tájékoztatott arról, hogy a BGF-en a szakiskolai oktatóképzésben stúdiumot indítottak „Felzárkóztatás” néven, amely az előítéletességet volna hivatott oldani. Persze, ki mit ért előítéletesség alatt, és az „egyedi negatív tapasztalatból” ki milyen általánosításokat vetít ki a „teljes cigányságra”. Horn ugyanis előadását azzal zárta, hogy fel kell készíteni a pedagógusokat a roma gyerekek jelentette kihívásokra. Ezek a következők: a nyelvi és kulturális differenciáltság, a korai érés – hiszen a romák már 13-14 évesen „kis felnőttek” –, illetve a gyengébb absztrakciós képesség.

A közönség soraiban ülők közül sokan e ponton zúgolódni kezdtek. És nem alaptalanul: egy, a napokban érkezett, hír szerintMagyarország diákolimpiai válogatottjába beverekedte magát egy cigány fiú, aki csak pár évet töltött iskolapadban. Nyilván, ő is „gyengébb absztrakciós képességgel” volt megverve. Vagy megáldva.

Mindenesetre Horn előadásának az a része, hogy a hallgatók mennyire előítéletesek, tényszerű. Ezt támasztotta alá Lányi Katalin kutatása, aki a BGF tanáraként a felsőfokú szakképzésben részt vevő hallgatókat véletlenszerűen kérdezve és az előítéletességüket mérve azt tapasztalta: 71 százalékuk teljesen elutasítja a romakisebbséget, gyakorlatilag nem akar látni romát az országban.

Ladányi János, szociológus elmondta, hogy nem alapvetően romakérdés a mélyszegénységben élők helyzete, de e körben a romák ötszörösen felülreprezentáltak. – Korábban a történelemben sem volt szép a romák és a nem romák együttélése – így reagált Horn Miklós szavaira, aki előtte arról is beszélt, hogy az ezernyolcszázas évek végén a falusi társadalmakban korántsem volt a napjainkhoz hasonlítható gyűlölet és kettészakadás. Ladányi szerint inkább az okoz komoly változást, hogy korábban e mélyszegény lét is termelt elvégzendő munkát, így lett klasszikus cigányszakma például a vályogvetés. – Ma már nincsenek ilyen munkák, és a munkamegosztásnak ebben a rendszerváltás utáni rendszerében nincs is szükség a kirekesztettekre, a képzetlenekre – szögezte le Ladányi.

A konferencia valóban jó szándékú kezdeményezés volt, s ha tényleg igazak a Lányi Katalin által ismertetett riasztó számok, akkor képet kaphatunk arról, milyen lehet az előítéletesség mértéke más, esetleg a BGF-nél kevésbé nyitott felsőoktatási intézményekben.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    7 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS