belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Fegyverletétel? Világos?

A jelek nem kedvezőek, a dolgok ismét úgy állnak, hogy az ország a sorsdöntő pillanatban nem tud megfelelő választ adni a kihívásokra, a nemzeti közösség terméketlen vitákba menekül a valósággal való szembenézés helyett.

Mellár Tamás| Népszabadság| 2012. január 21. |81 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

papirszobrasz | 2012. január 23. | 08:59:06

kovy | 2012. január 22. | 10:27:19

papirszobrasz | 2012. január 22. | 10:13:50.
Olvassátok a blogomat!

Én megtettem!
Egy tanácsot, már ha elfogadod: A zsebedet jó erősen varrd be, nehogy kiessen belőle a bölcsek köve!

Ez érv lenne? Ennyit tudtál kicsiholni magadból?

fenyesszelek | 2012. január 23. | 08:57:43

elsore | 2012. január 21. | 09:02:07
Hát, kedves Mellár úr, én akceptálom, hogy maga ideges, mert látja, hogy az új arisztokrácia kevesebb kockázattal több pénzt is ki tudna venni a rendszerből. De be kell látnia, hogy jelenleg a hatalom megszerzése és a feltétlen lojalitás biztosítása az alapvető, a szakértelem másodlagos.
Most még a nép gerincének eltörése a legfontosabb, hogy megtanulja, hogy ki az úr a háznál. Aztán, ha szétverték az ellenállást, akkor jöhetnek a jobboldali közgazdászok, hogy felszámolják a maradék közösségi jóléti rendszerelemeket és vívmányoket, ezzel pedig abszolutizálják az arisztokrácia hatalmát.
Az a nép, amely nem tanul saját történelméből, arra kényszerül, hogy újra átélje azt.

Elsore, csak gratulalni tudok neked, ennel tomorebben es frappansabban senki sem irta le jelen kori helyzetunket. Mar egy jo ideje figyelem a kommentjaidat, es mindegyik a politikai eles latasodrol tanuskodik.

Hubba Bubba | 2012. január 22. | 21:05:23

Dr Photon

ezen már túlvagyunk
és menjél te a p...ba!

benyok | 2012. január 22. | 20:01:23

józsi OO OO 57

ne bohóckodj!

kovy | 2012. január 22. | 10:27:19

papirszobrasz | 2012. január 22. | 10:13:50.
Olvassátok a blogomat!

Én megtettem!
Egy tanácsot, már ha elfogadod: A zsebedet jó erősen varrd be, nehogy kiessen belőle a bölcsek köve!

papirszobrasz | 2012. január 22. | 10:13:50

Csakis az innováció erősítése biztosíthatja a megfelelő ütemű fejlődést. Emberek! Én tudok választ adni az ország előtt álló kihívásokra. Olvassátok a blogomat!

2+2=4 | 2012. január 22. | 10:03:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szkripnyik | 2012. január 22. | 09:27:22

"TomThumb | 2012. január 22. | 06:09:10
...ez fáj az oroszoknak, kínaiaknak akik szabályozni-tiltani-kontrolálni akarják a hírek ezen ezközök segítségével való villámgyors terjedését"
Valamilyen OROSZ forrást tudnál adni, ami igazolja a rémhíreidet?
Путин: Интернет ограничить невозможно
Интернет свободный, но в нем есть хамы, отметил премьер
(http://www.bfm.ru/news/2011/12/15/putin-internet-ogranichit-nevozmozhno.html)

TomThumb | 2012. január 22. | 06:11:13

buslangi. Mikor volt egykulcsos adó az USA-ban és Angliában?

TomThumb | 2012. január 22. | 06:09:10

benyok | 2012. január 21. | 22:42:00
Az EP és Barassóék kötözködése, a Magyar Nemzet belügyeibe turkálása, megint, csak azt eredményezte, hogy mindenki láthatta, hogy ezek a támadások teljes egészében a politikai hovatartozás-balosok- hatalmának elvesztése miatt született!
...
A baloldalnak úgy itt, mint a világon hatalmas előnye van, a médiák birtoklásában a jobboldallal szemben, DE!! az internet mobil telefonok ebbe a hegemóniába csontig hasítanak, ez fáj az oroszoknak, kínaiaknak akik szabályozni-tiltani-kontrolálni akarják a hírek ezen ezközök segítségével való villámgyors terjedését!
----------------
Nem akarlak túlságosan megbántani, DE Barroso a balos? Elment az eszed?

Valamint, oroszokat, kínaiakat hozod fel elrémisztő példaként? Nem súgták meg, hogy ök a Vitya példaképei? Ők a megtestesült "keleti szél"?

Kérlek szépen, gyakrabban ellenőrizd az aktuális pártvonalat, mert ebből még kellemetlenségeid lehetnek.


Makk Marci | 2012. január 22. | 06:00:10

buslangi!
Nem kell vele és a hasonszőrűekkel foglalkozni. Ha el is olvassák az ilyenek a cikket akkor se fogják fel a lényeget:
A politika 30-40 éve folyamatosan tolja maga előtt a problémákat, külföldi hitelekből finanszírozzuk legalább 40 éve a relatív jólétünket.
Az utóbbi 4-5 évben értünk el oda, hogy teljesen leamortizálódott az egész ország, feléltünk mindent, (a bankbetétek és az önkéntes pénztárak maradtak még egyelőre ) hitel jólétre, hülyeségekre nincs....
Felcsút Géniusza a saját maga által ásott verembe esett "nyóc" "év mindent újranyitunk, nem megszorítunk, tej méz kánaán után neki kellene véghezvinni ami eddig "hazaárulás,nemzetrontás,falu és városrombolás volt, .."
És annyira még a fidesz szavazók nagy része se hülye, hogy 1-2 évet ne tudna visszaemlékezni mit is ígértek, mondtak.
Most nem jött be neki a dolog, nem úgy vannak mint 1998-ban a Bokros csomag után, szépen kényelmesen ellavíroztak,semmit nem csináltak csak a nagy pofa volt.
Visszanyalt a fagyi, most meg lehetne mutatni, és lám... Utat mutatunk a világnak, gyorsnaszád, IMF élet halál harc, keleti szél stb stb..
Napi szinten össze vissza beszélnek, hazudoznak, látszik rajtuk a kétségbeesés.

Ha jól sejtem most jön majd a méznyalás amit ígértek a választásokra...)))

Sajnos nem csak a fidesznyikek fogják élvezni...

buslangi | 2012. január 22. | 04:47:29

Természetesen nem a pro publico bono féle baromságról szól a cikk! A szerző nem mondta ki, én kimondom: 2004-ben csatlakoztuznk önként(!) az Unióhoz és vannak bizonyos szabályok! Ezeket kéne csak betartani mint a többiek is teszik. Hepciáskodni felesleges és káros. Mi nem vagyunk Svájc vagy Norvégia! Egy útunk lehet csak az Unió. Persze vannak elönyök és hátrányok is. A szuverenításunk is csorbul, de mindenki másnak is. Az unión kivül nincs élet, hiába mondta ezt évekkel ezelőtt a zsebcézár!

pro publico bono | 2012. január 22. | 01:38:06

Lefordítom a Mellár-cikket:

Azt mondja a külföldi (főként amerikai és német) nagytőke a magyarnak: "Mit nem képzelsz, kispajtás? Lenyúlnád azt a hasznot, amire én tartok igényt? Adod vissza azonnal? Nem? Hát jobb lesz neked az államcsőd vagy a polgárháború?"

Józsi | 2012. január 22. | 00:03:23

És Járai mennyire tekinthető baloldai deformáltnak?

Józsi | 2012. január 22. | 00:00:57

benyok | 2012. január 21. | 22:42:00

Igazán nem akarom megbántani, de Barroso, Clintonné,Merkel, Sárközi, Chikán, Mellár, és sok más gondolkodó igazán nem tekinthető baloldalinak, de a Washington Post és számos európai lap sem ,amelyik jogosan írt meg sok disznóságot.

Mi meg nem jövünk rá, hogy az egész trágyalé itatás a simicskák és társaik gazdagodását szolgálják.
Valójában őértük tüntet a sok megtévesztet szerencsétlen.
Szomorú, magunkat lökjük a szakadékba, megyünk megint felvonulva az egész világ ellen, mint olk sokszor már a történelemben.
Érdemes a cikk elején a bibói gondolatokat elolvasni, megint nagyon aktuálisak sajnos.

A manipulált mgyar tömegek pedig akár mennyien vannak ,sajnos áldozatául estek a renszeres agymosásnak.
Így aztán sokak saját nemehzettudata megint nem adekvát a külvilággal, mint pl. 1918-19-ben, 1944-ben.
Eközben pedig a nemzeti színre átfestett trágyadombra ömli a nemzeti színre színezett valódi trágyalé.

thinkingdragon | 2012. január 21. | 23:24:41

BRILLIÁNS!

benyok | 2012. január 21. | 22:42:00

Az EP és Barassóék kötözködése, a Magyar Nemzet belügyeibe turkálása, megint, csak azt eredményezte, hogy mindenki láthatta, hogy ezek a támadások teljes egészében a politikai hovatartozás-balosok- hatalmának elvesztése miatt született!
A Skót jobboldali párt a Magyarokat Európa elé, mint követni való példát említette, a második legnagyobb lengyel párt is az EU-s szászló elégetéséhez folyamodott!
Az derül ki az egész csatából, hogy sokkal többen vannak velünk, mint ellenünk, mégha ezt a bankáristzmus baloldali napilapjai ezt épp ellenkezőleg próbálják bemutatni! Arra gondolni kell, hogy még Petőfi is azt mondta a tollam erőebb fegyver mint a kardom!
A baloldalnak úgy itt, mint a világon hatalmas előnye van, a médiák birtoklásában a jobboldallal szemben, DE!! az internet mobil telefonok ebbe a hegemóniába csontig hasítanak, ez fáj az oroszoknak, kínaiaknak akik szabályozni-tiltani-kontrolálni akarják a hírek ezen ezközök segítségével való villámgyors terjedését!

A tőke uralja a politikát ameddíg egyeduralma van a média felett! Ahogy más hangok is beleszólnak a hegemóniának vége! Ettől tartanak akik egy kaléap alá akarták és tették is pl. Európa kormányzását! Persze mi egy nagy szálka vagyunk a bandszák szemeiben!

buslangi | 2012. január 21. | 21:32:30

Jó cikk, elgondolkoztató megállapításokkal! Azért az egykulcsos adó hülyeségét megemlíthette volna. Nemrég a Lánchíd rádióban hallottam (pedig az igen csak jobbos hangvételű), hogy az egykulcsos adó bevezetése sehol sem jött be (USA, Anglia, Szlovákia stb.)Mellár úr cikke tehát jó, nem ártott volna azért megemlíteni az orbánék demokrácia elleni támadásait is, mely erősen befolyásolja az EU-ban a gazdasági dolgaink megítélését. Na de egy jobbos közgazdásztól ne várjunk minden igazság kimondását. Igy is szép tőle, hogy látja és mondja a valóságot, és nincs egyedül! Pl. Bod Péter Ákos, Csaba László és Járai Zsigmond is füstőlög...

Dr Photon | 2012. január 21. | 19:38:41

Jaj, de nagy butaságokat ír Mellár. Tendenciózusan elfogult. Nem mintha én egyetértettem volna Matolcsy stratégiájával, bár néhány elemével ezért egyetértek (magánnyugdijpénzek államosítása, bankadó, devizahitelesek megmentése). Ostobaság "torzult magyar alkatról" irni, amikor hasonló torzulás az EU legtöbb kormányáról elmondható, amit a pénzügyi válság abszolút világosan megmutat. Kormányok sosem tökéletesek, a segítő, jóindulatú bírálatnak van helye, annak, hogy a segitő javaslatok révén a legjobbat lehessen kihozni egy amúgy nem teljesen ideális stratégiából...

konzekvens | 2012. január 21. | 19:24:03

Mellár nyilván azért ír a Nsz-ban, mert pl a MN, MH(pláne) nem közöl ilyen írást. Nem kell ezen kekeckedni, inkább örülni kell. . A Nsz máskor is bizonyította, hogy sokkal nyitottabb a "jobbos" pártlapoknál.
Nem most fordult meg Mellár, korábban is saját véleményét mondta, írta.
És nemcsak ő, pl Hamecz, Bod P.Á., Chikán, stb.
Saint Justtal értek egyet, bár nyilván nincs hiánytalan és tökéletes elemzés. Ez sem az, de ki tud a kommentelők közül pár sorban ilyent adni.
Én pl a demokrácia és a jogállamiság rombolásának megemlítését hiányolnám, de ez az írás a gazdaságpolitikára fókuszál.

sansz | 2012. január 21. | 19:02:55

tooop | 2012. január 21. | 14:31:35

Az a jogalkotási káosz, amiről írsz, a FIDESZ „villámháborús” taktikájának a következménye. Ugyanis céljuk kezdettől fogva az, hogy minél előbb rátegyék a kezüket minden hatalmi posztra. Ennek érdekében általánossá tették azt az eredeti szándék szerint kivételes eljárást, amit úgy hívnak, egyéni képviselői indítvány. Ennél ugyanis nem kell előzetesen egyeztetni senkivel, benyújtják és 2 napon belül a szavazógépezet már el is fogadja. Ezért fordul elő gyakran, hogy elfogadás után 1-2 napon belül már módosítani kell. Az időtálló szabályozás, a jogbiztonság, náluk nem szempont.

sansz | 2012. január 21. | 19:01:13

macskajaj | 2012. január 21. | 17:45:43

Te és társaid nem értitek, vagy nem akarjátok megérteni, hogy itt nem egyedül a hiányadat számít? Azt is vizsgálják, hogy azokat milyen gazdaságpolitikai intézkedésekkel éri el az adott ország, hogy az alkalmazott gazdaságpolitika garantálja-e a következő évek hiánycéljait is. Ezeket pedig strukturális átalakítások révén lehet biztosítani és nem ilyen egyszeri bevételnövelő intézkedésekkel, mint a MANYUP-lenyúlás és a multik különadója. Ráadásul hazánk EU-csatlakozásunk óta, túlzott költségvetési deficit miatti eljárás alatt áll. Ez pedig tudomásom szerint „egyedülálló” az EU-ban.

szkripnyik | 2012. január 21. | 18:49:51

"szkripnyik | 2012. január 21. | 18:34:59
Tavaly decemberi árfolyamon valóban kisebb lenne kb. 144 milliárddal,"
Pontosabban a 2011. dec 31-i adósság lenne 144 milliárddal kevesebb 2010.dec. 31-i árfolyamon...
Egyébként az árfolyam is egyik értékmérője a gazdaság teljesítményének, nem lottósorsolással állapítják meg!

sansz | 2012. január 21. | 18:40:44

tooop | 2012. január 21. | 14:31:35

Az a jogalkotási káosz, amiről írsz, a FIDESZ „villámháborús” taktikájának a következménye. Ugyanis céljuk kezdettől fogva az, hogy minél előbb rátegyék a kezüket minden hatalmi posztra. Ennek érdekében általánossá tették azt az eredeti szándék szerint kivételes eljárást, amit úgy hívnak, egyéni képviselői indítvány. Ennél ugyanis nem kell előzetesen egyeztetni senkivel, benyújtják és 2 napon belül a szavazógépezet már el is fogadja. Ezért fordul elő gyakran, hogy elfogadás után 1-2 napon belül már módosítani kell. Az időtálló szabályozás, a jogbiztonság, náluk nem szempont.

szkripnyik | 2012. január 21. | 18:34:59

macskajaj | 2012. január 21. | 18:04:21

A központi költségvetés adóssága kb. fele van forintban és fele devizában. Tavaly decemberi árfolyamon valóban kisebb lenne kb. 144 milliárddal, de akkor is hol van a MANYUP-ból "adósságtörlesztésre" fordított 1500 milliárd?
Ennek a gazdaságpolitikának csak hibái vannak, egyszerűen azért, mert a húzó ágazatok és bankok agyonsanyargatásával a gazdaságfejlesztési LEHETŐSÉGEKET élik fel!

macskajaj | 2012. január 21. | 18:04:21

szkripnyik
az általad emlitettek is tettek kritikaimegjehyzéseket.meg elismerőket is.mert az igazság az hogy aki tárgyilagos az látja az erényt és a hibát is.
2010-hez képest minden romlott környezetünkben.akkor a németek 3% feletti GDP növekedést vártak.Nem volt görög összeomlás,portugália és irország úgy nézett ki megmenekült.az euro/dollár 1,40 felett volt.2011-ben min den feleződött,az euro 1,30 környékére zuhant,beindult a görög válság aztán jött a 9 ország leminősitése(előtte a spanyol majd olasz aggodalmak.
ezért lettek rosszabbak a számok,miközben a külker mérlegünk 6 milliárd euro exporttöbletet mutat.a z adósság nem csökkent mert 2/3 devizában denominált és a gyenge árfolyam miatt most stagnálást mutat.ha javul az árfolyam akkor ez a mutató is automatikusan javul(a romlás is ebből adódott)
ja és csaba lászló sosem volt fidesz kormányhivatalnok mint a többiek.ö tanár.

szkripnyik | 2012. január 21. | 17:54:34

macskajaj | 2012. január 21. | 17:45:43

Most már Mellár után Járai, Bod Péter Ákos, Chikán Attila, Csaba László is "sértett szoci"?

Azon el sem gondolkozol, hogy a tavalyi hiány 2,5-szerese a tervezettnek, és mire ment el a lóvé, ha az adósság sem csökkent és a gazdaság sem indult fejlődésnek?

macskajaj | 2012. január 21. | 17:45:43

Mellár=Tölgyessy=Debreczeni.Olyanok,akik ha saját "táborukban"kisebbségbe kerülnek rögtön szocikká válnak,a NOL-on keresztül leveleznek.emberileg ez nagyon gyengiti azt amiről irnak.
A közgazd nem egzakt tudomány.iskolák versenyeznek és vitatkoznak egymássaql.nobel dijas a N obel dijassal.A megoldások egymással szemben éppúgy megjelennek mint egymás mellett.Gyöngitik vagy erősitik egymás.
Az orthodox módszert alkalmató országok(IMF recept a megszoritásokra,stb)pl.portugália,görögök,románok most meg olaszok jobban állnak?akkor miért lázad a nép.miért sztrájkolnak meg tüntetnek?
a cikk is elismeri hogy sok ország kényszerült unorthodox módszereket alkalmazni-olyanok is akik most orbánt kritizálják(lkegalábbis egyes politikusaik.nekik szabad?az olaszoknak szabadott 8% GDP arányos hiányt produkálni amikor orbánnak 4-et nem?
és a sok általánosság mellett irt egy szót is Mellár úr a hogyanról?hogyan támogatná a kkv-ket,a amyagyar vállalkozókat?pénzzel?az nincs.adókedvezménnyel?hiszen az ellen szaval.exportösztönzéssel,a gyengébb forintnál nincs jobb módszer az össze ázsiai ezt csiunálta(és csinálja ma is).
ne kritizáljon mellár úr,hanem adjon használható(konkrét tanácsokat amin lehet vitázni.ez a cikk nem ilyen.ez egy wsértett ember irás-a NOL-ban-megmaradt konzervativ barátainak.kik is ők?

szkripnyik | 2012. január 21. | 17:04:49

gyerekeske | 2012. január 21. | 16:09:56

Nesze semmi, fogd meg jól!
Elsősorban az a baj, AHOGYAN a viktátor és bandája bevezette:
Gazdagok jobban járnak, az alacsony keresetűek meg az adójóváírás megszüntetésével meg szívnak!
Ez az igazságtalan és mérhetetlenül cinikus: a szegényekre rakni még több terhet az "igazságosság" nevében!

szkripnyik | 2012. január 21. | 16:57:02

"boldogsagakadalya | 2012. január 21. | 16:43:30
kiemelje a magyar gazdaságot alérendelt helyzetéböl, a "töke béklyójából""

Magántulajdonon alapuló, azaz tőkés társadalomban, milyen béklyóból akar kitörni a viktátor?

boldogsagakadalya | 2012. január 21. | 16:43:30

Ez a cikk elismeri az Orbán-kormány öszinte szándékát, hogy kiemelje a magyar gazdaságot alérendelt helyzetéböl, a "töke béklyójából"... szemben pl. azokkal akik politikájában egy örült megalomániás értelmezhetetlen megnyilvánulásait látják...

grad | 2012. január 21. | 16:43:14

RE: Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 13:06:17

" Az "elmúltnyócév" során épült annyi autópálya, mint előtte összesen. "

Elfelejted, kispajtás, hogy először is világgazdasági konjunktúrában építette, másrészt milyen áron. Adjál nekem sokszázmilliárdos hitelt, és csinálok én is neked autópályát, mit szólsz? Az államadósság javára mindent lehet építeni. A mosatani kormány meg ezzel szív.. Egyébként ha már a gazdaságnál tartunk: lehet, hogy idén recesszió lesz, mivel az EU-ban is azt lesz, és Orbán is tett érte. De ne felejtsük el, hogy tavaly 1,5%-os gazdasági növekedésünk volt. Tudod, Gyurcsány Ferinél a világválság előtti időban, a világgazdasági konjunktúra csúcsán (!!!) mennyi volt. Ugyanennyi, kérlek! És így ért minket a világválság...
A nagy ellátórendszerekhez meg nem nyúlt hozzá. Egyedül az egészségügyben próbálkozott az SZDSZ nyomására a többiztosítós rendszer bevezetésén, ami egyben az utolsó állami pénzkészlet haveri magánosítása lett volna. És jöhetett volna Amerika, ahol a szegény rétegeket, akik nem tudták volna fizetni a biztosításukat, nem látták volna el rendesen, csak ha fizetsz. Most meg hogy aggódtok az egykulcsos adó miatt. Pedig az előbbi sokkal durvább lett volna. Álbaloldaliak!

John30 | 2012. január 21. | 16:18:00

Ez a cikk teljesen tévedésen alapul. Pontosan tudni lehetett a választások előtt, hogy mit várhatunk Orbántól. Akik rá szavaztak pontosan ezt akarták a gazdasági összeomlást kivéve. Szinte minden szavazó arra szavazott, hogy az addigi gyűlöletüket a másik emberek, országok cégek, pártok fele hatalmi köntösbe bújtassák. Igenis megtalálták a nekik megfelelő kormányt. Nem is akartak mást egészen addig, amíg nem éltek rosszabbul. Akkor kezdtek elmenni a fidesztől. A gond az, hogy nincs hova menniük, csak a jobbikhoz.

chili | 2012. január 21. | 16:14:06

Kerem Mellar urat, valaszoljon: megprobalta-e a jobboldali ujsagokban publikalni a fenti cikket?

chili | 2012. január 21. | 16:12:25

Ez a cikk a MN-be es a MH-ba valo elsosorban, hogy az elvakultak is okuljanak. lehet, hogy ott nem engedtek megjelenni? Cenzura lenne a demokraciaban? Hogy van ez, jobbosok?

gyerekeske | 2012. január 21. | 16:09:56

Azért érdemes kicsit a dolgok mögé nézni nem mindig a felszínen maradni. Úgy látszik van akinek nem fáj egy kicsit magasabb szintű összefüggésekben látni a dolgokat:

http://berkalkulator.info/adozas-hirek/59-mi-baja-az-imf-nek-az-egykulcsos-adoval.html

floride | 2012. január 21. | 15:47:20

Nagyon naiv ez a Mellár.

wagabond53 | 2012. január 21. | 15:12:40

Valaki összerakhatná a Simicska-klán céghálóját összefonódásait, állami megbízásait, kíváncsi lennék hány tízmilliárd esetleg száz is akkumulálódott egybe.

talán jövőre | 2012. január 21. | 15:09:40

Itt nem gazdasági szabadságharc van, hanem ilyen hangzatos szavakba burkolt HATALOMBIRTOKLÁS.
Szabadságharc nincs, csak SZABADRABLÁS. Az egész lózung alatt csak az ország kifosztására mentek. Most már náluk van minden,több mint négyezermilliárd (egyszeri adók, manyup..),amivel azt ígérték, hogy csökkentik az államadósságot (az még nőtt), minden lepusztult (utak, közlekedés,...), az emberek leszegényedtek, CSAK AZ ÁRAK NŐTTEK.
Ez a nagy teljesítményük!!!!

wagabond53 | 2012. január 21. | 15:08:22

zahir999 | 2012. január 21. | 13:32:44
No, igen. Amennyiben a bankok 2008 óta talicskázzák ki a pénzt hazai befektetés helyett, akkor tényleg az a legjobb , ha különadókkal sújtjuk őket a befektetési kedv felcsigázása érdekében! Van , aki csodálkozik, hogy nem jött be?

elsore | 2012. január 21. | 14:39:50

Fel,vidék! | 2012. január 21. | 14:09:32
Hammada

Hát ettől már tele van a hócipőm. Az emberi butaságnak láthatóan nincs határa.
Magyarországon a hatalmat az új arisztokrácia (ipari oligarchák és földbirtokosok) gyakorolja. A gazdasági hatalom már 2010 előtt a kezükbe került, a politikai hatalom pedig 2010-ben ("több volt, mint kormányváltás, a rendszerváltás befejeződött"). Meg is mondták. A pártok itt alig játszanak, legfeljebb annyiban, amennyit maguk alá tudtak kaparni, de ez elenyésző a többi vagyonhoz képet (bár folyamatosan terjesztik ki a fennhatóságukat)

De a birkák még mindig bégetnek, hogy eeeemútnyócév meg SZDSZ. Fel se tűnik, hogy ez két éve elmúlt. És addig se számított, mert amikor még e tinglitangli kormány volt hatalmon, addig is az arisztokrácia kezében volt már a hatalom, a politikait kivéve.

Azokat még csak megértem, akik a hatalmukat védik, vannak itt egy páran. Meg a zsigeri antikommunistákat is valamelyest, mert a gyerekkori élmények meghatározók. De az önkéntes pártállami szekértolókat nem, mert egy átlagos kismacskának is kinyílik a szeme pár hét alatt. Két év pedig a legagymosottabb normális embernek is elegendő kéne, hogy legyen. De nem. Érthetetlen. Vagy mégse?

tooop | 2012. január 21. | 14:31:35

Remek írás, de....!
Hiányzik belőle az, hogy a bizalom vesztés nem csak a gazdasági intézkedések miatt állt be, hanem annak a hatása is óriási, amit főleg az utóbbi egy évben műveltek a Parlamentben s aminek a betetőzése a december hónap volt. Számtalan, egymásnak ellentmondó jogszabályok születtek, amiknek a végrehajtása során naponta derülnek ki óriási problémák. Jelenleg véleményem szerint nincs a közigazgatásban olyan intézmény, ami a gyakorlatban felmerülő kérdésekre pontosan tudna válaszolni! Legjobb példa erre az, hogy a nagy állami intézményekben még nem tudják megmondani, hogy mennyi a dolgozó januári bére, mennyiért is dolgozik ebben a hónapban!
Káosz van mindenhol s nem is akarják beismerni, hogy ezt saját maguk okozták az egész Országnak! Ez a legborzalmasabb jelenleg, hogy fel sem akarják fogni, hogy mit okoztak, mi játszódik le az átlag emberek szintjén. Mi lesz itt, amikor a januári béreket kezdik utalni febr. elején?! Óriási megdöbbenés és átkozódás! Nem véletlen, hogy félnek márc. 15-től! Már most iszonyú a felháborodás, megérkeztek az újabb törlesztő számlák, a magas, szabadságharcos kamatfelárakkal, árfolyamokkal! Ezt nem akarják felfogni, megérteni?!

Fel,vidék! | 2012. január 21. | 14:09:32

Hammada

a TV székház ostromlói ugyanolyan kártékonyak voltak, mint az szdsz+maszp kormány.
E két szélsőséges társadalmi csoport nélkül sokkal jobb helyzetben lennénk. Magyarul a szélsőjobb, az ex-kommunisták és az szdsz féle "liberálsok" nálam egy kalap alá esnek a tekinetben, hogy milyen kártékonyak a magyar társadalomra nézve.

Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 14:00:43

"Fel,vidék! | 2012. január 21. | 13:34:02

korrekt írás.

De egy kérdést azonban szemérmetlenül elhallgat: Kik hozták ilyen gyenge pozicióba a magyar gazdaságot és a magyar gazgasági szereplőket? Kik miatt kell megvívni ilyen rossz pozicióból a "szabadságharcot"?

Véleményem szerint azok, akik elsősorban mindig a külföldi hatalmakhoz (mszMp) és érdekekhez (szdsz) igazodtak."

Szerintem meg azok, akik a TV-székház ostromának, a nagy Kossuth-téri hugyozásoknak és a háromszáz forintos népszavazásnak voltak az értelmi szerzői.

tom dick and harry | 2012. január 21. | 13:35:01


„A másfél évvel ezelőtt felállt Orbán-kormány szándékai szerint ki akarta emelni” (Mellár)

„Akarta a fene!” (Arany János)

-.-.-.-

„Még most sem lenne késő a kármentés. Ha a kormány” (Mellár)
„ha helyreállítaná” (Mellár)

„fecseg a felszín, hallgat a mély” (József Attila)
ha-ha-ha-ha-ha

-.-.-.-

„több erőforrásunk pusztul el értelmetlenül” (Mellár)

az elmúlt húsz év alatt mi más történt??????????? (tom dick and harry)
Baranya?????????? Borsod????????????? Szabolcs???????????

Fel,vidék! | 2012. január 21. | 13:34:02

korrekt írás.

De egy kérdést azonban szemérmetlenül elhallgat: Kik hozták ilyen gyenge pozicióba a magyar gazdaságot és a magyar gazgasági szereplőket? Kik miatt kell megvívni ilyen rossz pozicióból a "szabadságharcot"?

Véleményem szerint azok, akik elsősorban mindig a külföldi hatalmakhoz (mszMp) és érdekekhez (szdsz) igazodtak.

zahir999 | 2012. január 21. | 13:32:44

Számomra megdöbbentő,hogy Mellár Úr is beállt a sorba,habár ő folyamatosan egy sértődött ember és mindig vagdalkozik.De hogy mértékadó közgazdászként olyan tényekről feledkezzen el,hogy a bankok nem a bankadó kivetése óta nem hiteleznek lassítva a növekedést,hanem már a 2008-as válság óta talicskázzák az anyabankokhoz vissza a pénzt és eszük ágában sincs itt hitelezni.Emellett eltekint olyan apró történéstől,mint az adósságválság Európában,ami nálunk erősebb fundamentumú országoknál is hatalmas hozamnövekedést hozott,a feltörekvő piacokról áramlott vissza a tőke,senki nem kímélve.Elég megemlíteni Lengyelországot,ahol folyamatos,stabil növekedés van,kisebb államadóssággal,a zloty éves viszonylatban ugyanakkorát esett,mint a forint,pedig ott nem voltak unortodox intézkedések.Csalódás Mellár úr szereplése az utóbbi időben

duma | 2012. január 21. | 13:32:07

Örülök, h a jobboldalon is akadnak olyanok, akik fel- és elismerik ennek a már majd kétéves ámokfutásnak egyes elemeit. Elismerés jár érte!

Néhány tárgybeli tévedés, hiányosság:
- "kétharmados támogatású kormány": ha ezt a parlamenti arányokra érti, OK, de ha nem, a 2/3-tól a választók 52%-a viszont messze van, mára pedig ez is drasztikusan elolvadt.
- "a kormány hibás gazdaságpolitikája": ez bizony nagyon súlyos, de hiányzik a gyalázatos antidemokratikus politikájuk megemlítése; az emiatti széleskörű bizalomvesztés a hibás gazdaságpolitika hatását is erősítette, nem kicsit...

pietnik | 2012. január 21. | 13:23:19

Dugonics Titusz!
Jobban figyelj,mit mond Mellár!Vagy értelmeztesd valakivel,ha neked nem megy!Vagy nézz utána olyan dolgoknak,amiket nem ismersz ebből a szempontból,és majd megvilágosodsz!
Nem hiszem,hogy az USA csak úgy,szórakozásból nyúlkál olyan EU-tag után,amelyik izgatásával az EU gyengítését idézheti elő!Az USA-EU hazdasági háború javában dúl,és mi vagyunk a gyenge láncszem!
Ugyanúgy,mint a rendszerváltás előtt!!A mi renitens viselkedésünk okozta a szocialista tábor szétbomlását,és végül a SZU szétesését!És ezt hathatós nyugati,illetve zömében USA támogatással(Uszítással!!) értük el!
Most majd az EU gyengítésére fognak használni bennünket!De,ugye ez nem baj?!

Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 13:06:17

"grad | 2012. január 21. | 12:14:48

RE: Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 09:23:00

"Nem tudom, hogy a "balos közgazdászoknak" miért kellene hátrébb vonulniuk, ha egyszer ők adják a szellemi muníciót az ország újjáépítéséhez?"

Aha! Az elmúlt 8 év megmutatta, mire képesek. Nagy újjáépítés volt! Gratulálok! "

Témánál vagyunk, de nem baj.Akkor nézzük. Az "elmúltnyócév" során épült annyi autópálya, mint előtte összesen. Drágán, nyilvánvalóan sok korrupcióval terhelten, de jó minőségben, és a Délkelet- és Nyugat-Európa közötti forgalom nem zúdul a magyar városokra.
Gyurcsány elkezdte a nagyrendszerek reformját és ha a gazdid nem piszkít bele, akkor most lehet, hogy van fenntartható és finanszírozható egészségügyünk, a képzési igényekhez alkalmazkodó felsőoktatásunk, fenntartható nyugdíjrendszerünk. Vagy ha még nincs, akkor - számos korrekció után - útban vagyunk feléje. A szocik Gyurcsány vezetésével félszívvek ugyan (ez volt a baj), de elkezdték azt, amitől a gazdid még mindig szűköl és Barroso főidomárnak kell noszogatnia egy szöges korbáccsal. De mást ő sem csinálhat, csak esetleg rosszabbul. Ezt lassan megérti.

puli | 2012. január 21. | 12:55:20

"A honi ipar "

Mekkora barom nagy hazugság arról beszélni hogy bármi is javult volna az elmúlt 1,5 évben !

Simicskáknak igen de csak nekik !

Ki rabolták a hazánkat a szeretett politikusok ,-csak ennyi ,-meg a lelkifröccs a nemzeti öntudatról !

Vajon mi köze van az egyiknek a másikhoz !?

Mindenki aki tud itt hagy benneteket ,-vagy visszavonul !

Borszívóügynök | 2012. január 21. | 12:38:06

grad | 2012. január 21. | 12:10:55

"Mellár úr! Nagyon sokmindenben egyetértek Önnel..."

"...Viszont, ennek az újságnak a honlapján nem talál olyan embereket, akik a célokkal egyetértenének."

Nem talál? Dehogynem! Például te! És még sorolhatnám!

Józsi | 2012. január 21. | 12:34:55

A probléma tényleg az, hogy az utolsó 500 évben, Mátyás ,király óta ez az ország képtelen volt sorsfordító helyzetekben a külvilágot ismerő és értelmes döntéseket hozó, azokat végrehajtani képes döntéshozókat, pénz - és hatalom birtokosokat kitermelni. Talán még a legügyesebben az akkori nemzetközi viszonyok közepette Deák Ferenc után Kádár tudta a gyakorlatban ügyeen és hajlékonyan érvényre juttani a magyar érdekeket a külső nyomás ellenében.

Sajnos 1917-21 között, 1941-45 között, 1989-1994 között utána meg pláne, legutóbb 2010-ben jobbb híjján - a legnagyobb vészhelyzetekben és sorsfordulókban is, ez a nemzet mindíg vagy őrülteket, vagy gazembereket, vagyrákbeteget, vagy az olajmaffiózók kijáróit juttatott hatalomba.
Lehet, hogy nem a nemzet a hibás hanem annak mindenkori, forrásokkal jól ellátott manipulátorai?

mh5129 | 2012. január 21. | 12:17:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

grad | 2012. január 21. | 12:14:48

RE: Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 09:23:00

"Nem tudom, hogy a "balos közgazdászoknak" miért kellene hátrébb vonulniuk, ha egyszer ők adják a szellemi muníciót az ország újjáépítéséhez?"

Aha! Az elmúlt 8 év megmutatta, mire képesek. Nagy újjáépítés volt! Gratulálok!

grad | 2012. január 21. | 12:10:55

Mellár úr! Nagyon sokmindenben egyetértek Önnel, de azt kell, hogy mondjam, rossz lapban publikál. Mi értelme ide irogatnia? Hogy szeressék kicsit? Csak azért, mert Orbánnak nem jöttek be a módszerei ebben a válságos helyzetben, még nem jelenti azt, hogy a céljai rosszak lettek volna. Ezekkel Ön is egyetért. Viszont, ennek az újságnak a honlapján nem talál olyan embereket, akik a célokkal egyetértenének. Akkor meg minek irogatni nekik?

balumedve | 2012. január 21. | 12:10:10

"Még most sem lenne késő a kármentés. Ha a kormány egy olyan új embert ültetne a gazdasági miniszteri székbe, aki nem használódott el a szabadságharcban és szakmailag hiteles, továbbá ha helyreállítaná a monetáris tanács, a Költségvetési Tanács, az Alkotmánybíróság szakmai hitelét és függetlenségét, valamint radikálisan szakítana a korábbi gazdaságpolitikával, s helyette egy szakmailag megalapozott, jól követhető hároméves programot fogadna el, akkor még mindig viszonylag jól ki tudna jönni a zsákutcából. A gyors váltás igen fontos lenne, mert minél tovább tart a gazdasági szabadságharc, annál több erőforrásunk pusztul el értelmetlenül."
A fentiek szerinti váltás az agymosott szabadságharcosokkal, a horthysta, bálványimádó csuhásokkal és az újfasiszta szélsőjobbal egy polgári diktatúrában, ahol közel 700 napos a kedves vezető és jobbkeze, valamit az élcsapat ámokfutása? Egy sci-fi-be mint érdekes fordulat ez talán beleférne, de a valóságban a tákolmánnyal, az eltolt, több esetben egy napig sem élő sarkalatos törvényekkel a hónuk alatt, középkonzervatív szempontból is felhevült látomásnak illetve fantazmagóriának tűnik.
Sok fideSS idézetet lehetne ideírni az idézőjelben leírtakkal szöges ellentétben lévő tartalommal...

weiner | 2012. január 21. | 11:57:51

Mellár Tamás - a címből is kiderül - megmaradt konzervatív barátainak írt. Szófordulatait, kiszólásait ennek megfelelően kell érteni és nem illdomos fintorogni miatta. Szakmai és aktuálpolitikai szempontból is bátor értelmiségi kiállás. Őszinte elismerésem.
Megítélésem szerint Orbán felismerte, hogy végzetesen elszámította magát. Fegyverszünetnek tekinti az IMF tárgyalások megkezdéséig tartó időt és nagy erővel fogott a politikai kármentésbe, hogy a szerződés aláírásával beálló kapitulációt valahogyan túlélje. Most már csak azt kellene elmondani valakinek, hogy buta kármentési akciókkal (pl. békemenet) újabb károkat szenvedhet az ország. Végképpen nem hiányzik, hogy Orbán újabb számítási hibákat vétsen. Noha egyelőre nincs erő, amely ezt megakadályozhatná.

Didgeridoo | 2012. január 21. | 11:54:56

Vajon mi történt volna a gazdasággal, ha nem veszik el magánnyugdíjpénztárak vagyonát és nincsenek a különadók? Akkor a gazdaság szárnyalt volna? Szerintem nem, gazdasági visszaesés lett volna, a költségvetés hiánya most nagyobb lenne, ugyanígy spekulálnának a forint ellen, mert a lakosságtól nem lehetett volna annyi adót behajtani, hogy az államadósság csökkenjen.

kovin | 2012. január 21. | 11:47:41

Jó ez a kép"óriás" a talpnyalói között.....Mellár úr:a szegényekre nem rakunk terheket?Sztálin elvtárs nem tudta szindróma...

dugonics titusz | 2012. január 21. | 11:12:09

rága Mellár úr!
" Az Egyesült Államokban viszont örömmel konstatálták, hogy feltűnt egy olyan uniós ország, amelyik az IMF védőhálója nélkül igen kockázatos gazdasági akciókat hajt végre, kézenfekvőnek tűnt, hogy elkezdjenek spekulálni ellene.."

Ilyen épületes baromságokat talán Bogár László tud összedobni!!!
Esetleg a Bayer Zsolti, kicsit szaftosabb kivitelben!!!

Délután le ne késse a "békemenetet"!!!

Egy misét ez az elnevezés is megérne!!!
Dicsőséges SZABADSÁGHARCRA békemenet!!!

Tombol a baromság!!!

tudatlan | 2012. január 21. | 11:05:47

Sajnálom, hogy még midíg arról szól a nóta, hogy "a gonosz pénztőke, EU, IMF" sanyargatja a világot. Még jobban sajnálom, ha ezt egy magát közgazdásznak nevező ember írja, mondja, stb. Nem lenne tisztában a kapitalizmus természetével? Ő vajon magánemberként nem saját hasznát keresi munkájával, megtakarításaival, befektetéseivel? Szerintem ő sem kivétel, hasonlóan gondolkodik mint a "gonosz, spekuláló befektető". Amazok bűnöznek, ő csak természetesen gondolkodik(?). Ez olyan, mint liberálisnak lenni bűn, - természetesen másoknak - hiszen nekem mindent lehet, nekem jár a szabadság. Az elmúltnyolcév lopott, csalt, protezsált, az én feleségem lehet a bírók és bíróságok teljhatalmú ura - hiszen megérdemli, és én a NER-t építem.
Amíg az értelmiség nem jön rá, hogy az egymással leszámolósdi nem vezet sehova, addig itt nem lesz "nemzeti felemelkedés". El kellene fogadni hogy a kapitalizmus játékszabálya a liberális parlamentarizmus. Ugyanis ott működik eredményesen.

krix | 2012. január 21. | 10:14:55

Sigismundus | 2012. január 21. | 10:07:33

Igazad van, Zsiga! Én is írhattam volna, örülök, hogy valakinek sikerült ilyen pontosan megfogalmazni (ha nem haragszol, később használom itt-ott):

Onnan nézve mindenki balra van.

Sigismundus | 2012. január 21. | 10:07:33

Egy ùjabb rendkivül sùlyos figyelmeztetés Bolsiéknak jobb oldalrol. Kéretik észrevenni, hogy Mellàr kritikàja nem egyszerüen kiméletlen, hanem megsemmisitö. (Csak azért mondom, mert tudom, hogy olyan kritika, ami nem a Bayer Neonàci Zsolti "stilusàban" irodik, manapsàg màr-màr nem is tünik kritikànak.) Egy vér jobboldali, Orbàn-csatlos közgazdàsztol ilyet még nem làttam!

Ami az egyes màsodlagos részleteket illeti (lévén a lényeg korrekt), csak egy dolgot emelnék ki, mert viccesnek és tipikusnak tartom: ti. hogy a nyugati sajto mindig balra hùz. Nos, ez perspektiva kérdése csupàn: a szélsöjobbrol nézve ugye még a konzervativok is "balra hùznak"...

ynos | 2012. január 21. | 10:04:15

Végre egy értelmes, higgadt elemzés a nagy zajban.

SaintJust | 2012. január 21. | 09:56:32

Végre a "fehérek közt egy európai". A nagyon kevés számú hazai jobboldali, konzervatív gondolkodású értelmiséginek lassan észre kellene venni, hogy Orbán sem nem jobboldali, sem nem konzervatív, hanem csupán egy hatalomtechnikus populista figura. Az "egy a tábor, egy a zászló" jelszóval sikerült minden jobboldali eszmei áramlatot bedarálni a Fidesz vezérközpontú, maffiajegyeket mutató, legrosszabb bolseviki jegyeket mutató hatalmi struktúrájába. Hol vannak a kereszténydemokraták, a kisgazdák, a konzervatív liberálisok, vagy éppen a konzervatívok? Akik ma a Fideszben azoknak mondják magukat, mind megtört gerincű, megélhetési alattvalók. Az ma a magyar demokrácia egyik legnagyobb baja, hogy Orbán elkergetését nem csak a megosztott, gyenge, lejáratott baloldaltól kellene elvárni, hanem az európai értelemben vett jobboldaltól is. Ami, ugyebár nincs. Ezért üdvözlendő ha Mellár és még néhány konzervatív értelmiségi fel meri emelni a hangját.

lorant | 2012. január 21. | 09:55:52

Másfél évvel ezelőtt a zemberek 30%-nak beáldozásával megmenthető lett volna a maradék 70%. Most már 70% a menthetetlen. Van még valakinek további ragyogó ötlete? Vagy a "senkit sem hagyunk az útszélén"-ből a "mindenki dögöljön meg" az új politikai irányvonal?

B_Stark | 2012. január 21. | 09:50:14

További szép napot!..../piacprogi/...Viszlát...:))))

B_Stark | 2012. január 21. | 09:48:08

krix | 2012. január 21. | 09:44:52

Nem úgy értettem...Mellár igenis a pályán volt, talán még van is...csak nem tudott azonosulni teljes mértékben a taktikával...igenis "kifigyel" a pályaszélére és ez nagyban befolyásolja a mozdulatait...:))))

krix | 2012. január 21. | 09:44:52

B_Stark | 2012. január 21. | 09:34:28
"pálya széléről bekiabálók pedig voltak, vannak, lesznek ...:))))"

A pálya széléről... úgy érted, mint Mellár? Ha ő a pálya szélére való, akkor ki való a pályára? Jobb összekötő Simicska, középcsatár Orbán, jobb hátvéd Szíjjártó, kapus Matolcsi. De ő megint benyalta. Rendre az ellenkező oldalra vetődik...

B_Stark | 2012. január 21. | 09:34:28

Józannak tűnő elemzés...csakhogy NINCS még mindig egy valós alternatíva...Mellár SEM tud a panelektől megszabadulni....gyanítom nem is lehet. Egy dolog tény: a nemzedékek alatt folyamatosan penetrált országot meg kell valahogy próbálni kihúzni a trutyiból...pálya széléről bekiabálók pedig voltak, vannak, lesznek ...:))))

Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 09:32:15

Mellár láthatóan egymástól függetlenül kezeli a nemes és támogatásra érdemes szándékokat és a sajnálatra méltóan alkalmatlan eszközrendszert, mintha nem tudná, hogy Magyarország adottságainál fogva csakis a "nemzetközi tőke béklyójában" fejlődhet és a "magyar tőke helyzetbe hozása" a fideszes maffiavilág monopóliumának az állami erőszakszervezeteket is felhasználó kiterjesztését szolgálja. Meg kell nézni, hogy Taivan vagy Szingapúr (vagy akár Szlovákia itt a szomszédban) hogyan rohad "a nemzetközi tőke fogságában". Magyarország speciel a nepotizmus és a korrupció fogságában rohad, kedves Mellár úr, és ezt korábbi kenyéradó gazdájának, Qrbán Viktornak köszönhetjük. Szemeket kinyitni! Világos?

Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 09:23:00

"krix | 2012. január 21. | 09:03:52"

Az "érzelmeiben irritált kormánytöbbséget" minden jel szerint kutyakorbáccsal kell eltakarítani és a szemétdobra kell hajítani, hogy ott múljon ki, mert önmagától láthatóan képtelen érdemi korrekciókra. Nem tudom, hogy a "balos közgazdászoknak" miért kellene hátrébb vonulniuk, ha egyszer ők adják a szellemi muníciót az ország újjáépítéséhez? Mellár csatlakozzon, ha még nem szégyell emberek közé menni. Attól, hogy valaki elcsukló hangon értekezik a "nemzeti közösségről", még nem lesz hazafi.

Hammada Patrol W | 2012. január 21. | 09:17:30

Mellár drámázhat itt "nemzeti közösségről", de elsősorban a saját felelősségét kellene tisztázni abban, hogy nem vette észre, hogy egy agresszív. erőszakos, skizofrén idiótát támogat a délibábos látomásaiban. Mellárnak, ha maradt még némi lelkiismerete, akkor a demokratikus ellenzék oldalán van a helye (ha már egyszer úgyis kiesett a mézesbödönből...), csatakozhat Debrecenihez a polgári Magyarország felépítésében...

franyesz | 2012. január 21. | 09:17:23

Orbán és bandája export érdekelt vállalkozásokban érintettek tulajdonosokként.
Soha nagyobb hasznot ezek nem szedtek, mint amikor a katasztrofális gazdasági "intézkedések" révén az Euro a Forinttal szemben elszállt.
Exportálni akkor a legjobb, ha a Forint minél gyengébb, ezt hibátlanul elérték.
Mostmár lehet engedékeny, kiegyezésre hajló az Orbáni politika, fél év bizonytalanság árfolyamhegye mesés vagyonokat teremtett a haveroknak.

krix | 2012. január 21. | 09:03:52

Mellár tökéletesen látja. S hát én most nem bánnám, ha a balos közgazdászok egy kicsit hátrébb vonulnának. Hiszen a legnagyobbak jobb oldalról is nagyjából ugyanazokat mondják. Ők pedig mégsem irritálják annyira az érzelmei által vezérelt kormánytöbbséget. Látható, hogy Magyarország (persze tulajdonképpen a kormány) tényleg elment a falig, mint ahogyan hangoztatta is Orbán. Kár, hogy fejjel előre...

elsore | 2012. január 21. | 09:02:07

Hát, kedves Mellár úr, én akceptálom, hogy maga ideges, mert látja, hogy az új arisztokrácia kevesebb kockázattal több pénzt is ki tudna venni a rendszerből. De be kell látnia, hogy jelenleg a hatalom megszerzése és a feltétlen lojalitás biztosítása az alapvető, a szakértelem másodlagos.

Most még a nép gerincének eltörése a legfontosabb, hogy megtanulja, hogy ki az úr a háznál. Aztán, ha szétverték az ellenállást, akkor jöhetnek a jobboldali közgazdászok, hogy felszámolják a maradék közösségi jóléti rendszerelemeket és vívmányoket, ezzel pedig abszolutizálják az arisztokrácia hatalmát.

Az a nép, amely nem tanul saját történelméből, arra kényszerül, hogy újra átélje azt.

HIRDETÉS
Hogyan tovább, Magyarors...
Hogyan tovább, Magyarország? Előadó és hallgatósága a Széll Kálmán Alapítvány rendezvényén 2010. október 13-án
Fotó: Móricz Simon

„...[E]z az ország történetének legújabb kori szakaszában, döntő történeti pillanatokban ... végzetes módon képtelennek bizonyult arra, hogy saját helyzetének valóságos adottságait és az ebből adódó feladatokat meglássa.

...[A] magyar nemzet ezekben a döntő pillanatokban, politikai, társadalmi és szellemi téren egyaránt, nem tudta megtalálni vagy hatalomhoz juttatni azokat a vezetőket vagy olyan vezetőket, akik szükségleteit, érdekeit, útját jól kifejezték és jól megtalálták volna.

...[A] magyar nemzeti közösségben újból meg újból olyan módon vetődtek fel a döntő, az egész közösséget foglalkoztató és megosztó kérdések, hogy annak következtében a közösség terméketlen, sehova sem vezető harcokba bonyolódott, és a valóságos feladatokkal, valóságos problémákkal szemben vakká vált.”

(Bibó István: Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem, in: Válogatott tanulmányok II. 573–574. old.)

Bibó István 1948-ban írt sorai aktuálisak maradtak az elmúlt évtizedekben is, a rendszerváltozás időszakában és sajnos napjainkban is. Nekünk, akik benne élünk, nem tűnik fel, de sorsdöntő időket élünk, a 2012-es év történései jelentősen (remélhetőleg nem végzetesen) fogják befolyásolni a következő évek alakulását. A jelek nem kedvezőek, a dolgok ismét úgy állnak, hogy az ország a sorsdöntő pillanatban nem tud megfelelő választ adni a kihívásokra, a nemzeti közösség terméketlen vitákba menekül a valósággal való szembenézés helyett.

A másfél évvel ezelőtt felállt Orbán-kormány szándékai szerint ki akarta emelni a magyar gazdaságot az alárendelt, elnyomott helyzetből, a nemzetközi tőke béklyójából, és emancipálni akarta azt. Meg akarta szüntetni a magyar értékek kiárusítását, kótyavetyéjét és a jövedelmek kiszivattyúzását. Helyzetbe akarta hozni a hazai tőkét, hogy az egyenrangú ellenfele lehessen a honi piacokon a külföldieknek. Ugyanakkor nem akart újabb terheket rakni a szegény és a középosztálybeli családokra. Mindezek tiszteletre méltó és elfogadható célok egy nemzeti konzervatív kormány részéről.

Csakhogy az egész terv hibás helyzetértékelésre épült, és így az az eszközrendszer, amely a célok teljesülését volt hivatva szolgálni, hatástalannak bizonyult. Az Orbán-kabinet azt hitte, hogy a válság miatt az Európai Unió majd elnéző lesz a nem szokványos gazdaságpolitikai eszközök használata tekintetében, hiszen a tagországok is használtak nem ortodox megoldásokat közvetlenül 2008 után. Továbbá azt feltételezte, hogy a nyugati gazdaságok oly mértékben meggyengülnek, hogy képtelenek lesznek egységes fellépéssel gazdasági nyomást gyakorolni a magyar gazdaságra. Mindezen túl figyelmen kívül hagyta azt is, hogy a világgazdasági válsággal párhuzamosan egyre erősödő gazdasági harc alakult ki a dollár és az euró, az USA és az EU között.

HIRDETÉS

Ebben a nemzetközi konstellációban a gazdasági szabadságharc eleve halálra volt ítélve. A tárgyszerűség kedvéért hozzá kell tenni, hogy békeidőben, egy erős fundamentumokkal (magas versenyképesség, alacsony deviza- és államadósság) rendelkező ország számára sem kecsegtetett volna sok sikerrel egy ilyen drasztikus intézkedéssorozat (különadók, bankadó, magánnyugdíjpénztárak államosítása stb). Sokkal célszerűbb lett volna először megerősíteni a hazai gazdaságot, békét kötni a nemzetközi pénzügyi körökkel, s csak óvatosan, lépésről lépésre visszaszerezni az elveszett pozíciókat.

A nem szokványos magyar kormányzati intézkedések az Európai Unióban annak veszélyét idézték fel, hogy más országok is követik ezt a gyakorlatot, miközben éppen most próbálják visszaterelni az országokat a válság első szakaszát követő „engedésből” és nagy eladósodásból a szigorú monetáris és fiskális politikához. Az Egyesült Államokban viszont örömmel konstatálták, hogy feltűnt egy olyan uniós ország, amelyik az IMF védőhálója nélkül igen kockázatos gazdasági akciókat hajt végre, kézenfekvőnek tűnt, hogy elkezdjenek spekulálni ellene, ami aztán a forint árfolyamának meggyengülését és a CDS-felár jelentős emelkedését eredményezte. Érdemes hangsúlyozni, hogy a magyar gazdaság elleni spekuláció nem azért alakult ki, mert a „világ gonosz, és el akar veszejteni minket, magyarokat”, hanem azért, mert nem védhető gazdaságpolitikát alkalmaztunk, és mert igen gyenge, sebezhető a gazdaságunk, ami így ideális célponttá tett bennünket az USA–EU-háborúban.

A nem ortodox gazdaságpolitika alkalmazását itthon úgy indokolták meg, hogy ezen intézkedések segítségével sikerült elkerülni a lakosság, a kisemberek jelentős megsarcolását.

A rendkívüli intézkedések révén mintegy 1100-1200 milliárd forintot szedett be a kormány, amihez jött még a magánnyugdíjpénztárak 3000 milliárdos vagyona. Ebből a két igen jelentős többletforrásból azonban nem sikerült sem államadósságot csökkenteni, sem a gazdasági növekedést beindítani. A nem szokványos intézkedések következtében ugyanis olyan mértékű bizonytalanság jelentkezett az országgal szemben, amely a kamatlábak növekedése, az árfolyam gyengülése és a növekedési ütem csökkenése révén semmissé tette az adósságcsökkentő intézkedések hatását. A külföldi multikra, illetve a bankokra kivetett adók eredményeként csökkent a hitelezés, visszaestek a beruházások, megemelkedtek a kezelési és igénybevételi költségek, vagyis az erőfölényes helyzetben lévő cégek a fogyasztókra hárították a többletterheket. A szabadságharc igazi költségei azonban csak az idén jelentkeznek majd magasabb áfa, dráguló üzemanyagok, alacsonyabb nettó bérek, növekvő infláció képében, hiszen ebben az évben 1500 milliárddal csökkenteni kell a költségvetést a 3 százalék alatti hiánycél tartása érdekében.

A szabadságharc elvesztését a kormány ugyan hivatalosan nem ismerte be, mégis békekötést kezdeményezett: egy új hitelmegállapodási tárgyalásba kezdett az IMF-fel. A be nem ismerésből következően a kormány igyekszik úgy kezelni a kérdést és úgy tárgyalni, mintha ez egy kis jelentőségű dolog lenne, és a hitelmegállapodástól függetlenül is tudnánk kezelni a kialakult helyzetet. Ez a beállítás azonban minden alapot nélkülöz, a hitelmegállapodás nélkül ugyanis nem tudjuk elkerülni az államcsődöt. Egyértelműen megállapítható, hogy valódi gazdaságpolitikai fordulatra van szükség, radikális szakításra a nem ortodox intézkedésekkel és a szabadságharccal. Ezek beismerése viszont óriási presztízsveszteséget (és támogatásveszteséget) jelentene a kormányzó pártoknak, ezért semmi szín alatt nem vállalják.

A beismerés és a radikális reform helyett a kormányzati kommunikáció most azt a beállítást próbálja eladni (láthatóan nem eredménytelenül), hogy az országot spekulánsok támadták meg, a külföldi pénzügyi körök tönkre akarnak bennünket tenni, az IMF- és az EU-diktátumok alaptalanok és igazságtalanok, csak azért születtek meg, mert nem bírják elviselni a konzervatív magyar kormányt, kettős mércét használnak stb. Némi igazságmag kétségkívül van ebben az érvrendszerben (a nemzetközi pénzügyi körök nem a lovagiasságukról híresek, a külföldi befektetők jobban szeretik az engedékenyebb liberális kormányokat, a nyugati sajtó mindig balra hajlik stb.), de a lényeget tekintve nem állja meg a helyét. Elkezdődött és gőzerővel folyik a szabadcsapatok szervezése a kormány eddigi politikája mellett, és a nemzetközi pénzügyi világ, a gonosz, gyarmatosító nagytőke, az IMF és EU elítélése. Meglepő módon még olyan komoly szervezetek is csatlakoznak ehhez a mozgalomhoz, mint a Professzorok Batthyány Köre.

Sikerült tehát az országnak megint belesétálnia egy zsákutcába. Magyarország most már tényleg kényszerpályán van, pedig másfél éve, sőt még fél éve sem volt azon. Ha 2011 tavaszán, a Széll Kálmán Terv meghirdetésekor a kormány tényleg megvalósította volna a gazdaságpolitikai fordulatot, nem csak ígérte volna (éppen komoly kötvénykibocsátás előtt álltunk), akkor nem lett volna szükség az év végén az IMF segítségül hívására. Nem lett volna elkésett a gazdaságpolitikai fordulat a nyár végén sem, ahogyan ezt magam is megfogalmaztam augusztus 26-án egy cikkemben. Már akkor is világos volt, hogy radikális gazdaságpolitikai korrekció nélkül nem kerülhetjük el a súlyos megszorító intézkedéseket, mert gazdaságunk növekedési potenciálja végletesen leromlott.

Még most sem lenne késő a kármentés. Ha a kormány egy olyan új embert ültetne a gazdasági miniszteri székbe, aki nem használódott el a szabadságharcban és szakmailag hiteles, továbbá ha helyreállítaná a monetáris tanács, a Költségvetési Tanács, az Alkotmánybíróság szakmai hitelét és függetlenségét, valamint radikálisan szakítana a korábbi gazdaságpolitikával, s helyette egy szakmailag megalapozott, jól követhető hároméves programot fogadna el, akkor még mindig viszonylag jól ki tudna jönni a zsákutcából. A gyors váltás igen fontos lenne, mert minél tovább tart a gazdasági szabadságharc, annál több erőforrásunk pusztul el értelmetlenül.

Ezzel szemben viszont, ha a kormány a lehető legkisebb törvényi és gazdaságpolitikai változtatásokkal próbálja megszerezni az IMF-hitelt és igyekszik elszabotálni az egyezség végrehajtását, akkor elkerülhetetlenül következik be az államcsőd, a kérdés csak az, hogy már a nyár végén, vagy csak jövő tavasszal. Az államcsőd megjósolhatatlan következményekkel járhat, még a kétharmados támogatású kormány is belebukhat. Mostanság felbukkantak spekulációk, amelyek azt vélelmezik, hogy az Orbán-kormány szándékosan akar a csődbe menekülni, mert ezzel megszabadulhatna a nagy külföldi adósságtól, a forintadósságot pedig egyszerűen elinflálná. Megítélésem szerint ilyen terv nincs, hiszen óriási a kockázata annak, hogy az irányítás teljesen kiesik a kormány kezéből, és az amúgy is gyenge gazdaság teljesen szétzilálódik. Persze könnyen lehet, hogy az események mégis ilyen irányt vesznek.

Azok a jobboldali értelmiségiek, akik most – felháborodva a nyugati pénzügyi körök arroganciáján – az utcára vonulnak az Orbán-kormány mellett, valójában ennek a legrosszabb forgatókönyvnek a bekövetkeztét segítik elő. Teljesen haszontalan a demonstrációjuk, hiszen sem az IMF, sem az EU nem fog megijedni és visszavonulót fújni a szenvedélyesen protestáló tüntetők láttán. Nem veszik észre, hogy a minket ért – gyakorta igaztalan (fasisztaveszély, diktatúra stb.) – támadások alapja és fő táplálója éppen a kormány hibás gazdaságpolitikája, amely elfogadhatatlan és megengedhetetlen eszközöket használ.

S itt óhatatlanul merül fel a kérdés: valóban azt hiszik a tüntetések résztvevői, hogy az Orbán-kormány fogja megvédeni a világot, vagy legalábbis Magyarországot a rablókapitalizmus rémségeitől, a pénzuralom mételyétől? A másfél éves kormányzás intézkedései között elvétve ha lehet találni egyet-kettőt, amely valóban a kisemberek helyzetén próbált segíteni, ugyanakkor viszont hosszan lehetne sorolni azokat, amelyek a hazai nagytőke és politikai elit érdekében fogalmazódtak meg.

Ez az értelmiségi sürgés-forgás, a petíciók, a memorandumok gyártása, az utcára vonulósdi ugyanakkor elfedi a lényeget, amiről valóban társadalmi diskurzust kellene (már régen kellett volna) kezdeni, ez pedig az, hogy miként is lehetne megerősíteni a magyar gazdaságot, hogyan lehetne a helyi piacokat aktivizálni, a kistermelők együttműködését elősegíteni, a versenyképességet fokozni. Hiába ugyanis a nemzeti hevület, a gazdasági szabadságharcot csak erős gazdasági szereplőkkel lehet megvívni, tehát először talán ezeket kellene megteremteni. Igaz, ez igen macerás munka, sokkal könnyebb a tragikus hős szerepében tetszelegni, a nemzethalált emlegetni, és minden felelősséget a velünk szemben ármánykodó IMF-re és EU-ra hárítani, ahelyett, hogy végre szakszerűen elkezdenénk dolgozni, és aztán a jól megérdemelt munka után az igen szerény eredményeknek örülni. Sajnos azonban ez nem sajátja a magyar karakternek, így hát marad „az eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem”.


 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    81 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS