belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Rohanunk…

Kentaurbeszéd

A derék oroszok is így tettek annak idején, de később roppant megbánták ezt a nagy rohanást, remélem, mi jobban járunk. Persze ránk figyel a világ, például egy egyszerű debreceni ember is képes a New York-i tőzsdét megrázni, ha nekiveselkedik csak úgy hullik a sok dollár. Ez ugyan még több forintba kerül, de nekünk megérte, láttuk hogyan mulat egy magyar úr. A magyar urak csinálják a forradalmat, nem?

Csányi Vilmos| Népszabadság| 2010. június 13. |15 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

bema | 2010. szeptember 6. | 20:50:44

Én integettem a Hóvirág utcában a kutyának is. Nekünk igazunk van, vagy csak tudjuk mit beszélünk, meg miről. Én nem híres. A Feri ismer a faragó, meg a Rozi is.

math | 2010. július 7. | 14:25:18

"Csak az a fontos fijjam, hogy mindig legyen megfésülve a hajad.":)

math | 2010. július 7. | 14:23:35

"Csak ülök, és mesélek..." hosszantalan, hosztalan, triviálisat, általánosat. Nincs a cikknek valami éles gondolatmenete és konklúziója.

Nem feltétlenül kellene ezt a Népszabadságnak csak azért lehoznia, mert Vilmos bácsi hírös embör.

ingyenebed | 2010. június 14. | 08:31:06

Kedves Komszomol!

Nem is értem, hogy ha a szocializmus ilyen remek volt, akkor miért ment csődbe? És miért nem tüntetett senki 90-ben, hogy nem akar rendszerváltást?
És miért keletről nyugatra szükdöstek az emberek, nem fordítva?
És hogy lehet, hogy mindenki ismer sztorikat nyugatra szökött, ott sikeressé vált, majd a rendszerváltás után ide visszatért emberekről, de olyat senki nem tud, hogy nyugatról ideszökött, itt a szocializmusban sikeres lett, majd visszaszökött nyugatra.
Úgy tűnik, így 20 év után egyesek úgy gondolják, hogy akkor most már a Kádár-rendszerről is el lehet kezdeni hazudni.

PANZER VI | 2010. június 13. | 15:27:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

murzilka | 2010. június 13. | 12:05:24

Az elitiskolával kapcsolatos kívánalmat én sem értem, pláne ha középiskoláról van szó. Vagy talán az elitiskolák számát kevesli? Esetleg épp ellenkezőleg? Még a Fazekas sem elég szűkkörű, színvonalas és elit?

figyelő5 | 2010. június 12. | 20:17:56

Kedves komszomol!

Hol volt itt szocializmus?

Mézengúz | 2010. június 12. | 11:11:13

"Mindenkit tanítunk, mert van a tudásnak olyan minimuma, amely nélkül nem műküdik jól a társadalom, de válasszuk ki az igazán tehetséges gyerekeket és ők kapjanak többet, százszorosan visszafizetik majd."
Láttuk az elmút 20 évben. Akiket elitként kinevelt a Kádár rendszer nem vissza fizette, kilopta elvitte külföldre, vagy maga is oda ment.Éppen a ballib.kormányzat alatt .Leginkább. Komszomol feljegyzései teljesen meg állják a helyüket.

komszomol | 2010. június 12. | 09:18:34

"és renden nemcsak azt értjük, hogy nem lopkodják a tyúkokat, ez a minimum,"

Nem. Rohadtul nem ez a minimum, hanem hogy mindenkinek legyen munkája, tisztességes bére, amiből - ha lassan is - de folyamatosan gyarapodhat, művelődhet. Akkor elenyésző lesz a tyúktolvajok száma.

Mint a szocializmusban.

komszomol | 2010. június 12. | 09:15:06

"De a sikeres, tanult embereket valahogyan elő kell állítani, mert nemcsak szorgalom, tehetség szükséges ehhez, hanem megfelelő alkalom, megfelelő társadalmi környezet is. Miért nincsenek nálunk elit iskolák, elit egyetemek?"

No, speciel ezzel nem értek egyet, de a szocializmusban így volt. Megjegyzem: még most is így van, a Fazekas működik ezerrel. Szóval itt nem értem a szerző kifogását.

komszomol | 2010. június 12. | 09:11:59

"Aztán itt van a tévé meg a net. Nem elég, hogy sok van, hogy be lehet őket kapcsolni, színvonalas programok kellenek, a köztévében legyen tilos a reklám és a hollywoodi szemét, de legyen helyette valóban jó műsor. A tv ne kifizető-, hanem alkotóhely legyen,"

Nagyszerű ötlet! A szocializmusban így volt!

komszomol | 2010. június 12. | 09:10:36

"Az iskola sikere attól függ, hogy tanítói, tanárai rendelkeznek-e megfelelő kulturális dominanciával. Ez fizetés kérdése is, tanárképzés kérdése is. Csak akkor jönnek tanárnak a legjobbak, ha a társadalom anyagi és kulturális elismerésében az első helyen állnak."

Az első hely túlzás, (akkor hová tegyük a bányamentőket) de a szocializmusban művelt és megbecsült emberek voltak a tanárok.

komszomol | 2010. június 12. | 09:07:58

"A közös kultúrához sokféle dolog kell a közös tananyagon kívül, olcsó, jó könyv például, olcsó, megfizethető színházak, de nálunk, ha egy négytagú család csak az állatkertbe szeretne elmenni kulturálódás céljából, belezöldül a költségekbe."

Így van! A szocializmus csakugyan jobb volt.

komszomol | 2010. június 12. | 09:06:44

"Ha mindenki azt tanít, amit akar, ellenőrzés, felügyelet nélkül, akkor lehet, hogy lesz néhány tanult ember, de nemigen lesz kultúra."

Bravó! Igaz! A szocializmus tényleg jobb volt.

Villon | 2010. június 12. | 03:34:08

Nagyon, nagyon regen olvastam e lap hasabjain ilyen elfogultsagtol mentes correkt cikket. Le a kalappal a szerzo elott!

HIRDETÉS

A forradalom nagyon szép dolog, különösen utólag, de valahogy ebben a zaklatott világban én a nyugalmat kedvelem. Jól van, nyugodjatok már meg fiúk! Megszavaztuk, odabenn a fülkében. Meg bizony! Kétmillió-nyolcszázezer, kétharmadnak nagyon sok. Rettentő nagynak is látszik. Én vigyáznék rá, félnék, hogy valami mulatós úr, esetleg Debrecenből, eltáncikálja. Olvadós az efféle szavazat, különösen olvadós.

Lássuk inkább tényleg mire megyünk együtt, ha már ilyen szépen megforrongtuk. Szoclib módon nem ment, ezt kár volna tagadni. Bizonytalankodni, az enyves kezekre nem figyelni, mindig kétfele menni, csupa rossz húzás, de ha a forradalom csupán a rossz szolgák tetteinek gyalázásában teljesedik ki, akkor azzal se megyünk sokra.

Mi lesz például az egészségüggyel? Így nem maradhat, és nagyon sok szép példája van annak, hogy hogyan lehet állami egészségügyet jól szervezni, mindenkit kötelezően ellátni, de a tehetősebbeket mégis rávenni, hogy a választott orvosért, a különszobáért, a soron kívüli ellátásért valamit fizessenek, az orvos ne minimálbérért dolgozzon, jól megoldott probléma. Tessenek az ausztráliai rendszert megnézni. Az amúgy is különös ország. Mindenkin bevasalják a nyugdíjjárulékot, de nyugdíjat csak az kap, akinek nincs vagyona, nincs vagy csak nagyon kevés a jövedelme. És az adóhatóság mindenről tud, nem lehet ám szépen átjátszani a vagyonkát az örökösöknek és felvenni a nyugdíjat. Az ilyesmire ott nagyon ügyelnek. Pedig nem is szocialista ország, viszont jól szervezett.

HIRDETÉS


-
Tettamanti Béla
Aztán itt van a kultúra. Ez se ment valami jól a szoclibeknél, mert képtelenek voltak megérteni, hogy a kultúra kevéssé piac képes. Meg azt se, hogy a kultúra az iskolában kezdődik. Ha mindenki azt tanít, amit akar, ellenőrzés, felügyelet nélkül, akkor lehet, hogy lesz néhány tanult ember, de nemigen lesz kultúra. A kultúra lényeges eleme az, hogy a történelmet, irodalmat például, amiről a kulturált emberek beszélgetni szoktak, ha éppen nem valami forradalmat csinálnak, közös alapokról sajátítja el mindenki. Kicsit lehet vitatkozni a történészeknek, irodalomtudósoknak, hogy egészen pontosan hogyan is voltak a dolgok, és melyik mű nyerte el több ember tetszését, de mindenképpen van egy közös minimum, ez persze az alsófokú oktatásban a tananyag kilencven százalékát is kiteszi, ami közös, amiről az emberek felismerik egymást, amitől társak egy kultúrában. Huszonéves korukban persze már rájuk szakadhat a nagy szabadság, de az induláskor, a legfogékonyabb korban, a közös a legfontosabb. A közös kultúrához sokféle dolog kell a közös tananyagon kívül, olcsó, jó könyv például, olcsó, megfizethető színházak, de nálunk, ha egy négytagú család csak az állatkertbe szeretne elmenni kulturálódás céljából, belezöldül a költségekbe.

Az alsófokú iskolának azon kívül, hogy ingyenes és magas színvonalú, még szociali záló és közösségképző funkcióval is kéne rendelkeznie. Nem a gyerekekbe töltött tudás valamiféle rosszul mért mennyisége, hanem a szociális készség kialakulásának, a közösség felismerésének, és a közösség vállalásának a mértéke kéne a jó iskola ismérve legyen. A gyerek érezze ott jól magát, de tanulja meg a fegyelmet is, mert ha az élete első tizenkét évében ezt nem teszi, szörnyűséges felnőtt lesz belőle. Hol vannak megfelelő ifjúsági szervezetek – cserkészek, úttörők –, amelyek a gyerekek szabadidejét kitöltik, segítik az iskolát? Sokszor elmondtam már, az ember csak domináns felnőttektől hajlandó tanulni, könnyen, gyorsan, erőfeszítés nélkül. Az iskola sikere attól függ, hogy tanítói, tanárai rendelkeznek-e megfelelő kulturális dominanciával. Ez fizetés kérdése is, tanárképzés kérdése is. Csak akkor jönnek tanárnak a legjobbak, ha a társadalom anyagi és kulturális elismerésében az első helyen állnak. Tessenek finn példákat nézegetni, ott felismerték és megoldották ezt.

Aztán itt van a tévé meg a net. Nem elég, hogy sok van, hogy be lehet őket kapcsolni, színvonalas programok kellenek, a köztévében legyen tilos a reklám és a hollywoodi szemét, de legyen helyette valóban jó műsor. A tv ne kifizető-, hanem alkotóhely legyen, ettől lenne forradalom.

Arról is beszélnek mostanában, hogy lesz majd jobb kultúra is, nem úgy mint eddig. Ez alatt a baromság alatt jobboldalit kellene érteni, de én nagyon értetlen vagyok. Mi a fene az a jobboldali kultúra? És hol vannak most az eleddig elnyomott jobboldali művek? Az világos, hogy lehet valaki baloldali is meg jobboldali is, ha a pártpolitikától kicsit eltávolodunk nem látom olyan rettenetesnek ezt a különbséget, de ha ez fontos, hát legyen mindenki olyan oldali, amilyennek érzi magát. A személyek. De a művek? Egy balett, egy festmény, egy jó novella? Acél elvtársat akartok játszani fiúk? Nem volt elég szörnyű egyszer? Most ezért is törleszteni kell valahogy? Ez annyira snassz, nem is hiszem el.

Egész életemben tanítottam, tudom tehát, hogy egy sikeres, tanult ember sokezer kortársát képes a kultúra javaival támogatni. De a sikeres, tanult embereket valahogyan elő kell állítani, mert nemcsak szorgalom, tehetség szükséges ehhez, hanem megfelelő alkalom, megfelelő társadalmi környezet is. Miért nincsenek nálunk elit iskolák, elit egyetemek? Értelmetlen cél az, hogy mindenkit egyformán, jól és nagyszerűen tanítsunk. Mindenkit tanítunk, mert van a tudásnak olyan minimuma, amely nélkül nem műküdik jól a társadalom, de válasszuk ki az igazán tehetséges gyerekeket és ők kapjanak többet, százszorosan visszafizetik majd. Elit gimnáziumokban, elit egyetemeken ösztöndíjjal segített tehetséges emberekből alakulhatna a valóban új kultúra. Társadalmi egyenlőség szükséges és lehetséges, de homogén társadalom nem létezik. Nem taníthat mindenkit a legjobb tanár, nem operálhat a legjobb orvos. Az esély egyenlőségét az indulásnál kell biztosítani, aztán a tehetség, a körülmény, a véletlen az esélyből teljesítményt formál, amely már nem egyenlő. Minden normális stabil társadalom hierarchikus felépítésű, a legkülönbözőbb ismérvek alapján. Az a fontos, hogy nyitott legyen és minden tagjának legyen reális lehetősége a hierarchia bármelyik posztjára eljutni. A poszt megszerzését pedig nem a politika, nem jobb- vagy baloldal, vallás, szülői háttér, hanem a teljesítmény, és csak a teljesítmény befolyásolja.

A kultúra természetesen a rend függvénye is, és renden nemcsak azt értjük, hogy nem lopkodják a tyúkokat, ez a minimum, hanem azt is, hogy aki tartozik, az mindig fizet, hogy a szükséges bürokrácia mindig a minimumon van, hogy a sokféle átcimkézett áruval nem vernek át a boltban, hogy a dolgainkat gyorsan és pontosan intézik és nemcsak az állami szolgáltatóknál.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    15 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS