Martonyi különös útja Líbiába a Vegyépszer bérelte magángépen

Megbízható forrásból származó információnk szerint Martonyi János külügyminiszter decemberben magángépen repült Líbiába. Ráadásul a repülőt egy csőd szélén táncoló cég bérelte. Talán az sem teljesen véletlen, hogy ezt a tényt finoman szólva elhallgatták. Márpedig – mint tudjuk – a hír az, amit valahol valakik eltitkolnak. Minden más reklám.

Martonyi János külügyminiszter egy Bombardier Challenger 601-es repülőgépen utazott karácsony előtt Líbiába. Ezt azonban sem a Külügyminisztérium, sem az MTI nem tette közzé. Az adófizetők pénzéből fenntartott hírügynökség annak ellenére nem osztotta meg ezt a hírt a médiumokkal és az olvasókkal, hogy munkatársa a gépen utazott. Információnkat végül Tóth József, volt külügyi szóvivő erősítette meg. Arra először nem kívánt választ adni, mennyit fizetett a tárca utasonként. Csak annyit mondott, hogy olcsóbb volt így az út, mint ha első osztályú repülőjegyet váltottak volna, kétszer is, hiszen Budapestről csak átszállással lehet eljutni Tripoliba. Újabb megkeresésünkre már nem cáfolta, hogy négyszázezer forint körüli összeget fizettek egy ülésért. A megkérdezett repülési szakértő szerint ez jutányos ár, hiszen egy – a kialakítástól függően –tíz-tizenkét személyes Bombardier Challenger 601-es repülési óránként 3-3,5 ezer euróért bérelhető. Ebben az árban már minden – a személyzet bére, az üzemanyagköltség, a leszállási díj – benne van. Budapest–Tripoli oda-vissza mintegy hatórányi repülőút, tehát nagyjából hatmillió forintért bérelték ki a kétnapos útra a gépet.

Martonyi János Brüsszelben. A Külügyminisztérium hivatalos útjaira lazább a szabályozás
Martonyi János Brüsszelben. A Külügyminisztérium hivatalos útjaira lazább a szabályozás

De nem a Külügyminisztérium, hanem a csőd szélén táncoló Vegyépszer. Amely aztán fölöttébb nagyvonalú árat szabott miniszteriális utasainak. Ami már csak azért is figyelemre méltó, mert az anyavállalat, a Vegyépszer Hungária tavaly nyári csődje után november 30-án rendelte el a Zala Megyei Bíróság a Nemzetközi Vegyépszer csődeljárását alig két héttel a líbiai út előtt. A Vegyépszer Hungária amúgy csődvédelembe menekült, a számára adott ideiglenes fizetési haladék 2012. május 14-én jár le. Úgy látszik, mindez a legkevésbé sem zavarta Nagy Eleket, a Vegyépszer tulajdonosát abban, hogy magángépet rendeljen a külügyminiszter líbiai útjához, aztán utasként csatlakozzon is hozzá. A külügyi vezetők mellett ugyanis ő is a gépen ült a Mol kutatási igazgatójával együtt. Az MTI tudósítója valahogy erről is megfeledkezett, csak annyit közölt: „Martonyi János külügyminiszter tájékoztatta partnereit arról, hogy jövő év elején (tehát idén – A szerk.) magyar üzletemberek érkeznek Líbiába.”

A Vegyépszer milliárdos beruházása félbeszakadt Líbiában, a hivatalos magyarázat szerint ennek is része volt a csődben. Egyes gazdasági szakértők szerint azonban az különben is bekövetkezett volna a felhalmozott adósságok miatt. Akár így, akár úgy, kérdés, mit keresett egy üzletember a kormányküldöttség társaságában. És éppen akkor, amikor az Európai Uniót is képviseltük a polgárháború sújtotta ország újjáépítéséről folytatott tárgyalások során. Megkérdeztük Tóth József külügyi szóvivőt, jó fényt vet-e egy delegációra, ha egy csőd szélén álló cég első embere is a tagja, de erre nem kívánt válaszolni. Úgy tudjuk, a külügyi vezetés azért vette igénybe a Nagy Elek által felajánlott magángépet, mert a Malév líbiai próbaútja az utolsó pillanatban meghiúsult. Hivatalos kormánygépe pedig már régóta nincs az országnak, az erre a célra másfél évtizeden át szolgáló Tu–134-est a 80-as évek közepén kivonták. Tóth József azt mondja, mióta külügyi szóvivő, ez az első eset, hogy magángéppel utazott a külügyminiszter, de korábbról sem emlékszik hasonlóra.

Az általunk megkérdezett, neve mellőzését kérő biztonságpolitikai szakértő szerint Nyugat-Európában nem ritka, hogy egy politikus magángépet vesz igénybe hivatalos útja során. A különbség az, hogy ott ezt azonnal közhírré teszik, nehogy a gyanú árnyéka vetüljön a politikusra. Először ezt mondják be a híradóban, annyira fontos az átláthatóság. A helyzet kétségkívül kényes: ha a politikus a kelleténél többet fizet a repülésért, akkor hűtlen kezeléssel, ha kevesebbet, korrupcióval vádolhatják. Ezért szinte patikamérlegen mérik, hány eurót fizet be a magáncég kasszájába.

Egyedüli eset

Annál is inkább figyelemre méltó Martonyi János líbiai útja, mert ez volt az első eset, amikor egy kormánytag magángépet vett igénybe hivatalos útja során. A Kormányszóvivői Iroda érdeklődésünkre azt közölte, ha hivatalos útról van szó, minden más minisztériumra szigorúbb szabályok vonatkoznak. Csak és kizárólag a Külügyminisztérium döntheti el, hogyan és mennyiért repteti munkatársait. A többi tárca nem jogosult önállóan a repülőjegyet sem megvenni. Egy 2004-es kormányrendelet alapján a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság hivatott keretszerződést kötni utazási irodákkal.

A jelenleg érvényben lévő szerződés keretében négy utazási iroda összesen 3,5 milliárd forintért szervezheti az utazásokat 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig – tudtuk meg Pintér Andreától, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság főigazgatójától. A négy nyerő utazási iroda közül kettő ismertebb, az OTP Travel és a Malév Air Tours, kettő viszont, a United 4 Bonafini Bindair Kft. és a Weco-Travel Idegenforgalmi Kft., az utazási szakmában sem annyira. A főigazgatóság által küldött kimutatás szerint 2011-ben 18 ezer utast reptettek 2 milliárd 620 millió forintért. Vagyis egy út átlagos ára több mint 140 ezer forint volt.

A Kormányszóvivői Iroda annyit közölt még: „Az utazások során magángépeket továbbra sem tervez igénybe venni a kormányzat.” Arra viszont nincs válasz, akkor miért vette igénybe a külügyminiszter a Vegyépszer segítségét.

Ismeretlenné vált ismerős vállalkozások és a CBA-szál

A kormányzati utazásokat szervező négy cégből a United 4 Bonafini BindAir Kft. vezetője a fellelhető cégbírósági adatok szerint korábban felbukkant a Fidesz-közeli társaságokban. Az egyébként tisztes árbevétellel – 2009-ben 730,1 millió forint, míg 2010-ben 857,6 millió forint – rendelkező Bonafini első embere, Kárpáti Ferenc 2008 februárja és 2010. december vége között a budaörsi székhelyű Árnyas Völgy Ingatlanberuházó Kft. ügyvezetője volt. A vállalat nevét éppen Kárpáti érkezésekor cserélték le, korábban CBA Mester Kft.-nek hívták. Az Árnyas Völgynek Kárpátival egy időben egyébként Dániel Sándor és Rabóczky József is ügyvezetője volt, utóbbi jelenleg is a CBA résztulajdonosa és felügyelőbizottsági tagja, s egyébként a cégnek 2007 márciusa és 2011 áprilisa között résztulajdonosa is volt.

A másik szerződött cég, a Weco-Travel Idegenforgalmi Kft. csak az utóbbi időben vált „ismeretlenné”. A társaság ugyanis 2010 év eleje óta viseli ezt a nevet, azt megelőzően a sokkal ismerősebben csengő Chemol-Travel Utazási Iroda Kft. néven futott, s 1990-ben, az egykori Chemolimpex Külkereskedelmi Vállalat utaztatási részlegéből alakult.

Az eltelt több mint 20 évben a vállalat a hazai üzleti utaztatási piac egyik legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát.

A társaság rendszeres szereplője volt az állami utazásokra szervező cégeket kiválasztó közbeszerzéseknek, amelynek eredményeként az árbevételükből jelentős részarányt képviseltek az állami megrendelések. Korábban többi között a Pénzügyminisztériummal, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumával vagy a Honvédelmi Minisztériummal is kapcsolatban voltak. A budapesti székhelyű Weco-Travelnek 2010-ben egyébként 4,8, míg 2009-ben 5,7 milliárd forint volt az árbevétele. A cég jelenlegi tulajdonosa a dán bejegyzésű Weco-Travel Central Eastern Europe A/S. (Á. A.).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.