belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Megtett útért kell fizetni: Autópályadíj-emelés kétharmados támogatással

Sztráda kilométerenként hat forintért személyautóval, motorkerékpárral

Személyautókra is kivetné a megtett úttal arányos autópályadíjakat a kormány.Döntés hivatalosan nincs, de az e-matrica fokozatosan szűnne meg: elsőként a négynapos, utoljára az éves címke tűnne el. Az átalánydíjas úthasználat helyébe lépő rendszer a sztrádákat gyakran használó autósok számára nem lesz olcsó.

Kapitány Szabó Attila| Népszabadság| 2011. február 14. |115 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

kikerics | 2011. február 16. | 12:54:03

"A balaton parti telek tulajdonos"

BIZONY,NAGYON SOKAN VANNAK! Még akkor is, ha csak egy zsebkendőnyi területük is van! Bizony, nagy gond lesz nekik, hiszen ezek zömével, kisnyugdijasok!!!

Érsek Ákos | 2011. február 16. | 09:56:25

Pitymallat: "Érdemes elolvasni a vonatkozó EU szabályozást, ma újra megtettem. Díjat csak igazolható költségelemekre lehet kivetni. Már „kifizetettekre” nem."

- Igazolható költségelemek a teljesség igénye nélkül:
1) Tőkeköltség: éves PPP "bérleti" díj, illetve az autópályaépítéshez felvett hitele adósságszolgálati költsége
2) Pályafenntartás: aszfaltszőnyegezés, repedés és kátyújavítás, hídkarbantartás, korróziómentesítés
3) Pályaműködtetés: hóeltakarítás és síkosságmentesítés, információs rendszer működtetése, sebességellenőrzés, világítás, baleset-elhárítás, és autópályadíjbeszedés

pitymallat | 2011. február 15. | 22:37:35

Még valamit.

Abból, hogy adónkból fizettük korábban még nem következik, hogy vissza kellene kapjuk. A naponta (el)hordott farmergatyám sem ér már annyit, amiért megvettem. Egyszer minden elhasználódik. Ha van vállalkozásod, van amortizációd is. A baj az lehet, hogy itt pont ez tűnik el a rendszerből. Érdemes elolvasni a vonatkozó EU szabályozást, ma újra megtettem. Díjat csak igazolható költségelemekre lehet kivetni. Már „kifizetettekre” nem.

A történet vagy 20 éve valóban olyan dumával indult, hogy csak újonnan épültekre lesz díj. Aztán egybekenték a matricával. De jobb lenne, ha itt-ott lenne egy magas díj, meg elvándorlás, máshol meg háváj? Hol élnél szívesebben, a többiek meg forduljanak fel? Ennél korrektebb, ha ugyanazért az útminőségért mindenhol ugyanannyit és ezért átlagosan kevesebbet kell kicsengetnünk.

pitymallat | 2011. február 15. | 22:32:01

Igen, a „sarc” nekem sem tetszett, egy tudósítótól szerintem megengedhetetlen hangulati állásfoglalás. Pláne, hogy egy éve cikkei hangulatában még inkább az új rendszer mellett "kampányolt".

A „kütyü” van ahol drága (D, SK), van ahol olcsó (szinte mindenhol máshol), ezt technológiája válogatja. A személyautóra olcsó, különben biztosan nem lenne évről évre egyre több olasz, francia, spanyol meg portugál autón. Látszik, amikor elmész mellettük.

Lehet itt riogatni a pályaelhagyó forgalommal, meg tömeges katasztrófákkal. Máshol miért nincs ez így? Mert akkora a díj, amekkorát az ottani forgalom zöme meg tud fizetni. Azt megelőlegezni, hogy megint akkora lúzerek lesznek, hogy a nép felkel, mint 1997-98-ban, nagy jóstehetségnek tűnik. Az, hogy átalányt vagy arányosat fizetünk, meg az hogy mennyit, két teljesen külön dolog! (Ebben sántított a Bp-Debrecen 4 napossal négyszer oda-vissza számítás. Az ilyen már évessel jár. Még olcsóbbér.) Hogy milyen logika mentén számítódik, az nem mindegy. Az arányosban meg gyorsabban lehet reagálni a díjszinttel, ha valami gáz van, matricában csak januárban.

mizar | 2011. február 15. | 15:39:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Érsek Ákos | 2011. február 15. | 13:21:02

Kedves Kikerics,
Mivel ismerem KSzA-t 8és tegeződünk is), ráadásul a saját b. nevemen írok ide, ezért bevállalhatónak érzem a személyes megszólítást. Ami pedig a monologizálás részt illeti, csak remélhetjük, hogy egy nap méltat figyelmére minket az érintett szerző úr!
E'A'

kikerics | 2011. február 15. | 09:55:11

Érsek Ákos | 2011. február 15. | 09:21:03
"Te is tudod Attila, hogy...."

Tetszetős, ez a monologzálás!!

kikerics | 2011. február 15. | 09:30:02

mizar | 2011. február 14. | 15:17:07
"egy ismeretlen mókus életét nem ismerem."

Szerencésre, én sem ismerem, minden ilyen sakálét!!!!


Érsek Ákos | 2011. február 15. | 09:25:29

A kamionok falvakon történő áthajtásának tilalmát - legalábbis azokon az útvonalakon, ahol van párhuzamos autópálya - egyszerűen tiltani kell. Ez megoldja a vibrációs problémát.
A személyautósok fokozott alsó-szintű úthasználatából fakadó balesetveszély pedig sebességcsökkentő műtárgyakkal, útszűkületekkel eredményese mérsékelhető (európai példák sokasága bizonyítja ezt).

Érsek Ákos | 2011. február 15. | 09:21:03

Te is tudod Attila, hogy a használatarányos útdíjrendszer bevezetésre az egyetlen igazságos rendszer, ami korrekt módon azokra terheli a infrastruktúra létesítésének költségeit akik és amilyen arányban használják azt. Ugyanazzal a logikával, mint ahogy a mindannyiunk pénzén létrehozott közterületet nem korrekt díjmentesen kisajátítani a saját tulajdonod (autód) tárolására (parkolására).

A rosszízű hangulatkeltő "sarc" kifejezésedet nem a reális, kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében fogant tevékenységed, hanem "újságírói" munkásságod részének tekintem (hisz egyértelmű, hogy kinek az inspirációjára találta meg útját az írásodba).

Üdv,
ÉÁ

kikerics | 2011. február 15. | 09:08:09

adamant | 2011. február 15. | 07:48:00
"Kíváncsi leszek majd az egy éves új, baleseti statisztikákra, amikor más így is egy katasztrófa ami nálunk zajlik."

Ez, szinte 100 %-os biztonsággal "megjósolható"!!! Arról nem is beszélve, hogy mennyi kár keetkezik majd a falusi házakban, ha 50-80 %-al negnövekszik, a falvakon áthaladó, "szokásos" forgalom!!!!
Azért, SZERINTEM, nem kell "ízgulnod", a statisztikákat majd "kozmetikázzák", NEM FOGOD MEGTUDNI!!!

Érsek Ákos | 2011. február 15. | 09:05:30

Ezúttal számos csúsztatással és demagógiával teli cikket sikerült összehoznod, Attila!
Azt mondod, hogy "sarcolják" az úthasználókat, én meg azt mondom, hogy végre az igazságosság irányába mozdul el a rendszer.
1) Az üzemanyagok jövedéki adója szűkösen elegendő a kőolajszármazékok fokozott felhasználásával okozott, és ma a költségvetést egyetemlegesen sújtó externális költségek (klímaváltozás, légszennyezés és az "olajháborúk") fedezésére.
2) Akkor kiabálnál csak hangosan, ha a súlyadóból, vagy az autópályamatrica díjbevételből próbálnák fenntartani az úthálózatot; mert ez esetben még kevesebb hóeke dolgozhatna, még kevesebbet sóznának, és még kevesebb lenne a kátyúzás, nem is beszélve a szegélytől-szegélyig tartó burkolatfelújításról, vagy az új utak építéséről.
3) A közúthasználók egyéb adóbefizetései (ÁFA, SZJA, TÁNYA és hozzájuk hasonlók) pedig csupán a mindannyiunkat sújtó általános közterhek, amiket azért fizetünk, hogy legyen miniszterelnökünk, parlamentünk és rendőrségünk.
Vagyis - és ezt te tudod a legjobban - a közlekedési infrastruktúrát ma még mindig nagy hányadban a költségvetés általános bevételeiből tartjuk fenn, működtetjük, fejlesztjük. Amikor ezeket a pénzeket a vasútra fordítják, akkor persze sokan kiabálnak, ugyanakkor egyedül az éves autópálya PPP kifizetésekre több megy el, mint a matricabevétel! És a közútkezelőknek juttatott milliárdok ellen még senkit nem hallottam tiltakozni, vagy az önkormányzatok szintén sokmilliárdos közúti kiadásai ka

kikerics | 2011. február 15. | 08:50:08

mizar | 2011. február 14. | 15:19:09
kikerics | 2011. február 14. | 10:42:57

"Ha öreg csóka vagy akkor viszont nem értem, hogy lehet az, hogy nem érted az egyszerű mondatokat, akkor még jobb volt a suli."

Jajj, Te szegény, szerencsétlen!! Őszinte részvétem, ha még ABBÓL SE, sikerült, semmit se tanulnod!!

adamant | 2011. február 15. | 07:48:00

Hammada Patrol | 2011. február 14. | 20:13:55
"Nem baj, majd rászámolunk egy órát a menetidőre és megyünk a városokon, falvakon keresztül."

Kíváncsi leszek majd az egy éves új, baleseti statisztikákra, amikor más így is egy katasztrófa ami nálunk zajlik.

Annyira nincs vezetéskultúra, hogy az már néha fáj.

A kis falvak poros utcáit inkább lovaskocsikra és a TSZ elnök néha éthaladó Volgájára tervezték, nem pedig egy óriás kamionforgalomra (ezt még ki lehet tiltani, mert a menetlevél és tacho alapján büntethető), vagy a 2 literes nagy személygépkocsi forgalomra, aki ott is ész nélkül akarnak repeszteni.

Lesz itt nagy jajveszékelés...!

adamant | 2011. február 15. | 07:43:27

Lengyel | 2011. február 14. | 19:04:41
"Az autópálya építése a dolgozók pénzéből történt. A bevételekből vissza kellene juttatni, nem további sarcokat kivetni!"

Amikor maga az autópálya illeték először szóba került, arról volt szó, hogy az állami költségvetés terhére épült autópályákra nem kell fizetni, csak a magántőke bevonásával építtetetteké.

Ez aztán elsorvadt és maradt az általános fizetési kötelezettség.

Oida | 2011. február 15. | 07:27:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

elemzo | 2011. február 14. | 23:56:22

Közepes | 2011. február 14. | 06:16:58
A vasút szuper, ha két állomás között akarsz utazni.
Pld. Balatonboglár mellett 4 km re van hétvégi házam.
Autóval Budáról háztól házig 1 óra 25 perc kényelmesen.
Vonattal 2,5 - 3 óra minimum, + a kiutazás a Déli pu.- hoz, és Balatonboglárról + 40 perc a 4 km, mert nem csatlakoznak a buszok normálisan a vonathoz.
Tehát 1 óra 25 perc helyett 5 óra az út. De 4 tagú családnál már sokkal drágább is a vonat.
De ha vinned is kell valamit ami nem ritka, a csomagtartó tele van cuccal (ruhák, kaja, stb.) akkor kíváncsi lennék hogyan cipeled le a több napra való cuccot.
Szóval igazad lenne, lehet hogy jó lenne egy japán expressz, ha autóstól felvesz egy szállító vagonba, és lerepít egy félóra alatt 200 km/óra sebességgel. De másképpen nem jó a vonat csak a dolgozóknak és a diákoknak akik utaznak hétvégén. Ha már taxit kell hívnod az is drágítja a mókát.
Igaz lehet otthon is maradni és nézni a tévét, de akkor nem kell sírni hogy megáll az élet.

pitymallat | 2011. február 14. | 23:47:16

De sokat írtam, lemaradt a vége.

6. Hány óra ér meg hány forintot: Ez itt a kérdés, családdal kocsiban közlekedve is. Ha többen ülünk benne, naná, hogy kevesebb idő megtakarítás is megéri. A környezetvédők nem szeretnek minket, de gyerekem gyerekének is élnie kéne valahol. Ebbe nehezen fér bele autónként egy ember (minden kínait és indiait is belevéve).

7. Drágul az áruszállítás: Ha a cikkben szereplő díjak hatását a beírók közül valaki megérzi a párizsija vagy a monitorja árán, annak fizetek majd egy fagyit.

Harcoljunk, inkább tényleg arra költsék, amiért beszedik!

pitymallat | 2011. február 14. | 23:42:51

Kamionos üzletben utazom a kontinensen, néha személyautóval is. A cikk forrás honlapján korrekt infók és értelmes gondolatok vannak. A leírtakra:

1. A világ legdrágább úthasználata: 12 éve itthon talán, most sereghajtók, de még a cikkben tervezettel is legfeljebb középmezőnyben. Kicsit körülnézni a neten és szorzás, osztás.

2. Nyugaton olcsó, a legtöbb helyen ingyenes: Teherre még angoloknál, finneknél (kb európai hálózat 10%-án), személyre még a németeknél, belgáknál, hollandoknál, angoloknál és dánoknál (kb harmadán). Már több helyen is tervezik, itthon is szólnak néha hírek.

3. Ahol magas az útdíj, ott elszegényedés van: Szegény svájciak, osztrákok, franciák, észak olaszok, hogy ne is soroljam tovább és ne is szegényedjünk ennyire...

4. EU szabály elkerülőkön ingyenest rendel: Minden ide vonatkozó EU szabályozást elolvastam, mert a piacon élek, ilyennel sehol nem találkoztam. Sőt, magasabb díjakkal most akarnák szigorítani, pont ott, ahol túl nagy a forgalom.

5. Teherautók fizessenek, személyesek ne: Ha az nem arányos, hogy kamionnal jobban használjuk a burkolatot és ezt állítólag nem fizetjük meg, akkor tízezernyi személyautónak - akik nehezen férnének el egy főúton - ingyé' épüljenek a pályák?

6. Hány óra ér meg hány forintot: Ez itt a kérdés, családdal kocsiban közlekedve is. Ha többen ülünk benne, naná, hogy kevesebb idő megtakarítás is megéri. A környezetvédők nem szeretnek minket, de gyerekem gyerekének is élnie kéne valahol. Ebbe nehezen fér bele a

Lajos85 | 2011. február 14. | 22:23:49

Érthető amúgy ez a sarc. Ki kell fizetni a ppp-ket meg a méregdrága autópályákat, a völgyhidat, a sima hidakat meg az alagutakat. Valamiből fizetni kell, hát beszedik az autósokon. Annál mondju igazságosabb ez a megoldás, mintha a nyugdíjakat csökkentenék, csakhogy ki lehessen fizetni az autópályás ppp-ket meg a rengeteg felvett hitelt az autópályákra.
El van ez cseszve. A horvátoknál fizető kapuk vannak és sokkal drágább mint ami most nálunk van sőt még annál is drágább, amit nálunk terveznek az arányos útjdíjat. Igaz, hogy ott tényleg eszement helyeken, hegyeken völgyeken megy át az autópálya, nem lehetett 2 fillér megépíteni, de drágább is a használónak, mint nálunk. Szóval még így sem itt lesz a legdrágább az autópálya használat, de drága lesz. Majd lehet kalkulálni meg összeállni a szomszéddal, hogy mindig tele kocsi menjen a balatonra.

gradit | 2011. február 14. | 22:12:00

RE: libertyMUC | 2011. február 14. | 10:22:52

Okostojás! Úgy háborogjál, hogy ezt akarták kedvenceid is! Hát most örülj! Én akkor is hülyeségnek tartottam, és most is. Akár a Fidesz vezeti be, akár nem. Ez a matricás rendszer teljesen jól működik, működött, a magyar ember pénztárcájához volt szabva, legalábbis ezt még bevállalta. Ki a franc fog 6km-t fizetni, főleg, aki(k)nek a munkája kapcsán autóra van utalva. De amúgy is! Ez rablás! A fuvarozók totális megszivatása. Ennek ára lesz, és nemcsak az autópályán.

greg | 2011. február 14. | 22:07:28

És mit szól mindehhez Gaskó úr, mit szólnak a gazdák ?
És mit szól mindehhez Magyarország megvezetett lakossága.

Erre csak nem szavaztak 52 %-ban a zemberek ?
Vagy ez is a fülkeforradalom része lenne ?

És ha Gyurcsány állt volna elő mindezzel, hol lennének most a felhergelt és szétúszított tömegek ?

komszomol | 2011. február 14. | 21:43:55

A szocializmusban ingyen használhattad az autópályát. Kellett nektek a rendszarváltás?

krapulax | 2011. február 14. | 20:21:10

Aljas volt, ahogy a kormány indokolta ezt az újabb népnyomorítást. 360Ft a benzin és még ez a drága útdíj is.

A legdrágább autópályát először a jobboldali MDF-nek köszönhettük, az 1000Ft-ot 40km-ért Hegyeshalomnál. Aztán a jobboldali Fidesznek az M5-öst szintén méregdrágán.

Most meg ez.

Hammada Patrol | 2011. február 14. | 20:13:55

Moderálási alapelvek- komment törölve -

enki666 | 2011. február 14. | 19:13:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

enki666 | 2011. február 14. | 19:07:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lengyel | 2011. február 14. | 19:07:05

A villany, gáz díjakban meg benne volt a rendszerhasználati díj. Most ismét hozzácsapták pluszban. Levonni, kivenni a díjból, valahogy elfelejtődött. Így aki egyáltalán nem használ energiát, mégis folyamatosan fizet a maffiának.

enki666 | 2011. február 14. | 19:06:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lengyel | 2011. február 14. | 19:04:41

Az autópálya építése a dolgozók pénzéből történt. A bevételekből vissza kellene juttatni, nem további sarcokat kivetni!

enki666 | 2011. február 14. | 19:03:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lengyel | 2011. február 14. | 19:02:33

Ja! Az 1 Ft bruttó, a 6 pedig nettó tervezet.

enki666 | 2011. február 14. | 19:00:24

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lengyel | 2011. február 14. | 18:55:41

Ha a négynapos matrica árát egy útra vetítjük, akkor ha 4 napig mehetünk naponta pl. oda vissza, akkor ez összesen 4*2=8 út. A négynapos matrica ára osztandó 8-cal.

1750/8=218,75 kereken 219 Ft/út.

Pl. egy Budapest-Debrecen út 220 km, tehát 1 Ft/ km.

Látható, hogy a 6 Ft-os útdíj gusztustalanul túlkalkulált!!!!

lusta | 2011. február 14. | 18:06:36

kétharmad | 2011. február 14. | 16:16:55
Sajnos véget ér a jó kis utazgatásom.
A teherautók jelenleg is ki vannak tiltva a főutakról. Illetve nincsennek, de matrica vételére és használatára lettek kötelezve, ezért nekik nem éri meg arrafelő flangálni. Most majd a sok autós tér át. Ez számomra azért rossz, mert olyan nyugisan tudok a pályával párhuzamosan ingyen utazni, hogy na. Ennek rövidesen vége.

komszomol | 2011. február 14. | 17:57:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 16:29:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kétharmad | 2011. február 14. | 16:16:55

Ez mindenképp szívás lesz...
Senki ne gondolja, hogy az autósok nem mennek vissza a főutakra, ha sokkal többet kell majd fizetniük.
A kamionosokról már nem is beszélve.
Vagy majd jól felemelik mindennek az árát, hisz szerencsére a teherfuvarozás hazánkban szinte kizárólagos. Éljen!

"na meg arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak"
...csak előkerül a régi jó "hogyan vegyünk ki minél több pénzt az államból a cimborák cégein keresztül" mentalitás...

adamant | 2011. február 14. | 16:16:01

mizar | 2011. február 14. | 15:30:34

Nincs esélyed, a hölgy bennti...!
:(

adamant | 2011. február 14. | 16:15:13

Egyébként az autópályailleték szinte teljesen elterjedt Európában, alig van egy pár ország, ahol nincs. Ilyen Németország, igen jelentős tranzitforgalommal. Azonban ott a teherjgépkocsikat keményen adóztatják. Mindenhol látni olyan "híd" szerű építményeket minden sávhoz érzékelővel, ezek azonosítják be és olvassák le a sofőrök által előre megvásárolt chipkártyákat. De már ott is egyre erőteljesebben szorgalmazzák a személykocsikra is.

A távolság utáni adót Olaszország évtizedek óta használja, úgyhogy ez sem szokatlan. Ez azoknak kezdvez, akik ritkábban mennek autópályákon, inkább csak családlátogatás, kirándulás, speciális vásárlás miatt.

mizar | 2011. február 14. | 15:30:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lajos85 | 2011. február 14. | 15:25:37

Durva dolog ez, de én már akkor kiidegeskedtem magam, amikor a Kóka nagyarccal magyarázta, hogy milyen jó és igazságos rendszer lesz ez, mert lesz olyan, aki még jól is jár vele. Például aki csak 10km-ért megy fel az autópályára és most matricát kell vennie. Álságos egy érvelés ez, mert elenyészően kevesen mennek fel ilyen rövid távolságra az autópályára, bár tény, hogy ők majd jobban járnak.
Én is alkalmanként megyek Gödöllőről Pestre és kifizetem azt a 100-150ft-ot, de matricát nem vennék, mert azt nem használom ki. Ettől független, egy balatoni út 1-1,5e x 2 forint oda vissza út ára már mellbevágó lesz.
Az a kérdés, hogy milyen kedvezmények lesznek, de nem vagyok naív, ha évi 100-120 milliárd pluszbevételt várnak ettől, akkor nem nagyon lesznek kedvezmények és bérletek.
Az autósok mindig is jó alanyok voltak a pénzfejésre. Ha jól tudom a teljesítményadót is megemelik jelentősen. Aki fenn tud egy autót tartani, az kibírja fizetni elven.

mizar | 2011. február 14. | 15:19:09

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 15:17:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 15:15:47

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kibicke | 2011. február 14. | 15:00:59

@Clearwater | 2011. február 14. | 14:04:22

"minden hétfőt gyomorideggel kezdek: mi a fészkes fenét találnak már megint ki amivel az ember egész hetét ekqrják?"

Ejnye Clearwater! Hat te nem tudod hogy most zajlik a harmadik honfoglalas? Orbanek fel kell szamoljak a tatarjaras okozta karokat, es te meg ilyen aprosagokkal jössz hogy ilyesmikkel jössz hogy "gyomorideg"??? :-)


pedro_amigo | 2011. február 14. | 14:54:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kibicke | 2011. február 14. | 14:28:42

@Közepes | 2011. február 14. | 06:16:58
"Vegyük mondjuk a Budapest–Siófok viszonylatot. Kényelemben a vasút (persze IC-ről beszélve, és nem 30-40 millás luxusautókkal összehasonlítva) szerintem nem csak eléri, de felül is múlja az autózást, menetidőben pedig (megint csak: IC!) közel azonos."

Het ez a pelda eleg sok sebböl verzik. Mert ugyebar lehet hogy en mondjuk Budapest egyik eldugott sarkabol vagy eppenseggel Biotorbagybol igyekeznek Siofokra. De lehet hogy nem is Siofokra, hanem onnan meg 5-30 km-re (onnan tovabb busszal, taxival?). Ez inkabb valoszinü mint a "budapesti allomastol a siofoki allomasig pelda". A peldanak ilyennemü atirasa, az auto eseteben nem sokat valtoztatna a költsegeken es a menetidön, az IC-s eseteben azomban minimum a menetidöt "robbantana". De szerintem a költsegek is jocskan emelkednenek, peldaul egy ketgyerekes csalad eseteben.

Clearwater | 2011. február 14. | 14:04:22

Vasárnapi nyitvatartás eltörlése, drágább matrica. Ennyi elég is egy napra. Komolyan mondom, mióta ez a bagázs van a porondon, minden hétfőt gyomorideggel kezdek: mi a fészkes fenét találnak már megint ki amivel az ember egész hetét ekqrják?

tengerimalac | 2011. február 14. | 12:59:59

Ingyen adom! Az útdíj mellett javaslom a hídpénz, alagútdíj, porverési adó, padkakárosítás ellentételezés bevezetését is! A sztrádákon mi állt? Önöknek épül az önök pénzéből! Ja amúgy! A szarrámenő sztrádákat nincsen pénz felújítani, ezért kell a sarc. Aha! Ki tervezte a forgalmat rá, ki ellenőrizte az építés minőségét? Ha az normális, hogy az egy éves M/6-porlik, omlik, reped, akkor én nagyon nem vagyok az! Hol a frászba volt a megrendelő és az ellenőrzés? Ha a tranzitforgalom ellen nem tesz semmit a kormány, akkor minek fizessem én a károkat? Amúgy nem merül fel senkiben, hogy a mellékúthálózatokra fog inkább zúdulni a forgalom? Mert a mellékutaink olyan jó állapotúak, simán kibírják, amíg a nép megszokja az új sarcot!

lorant | 2011. február 14. | 12:59:41

Én még mindig abban a tudatban vagyok hogy a közút használati díjja és a karbantartás költsége be van építve az üzemanyagok árába. Ja, hogy ellopják a politikusaink. Ezt is el fogják, senkinek se legyenek illúzióik. Az úthálózat meg tovább pusztul majd. El tudom képzelni ahogy máris osztozkodnak a befolyó milliárdokon és már nyitják is a bankszámláikat valahol a Karib-tengeri adóparadicsomokban a kis családjaiknak. Itt biztos hogy fog müködni a szivárvány koalíció a nemzeti egyetértés nevében.

komszomol | 2011. február 14. | 12:48:22

"mizar | 2011. február 14. | 10:34:37

Én a zsidó közösséget nem támadtam.
Tanulj meg olvasni."

Az egész vita első bejegyzése tőled származott, miszerint "a zsidók" szedik az útdíjat. Kérdés, hogy a mostani magyarországi útdíjszedő gazembereket zsidónak, cigánynak, vagy kereszténynek tartod-e, mert eszed alapján csak ezeket a kategóriákat ismered.

MaxVal | 2011. február 14. | 12:39:48

Ostoba tervezet.

weiner | 2011. február 14. | 12:33:01

Újabb megszorítás (és szép summa a „rendszer” átállítóinak)

Virág elvtárs s.k. | 2011. február 14. | 11:40:20

http://www.mernokujsag.hu/index.php?tkod=763&tcim=Mi%E9rt%20ne%20legyen%20aut%F3p%E1lyad%EDj?&ev=2003&szam=5&honap=M%E1JUS&n=90

Virág elvtárs s.k. | 2011. február 14. | 11:36:23

Az útdíj fizetésért lobbizók ezzel tönkretennék az előző Orbán kormány legnagyobb vívmányát, hogy lebontotta a fizetőkapukat......

libertyMUC | 2011. február 14. | 11:17:37

mi(s)zar | 2011. február 14. | 10:32:45
"Annyira készpénz az info."

készpénz? persze hogy az. mindannyiunké.

vagy esetleg kétségeid vannak, hogy nagyvezír újabb adórablása lesz majd a befutó? (a kételkedök is ellenük vannak, mizarkám, nem szégyelled magad? te csúnya nemzetellenes kételkedö!)
vagy netán kétségeid vannak, hogy a budifforradalmárokkal teletojt parlament megszavazza orbáncár új ukázát? te ronda nemzetáruló!
csak nem már a fidesznyalókák is lassan rájönnek, hogy lenyúlják öket? vagy a saját pénztárcánál az álnemzeti giccs is sok lesz? nem tudtad, hogy a nemezti gazdaság nem adókból, nahme díjakból virágzik fel? vagy neked is feltünt, hogy a kettö azonos? (éleslátásodon csodálkoznék...)

pedig világos itt a nemzeti autópályák nemzeti lekeszálásáról van szó. a nemzeti nagyorbán nemzeti kétségbeesett nemzeti gazdasági vergösdéséröl. azt se tudják mit emeljenek, hogy maradjon legalább egy kicsi a fidesznemzeti lopásra is.

de ne félj, a fideszes képviselök, meg a püspöki adók és hullaszállítók nem fognak ezután se díjakat fizetni. lesz majd visszatérítés, meg adókedvezmény. (nekik) ezért is azt tanácsolja orbán: legyél fideszes képviselö (a szellemi szintedet ismerve alkalmas lennél), vagy legyél püspök, vagy hullaszállító. (vagy ezek ugyanazok?) így lehet autópályadíjat spórolni.


kikerics | 2011. február 14. | 10:42:57

mizar | 2011. február 14. | 10:34:37

"Ha Magyar Bálint idején jártál suliba akkor persze értem, hogy nem érted.
Hahahaaaa! Hááát, egy kissé régebben....! :-))))))))
JAJJ, TE SZERENCSÉTLEN! Ez, harmadik TÉVEDÉSED, egy órán belül!!

Ugyan, mi bajod NEKED MB-val??
Na mindegy, is! MIután kirögigcséltem magam, most már megyek dologzni!! Neked pedig, az a javaslatom, hogy gondolkozz kissé ....!!!! :-)))))

SzLacika | 2011. február 14. | 10:40:00

Én nem vagyok benne biztos, hogy ez olyan jó ötlet.

-A naponta, hosszabb távon autópályát használó és így munkába járó emberekkel alaposan kicsesznek.
Ők vagy áttérnek alternatív útvonalra, azaz jóval több időt fog nekik igénybe venni az utazás.
Vagy sokkal többe fog kerülni.
-Az autópályát sokat használó, 3.5 tonnánál kisebb áruszállítóval dolgozó fuvarozó cégeket ellehetetlenítik
Nekik nem mindegy, hogy Sopronból Szegedre 4 óra alatt érnek le, vagy 6-7 óra alatt.
-Nagyon sokan vissza fognak szokni az autópályákkal párhuzamos főutakra.
Ezek forgalma megnő, több lesz a baleset. A főutak jobban igénybe lesznek véve, előbb tönkremennek, javításukra persze nem lesz pénz.

Jó kilátások nem mondom.

Abban azért bízom, hogy a nagyobb teherautók főutakra való használati díját nem szüntetik meg, mert akkor aztán olyan szar lesz a közlekedésünk és az útjaink, amilyen még soha nem volt!

mizar | 2011. február 14. | 10:34:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 10:32:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kikerics | 2011. február 14. | 10:30:38

mizar | 2011. február 14. | 10:28:03
Én csak MEGVALÓSÍTOTT
"Ha egy butuska ostobán támad egy közösséget, miért ne szólhatnék neki ezért?"

kikerics | 2011. február 14. | 10:28:30

Te kezdted, a "témát"! Ne kend rám!!!!

mizar | 2011. február 14. | 10:28:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 10:25:11

Moderálási alapelvek- komment törölve -

libertyMUC | 2011. február 14. | 10:22:52

milyen jó, megint az országutakon fog autózni a magyar, nem a drága autópályán. fognak repesni a (városokban) az országutak mentén lakók a tranzit zajtól és büz terrortól.
de hát így lehet megoldani az autópálya problémákat. a hülye magyar ne akarjon autópályát, drága az. menjen országúton, dugóban, büdüsítse a vidéki városokat. ha meg nem lesz forgalom az autópályán, akkor meg minek építsünk többet. kettös spórolás. szuper!..
ja, hogy ez EU szabályozás minden ipari góc és város körül is szabad autópályahasználatot rendel el (hogy az ingázókat és a településeket tehermentesítse). ki térdekel!.. labanc kommunista antimagyar az mind brüsszelben.

következö lépésben meg az országutakon tett kilométereket is megsarcolják majd. ne ingázzon, ne autózzon a hülye magyar kedvére, mit képzel ez? üljön otthon és olvasson bibliát. ja, hogy az ingázzókkal mi legyen? semmi. ha dolgozni akar, fizessen.
ááá, a jobboldal nem sarcolja meg a kisembert. ááá, nem emel adókat. ez csak díjakat.
ja, hogy az autópályákat az adófizetök pénzéböl építették? na és? a hülye magyar fizessen kétszer. az építésért és a használatért is.

az igazmagyar üljön lóra, ne labanc-autóba.

aztán majd lesz bicikliút-kilométer adó is, meg járda adó is. (aszfaltlyuk adó nem lesz, ne aggódjatok.)

na nesze nektek budi forradalom. ti akartátok... most majd fizetitek az ostobaságotokat.

kikerics | 2011. február 14. | 10:21:17

izo1210 | 2011. február 14. | 10:16:35
Bizony, ez így igaz! Ami azt jelenti, hogy a falvakban, nagyon gyorsan, tönkre mennek az utak/házak!! Mindenhol arra törekednek, hogy ezeket védjék! Gondolom bűntetésekkel lehetne, "javítani" a helyzeten!!!

kikerics | 2011. február 14. | 10:18:20

Egyébként pedig, nekem tök mindegy, hogy hogyan számolják, az autopálya dijakat, mivelalig-alig közlekedem rajtuk, tehát eszmbe sem lett volna beleszólni!!!!
Viszont, ha egy butuska ostobán támad egy közösséget, miért ne szólhatnék neki ezért?

izo1210 | 2011. február 14. | 10:16:35

A fő baj az az elképzeléssel, hogy elég erősen a nemfizetős utak használatára ösztönöz, ami a minden érintettnek rossz. Ez az extra díj annyit tesz, mintha kb. 100 forinttal emelnék meg egy liter benzin adóját, ha a pályán mész (6 literes fogyasztással számolva: 100 km -> 6 liter -> +600 Ft útdíj)

kikerics | 2011. február 14. | 10:15:24

mizar | 2011. február 14. | 10:08:01

"Ha egy butuska ostobán támad egy közösséget, miért ne szólhatnék neki ezért?"

Éppen erről! Miután azonban - láthatóan - NEKED halvány GŐZÖD sincs hogy ÉN, mire reagáltam, legjobb lenne, ha magadra vennéd, a fentieket!!!
Na persze, ahhoz kéne, legalább minimáis értelem és önkritika is!!!!

mizar | 2011. február 14. | 10:08:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kikerics | 2011. február 14. | 10:02:40

mizar | 2011. február 14. | 09:57:52
"Hozzáteszem, hogy semmi közöm a keresztényekhez, lévén ateista vagyok."

Igazán, kicsi figyuta? Ezzel áltatod magad?
Hiszen akkor, a történelemi TÉNYEK ismeretében, mi a szent jupátnak VÉDED, ilyen "hevesen" őket?????

mizar | 2011. február 14. | 09:57:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mandos kutyája | 2011. február 14. | 09:56:30

ez a bihari valóság...
Ja, amúgy ha Pestről akarna jönni, jöhet a közvetlen, Keletiből induló IC-kel is, amik mennek ki Váradra... tudja, a régi Corona, Ady mellé betettek még pár közvetlen pesti vonatot Keresztes felé..
szóval a 101-es pont viszonylag jó menetrendileg amúgy..
na de pl. a Debr-ből Nyírbátorba menő vonat, az már katasztrófa!
+ az igazi baj az, hogy a vasútnak rossz az üzembiztonsága - bármikor bejöhet egy felsővezetékszakadás, fakidőlés, biztosítóberendezés-hiba, stb. s ez kb. heti rendszerességgel meg is történik - ergo nem lehet vonattal időre menni, hanem el kell min. az eggyel hamarabbi IC-vel indulni, ha Debr-ből Pestre megy vki.. s ez a katasztrófa.. + hajnali/esti vonaton csaj egyedül ne nagyon utazzon.. S még egy férfinek sem árt, ha végső esetre van nála egy bicska... vagy egy acélbetétes bakancs.

mizar | 2011. február 14. | 09:54:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 09:52:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kikerics | 2011. február 14. | 09:51:01

mizar | 2011. február 14. | 09:47:22
A Te lepkesúlyoddal, tényleg nem!!!

miskolcavasi | 2011. február 14. | 09:49:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mandos kutyája | 2011. február 14. | 09:48:43

Tisztelt bormika!
Hát én 'Keresztestől még sose mentem Hegyeshalomra... Debr-ből Pécsre, ill. Szombathelyre már igen, s tény és való, egy nap. Szóval a vasutat kellene fejleszteni, de nagyon-nagyon gyorsan, mert ez tarthatatlan állapot.
Amúgy jó tanács, ha a Keletiből akar Debr, 'Ladány, Berettyóújfalu, 'Keresztes felé jönni, ne a Nyugatiba menjen át, hanem Zuglóba.. 7, 7E, 173, 173 E.. Zuglóban is ugyanúgy fel tud szállni, s nem kell hozzá átszállogatni - jó, állomás nincs, de legalább tető van a megállónál, ergo meg nem ázik az ember.. Ja, amúgy a ladányi átszállással igazából nincs baj, mert jól van az behangolva, csak nem az IC-kre, hanem a gyorsakra.. a Pest felől érkezőknek 15 perc, a Debrecen felől jövőknek 7 perc van Ladányban Keresztes felé - ez kivételesen jó! S a döntő többség, főleg a rövid távra utazók nem IC-vel mennek (én sem), ergo jól van ez így... Mert Újfalut leszámítva annyira sz.r a buszközlekedés, hogy Debr-ből vonattal egyszerűbb lejárni - még átszállással is egyszerűbb..

mizar | 2011. február 14. | 09:47:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 09:43:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kikerics | 2011. február 14. | 09:39:14

mizar | 2011. február 14. | 08:56:42

Nagyon sajnállak, kis buta, sötét Figyutám!
Óriási TÉVEDÉSBEN vagy!
Egyrész NEM SZOKTAM, olyan könyről (bármit) írni, amit magam, még nem
O L V A S T A M !!!
Másrészt tehát, ebből következően, ÉN, már többször (is), olvastam, az említett könyvet és mindg kiakadtam, a KERESZTÉNYEK több évszázados, ebben (IS) részletekbe menő pontossággal leírt SZEMÉTSÉGÉN !!

grelaszlo | 2011. február 14. | 09:36:17

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 09:29:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

autopia | 2011. február 14. | 09:27:28

A teherautokat kellene annyira megsarcolni, hogy a szemelykocsiknal egy meg a jelenleginel is olcsobb matricas rendszer tudjon maradni. Kb. ez megy Nemetorszagban.

miskolcavasi | 2011. február 14. | 09:20:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Virág elvtárs s.k. | 2011. február 14. | 09:15:29

A 6 Ft/km egyebekben viszonylag reális, ennyi megtakarítása van üzemanyagban, kockázatban és időben az autósnak....a Horn kormány idején volt már 9 Ft fölött is a km-díj.

Virág elvtárs s.k. | 2011. február 14. | 09:13:32

Minden olyan díj, ami az úthasználót esetenként a rövidebb és célszerűbb autópálya használatról áttereli más útra, káros és felesleges.

Káros mind az autósnak, káros a biztosítóknak, káros az átmenő forgalmat átbocsátó települések lakóinak és önkormányzatainak, de végső soron káros minden tüdős állatnak.

Virág elvtárs s.k.

mizar | 2011. február 14. | 09:01:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

komszomol | 2011. február 14. | 08:59:34

"nucleus | 2011. február 14. | 08:47:13

A légszennyezés emlegetőinek a figyelmét felhívnám az áramot biztosító erőművek egy nagyságrenddel nagyobb légszennyezésére."

Ember! Csak a vonat meghajtásához szükséges áram egy utas/km-re eső légszenyezést hasonlítsd össze a gépkocsiéval. A mondatod kb. teljesen értelmetlen.

Pasinszki | 2011. február 14. | 08:57:13

Kedves Közepes!
Valószínűleg igaza van az ökológiai lábnyom tekintetében, ám az egyén döntését a költségoptimum határozza meg. Én vasúti fővonallal és autópályával érintett városban lakom. Ha Pesten van dolgom, IC-vel és kerékpárral kb. 7.000 Ft a költségem, és majdnem 8 óra a menetidőm (helyi közlekedéssel együtt). Ha beteszem a bicajt a csomagtartóba, és Pesten leparkolok az autópálya végén, kb. 10.000 Ft-ból járom meg az utat, és a menetidőm nagyjából 4 óra (szintén helyi közlekedéssel együtt). 4 óra nekem mindenképp megér 3.000 Ft-ot.

mizar | 2011. február 14. | 08:56:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

zojka | 2011. február 14. | 08:54:41

A jó pezsgő alapvető tulajdonsága, hogy "legyen száraz, legyen hideg és legyen grátis". Valahogyan az autópályátólis ezt szeretnénk elvárni legalábbis ami amondás ingyenességére utal.
De vegyük észre az egynapos úthasználati dílyért Budapesten 4 órát álhatunk egyhelybe, Költség nincs csakk igaz ott is kell"kaszálni".
Mellesleg a behzin adó tartamán túl még súlyadót is fizetsz az önkörmányzatnak.
Nem is ez a fülháborító, hugy meg kell fizetni a használat árát,
de én még emlékszem milyen harc volt, hogy bontsák le a fizetőkapukat. Talán arra is emlékszel, hogy melyik oldolnak volt ez olyan fontos. Sebaj most majd kiépítik, legfeljebb korszerűbb és drágább lessz.
Mi meg kifizetjük.

i'm robot | 2011. február 14. | 08:49:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nucleus | 2011. február 14. | 08:47:13

staropramen | 2011. február 14. | 08:35:08
...
Személyautóktól és kisteherautóktól nem nyomvályúsodik ki az útest, nem töredezik az aszfalt.
Ezért indokolatlannak és újabb sarcnak tartom a km arányos díj bevezetését személyautókra is.
Én biztos, hogy akkor visszatérek a régi főutakra.
----------------------
Ez igaz, tényleg a kamionok terhelik az utat a legjobban.
Sokan vissza fognak térni a kisebb utakra, ami menetidő növekedést, több balesetet és fokozott légszennyezést jelent az útmenti településeknek. Ja, és a rezgések miatt még a házak is sérülnek - tehát nekik fokozott lesz a káruk. Miközben az autópályát azért építettük, hogy gyorsan, biztonságosan és olcsón lehessen közlededni, mert ez a gazdasági fellendülés egyik mozgatórugója. De annyira jól állunk már, hogy ezt érdemes jól megadóztatni. Hogy melyik volt ez a zseni...

A vonatot meg ne hasonlítsuk a személyautóhoz, mert nincs olyan pont, amiben előnyösebb lenne. A légszennyezés emlegetőinek a figyelmét felhívnám az áramot biztosító erőművek egy nagyságrenddel nagyobb légszennyezésére.

mesterj | 2011. február 14. | 08:41:21

Ha ezt bevezetik akkor egy métert nem fogok autópályán menni!
Most egy négy napos matricával felmegyek Budapestre Debrecenből ez 4-5 ezer forintra drágulna elmennek a p-ba...

bormika | 2011. február 14. | 08:39:47

Egyetértek a km díjas fizetéssel, jólehet hogy Hegyeshalomtól Biharkeresztesig taró úton rá fogok fizetni. De mi az alternatíva? A vonat? Ha felülök az RailJet-re azzal elzötyögök a Keletiig. Onnan átmegyek a Nyugatiba és lemegyek az IC-vel Püspökladányig. Ott várok 40 percet a helyi személyre. Ez nyolc és fél óra út, ha rohanok és minden stimmel. A pici gyerekkel meg ez nem megy, marad a kocsi és azzal, ha nincs a pesti körgyűrűn balaset 6 óra út. Ha a vasút emelt színvonalú és gyors lesz, akkor megyek vele, addig meg fizetem a sarcot.

staropramen | 2011. február 14. | 08:35:08

Vagy én fejeztem ki magam rosszul vagy ti nem értitek.
Az útjaink olyanok amilyenek , az építés problémái más hatóságokra tartoznak,nyilván lenne mit csinálniuk, nem pedig már csak savanyú képpel tudomásul venni az építés során elkövetett hibákat.

De a meglévő utakat akkor is a nehéz teherautók teszik tönkre amelyek tulajdonosainak az okozott kárnak megfelelő útdíjat kellene fizetniük.
Személyautóktól és kisteherautóktól nem nyomvályúsodik ki az útest, nem töredezik az aszfalt.
Ezért indokolatlannak és újabb sarcnak tartom a km arányos díj bevezetését személyautókra is.
Én biztos, hogy akkor visszatérek a régi főutakra.

Pasinszki | 2011. február 14. | 08:35:00

A benzin jövedéki adója 120 Ft/l, a gázolajé 97. + ÁFA. Csak a személygépkocsikat nézve ez azt jelenti, hogy egy Otto motoros jószág után (8 l/100 km fogyasztással) 12 Ft/km, egy Diesel motoros után (6 l/100 km)7,3 Ft/km adót fizet a gazdája. (A közlekedést terhelő egyéb sarcokról nem is beszéltem.) Biztos, hogy ebből a pénzből nem lehet az úthálózatot fönntartani, ha arra költik, amire beszedik?

nucleus | 2011. február 14. | 08:21:44

staropramen | 2011. február 14. | 08:08:22
A közutak károsodását döntően a nehéz teherautók okozzák.
-----------------
NEM! Az okozza, hogy KÖZTUDOTTAN ellopják a minőségi alapanyagokat az autópálya építésekről, csak az átadáshoz végképp szükséges minőséget tudják biztosítani. Nagyjából Európa legdrágább építési árán. Erre vagyunk képesek. De nem ezt akarják rendbetenni, hanem az autósokkal egy újabb szemérmetlen eltolvajlást akarnak megfizettetni. Miközben az üzemanyag árában már régtől benne van az útadó.

A fő kérdés az, hogy ki felé kell majd újra tejelnie a kormánynak ezzel a sokmilliárdos tenderrel? Ugye nem gondoljuk, hogy ez nem az egyik, a jó Viktorhoz közeli oligarcha zsebébe fog vándorolni?

mizar | 2011. február 14. | 08:17:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 08:15:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

mizar | 2011. február 14. | 08:14:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

staropramen | 2011. február 14. | 08:09:25

mizar | 2011. február 14. | 07:54:37
Te amúgy eszednél vagy?

staropramen | 2011. február 14. | 08:08:22

A közutak károsodását döntően a nehéz teherautók okozzák.A személyautók gyakorlatilag csak minimális mértékben okai az úthibáknak.
A matricás rendszerrel sikerült az autópályákkal párhuzamos főutakról a pályákra terelni a szgk forgalom nagy részét.Úgy tűnik ennek vége.

A teherautók esetében a szerelvény és az áru együttes értékének töredéke az a kütyü amelyet a km arányos útdíjfizetést lehetővé teszi (adott esetben bérelhető is)Azt hiszem, hogy a tgk-k km arányos díjfizetése indokolható és elfogadható, tekintettel z általuk okozott károkra.
Ugyanez a kissé leharcolt magyar szgk állomány esetében már nem ilyen egyszerű.Adott esetben a kocsi értékének nem kis százaléka lehet a beépítendő ketyere.A tulajdonosok ellenállásával pedig komolyan számolni kell.

kikerics | 2011. február 14. | 08:08:19

mizar | 2011. február 14. | 07:54:37
"Javaslom elolvasni Lion Feuchtwanger "Jud Süss" című könyvét."

Mert a könyv, a "KERESZTÉNYEK szemétségéről szól!!

mizar | 2011. február 14. | 07:54:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

warum | 2011. február 14. | 07:52:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pirdom2 | 2011. február 14. | 07:46:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

harunalrasid | 2011. február 14. | 07:44:33

nos, lehet itt osztani-szorozni, lehet "közepes" módra észt osztani, egy kétségtelen: ez az, ami = SARC!
helyben fizeted az önkormányzatnak a súlyadót (úthasználati díj), távolságilag az autópályadíjat, vagy marad a mellékutakon történő araszolás.
a kapuk nélküli megoldás - hiszen az újra hasznosítottak is már ócskavas - meg, ki ne találják már, hogy egyszerűen a rendszámtáblák leolvasásával fog működni?
a: ehhez még csak megfelelő technológiájuk, szerverük, meg szoftverük (kiszámlázás) sincs, de nem is lesz:-)
b: igencsak elő fog jönni a jó magyar találékonyság rendszámtábla ügyben:-)
az a sanda gyanú,. hogy majd kötelező lesz megvenni egy kütyüt, ami jeladóként fog működni, mondjuk, gps rendszerben.
környezetvédelmi megfontolások, mi?
ugyan, kérem...

Kálmán László | 2011. február 14. | 07:41:52

Remélem hamarosan a tömegközlekedésben is bevezetik!

uniqmlaude | 2011. február 14. | 07:12:13

"bevezetésének alapvető feltétele a szakmai, politikai és társadalmi konszenzuson alapuló díjpolitika elfogadása”
Ez enyhén szólva is nevetséges ilyet a Fidesz/Orbán nem ismer.

tothjani | 2011. február 14. | 06:59:40

Ahhoz a 3000 forinthoz képest amit a Fidesz előző uralma alatt kellett fizetni Kecskemét-Budapest között ez még elmegy.
De miért küzd a kormány a vidék leszakadásáért? Drágul az áruszállítás az utazás drágul minden, miért kell még több "rabszolgát" a nyomorba taszítani?
Jó tudom ezt már egy hithű Fideszes megválaszolta egy másik kommentben, "moc..os prolik majd most megtanuljátok hogy nem pofáztok vissza".

Közepes | 2011. február 14. | 06:16:58

Ez mind szép és jó, csak a tisztelt szerző arról felejtkezik el, hogy a vasút amit elvisz az államkasszából, azt javarészt a személyszállítás viszi, míg a versenyképesség témája az áruszállításról szól.

És még egy nem elhanyagolható kérdés: meg tudná-e mondani a tisztelt szerző, hányszor nagyobb az ökológiai lábnyoma egy család autóban, sztrádán megtett egyetlen kilométerének, mint ha ugyanez a család InterCity szerelvényen tesz meg egy kilométert? És milyen a költségek aránya? (Természetesen nem csak a sztrádadíjról, hanem az üzemanyagról is beszélve.) Vegyük mondjuk a Budapest–Siófok viszonylatot. Kényelemben a vasút (persze IC-ről beszélve, és nem 30-40 millás luxusautókkal összehasonlítva) szerintem nem csak eléri, de felül is múlja az autózást, menetidőben pedig (megint csak: IC!) közel azonos. Hazánkban sajnos még mindig igen erős az útlobbi, de a leginkább motorizált társadalomban, az USA-ban is kezdenek rájönni, hogy a jövőbe mutató közlekedési forma a vasút. Ott 53 milliárdot szánnak (dollárban, természetesen) a következő évek vasúti fejlesztéseire. Nyilván, itthon erről még gondolkodni se érdemes egyelőre, de ha kinyitjuk a szemünket, és körülnézünk, láthatjuk, hogy merre van az előre.

HIRDETÉS
Hétköznapi forgalom Buda...
Hétköznapi forgalom Budapest határában. A megtett út hossza dönti el, mennyit fizethetünk a használatért
Reviczky Zsolt

Orbán Viktor kormányamagáévá tette elődje terveit: kapuk nélkül ugyan, de a megtett úttal arányos sztrádadíjak bevezetése eldöntött kérdés. Csak az átállás időpontjáról kell határozni, na meg arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak. Megszerzéséért a fejlesztési, a nemzetgazdasági, a közigazgatási és a belügyi tárca egyaránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mondták, az új rendszert „az autóstársadalom kétharmada támogatja”.

Kilométerenként nettó hat forint – 2009-es árakon számolva ennyivel sarcolnák meg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakmai anyagaira alapozva a használatarányos útdíjrendszer bevezetését követő években az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőket. Elvben csak néhány fillérrel többet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés talán 2013–2014-es indulását követően elsőként a négynapos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matrica szűnne meg. Újabb egy-két év elteltével, valamikor 2017–2018 táján a havi címke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani.

Az igazsághoz azonban hozzátartozik az is, hogy a 2009-es nettó hat forint az új, elektronikus díjrendszer bekapcsolásakor már nem hat forint lesz – értéke a rendszer üzembe állításának egyelőre bizonytalan időpontjától függően akár nyolc vagy tíz forint is lehet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Gödöllőről azM3-as autópályán személygépkocsival a fővárosi munkahelyükre tartó autósok alkalmanként legkevesebb mintegy 120–160 forintot fizetnek majd a sztrádahasználatért az új díjrendszer kiépítését és a matricás díjfizetés megszüntetését követően. Ez az összeg azonban csak egy útra szól. Így aki Gödöllőről személyautóval jár munkába, naponta 240–320, havonta 4800–6400, egy évre pedig akár 57,6–76,8 ezer forintot is fizethet az M3-as használatáért – forgalmi adó nélkül. Szemben azzal, hogy ebben a jármű-kategóriában a havi e-matrica 2011-ben 4500, az éves 40 ezer forintba kerül.

HIRDETÉS

A szakértők erre az összehasonlításra mondhatják, hogy a megtett úttal arányos díjak bevezetéséig hátralévő háromnyolc évben még az e-matricák is drágulhatnak. Méghozzá annyira, hogy akár a havi, akár az éves címkék többe kerülhetnének, mint amit a hat-nyolc forintos kilométerdíjak mellett egy átlagos autós az új rendszerben kifizetne. Terveik kritizálása tehát csak rosszindulatú kötekedés. Nem lehet azonban tudni, hogy a kormány valóban tervezi-e a matricaárak ilyen durva emelését, a KKK honlapján elérhető dokumentumok viszont a kilométerdíjjal kapcsolatos szándékokról tiszta képet festenek. Egyrészt itt kiderül, hogy a szakértők a személygépkocsiknak kilométerenként hatforintos díjától azt várják, hogy az autópálya-használók egy része „önkéntesen csatlakozik” a használatarányos fizetés lehetőségéhez, és feladja a matricát. Ha ez sikerül, jöhet a következő lépés, az induló díjszint emelése. A rendszert három év alatt átállítanák a „vásárlóerő-paritáson számított, az EU átlagos GDP szintjéhez mért, a hazai jövedelemtermelő képességgel arányos” tarifákra.

Hogy ez pontosan mit takar, szintén ott van a KKK honlapján. Egy táblázatból legalábbis kiderül: a személygépkocsik nettó kilométerdíja a használatarányos díjszedés ma már meglehetősen valószínűtlen 2012-es indulását követően 2015-ben meghaladná a hét, 2018-ban a nyolc forintot, 2021-re pedig alulról karcolná a 12 forintot. Azaz tíz év múlva a gödöllőiek az eredetileg számolt összeg dupláját fi zetnék a fővárosba autózáskor. Egy budapesti családnak pedig a nyári hétvégéken egyetlen út Siófokra az M7-esen mintegy 1100 forintba kerülne – amit visszafelé újra felszámítanának nekik. Ez egy Balaton-parti telek tulajdonosa számára azt jelenti, hogy míg 2011-ben a 4500 forintos havi matrica érvényességi idején belül minden hétvégére ki van fizetve az autópálya-használat ára, addig 2021-ben ugyanezért úgy nettó 8800 forintot fizettetnek majd vele.


Sokkal többért keringhetünk
Sopronyi Gyula
A KKK szakértői természetesen a legkevésbé sem a személygépkocsival közlekedők elleni rosszindulat okán vetik fel tanulmányaikban a magyar családokat közvetlenül is érintő újabb sarc bevezetésének lehetőségét. Sőt dolgozataikban arra is felhívják a figyelmet, hogy egy-egy ilyen lépés veszélyeket is tartogat. Ezek sorában szerepel például, hogy a magán autósok a használatarányos rendszerben az eredeti szándékoknak megfelelően a személygépkocsiknál is jobban megsarcolt kamionok üzemben tartóival együtt besokallhatnak, és a gyorsforgalmi utakkal párhuzamos, a települések belterületén átvezető főutakat választhatják. A környezetszennyezés és a balesetveszély mérséklésére ezeken az utakon természetesen lehet majd lépéseket tenni. A teherautókat akár itt is díjfizetésre lehet kötelezni. A személyautósok esetében azonban ilyen terv nincs. Tehát a következményeket az út menti falvak és városok viselik majd.

Arra pedig a különféle kutatások, felmérések eredményeitől függetlenül mérget lehet venni, hogy a személygépkocsik jelentős része a magas útdíjak mellett elkerüli majd a sztrádákat. Ezt előrevetíti, hogy a KKK adatai szerint a magyar háztartások európai uniós összehasonlításban nem éppen kiemelkedően magas jövedelmük több mint 15 százalékát fordítják a közlekedésre – ami az unió tagállamai között az egyik legmagasabb arányú ilyen kiadás.

Miért vetették fel akkor a szakemberek, hogy a néhány évvel ezelőtti tervekben még csak a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű tehergépkocsik számára kiépítendő kilométerdíjakon alapuló rendszerben mindenki, tehát motorosok, személygépkocsi-tulajdonosok is fizessenek, a matrica pedig fokozatosan, de tűnjön el végleg? Lehetséges, hogy azért, mert az egymást követő kormányok már egy évtizede tervezgetik az elektronikus díjrendszer kiépítését, a költséges pályáztatásokon, tanulmánykészítéseken azonban egyszer sem jutottak tovább. Ennél nyomósabb érv, hogy a közutak fenntartásának finanszírozása gyors megoldást sürget. Az úthálózat állapota folyamatosan romlik, és az autópályákon keletkező 40–43 milliárd forint díjbevétel nem elegendő a legfontosabb feladatok elvégzésére sem. Így az állami útvagyon évente 20–28 milliárd forintot veszít értékéből. A közút-üzemeltetés és -fenntartás költségvetésén tátongó lyukakat a sztrádákon beszedett pénzből be lehetne tömni. Ha a személyautók matricával, a kamionok kilométeralapon fizetnek, az útdíjbevétel a számítások szerint a gyorsforgalmi utakon 2015-ben 107 milliárd, 2021-ben 209 milliárd forint lenne. Ha viszont mindenki használatarányos díjat fizetne, a sztrádák 2015-re 125 milliárd, 2021-re 281 milliárd forinttal gazdagítanák a költségvetést.

Ráadásul a KKK szerint a használatarányos díjszedés bevezetése lehetőséget adna a „közteher jellegű adóterhek csökkentésére”. Ami igaz is, de az ilyen lépésekbe vetett hitet csökkenti, hogy a döntéshozók a hasonló intézkedésekről rendszerint elfelejtkeznek. Különösen feledékeny volt az első Orbán-kormány, amely a közutak üzemeltetésének, fenntartásának pénzelésére elkülönített útalap 1999. január 1-jei megszüntetésével párhuzamosan az üzemanyagok árába beépített útalap-hozzájárulást is megszüntette. Nevében legalábbis. A benzin és a gázolaj árát terhelő adóból viszont ezt a tételt sosem vonta le. A pénzt akkor éppen úgy ellenőrzés nélkül nyelte le a költségvetés,mint most a magánnyugdíjpénztárak tagjainak befizetéseit. Vagyis az autósok az útalap-hozzájárulás összegét címke nélkül ma is befizetik. Az ellenben kimutathatatlan, hogy pénzükből a kátyúkat tömik be a főutakon, vagy a költségvetési egyensúly helyreállítására, a Nemzeti Színház építésére, új kormányzati autókra, netán miniszterek jutalmazására költik.

A megtett úttal arányos útdíjrendszer kiépítésének ügyében még semmi sem tekinthető biztosnak. A KKK-nál fontosnak tartják, hogy az újfajta díjszedés „bevezetésének alapvető feltétele a szakmai, politikai és társadalmi konszenzuson alapuló díjpolitika elfogadása”. Enélkül a kezdeményezés bukása borítékolható. A kérdés most az: a döntéshozók valóban elhiszik-e, hogy az autósok többsége az eddiginél többet akar fizetni az autópályák használatáért?

Rendszerváltó kamionok

Megfizetnék az árát a használatarányos útdíjrendszer bevezetésének a kamionosok is. A közúti fuvarozók azonban ennek ellenére állítólag támogatnák a matricák leváltását. A legnagyobb kamionok kilométerdíja az új rendszer indulásakor nettó 34 forint lenne az autópályákon. Azaz a kilométerkorlátozás nélküli úthasználatot biztosító egynapos matrica áráért a rendszerváltás után kevesebb mint 90 kilométert tehetnek majd meg a sztrádákon. És idővel ez még rosszabb lesz: 2015-ben kilométerdíjuk 41,6 forint, 2018-ban 53,48 forint, 2021-ben 65,36 forint lehetne. Főúti díjuk ugyanezekben az években 20,4 forint, 32,26 forint, 41,48 forint és 50,7 forint lenne. De zsebükbe kellene nyúlniuk a kisebb teherautóval dolgozóknak is. Egy 3,5 tonnát éppen meghaladó, kéttengelyes teherautó a matricás rendszer leváltásakor 15 forintot, 2015-ben 18,49 forintot, 2018-ban 23,77 forintot, 2021-ben 29,05 forintot fizetne kilométerenként a gyorsforgalmi utakon.

Vasút a közút ellen

A használatarányos útdíjak bevezetését sürgeti a vasúti lobbi. Szerintük ágazatuk versenyképességére jótékonyan hatna, ha a közúti fuvarozók a gázolaj jövedéki adóján és a gépjárműadón kívül is hozzájárulnának az általuk használt infrastruktúra költségeihez.

Hiszen míg a kamionok fillérekért – egynapos matricával háromezer forintért – kilométerkorlátozás nélkül használják az autópályákat, a vasutak borsos pályahasználati díjat fizetnek a vasútvonalakon. A vasutasszakemberek panaszából nem hallatszik ki, de a vasút az általa elhasznált dízelüzemanyagok jövedéki adóját visszaigényelheti. A pénzügyi adatokban jártas döntéshozók szemében azonban a vasút nem emiatt veszít hiteléből. Sokkal inkább azért, mert míg a közút bevételt hoz, a vasút jobbára csak visz a költségvetéstől. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) pedig azt is kiszámolta, melyikük mennyit. Eszerint a közúti ágazat 2008-ban 418,9 milliárd forint bevételhez juttatta az államkasszát. Ugyanebben az évben a vasút 340 milliárd forintot vitt el. És ez így volt korábban is: a közút l eggyengébb számba vett évében 23,4 milliárd forint állami bevételt termelt. Ugyanebben az évben a vasút 250 milliárd forint közpénzt használt fel.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    115 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS