Lebegő repülőtér a Temze előtt

Négy hatalmas repülőtér is ontja az utasokat Londonban (Heathrow, Gatwick, Stansted és Luton), de ennyi sem tudja kiszolgálni a megapolisz igényeit.

Heathrow-val például több gond is van. Elvileg építhető egy újabb leszállópálya, de az sem jelentene megoldást a növekvő utasszámra, ellenben fokozná a környéken élők gondjait. Ráadásul az uralkodó szélirány miatt erre a repülőtérre London sűrűn lakott övezetei felől érkeznek a gépek. A meglévők bővítése helyett egy új repülőtér építése mellett érvelnek a nagyban álmodozó építészek. Két koncepció is a Temze folyót szemelte ki egy új repülőtér helyszíneként.

Már a múlt század negyvenes éveiben felmerült a Temze torkolatában építendő repülőtér ötlete, de nem lett semmi a koncepcióból. Eddig. Az elmúlt hónapokban azonban két komoly terv is napvilágot látott, és amilyen ambiciózusak a britek, valamelyiket meg is valósítják. Tavaly novemberben a Foster tervezőiroda mutatta be a Temze Hub Airport névre keresztelt elgondolását, idén szeptember elején a Gensler tervezőcég állt elő a London Britannia Airport nevű, vízen lebegő repülőtér ötletével.

A Foster cég által megálmodott bázis Londontól 55 kilométerre létesülne négy, párhuzamos, egyenként négyezer méteres kifutópályával, terminálokkal, évi 150 milliós utaskapacitással. A Temze Hub Airport – európai versenytársaival ellentétben – 24 órán át üzemelhetne, hiszen a közvetlen közelében nincs lakott terület. A napi háromszázezer utas szállítására méretezett Hubot bekapcsolnák az angliai és az európai vasúti hálózatba – a repteret négypályás gyors vasúti rendszer kötné például össze a belvárossal.

A Temze Hub a folyótorkolattól délre, a Gabona-szigeten létesülne. Itt épülne egy új, a jelenleginél nagyobb gátrendszer, amely újabb hatalmas területeket védene meg a tenger felől érkező árhullámoktól, egyben apály-dagály vízerőműként elektromos energiával látná el a repteret. A Heathrow kétszeresére tervezett forgalmú repülőtér a következő évtized közepére készülne el. Az építés költségét húszmilliárd fontra becsülik, a beruházás teljes összege gáttal, gyorsvasúttal elérné az ötvenmilliárd fontot. Ez rettentően sok pénz, de a komplexum a tervezők reményei szerint gazdasági vállalkozásként is megállna – ennek hasznát 150 milliárd fontra becsülik.

Az pedig szerintük önmagában is megér ennyit, hogy egy ilyen hatalmas létesítmény ennyire környezetbarát. Egyvalami azonban még a tervezők agyában sem dőlt el: ha megvalósul a Temze Hub, mi lesz Heathrow-val? A napokban megjelent másik koncepció erre a kérdésre is válaszolt –bontsák el, és építsenek a helyén egy ökovárost, ahol háromszázezer ember lelhetne otthonra, 200 ezer pedig munkahelyet találna. Heathrow bővítése csak kozmetikázás, a gondokra rövid távú, ideiglenes megoldást jelentene – mondják a Gensler nevű nemzetközi tervezőcég munkatársai.

Az előbbi ötlettel ellentétben ők nem egy szigeten építkeznének, nem kellene feltölteni egy kisebb mederrészt sem, hanem a víz alatti alagutakkal összekötött lebegő kifutópályáik a Temze folyó tölcsértorkolatában létesülnének. A London Britannia Airport névre keresztelt ötlet nemcsak a repülőteret, hanem az egész régió fejlesztési tervét magába foglalja. „A repülőtér elemei, például a négy kifutópálya hatalmas úszó platformokra kerülnének” – magyarázza a céget vezető Ian Mulcahey. A szükséges elemeket hajóépítő és tengeri platformokat gyártó cégek készítenék el, és a szerelés is viszonylag egyszerű feladat.

A repülőteret víz alatt futó vasúti alagutak kötnék össze a londoni, valamint a kontinensre vezető vasúti hálózattal. Az autóval érkezőknek három szárazföldi terminált létesítenének: egyet-egyet a torkolattól északra és délre, a harmadikat pedig Londonban, az Olimpiai Park közelében. A tervezők az előnyök között említik, hogy az építés nem jár házak, épületek elbontásával, termőföldek lebetonozásával. A koncepció szerint ha már a négy pálya sem elegendő, újabb kettő építhető. Chris Johnson, a Gensler kreatív igazgatója szerint most adott a lehetőség, hogy a repüléssel kapcsolatban a XX. században hozott rossz fejlesztések további elviselése, kozmetikázása helyett egy új repülési modellt mutassanak meg a világnak. Egy olyat, amely minimalizálja a zavaró körülményeket és maximálja a környezeti előnyöket.

Ilyen lenne a folyótorkolat előtt vízen lebegő új londoni repülőtér
Ilyen lenne a folyótorkolat előtt vízen lebegő új londoni repülőtér
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.