galéria megtekintése

Náciknak is adtak el a rabolt zsidó kincsekből

13 komment

Rédei Judit

Nem került vissza az összes eltulajdonított mű az eredeti tulajdonosához, ludasak ebben a németmúzeumok is, parlamenti vizsgálat indul Münchenben.

Az európai műtárgyfosztogatással, -zabrálással és -eltulajdonlással foglalkozó, Comission for Looted Art in Europe (CLAE) nevű Londonban működő szervezet egy holland festő, Jan van der Heyden egyik műve kapcsán kezdett vizsgálódni, ekkor derült fény a szomorú igazságra.

A II. világháborúban elrejtett művek visszaszármaztatása a Műkincsvadászok című amerikai filmben.
A II. világháborúban elrejtett művek visszaszármaztatása a Műkincsvadászok című amerikai filmben.
IMDB

Monuments Men (Műkincsvadászok) néven dolgozott az a csoport a II. világháború után, amelynek tagjai elhurcolt zsidóktól eltulajdonított műtárgyakat próbáltak felkutatni.

 

A nácik által elrejtett műkincsek nem kerültek elő maradéktalanul, de amit a Műkincsvadászok megtaláltak, azt hivatalosan, katalogizálva átadták a bajor államnak 1952-ben. Sajnos a történet jogtiszta része nem folytatódott, mivel a müncheni múzeumok ahelyett, hogy az eredeti tulajdonosoknak (illetve az életben maradt örökösöknek) visszaszolgáltatták volna a műveket, eladták azokat.

A Jan van der Heyden-vászon Észak-Rajna–Vesztfáliában, Xanten templomában lógott évtizedekig, miután a vallási közösség az 1960-as években 16 000 márkáért megvásárolta Henriette von Schirachtól. Az asszony Adolf Hitler személyi fotósának, Heinrich Hoffmannak volt a lánya. Hogyan került a kép a birtokába? Az ügy nem egyedi. Az amerikai irányítás alatt működő „műtárgykommandósok" több, mint tízezer műtárgyat bíztak a bajor hatóságok gondjaira, mielőtt elhagyták Németországot, azzal, hogy, juttassák vissza azokat az eredeti zsidó tulajdonosoknak. Ám mint a CLAE vizsgálatát a napokban megszellőztető Süd­deutsche Zeitung írásából kiderül, a hatóságok egyszerűen eladták a műkincseket. A vevők között több náci prominens is volt, hiszen elsősorban ők tudtak a festmények és szobrok hollétéről, mozgásáról. Az eredeti tulajdonosok kérelmeit rendre figyelmen kívül hagyták.

Jan van der Heyden festménye
Jan van der Heyden festménye

Így történt a Jan van der Heyden-kép esetében is, amelynek tulajdonosa a Bécsből 1938-ban elmenekült Kraus család volt. Százhatvan képből álló, elkobzott gyűjteményüket a nácik értékesítették még a háború alatt – kiválasztottak számára –, így került mások mellett a nevezett kép is Heinrich Hoffmann fotóshoz.

A háború után közvetlenül a szövetségesek vették gondjukba – több más náci gyűjteménnyel együtt – Hoffmannék kollekcióját, és a bajor hatóságokra hagyták. Ez utóbbiak­ kételkedés és késlekedés nélkül a nácibarát tulajdonosoknak adták vissza a műtárgyakat, esetenként ingyen, más esetben kedvezményes árért. Hoffmann lánya 300 márkáért ismét megszerezte a holland vásznat tucatnyi más értékkel egyetemben, de a gyanú szerint Göring özvegye is sikeres kérelmet nyújtott be a bajor hatóságoknak. Pontos információk nincsenek, ugyanis egyelőre megtagadták az archívumok megnyitását a kutatók előtt – nyilatkozta a Süd­deutsche Zeitungnak Anne Webber, a CLAE társelnöke.

Elzárkózó múzeumok, parlamenti vizsgálat

A bajor állami gyűjteményt kezelő szervezet júniusban nyilatkozatot tett közzé: továbbra is az igazságos megoldást keresi, hangsúlyozva, hogy az archívumokhoz a zsidó örökösök külön kéréssel betekintést kaphatnak. A napokban, legújabb fejleményként, München parlamenti vizsgálatot ígért, és annak kiderítését, mennyire megalapozott a CLAE által megfogalmazott gyanú, miszerint a német állami gyűjteményekben még szép számmal őriznek jogtalanul ilyen értékeket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.